strooperig. beetje zoals de sausjes voor bbq, beetje dikker dan kechup/curryquote:Op woensdag 20 juli 2005 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het vloeibaar moet blijven dan geen geleisuiker gebruiken maar gewone suiker. Er zit genoeg pectine in het fruit om het dan dikvloeibaar te maken.
Hoe smaakt dit? Of waar smaakt het naar? Want augurken zijn het niet...maar heel erg verschillen zullen ze niet denk ikquote:Op woensdag 20 juli 2005 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Kommer in het zuur.
Schil komkommers en snij ze overlangs doormidden.
haal de zaadlijsten eruit.
Snij de komkommer in plakken van ca 2 a 3 cm.
Bestrooi ze rijkelijk met zout en suiker en zet een nacht in de koelkast.
Giet ze af, spoel ze af en dep ze droog.
Doe ze in grote glazen potten (mayonaise potten)
Breng blanke azijn met suiker aan de kook, met inmaakkruiden. (mengsels zijn te koop, of neem dille, mosterzaad, laurierblaadjes, chili, peperkorrels, )
Giet de potten vol met de kokende azijn.
Deksels erop, in kelder of koelkast zetten zogauw het afgekoeld is.
Na een maand of 3 is het erg lekker.
Uitkoken in sodawater heb ik altijd geleerd.quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:14 schreef Martijn_77 het volgende:
@Piet hoe krijg je de potten goed schoon?
afwassen met HEET water vlak voor gebruik is goed genoeg.quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:43 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Uitkoken in sodawater heb ik altijd geleerd.
Afwas machinequote:Op woensdag 20 juli 2005 22:14 schreef Martijn_77 het volgende:
@Piet hoe krijg je de potten goed schoon?
Lekkerquote:
Naar Kipquote:Of waar smaakt het naar?
Nee, het smaakt naar komkommer in het zuur. heeft wel wat van augurken, maar dan andersquote:Want augurken zijn het niet...maar heel erg verschillen zullen ze niet denk ik![]()
En dan kan ik ze gelijk gebruiken? Mooi om te weten!quote:Op donderdag 21 juli 2005 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Afwas machine
Ohja...komkommerschijfjes van Koelemanquote:Op donderdag 21 juli 2005 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, het smaakt naar komkommer in het zuur. heeft wel wat van augurken, maar dan anders
Suiker naar smaak, en zoveel azijn dat het de pot vult, als je kommers in de potten vult hou dan een paar cm onder de rand, zodat er voldoende azijn bij kan.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 04:04 schreef zoalshetis het volgende:
hoeveel azijn en hoeveel suiker voor de kommers?
Wij hebben hier ook een paar hele grote struiken staan. Die staan achter een hek en daar komt nooit iemand. Behalve ik dan, één keer per jaar. Dan blijven tenminste lekker grootquote:Op woensdag 27 juli 2005 13:21 schreef Scootmobiel het volgende:
-snip- bramenverhaal
Maar goed dat niet heel Fok weet waar jij woont dan...!quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:37 schreef Nembrionic het volgende:
Wij hebben hier ook een paar hele grote struiken staan. Die staan achter een hek en daar komt nooit iemand. Behalve ik dan, één keer per jaar. Dan blijven tenminste lekker groot![]()
Weinig suiker ja, veel suiker werk conserverend.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 13:26 schreef Scootmobiel het volgende:
Aha, is dát het.
Ik heb altijd gedacht dat het juist de suiker is die de boel doet gisten, maar dat klopt dan blijkbaar helemaal niet... Maar hoe dan ook, ik vind het wel best zo!![]()
Aardbeien staan niet bekend om hun hoge pectine gehalte, en erg rijp fruit sowieso nietquote:Ik heb gisteren ook geprobeerd om aardbeienjam te maken, van verse aardbeien uit de winkel, en ook in siroop gekookt dus.
Is in NL geen pectinepoeder te koop?quote:Maar die prut werd maar niet dikker, het bleef een heel vloeibare, waterige massa. Pas na een uur flink doorkoken werd het eindelijk een béétje steviger, pffffff....![]()
Ik heb er toen maar een zakje Trixy (gelatinepoeder) door gedaan, en de hele boel vervolgens af laten koelen. Zo werd het tenminste eindelijk echt gelei-achtig, en het smaakte heerlijk. Heb er vanmorgen nog een paar croissantjes mee gegeten!![]()
Nee, heeft met het pectine gehalte te maken,quote:Bij bramen heb je ook veel meer 'vel' natuurlijk, waardoor het meer een dikke massa wordt. Ik denk dat aardbeien in vergelijking daarmee veel te veel water bevatten.
Maar goed, het is uiteindelijk toch nog goed gelukt dus.![]()
Kan ik op deze manier ook pepers inmaken of moet ik dan andere kruiden gebruiken ??quote:Op woensdag 20 juli 2005 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Schil komkommers en snij ze overlangs doormidden.
haal de zaadlijsten eruit.
Snij de komkommer in plakken van ca 2 a 3 cm.
Bestrooi ze rijkelijk met zout en suiker en zet een nacht in de koelkast.
Giet ze af, spoel ze af en dep ze droog.
Doe ze in grote glazen potten (mayonaise potten)
Breng blanke azijn met suiker aan de kook, met inmaakkruiden. (mengsels zijn te koop, of neem dille, mosterzaad, laurierblaadjes, chili, peperkorrels, )
Giet de potten vol met de kokende azijn.
Deksels erop, in kelder of koelkast zetten zogauw het afgekoeld is.
Na een maand of 3 is het erg lekker.
Bij Dille en Kamille hebben ze mooiequote:Op dinsdag 9 augustus 2005 20:04 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Kan ik op deze manier ook pepers inmaken of moet ik dan andere kruiden gebruiken ??
En waar kan ik mooie weck-flessen/potten kopen ??
Ja, dat kan, en kruiden mag je zelf wetenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 20:04 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Kan ik op deze manier ook pepers inmaken of moet ik dan andere kruiden gebruiken ??
Loop eens een kringloopwinkel binnen, staan regelmatig weckpotten voor weinig.quote:En waar kan ik mooie weck-flessen/potten kopen ??
Uien afgieten, afspoelen (!) en met een oude theedoek droogdeppen. Je pekelt ze juist om het vocht er uit te trekken, dat wordt later weer opgevuld met de azijn, dat is het hele idee. En ja, dat uien in het zout/suiker dat riekt idd.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:41 schreef Pikkebaas het volgende:
Piet,
Ik ben nu uien aan het inmaken. Gaat best goed, ze staan nu in de weckfles (tegen de stank) in de koelkast met zout en suiker. Wat me opvalt is dat de uien best wel slinken, de pot was gisteren vol en is nu half leeg. En dat er heel veel vocht uit de uien komt. Moet ik dat afgieten of laten zitten ?
En als ik de azijn bij de schoongemaakte uien giet, moet de azijn dan nog kokendheet zijn of gewoon warm ??
Bedankt !
Yep. Ruikt goed !!!! Er blijven alleen enkele stukken ui in de azijn drijven, die komen er deels bovenuit. Is dat erg ?? Gaat dat schimmelen ??quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:
En, staan ze in de azijn?
Neuh, goed afsluiten en af en toe ff schudden. Beste is als je natuurlijk geen lucht in de pot hebt zitten, of heel weinig.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 10:05 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Yep. Ruikt goed !!!! Er blijven alleen enkele stukken ui in de azijn drijven, die komen er deels bovenuit. Is dat erg ?? Gaat dat schimmelen ??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |