Maar ik geloof dat uit Sloot zijn "paper" (quote:
Bij het comprimeren van films verlies je waanzinnig veel data. Als je een film van 640x480@25fps van 90 minuten verliesloos wil opslaan heb je volgens mij minstens 80 gigabyte ruimte nodig.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 00:36 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Da's mooi, maar hoe verklaar je dan dat je films kunt downloaden van 700Mb? Zelfs als je 512x384 als resolutie gebruikt dan zit je er nog een paar flinke factors naast...
Hij zei dat ie verliesloos (pixel voor pixel) een film weer kon laten zienquote:Op dinsdag 26 juli 2005 00:39 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Maar ik geloof dat uit Sloot zijn "paper" () niet te destilleren valt of hij nu wel of geen lossy compressie gebruikt of niet.
quote:Op zaterdag 23 juli 2005 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, ik zie eigenlijk alleen maar het herkauwen van de dingen die in de vorige topics al uitvoerig herkauwt zijn.
Mja zodra iedereen het hier over eens is kunnen we verder. Dat het wiskundig anders niet kan is al 10.000 keer geschreven op tig manieren. Met lossy compression is wel de vraag hoe de kwaliteit was van de demo.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 00:36 schreef -erwin- het volgende:
lossy compression
Interessant, maar hoe verklaar jij dan dat het wiskundig gezien onmogelijk is om films verliesloos op te slaan in een sleutel met zo'n kleine opslagcapaciteit?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 05:34 schreef ACT-F het volgende:
Dit fenomeen houdt me al bezig sinds 1994/95. Pas dit jaar heb ik van iemand die ik slechts één dag kende voor het eerst gehoord dat er nog iemand was die dit ook daadwerkelijk uitgevonden had, maar dat de broncode zoek was. Roel Pieper was in het spel. Sinds slechts enkele weken weet ik dat datgene waar ik al jaren over zit te piekeren, wellicht is uitgevonden door een zekere Jan Sloot. In al die jaren heb ik één ding altijd zeker geweten; de algoritme is kinderljk eenvoudig, maar je moet net weten hoe het in elkaar steekt. Toen ik de verhalen las over Jan Sloot ben ik best wel geschrokken van de overeenkomsten. Ook hij was als de dood over het feit dat zijn algoritme uit zou lekken, voordat deze beschermd was, omdat deze kinderlijk eenvoudig is. Bovendien heeft Jan Sloot een electro achtergrond, net als ik. En laat ik nu tijdens mijn MTS periode (1994/95 dus) tijdens de les op het zelfde idee gekomen zijn om getallen reeksen te reduceren, toen een leraar een bepaalde techniek aan het uitleggen was. Hmmm.
Vreemd toch, dat meedere mensen hetzelfde proberen uit te vinden en dan tot de ontdekking komen dat iemand anders wellicht de uitvinding gedaan heeft die jij hebt willen doen. De overeenkomsten zijn zo sterk, waardoor ik zeker weet dat Jan Sloot's algoritme werkt. Wat het is weet ik ook niet, maar ik weet in welke richting ik zoeken moet.
Je bewijs is een beetje dubieus. Met hetzelfde bewijs kun je namelijk wiskundig aantonen dat 700 MB niet genoeg is, terwijl we allemaal weten dat dat wél zo is.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:43 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Interessant, maar hoe verklaar jij dan dat het wiskundig gezien onmogelijk is om films verliesloos op te slaan in een sleutel met zo'n kleine opslagcapaciteit?
En in welke richting zouden we dan moeten denken wat betreft de werking van dat algoritme?
Er is daarna al gezegd dat dat komt omdat er enorm veel lossy compressie is om een film naar 700MB te comprimeren. De clue is volgens mij nog altijd dat sloot beweerde het verliesloos te kunnen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:00 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Je bewijs is een beetje dubieus. Met hetzelfde bewijs kun je namelijk wiskundig aantonen dat 700 MB niet genoeg is, terwijl we allemaal weten dat dat wél zo is.
Het aantal mogelijke films is zo ontzettend veel groter dan het aantal mogelijke permutaties dat je kunt maken met die 32768 bits. Niet dat er zoveel films zullen worden gemaakt, maar in principe zouden alle mogelijke films die kunnen worden gemaakt met zijn algoritme in zo'n sleutel moeten passen. Nou dat past dus never nooit niet.quote:Theoretisch is het mogelijk, aangezien het aantal mogelijke permutaties dat je kunt maken met 32768 bits hoger is dan het aantal films dat ooit gemaakt zal worden. Praktisch haalbaar is een ander verhaal.
Ik bedoel alleen maar dat je bewijs geen bewijs is. Je zegt het volgende:quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:11 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Er is daarna al gezegd dat dat komt omdat er enorm veel lossy compressie is om een film naar 700MB te comprimeren. De clue is volgens mij nog altijd dat sloot beweerde het verliesloos te kunnen.
2^32768 is megagroot, probeer het maar eens te berekenen. Zoveel films zullen er in het bestaan van het heelal nooit gemaakt worden. Het enige probleem is, dat je op een gegeven moment 1 mogelijke permutatie per film krijgt. Dat is praktisch onmogelijk te realiseren. Het is alleen niet te bewijzen dat het niet kan.quote:Het aantal mogelijke films is zo ontzettend veel groter dan het aantal mogelijke permutaties dat je kunt maken met die 32768 bits. Niet dat er zoveel films zullen worden gemaakt, maar in principe zouden alle mogelijke films die kunnen worden gemaakt met zijn algoritme in zo'n sleutel moeten passen. Nou dat past dus never nooit niet.
Neuhquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:37 schreef Pinobot het volgende:
Het probleem met het sloot verhaal is niet zozeer of het wel of niet mogelijk is maar dat ie het deed op een Pentium 2 laptop.
Ja ik snap wel wat je bedoelt. Je gaat er in je redenering alleen van uit dat je eventuele redundantie niet uit de data kunt halen. Nogmaals, hoe denk je dat WinZip werkt? Dat gaat toch ook tegen jouw principe in, dat je minstens het aantal bits nodig hebt dat elke mogelijke combinatie kan representeren?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:36 schreef DirtyHarry het volgende:
BUG80
Gegeven de volgende simpele situatie:
Een plaatje van 2x2 pixels met voor elke pixel de waarde zwart of wit. Het totaal aantal mogelijke plaatjes wat je in dit geval kan creeeren is 22x2 = 24, mee eens?
Nou mag jij voor mij vertellen wat de kortst mogelijke sleutel is waarmee je alle mogelijke plaatjes mee weet te katalogiseren. (ik heb het nog niet eens over het genereren van het plaatje uit een unieke sleutel)
Ik ga ondertussendrinken
Ja ok dat kloptquote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:46 schreef BUG80 het volgende:
Laat ik het dan nog eens anders formuleren.
Zolang niet alle mogelijke combinaties gemaakt kunnen worden binnen het bestaan van het heelal, heb je ook niet alle bits nodig die dat kunnen representeren.
Stel dat er uiteindelijk in de hele geschiedenis maar vier films gemaakt worden:
0001
1010
1111
1010
Om deze ongecomprimeerd op te slaan heb je 4 bits nodig. Echter, er is vast wel een algoritme te verzinnen waarmee deze reeksen in maar 2 bits op te slaan zijn (want: er zijn maar 4 mogelijke films gemaakt).
Inderdaad, zoniet onmogelijk. Dat betekent dat hij één of ander patroon had moeten vinden dat voor alle films geldt.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Ja ok dat kloptAlle mogelijke films zullen kwa aantal makkelijk in die 128 kilobyte passen. Maar dan moet je op de een of andere manier dat algoritme wijs maken welke combinaties niet bestaan en welke wel. En dat lijkt me praktisch gezien vrij lastig
Compressie is eigenlijk het verkeerde woord, je noteert de getallen op een andere manier en het is van toepassing op elke bitstroom. Meer zeg ik nietquote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:11 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Er is daarna al gezegd dat dat komt omdat er enorm veel lossy compressie is om een film naar 700MB te comprimeren. De clue is volgens mij nog altijd dat sloot beweerde het verliesloos te kunnen.
[..]
Het aantal mogelijke films is zo ontzettend veel groter dan het aantal mogelijke permutaties dat je kunt maken met die 32768 bits. Niet dat er zoveel films zullen worden gemaakt, maar in principe zouden alle mogelijke films die kunnen worden gemaakt met zijn algoritme in zo'n sleutel moeten passen. Nou dat past dus never nooit niet.
Er is een verschil tussen nooit een bestand kunnen verkleinen = geen enkel bestand kunnen verkleinen, en niet alle bestanden kunnen verkleinen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 11:23 schreef BUG80 het volgende:
Oja, nog een kleine toevoeging. Met jouw bewijs kun je ook aantonen dat je met WinZip nooit een bestand kunt verkleinen.
Immers, met 1024 bits kun je 2^1024 mogelijke bestanden maken, dat kun je dus nooit verkleinen naar 512 bits, bijvoorbeeld.
Snap je nu mijn probleem met jouw verhaal?
Als er maar 4 films gemaakt zijn heb je inderdaad maar twee bits nodig om ze op te slaan, ongeacht de grootte van de films. Dit algoritme is eenvoudig, MAAR het data-gedeelte moet de volledige films bevatten!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:46 schreef BUG80 het volgende:
Laat ik het dan nog eens anders formuleren.
Zolang niet alle mogelijke combinaties gemaakt kunnen worden binnen het bestaan van het heelal, heb je ook niet alle bits nodig die dat kunnen representeren.
Stel dat er uiteindelijk in de hele geschiedenis maar vier films gemaakt worden:
0001
1010
1111
1010
Om deze ongecomprimeerd op te slaan heb je 4 bits nodig. Echter, er is vast wel een algoritme te verzinnen waarmee deze reeksen in maar 2 bits op te slaan zijn (want: er zijn maar 4 mogelijke films gemaakt).
Klopt, helemaal mee eens, net als je theorie over WinZip in je andere reactie.quote:Op donderdag 28 juli 2005 21:48 schreef Doderok het volgende:
Deze methode zal niet werken als je bestanden met willekeurige letterreeksen wil comprimeren, omdat elke combinatie van een gegeven aantal letters even vaak zal voorkomen.
Je hoeft geen verdere details te verklappen, maar het klinkt alsof je iets essentieels over het hoofd ziet. Even om duidelijk te krijgen waar we het over hebben:quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:11 schreef ACT-F het volgende:
Compressie is eigenlijk het verkeerde woord, je noteert de getallen op een andere manier en het is van toepassing op elke bitstroom. Meer zeg ik niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |