Misschien wel leuk om te laten zien wat ik gisteren bij elkaar gescharreld heb.
Die atlas dus uit '40/'41 (in elk geval na sept 1940), met onder andere deze kaart van Duitsland na alle veroveringen in Polen en de opdeling van Tsjechoslowakije. Wrang genoeg zit er daarnaast ook een kaart getiteld 'het voormalige Polen' in, met de oude grenzen, waarschijnlijk hergebruikt uit een eerdere druk.
![Deventer1.jpg]()
![Deventer2.jpg]()
Setje van 4 aardrijkskundeboeken voor de lagere school, met veel kaarten, 'Zien, denken, doen en leren'. De boekjes komen uit 1957-1960, nog in het kaftpapier. Ik had al een heel stel van dit soort boekjes en schoolatlasjes, dit is een mooie aanvulling.
![Deventer3.jpg]()
Twee wegenkaarten. Eentje voor Twente uit 1939. Gekocht omdat ik zelf van oorsprong daar vandaan kom, en omdat de kaart voor 85 jaar oud nog heel netjes is.
Daarnaast een wegenatlas uit Zuid-Afrika uit 1984, uit de apartheidsperiode. Onder andere de door Zuid-Afrika onafhankelijk verklaarde
thuislanden staan op de kaart, inclusief openingstijden van de 'grensovergangen'.
![Deventer4.jpg]()
Deze Bosatlas van de Tweede Wereldoorlog had ik nog niet en stond te koop voor een scherpe prijs, en de Bosatlas puzzelboekjes had ik nog niet eerder gezien. Blijkbaar zijn er meer, die kom ik de komende jaren vast wel eens tegen.
![Deventer5.jpg]()
De DDR is een andere fascinatie. Helaas dit keer geen dingen gezien uit DDR-tijden. Eerder wel eens reisgidsen, wegenatlassen, of boeken over de bouw van de Berlijnse Muur (uit het westen) gekocht. Nu wel twee boeken van latere datum:
[ Bericht 1% gewijzigd door freako op 04-08-2025 23:43:15 ]