abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36285551
ik kan wel meer missen dan 1000, maar ik wil gewoon niet te gek beginnen. is dat een verkeerde gedachte?
  donderdag 23 maart 2006 @ 04:54:55 #202
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_36287230
je hebt 1000 euro maar wil niet in beleggingsfondsen gaan? met dat bedrag kom je in individuele aandelen niet ver, of je moet steeds het hele bedrag in 1 bedrijf stoppen. dat is enorm riskant en kan ik je van harte afraden! bovendien leer je daar het beleggen niet echt van, het is puur speculatief.

fondsen hoeven echt niet saai te zijn. ik heb bijvoorbeeld een emerging markets fonds (abn eastern europe equity) dat rond de 350 euro per stuk kost. zo'n fonds kan per dag enkele procenten aandikken of opeens flink in de min staan. er zit meer beweging (volatility) in dan in mijn aandelen!

gelukkig is dat fonds aardig de lucht in geschoten het afgelopen jaar, +55%
Bankiertje
pi_36293373
het gaat me dus niet zozeer om het winnen of verliezen van geld, maar het in de gaten houden van aandelen en keuzes die je maakt die direct hun reflectie hebben op het geld wat ik win/verlies. dat geeft me denk ik meer een kick dan een fonds in de gaten houden want daar heb je toch weinig invloed op of het stijgt of daalt (heb je alleen de keuze van het fonds nog, ook daar is in zekere zin wel sprake van keuze en gevolg maar voor mijn gevoel in mindere mate).

ik verwacht er geen gouden bergen mee overigens, sterker nog, ik ben bereid wel verlies neer te leggen voor ervaring.
pi_36293594
overigens, een vriend van me had het idee om ook in te stappen, eveneens met 1000 euro. de bedoeling is dat we elkaar proberen te overtuigen of het aandeel goed is voordat we erin stappen, om zo in het begin geen domme fouten te maken. vingertjewijzen van "zie je wel dat dat aandeel stijgt" zullen we niet krijgen, daar kennen we elkaar te goed voor. het lijkt voor mij als beginneling in elk geval fijn. denken jullie dat zoiets verstandig is?

we zitten te denken bij binck te gaan (vandaag kreeg ik infopakket binnen) en gebruik te maken van de aanbieding dat je beide 50 euro gratis transactiekosten krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt (ik breng hem aan). dat lijkt de verliezen door transactiekosten minder groot en dus een laag inlegbedrag (1000 euro) minder relevant.
pi_36293704
hmm, ik ben met vele malen minder begonnen dan duizend euro. kheb zelf nog niet zoveel verstand ervan, maar loop qua winst toch al wel lekker binnen. tis puur voor de hobby, en hopen dat je gevoel 'het' gevoel is. met sommige loop ik echt lekker binnen, terwijl ik van tevoren geen flauw idee had wat voor een bedrijf het was, alleen dat het lekker liep daaro
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_36293742
quote:
op donderdag 23 maart 2006 12:47 schreef matjong het volgende:
overigens, een vriend van me had het idee om ook in te stappen, eveneens met 1000 euro. de bedoeling is dat we elkaar proberen te overtuigen of het aandeel goed is voordat we erin stappen, om zo in het begin geen domme fouten te maken. vingertjewijzen van "zie je wel dat dat aandeel stijgt" zullen we niet krijgen, daar kennen we elkaar te goed voor. het lijkt voor mij als beginneling in elk geval fijn. denken jullie dat zoiets verstandig is?

we zitten te denken bij binck te gaan (vandaag kreeg ik infopakket binnen) en gebruik te maken van de aanbieding dat je beide 50 euro gratis transactiekosten krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt (ik breng hem aan). dat lijkt de verliezen door transactiekosten minder groot en dus een laag inlegbedrag (1000 euro) minder relevant.
hehe, dat doe ik ook met een makker van mij. het is idd het elkaar overtuigen welk aandeel beter is, en waar we het beste kunnen instappen, alhoewel hij wel in wat andere aandelen zit, hebben we toch een paar dezelfde, en we staan beide fiks op winst . en we zitten ook beide bij binck
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:41:15 #207
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36295084
@matjong:
helemaal geen slecht idee hoor, een beetje gaan proberen met 1000 euro. het is vrijwel zeker dat je op lange termijn geld gaat verliezen als je 'actief' gaat speculeren. maar wat geeft dat? de ervaring die je ermee opdoet is veel meer waard. over 10 jaar ben je veel rijker dan nu en dan lach je om die 1000 euro die je vroeger hebt verloren. de wijsheid en ervaring die je ermee hebt opgedaan gaat je behoeden voor grote verliezen als je later 'echt' geld gaat beleggen (bijv een paar ton).

bijna iedereen maakt ongeveer dezelfde ontwikkeling door. de meesten beginnen met relatief kleine bedragen in opties en pennystocks van (bijna) failliete bedrijven "want daar kun je grote winsten mee maken". de mensen die al iets verder zijn beperken zich tot hoofdfondsen. als de beurs een beetje meezit zoals de afgelopen 3 jaar dan zit je bijna automatisch op winst, wat je ook had gekocht. vervolgens denken mensen dat het beleggingssucces aan hunzelf ligt, krijgen (te) veel zelfvertrouwen en gaan grotere bedragen beleggen. net als je hele spaarpot belegd is op het hoogste punt dan klapt de beurs in elkaar. daarna begint men het concept 'waarde' te begrijpen en wordt een aanzienlijk succesvollere belegger die op lage koersen aandelen voor lange termijn koopt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_36295497
quote:
op donderdag 23 maart 2006 13:41 schreef selang het volgende:
@matjong:
helemaal geen slecht idee hoor, een beetje gaan proberen met 1000 euro. het is vrijwel zeker dat je op lange termijn geld gaat verliezen als je 'actief' gaat speculeren. maar wat geeft dat? de ervaring die je ermee opdoet is veel meer waard. over 10 jaar ben je veel rijker dan nu en dan lach je om die 1000 euro die je vroeger hebt verloren. de wijsheid en ervaring die je ermee hebt opgedaan gaat je behoeden voor grote verliezen als je later 'echt' geld gaat beleggen (bijv een paar ton).

bijna iedereen maakt ongeveer dezelfde ontwikkeling door. de meesten beginnen met relatief kleine bedragen in opties en pennystocks van (bijna) failliete bedrijven "want daar kun je grote winsten mee maken". de mensen die al iets verder zijn beperken zich tot hoofdfondsen. als de beurs een beetje meezit zoals de afgelopen 3 jaar dan zit je bijna automatisch op winst, wat je ook had gekocht. vervolgens denken mensen dat het beleggingssucces aan hunzelf ligt, krijgen (te) veel zelfvertrouwen en gaan grotere bedragen beleggen. net als je hele spaarpot belegd is op het hoogste punt dan klapt de beurs in elkaar. daarna begint men het concept 'waarde' te begrijpen en wordt een aanzienlijk succesvollere belegger die op lage koersen aandelen voor lange termijn koopt.
heb jij zelf ook grote verliezen moeten incasseren dan?
pi_36295542
bijna failliete bedrijven, tja... je zou maar getronicks gekocht hebben he tijd terug trekt me wel, beetje risico... en tja, als het echt koppie onder gaat dan so be it.

ik heb daarover trouwens nog een absolute newbie vraag. er zitten aandelen op de beurs als kpnqwest, tulip. die zijn geen drol waard. alleen is het zo dat als ze stijgen (of dalen) ook direct een percentage van 10% / 25% maken (knallen er altijd uit bij de stijgers en dalers). ideaal in mijn internetspelletje, want op die manier kon je je bankrekening binnen een paar uur verdubbelen (kopen op laag, verkopen op hoog, kopen op laag, verkopen op hoog).

wat is de drawback in het echt (even ervan uitgaan dat er geen goud aan de bomen groeit :p)? zijn de aandelen niet meer te koop op zo'n lage koers (in tegenstelling tot internetspellen), zitten er andere kosten aan die de winst doen verdampen etc.? iemand die me dat kan uitleggen?
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:21:26 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36296386
quote:
op donderdag 23 maart 2006 13:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

heb jij zelf ook grote verliezen moeten incasseren dan?
echt wel.
mijn eerste aandelen waren daf en hcs technology (beiden failliet). verkocht met 10% resp 67% verlies (in 1992 ).
met mijn eerste optietransacties (ook in 1992) maakte ik monster winsten, vooral op philips en hoogovens (nu corus). binnen 2 maanden stond ik op 600% winst. een jaar later stond ik negatief...

nu beleg ik met meer dan het honderdvoudige bedrag. de verliezen van toen zijn nu een lachertje. maar toen het gebeurde deed het veel pijn. die ervaringen (en ook daarna) hebben me veel geleerd. dat leer je niet uit een boekje.
Mijn reisverslagen
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:32:29 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36296752
quote:
op donderdag 23 maart 2006 13:54 schreef matjong het volgende:
ik heb daarover trouwens nog een absolute newbie vraag. er zitten aandelen op de beurs als kpnqwest, tulip. die zijn geen drol waard. alleen is het zo dat als ze stijgen (of dalen) ook direct een percentage van 10% / 25% maken (knallen er altijd uit bij de stijgers en dalers). ideaal in mijn internetspelletje, want op die manier kon je je bankrekening binnen een paar uur verdubbelen (kopen op laag, verkopen op hoog, kopen op laag, verkopen op hoog).

wat is de drawback in het echt (even ervan uitgaan dat er geen goud aan de bomen groeit :p)? zijn de aandelen niet meer te koop op zo'n lage koers (in tegenstelling tot internetspellen), zitten er andere kosten aan die de winst doen verdampen etc.? iemand die me dat kan uitleggen?
het feit dat een bepaalde koers bereikt wordt wil nog niet zeggen dat jij in staat bent op die koers te kopen. er moet dan ook aanbod zijn op die koers. vaak is er niet genoeg volume zodat er maar een beperkt aantal 'gelukkigen' zijn die op die koers kunnen handelen. dit is een aspect dat in internet simulaties compleet wordt genegeerd.

verder negeer de de enige echte vraag, namelijk wat is jouw edge, speciale skill etc die jou in staat stelt om te winnen in dit spelletje. want de tegenpartij is net zo iemand als jij. dus waarom denk je dat jij wint en hij verliest in dit spelletje ?

Mijn reisverslagen
pi_36297739
quote:
op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef selang het volgende:

[..]

het feit dat een bepaalde koers bereikt wordt wil nog niet zeggen dat jij in staat bent op die koers te kopen. er moet dan ook aanbod zijn op die koers. vaak is er niet genoeg volume zodat er maar een beperkt aantal 'gelukkigen' zijn die op die koers kunnen handelen. dit is een aspect dat in internet simulaties compleet wordt genegeerd.

verder negeer de de enige echte vraag, namelijk wat is jouw edge, speciale skill etc die jou in staat stelt om te winnen in dit spelletje. want de tegenpartij is net zo iemand als jij. dus waarom denk je dat jij wint en hij verliest in dit spelletje ?

ahh, ja, tuurlijk. logisch dus zelfs als je het op bewijs van spreke 4 cent koopt en de koers is 5 cent dan moet je maar net mazzel hebben dat iemand het op 5 cent wil kopen is het niet?

mijn speciale skill? die heb ik denk ik niet. toevallig alleen aandelen gekozen die flink gestegen waren (ik had o.a. ing, abn, corus long therm en die deden het goed). maar goed, ik geloof niet zo in de realiteit van internetspelletjes.

alleen met shell had ik misgegokt, die is nog steeds op hetzelfde niveau als dat ik het kocht.
pi_36297783
quote:
op donderdag 23 maart 2006 14:21 schreef selang het volgende:

[..]

echt wel.
mijn eerste aandelen waren daf en hcs technology (beiden failliet). verkocht met 10% resp 67% verlies (in 1992 ).
met mijn eerste optietransacties (ook in 1992) maakte ik monster winsten, vooral op philips en hoogovens (nu corus). binnen 2 maanden stond ik op 600% winst. een jaar later stond ik negatief...

nu beleg ik met meer dan het honderdvoudige bedrag. de verliezen van toen zijn nu een lachertje. maar toen het gebeurde deed het veel pijn. die ervaringen (en ook daarna) hebben me veel geleerd. dat leer je niet uit een boekje.
hehe, damn, ik heb altijd wel van die verhalen gehoord van monsterwinsten en daarna toch weer op verlies, sja, je leert ervan maar volgens mij kappen er ook veel mee na zware verliezen. ik zelf heb nog geen verliezen maar ben atm voor de hobby ingestapt. met name dico en c/tac doen het bij mij aardig. ik durf alleen niet veel geld in te zetten. omdat het elke dag een leer proces is. zoals dat de handel in dico zovaak stil lag, en ik maar niet begreep waarom. ja .. ben een leek weet het
pi_36305093
als ik 1000 euro had te besteden en als ik tijd had dan zou ik het geld investeren in optie's.

ik heb daar een jaar of zeven geleden een tijdje mee geexperimenteerd. ik had een optie asml voor een ~80 gulden, die binnen een week 300% meer waard werd. ook een aantal keer flink de mist in gegaan. overall heb ik alleen maar verlies op optie's geleden. toch heb ik daar ontzettend veel van geleerd. er zit meer vaart in de optiebeurs.

met aandelen kun je ook fouten maken, maar over het algemeen is er een stijgende lijn in de koersen, en loop je niet veel risico, mits het bedrijf niet failliet gaat. ik ken iemand die in 2001/2002 $600.000 verloren had, en die staat nu weer op winst.

nog risicovoller zijn futures. dat gaat mij iets te ver, maar daar kun je heel snel heel erg rijk mee worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_36307116
tijd heb ik wel, nu het inzicht nog maar turbo's spreken me opzich wel aan, wordt me veel geadviseerd her en der...
  donderdag 23 maart 2006 @ 21:29:17 #216
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_36309554
quote:
op donderdag 23 maart 2006 13:41 schreef selang het volgende:
...
ik ben op een andere manier begonnen, had aardig wat gespaard toen ik 16 was en heb toen puur op gevoel een tweetal fondsen gekocht die het in korte tijd goed hebben gedaan. vendex was destijds een succesverhaal, en van leer (verpakkingsbedrijf waarvan de koers frustrerend stabiel was) werd een maand later overgenomen door een fins bedrijf, waardoor ik toch nog een aardige winst boekte.
vervolgens ben ik er niet lang voor de neerwaartse spiraal in 2000 mee opgehouden, omdat ik naar het buitenland ging. twee jaar geleden ben ik weer begonnen.
met opties heb ik me nooit beziggehouden, in eerste instantie omdat ik er niet veel van begreep. momenteel heb ik het te druk om die opties echt goed te volgen, wat naar mijn idee wel nodig is om geen grote missers te maken. mijn aandelen en fondsen kabbelen lekker door, daar kan ik rustig een week niet naar kijken. ik denk dat je dat met opties niet kan riskeren?

dat is dus voor mij de volgende stap, want opties ontbreken geheel in m'n portefeuille. ook vastgoed doe ik niet aan, want (ook weer op gevoel): ik vind dat wereldje te schimmig. misschien kortzichtig maar zo gauw ik ergens geen goed gevoel over heb, beleg ik er niet in, ook al zegt mijn bank dat ik meer moet spreiden.

wat zijn jullie ideeën over optiebeleggen, waar moet je op letten en vooral: waar te beginnen?
Bankiertje
pi_36316738
ik heb overigens nog een beetje maf vraagje... ik heb behoefte aan een klein beetje advies met mijn eerste stapjes op de aandelenmarkt. dan bedoel ik geen advies van welke aandelen ik moet nemen ofzo, maar meer de terminologie, juiste interpretatie van gegevens en dergelijke (bij opties en turbo's).

ik vroeg me af of er misschien iemand is die ik op msn mag toevoegen om dat te vragen zodra die eerste stapjes plaats vinden. als ik zo'n optiematrix bekijk (bijvoorbeeld) word ik namelijk al duizelig, terwijl ik de principes en dergelijke wel goed denk te snappen. dus ik zoek een beetje iemand die mijn gedachtengang naar de prakrijk kan vertalen wanneer ik daar zelf niet uit kom.

do i make sense? nouja, goed, iemand die het ziet zitten me af en toe een beetje te helpen?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 01:08:53 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36316856
quote:
op donderdag 23 maart 2006 21:29 schreef denocorp het volgende:

[..]

ik ben op een andere manier begonnen, had aardig wat gespaard toen ik 16 was en heb toen puur op gevoel een tweetal fondsen gekocht die het in korte tijd goed hebben gedaan. vendex was destijds een succesverhaal, en van leer (verpakkingsbedrijf waarvan de koers frustrerend stabiel was) werd een maand later overgenomen door een fins bedrijf, waardoor ik toch nog een aardige winst boekte.
vervolgens ben ik er niet lang voor de neerwaartse spiraal in 2000 mee opgehouden, omdat ik naar het buitenland ging. twee jaar geleden ben ik weer begonnen.
misschien heb je hier een beetje geluk gehad dat je precies in goede periodes bent gaan beleggen en in een slechte periode toevallig uit de markt was.
maar feit is dat je een lange termijn strategie hebt gevolgd en daarmee zijn jouw kansen aanzienlijk beter dat die van meer 'actieve' speculanten. dus eigenlijk heb je gewoon een verstandige strategie gevolgd.
quote:
met opties heb ik me nooit beziggehouden, in eerste instantie omdat ik er niet veel van begreep. momenteel heb ik het te druk om die opties echt goed te volgen, wat naar mijn idee wel nodig is om geen grote missers te maken. mijn aandelen en fondsen kabbelen lekker door, daar kan ik rustig een week niet naar kijken. ik denk dat je dat met opties niet kan riskeren? dat is dus voor mij de volgende stap, want opties ontbreken geheel in m'n portefeuille.
je volgt nu een strategie waar je je comfortabel mee voelt en die winstgevend is. waarom zou je dan met opties gaan beginnen? opties is een 'negative sum game'; de winst van de één is direct het verlies van de ander. dan gaan daar nog de kosten vanaf. je winstverwachting op lange termijn is dus gewoon negatief. dit in tegenstelling tot een lange termijn belegging in goede aandelen, wat een duidelijk positive winstverwachting heeft.
quote:
ook vastgoed doe ik niet aan, want (ook weer op gevoel): ik vind dat wereldje te schimmig. misschien kortzichtig maar zo gauw ik ergens geen goed gevoel over heb, beleg ik er niet in, ook al zegt mijn bank dat ik meer moet spreiden.
het is juist heel verstandig om niet te gaan beleggen in dingen die je niet begrijpt,
quote:
wat zijn jullie ideeën over optiebeleggen, waar moet je op letten en vooral: waar te beginnen?
hoe te beginnen: stel jezelf eerst de volgende vraag:
aangezien bij opties de winst van de één direct het verlies is van de ander, waarom denkt jij te gaan winnen en waarom gaat die ander verliezen?
zolang je geen antwoord hebt op die vraag zou ik niet aan opties gaan beginnen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 24 maart 2006 @ 01:25:01 #219
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_36317087
ik ben begonnen met beleggen met opties (abnamro, baan) en heb in 2 weken 1000 gulden verloren
opties. nu doe ik in fondsen via fundcoach, die ik wil hebben, en waarvan ik denk dat het fonds op de lange termijn harder stijgt dan de wereldmarkt. doe ik nu met automatische maandelijkse inleg al 2 jaar, rendement jaar 1 16%, jaar 2 20%.
het gaat aardig, beter dan een spaarekening met hun lousy 3 %
Feyenoord!!! * Barça
pi_36322286
ik heb wat newbievraagjes, dus misschien dat iemand erop wil reageren.

op het moment zie ik het wel zitten op niet al te lange termijn te investeren in getronics en asml. beredenering:

getronics: gezeur italiaanse tak, flink onderuit gegaan en er was de dreiging dat dat er ook in andere takken van het bedrijf misschien geklooi was. zelf denk ik dat dat laatste meer op sentiment en blabla beredeneert is dan op harde feiten. in elk geval is algemene sentiment (trend) volgens mij de komende dagen nog dalend maar maakt het aandeel daarna interessant voor beleggers. ergens rond de 9 euro ofzo. misschien nog iets lager.

asml: na de flinke stijgigingen afgelopen tijd effe een klein dipje. bedrijf heeft wat last van toekomstvisie ivm weinig doorgroeimogelijkheden. bedrijfstructuur is echter nog steeds gezond, winstverwachtingen zijn zover ik weet goed. wel verwacht ik dat het aandeel de komende dagen nog lichtjes daalt naar rond de 16 euro om daarna weer omhoog te gaan.

nu zijn er een aantal dingen die ik lastig vind, ik hoop dat jullie me wat uitleg kunnen geven:

* ik verwacht dat beide aandelen eerst nog wat gaan dalen... zolang ze dalen vind er aanbod plaats, en zou ik kunnen kopen... wanneer het aandeel echter stijgt lijkt me het aanbod aandeel beperkt worden, dus moet in de daling gekocht worden (alom bekende schatting wanneer het dal in zicht is). betekent het daarbij dat je bijna altijd nog wat verlies maakt in eerste instantie bij het kopen van aandelen (omdat je mazzel / veel kennis nodig hebt precies het diepste punt in te schatten), of is er ook mogelijkheid te kopen wanneer de eerste stijging zich begint in te zetten?

* beide bedrijven presenteren hun cijfers in april. nu is het volgens mij zo dat de cijfers niet zozeer hun uitwerking op de koers hebben als van of de cijfers goed zijn, maar meer of het naar de verwachtingen is van beleggers. ook al is de winst 200%, maar had men op 300% gerekend, dan nog kan het dalen. dit klopt wel aardig toch? mijn vraag is verder of cijfers bijna altijd hun uitwerking hebben op de koers en met name hoe groot die invloed is. dat dat varieert weet ik wel (soms reageert men lauwtjes en soms heel sterk), maar is hier een soort trend in dat men over het algemeen juist heel erg sterk / lauw reageert op bepaalde cijfers?

verder heb zijn er voor mij nog wat onduidelijkheden wat betreft turbo's en opties en de interpratie van die matrixen en dergelijke, maar daar ga ik eerst nog even goed naar kijken als ik het volle account heb (heb nu alleen proefaccount en die heeft beperkte opties en daarom kan ik niet op bepaalde pagina's komen).
  vrijdag 24 maart 2006 @ 15:17:20 #221
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36329972
quote:
op vrijdag 24 maart 2006 11:15 schreef matjong het volgende:
ik heb wat newbievraagjes, dus misschien dat iemand erop wil reageren.

op het moment zie ik het wel zitten op niet al te lange termijn te investeren in getronics en asml. beredenering:

getronics: gezeur italiaanse tak, flink onderuit gegaan en er was de dreiging dat dat er ook in andere takken van het bedrijf misschien geklooi was. zelf denk ik dat dat laatste meer op sentiment en blabla beredeneert is dan op harde feiten. in elk geval is algemene sentiment (trend) volgens mij de komende dagen nog dalend maar maakt het aandeel daarna interessant voor beleggers. ergens rond de 9 euro ofzo. misschien nog iets lager.

asml: na de flinke stijgigingen afgelopen tijd effe een klein dipje. bedrijf heeft wat last van toekomstvisie ivm weinig doorgroeimogelijkheden. bedrijfstructuur is echter nog steeds gezond, winstverwachtingen zijn zover ik weet goed. wel verwacht ik dat het aandeel de komende dagen nog lichtjes daalt naar rond de 16 euro om daarna weer omhoog te gaan.
asml ken ik niet voldoende om er iets nuttigs over te zeggen. getronics is net afgestraft op de cijfers en de bekendmaking van de fraude in italië. ik denk dat er nog wel even een negatieve druk op blijft staan, tenzij ze snel met nieuws komen. en wat dat nieuws is, is een tweede. er wordt erg weinig losgelaten (al een tijdje) en met name dat fraudenieuws kwam op een erg ongelukkig moment. getronics heeft gewoon het verleden van wang, een reeks van emissie's en ongelukkig nieuws. het probleem bij getronics waren dan ook niet zozeer de cijfers, maar het zoveelste lijk uit de kast en een gebrekkige outlook.

het kan dus 2 kanten op, of er komt snel (goed) nieuws en de koers wordt hersteld óf het nieuws blijft uit en steeds meer beleggers stappen eruit. met dan hier en daar een klein herstel, omdat mensen die blijven zitten graag steun zoeken. en als de koers wel doorzakt, dan kan er een overname kandidaat komen die de boel goedkoop overneemt. kortom op dit moment is het zoeken met de koers en is instappen in mijn ogen een grote gok.
voor de duidelijkheid, ik heb ze in de portefeuille, al een tijdje zelfs, ik heb bij de laatste emissie bijgekocht en sta op een verlies van enkele tientallen procenten
quote:
nu zijn er een aantal dingen die ik lastig vind, ik hoop dat jullie me wat uitleg kunnen geven:

* ik verwacht dat beide aandelen eerst nog wat gaan dalen... zolang ze dalen vind er aanbod plaats, en zou ik kunnen kopen... wanneer het aandeel echter stijgt lijkt me het aanbod aandeel beperkt worden, dus moet in de daling gekocht worden (alom bekende schatting wanneer het dal in zicht is). betekent het daarbij dat je bijna altijd nog wat verlies maakt in eerste instantie bij het kopen van aandelen (omdat je mazzel / veel kennis nodig hebt precies het diepste punt in te schatten), of is er ook mogelijkheid te kopen wanneer de eerste stijging zich begint in te zetten?
aankopen bij stijging of daling maakt geen bal uit natuurlijk. waar iemand koopt, moet ook iemand verkopen en andersom ook. het is wat lastiger handelen als je krap inzet op een dag waar de aantallen hoog liggen, of waar de koers erg snel stijgt of daalt (dit kan ook bij kleine aantallen). je moet gewoon kopen als je denkt dat er een omslag aankomt en als het hard gaat, kun je iets meer marge nemen bij het aankopen, ik krijg altijd alles erdoorheen, misschien ook omdat ik nooit op 1 cent ga zitten. een enkele keer heb ik niet kunnen verkopen, maar dat kwam omdat ik speculeerde op een verdere stijging, daar kwam de koers dan simpelweg niet.
quote:
* beide bedrijven presenteren hun cijfers in april. nu is het volgens mij zo dat de cijfers niet zozeer hun uitwerking op de koers hebben als van of de cijfers goed zijn, maar meer of het naar de verwachtingen is van beleggers. ook al is de winst 200%, maar had men op 300% gerekend, dan nog kan het dalen. dit klopt wel aardig toch? mijn vraag is verder of cijfers bijna altijd hun uitwerking hebben op de koers en met name hoe groot die invloed is. dat dat varieert weet ik wel (soms reageert men lauwtjes en soms heel sterk), maar is hier een soort trend in dat men over het algemeen juist heel erg sterk / lauw reageert op bepaalde cijfers?
eigenlijk kan het alle kanten op. vond er voor de bekendmaking een sterke stijging plaats, dan kan die zomaar doorzetten na de cijfers en andere keren zijn er winstnemingen. een bekende is 'buy on the rumour and sell on the facts', voor de lange termijn belegger niet echt een vlieger die opgaat. wat belangrijker is wat er van de toekomst wordt verwacht, hoe is de outlook ! andere factoren kunnen dividend nieuws zijn of belangrijke reorganisaties of wijzigingen.

de cijfers zelf worden over het algemeen best aardig ingeschat door de analisten, al zitten die er soms ook opeens flink naast, ook niet bepaald een garantie. ik neem zelf van alles wat mee, ik kijk naar mijn koersdoel, kijk naar de kwaliteit van het bedrijf (cijfers, overname's, transparantie en of kopstukken), ik kijk naar de outlook van de markt/sector en naar de verwachtingen van het bedrijf. ik leg het nieuws van de afgelopen maanden ernaast, kijk wat analisten zeggen en vooral hebben gezegd en maak mijn waarde oordeel. de ene keer koop ik iets wat ik goed in elkaar vind zitten, de andere keer omdat ik het fonds gewoon wil hebben (sentiment), maar vaak koop ik fondsen die schade hebben geleden, zowel in de koers als door mismanagement. zo ben ik in kpn gestapt, omdat ik verwachtte dat ad scheepbouwer erin zou stappen (de koers was totaal ingeklapt en het was erop of eronder, maar ik vond dat als iemand het kon dan kon ad het, gekocht op 3,07¤), ik heb aegon gekocht omdat de koers achterbleef op andere financials en ik het idee had dat dat onterecht was (11,40¤) en ik ben in ahold gestapt ná de laatste emissie; ik had daarvoor geen geld vrij en had geen zin in verwatering. ik had er gelijk na de crash al in willen zitten en ook toen moberg aantrad, alleen toen de emissie vlakbij kwam , wou ik niet verwateren, daarbij : de emissie was ook een erop of eronder punt voor ahold, daarna klaarde de lucht op en kon ik nog net op een leuk moment instappen (5,70¤).

met zowel aegon als ahold ben ik flink gestegen in 2 weken en had ik mijn koersdoelen al, maar het ging me zo snel, ik bleef zitten. aegon daalde richting de 8¤ en ahold richting de 5¤, vandaar is de weg omhoog weer ingezet. in beide gevallen vond (en vind ik nogsteeds) ik dat ik op het juiste moment instapte, het is jammer dat de markt er soms anders over denkt.

als je niet jaaaaren in hetzelfde fonds wil zitten, maar ook niet wil daghandelen, zul je dus goeie research moeten verrichten, maar ook de markt moeten kunnen inschatten. allerbelangrijkste is dat je leert verkopen, daar gaan de meeste mensen de mist in. als mijn koersdoel wordt gehaald, dan zit er vaak nog meer in, maar de top bereik je lang niet altijd op deze manier, leren uitstappen is dus het allerbelangrijkste. ik ben met aegon en ahold alweer ver boven mijn koersdoelen die ik toen stelde, maar ik ben inmiddels meer van de lt geworden, dus ik laat alles lekker staan, tenzij er iets radicaals veranderd bij beide bedrijven.
quote:
verder heb zijn er voor mij nog wat onduidelijkheden wat betreft turbo's en opties en de interpratie van die matrixen en dergelijke, maar daar ga ik eerst nog even goed naar kijken als ik het volle account heb (heb nu alleen proefaccount en die heeft beperkte opties en daarom kan ik niet op bepaalde pagina's komen).
daar moet je met mij niet over beginnen, het gaat me te hard en ik vind het te speculatief. ik ben de aandelen-man. .
  vrijdag 24 maart 2006 @ 15:29:11 #222
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36330352
ow en ik heb wel ritjes gemaakt hoor, ik heb upc gehad (alles weg, 0,06¤ verkocht of nee overgedaan aan new upc), kpn/qwest (alles weg, 0,03¤ verkocht), getronics (0,50¤ tot de 2¤), logica/cmg (2,20¤ tot de 3,75¤) en versatel (0,70¤ tot de pfffff 2,10¤ ofzo). eigenlijk heb ik met al deze ritjes opgetelt mijn totaal verlies wel ingelopen, met name aan versatel heb ik flink verdient. upc was een gok, kpn/qwest heb ik gekocht op ongefundeerd nieuws, getronics en versatel heb ik in een uptrend gekocht, ik heb eerst gewacht tot ze gingen starten. logica/cmg vind ik gewoon een mooi bedrijf en overweeg ik alweer sinds de verkoop en versatel was gewoon een makkelijke. ze hadden een mooi netwerk, ze waren schuldenvrij en hadden bakken met geld uit de oude aandeelhouders geperst. dat stond gewoon wel aardig dacht ik, uiteindelijk vielen de cijfers me keer op keer vies tegen, maar men bleef maar instappen (niet zo verwonderlijk met john de mol op de 'achtergrond'). ik heb ze niet op de top verkocht, maar dat zei ik al eerder, dat lukt je maar zelden.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 15:30:59 #223
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36330423
en door dat geouwehoer van me, mis ik steeds het nieuws over versatel/tele2 op rtlz.
.
pi_36331529
wow, mooi stuk daar leert een beginner als ik enorm van. ik kan onmogelijk overal op reageren (veel is zo klaar als een klontje ) maar wil met een aantal dingen wel inhaken op jouw stuk:

- je hebt het over analyses en analysten. zijn er bepaalde analyses of analysten / sites die mensen hier graag bezoeken? het web staat er namelijk zo vol mee dat je door de bomen het bos niet meer ziet. ik vond zelf wel o.a. http://www.guruwatch.nl/, dat leek me een heel aardig site. naar aanleiding van informatievergaring over turbo's kwam ik ook nog op http://www.turbotraders.nl. van mijn beurspel kende ik http://www.iex.nl/ al.

- op dit gebruik ik enkel van binck als mijn informatievoorziening (nieuws, agendapunten, hier en daar een modelletje etc.). ik ga er vanuit dat het web meer te bieden heeft. heeft iemand nog adviezen voor andere sites die goede en snelle informatie bieden (als het effe kan gratis )? verder is google is bij veel projecten een grote vriend. is het ook geschikt voor beleggen of is het dan onmogelijk het kaf van de koren te scheiden wat betreft adviezen, meningen, analyses etc.?

btw, sorry dat je door mijn vragen te beantwoorden je rtl-z nieuws hebt gemist.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 16:40:10 #225
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_36332718
ik luister nooit naar analisten en hou me verre van columns en opinies op websites zoals iex.nl. de echt goede adviseurs zitten daar echt niet, het is allemaal een geblaaskaak en gebakken lucht.

waar ik wel met een schuin oog naar kijk zijn de koop/hold/verkoop adviezen, maar dan alleen naar de consensus (het gemiddelde advies van alle banken). en ik lees het nieuws van de dow jones nieuwsdienst en bloomberg e.d.

analisten
Bankiertje
pi_36334118
ik luister ook nooit naar analysten. de koers is het enige dat telt. ik let ook wel op de cijfers, maar aan analysten heb je niets. die riepen allemaal kopuh, kopuh, in 2001.

ik weet niet wat ik van asml moet denken. ik had veel vrienden bij asml en ook bij philips research kende ik veel mensen die onderzoek voor asml deden. daardoor krijg je toch wat voeling met het bedrijf.

ik heb ze sinds ~1995 en heb er indertijd gigantisch veel winst mee gemaakt. net voor de top verkocht, iets na de top weer gekocht. en toen zakten ze pas als een baksteen. een week of drie geleden waren er allemaal institutionele beleggers die uitstapten. dat kun je zien op msn money. dat heeft de koers geen goed gedaan. achteraf gezien had ik ze toen gewoon van de hand moeten doen en in corus moeten stappen. maar ja, dat is achteraf.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 24 maart 2006 @ 19:41:10 #227
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36337474
tja analisten, .... ik heb niet echt bepaalde namen die ik volg ofzo. soms is het leuk om tostrams te horen, die doen puur ta, andere keren is het leuk om kees de kort (bnr) te horen. ik heb het idee dat de rabo adviezen soms wel worden gevolgd, evenals iris (ook rabo meen ik). ik had voorheen het idee dat petercam wel te volgen was, maar daar was ik al vrij snel klaar mee. eigenlijk kan je gewoon net niks met die analisten, het sentiment op de beurs is eigenlijk hetgene wat je zelf moet analiseren. het is meer dat ik het aanhoor en er soms dingen uitpluk, maar over het algemeen doe ik er helemaal niks mee.

sites waar ik wel regelmatig kijk zijn inderdaad guruwatch, iex, dft en wallstreetweb.nl. die laatste gebruik ik om een beetje te kijken hoe het in de vs loopt met de aex fondsen. ik kan er echter ook weinig mee, ik vraag me af hoe betrouwbaar de koersen zijn, het enige wat me opvalt is dat kpn er vaak groen uitkomt. verder kijk ik naar de olieprijs aldaar, maar die staat tegenwoordig ook op dft.

misschien weet lyrebird nog wat interessante linkjes voor aexfondsen in de states, die zit in de vs als ik het goed begreep.

-edit- en op veb.net kun je nog wat korte info vinden ook betreffende transparantie (tabaksblat), daar kijk ook soms.
pi_36341326
ik gebruik msn messenger om nederlandse aandelen op de amerikaanse beurs realtime te volgen. ik houd de volgende fondsen/aandelen bij, meer voor de fun dan om er rijk van te worden.

aho (ahold),amzn (amazon),aol (america online),asml,cga (corus),femkx (fidelity emerging markets),ficdx (fidelity canada),goog (google),ibm,intc (intel),kpn,mmm (3m),msft (microsoft),nl:lu018707691 (robeco emerging markets),phg (philips),pmti (palomar technology),rds.a (royal dutch),ul (unilever),yhoo (yahoo).

dit zijn fondsen/aandelen die ik of zelf heb, of waar ik interesse in heb, of waar ik een gruwelijke afkeer van heb. op deze manier heb ik een vergrootglad waarmee ik zowel de aex (in bold), de nasdaq en de dow jones in de gaten kan houden.

dit lijstje houd ik nu al zo'n jaar of 4 bij. wat volgens mij het beste werkt, is koersinformatie op je in laten werken en dan je onderbuikgevoel gebruiken om te kopen of te verkopen. geen garantie voor succes, maar van tijd tot tijd maak ik wel een klapper. de klapper van deze maand is dus corus, alhoewel philips het de laatste dagen ook niet slecht doet.
pi_36345126
ik zal de sites eens nalopen dat je analisten niet zomaar moet volgen weet ik, dat ben ik ook niet van plan, maar ik denk dat het voor een leek wel interessant is. volgens mij kun je er o.a. goed van leren wat voor factoren er meespelen op de beurs, hoe bepaalde personen tegen dingen aankijken (inzichten), het leren van nieuwe termen en mogelijke interpretaties van die termen (weerstanden etc.).. dat lijken me leerzame dingen.

even iets anders. wat denken jullie van corus in combinatie met de case indiër lakshmi mittal die arcelor wil overkopen? de groei van corus is nu natuurlijk (meer dan) aardig, maar wanneer bekend wordt dat lakshmi arcelar overkoopt wordt corus opeens een heel klein spelertje. omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde (wanneer het niet doorgaat is dat positief voor corus). ik geloof dat een deze weken een beslissing wordt verwacht?
  zaterdag 25 maart 2006 @ 01:55:10 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36346610
analysten presteren als groep niet beter dan de index. ik kan daarom geen reden verzinnen waarom je adviezen van analysten zou opvolgen.

wel is het interessant om hun gedachtegang te lezen, want dat brengt jezelf op ideeen en je kunt er je bestaande ideeen mee uitdagen.
Mijn reisverslagen
pi_36356790
ik wil graag een evenwichtige portefeuille opbouwen. nou weet ik dat dat zeer afhangt van wat voor horizon iemand heeft, hoe goed hij met verliezen om kan gaan, hoe actief hij wil beleggen, etc...

maar stel dat dat allemaal duidelijk is, hoe stel je dan uiteindelijk jouw evenwichtige portefeuille samen?
als iemand links heeft naar artikelen die daar over gaan, dan zou ik die graag hebben.

om het concreet te maken, ik ben dus op zoek naar informatie waardoor ik kom te weten volgens welk percentage ik mijn spreiding tussen sparen, vastgoed en beleggingsfondsen moet creeeren.
pi_36408137
zijn hier eigenlijk mensen die hier in zeer offensieve fondsen hebben belegd over een semi-lange periode (5 jaar oid).

en zo ja wat zijn daar de ervaringen mee?

ik zit zelf te denken om op maandbasis +/- 400 euro te pompen in fondsen zoals merrill lynch emerging europe fund , robeco emerging markets equities en abn amro high income equity fund. en dit gedurende een periode van 6 á 7 jaar.

doen of laten?
Profiel opgeheven.
  maandag 27 maart 2006 @ 16:54:22 #233
136816 Otto215
I am Lite!
pi_36408895
ik heb laatst gelezen dat in fondsen stappen die investeren in brazilië (en nog drie andere opkomende landen.. bij elkaar een afkorting die ik vergeten ben)..hard vooruit gaan maar moet je wel op het juiste moment weer uitstappen .

weet iemand misschien nog een paar van deze fondsen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Otto215 op 27-03-2006 17:13:29 ]
jammer
pi_36411188
quote:
op maandag 27 maart 2006 16:29 schreef bierie het volgende:
zijn hier eigenlijk mensen die hier in zeer offensieve fondsen hebben belegd over een semi-lange periode (5 jaar oid).

en zo ja wat zijn daar de ervaringen mee?

ik zit zelf te denken om op maandbasis +/- 400 euro te pompen in fondsen zoals merrill lynch emerging europe fund , robeco emerging markets equities en abn amro high income equity fund. en dit gedurende een periode van 6 á 7 jaar.

doen of laten?
robeco emerging markets equities draait sinds 2003 als een tierelier. als je toen was ingestapt, dan had je nu drie keer je kapitaal gehad. ik had indertijd robeco maleisie, dat sinds een jaar is opgenomen in robeco eme. gelukkig maar!

er is natuurlijk niet veel te zeggen over wat de toekomst gaat brengen. je moet op die snelle jongens van robeco vertrouwen dat zij wel goed weten wat goed voor je is. ik houd daar niet zo van.
pi_36412826
quote:
op maandag 27 maart 2006 18:17 schreef lyrebird het volgende:

[..]

robeco emerging markets equities draait sinds 2003 als een tierelier. als je toen was ingestapt, dan had je nu drie keer je kapitaal gehad. ik had indertijd robeco maleisie, dat sinds een jaar is opgenomen in robeco eme. gelukkig maar!

er is natuurlijk niet veel te zeggen over wat de toekomst gaat brengen. je moet op die snelle jongens van robeco vertrouwen dat zij wel goed weten wat goed voor je is. ik houd daar niet zo van.
ach als ik inderdaad met voorkennis zou kunnen beleggen zou ik dat zeker doen

feit daarentegen is wel dat die snelle jongens het beleggen als beroep hebben en ik zelf daarvoor de tijd en de kennis niet heb.

zelf zit ik in de luxe positie de komende jaren op maanbasis wat geld te kunnen missen en eventueel kwijt te raken. dus vandaar mijn keuze op dit soort offensieve fondsen.
Profiel opgeheven.
pi_36416021
quote:
op maandag 3 oktober 2005 21:29 schreef bretsig het volgende:

wat de denken van sopheon, al een tijdje 31/32
mijn goudmijntje doet momenteel 40 cent!
+11.11% vandaag.
  maandag 27 maart 2006 @ 23:08:54 #237
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36420883
hoe converterr ik csv data (van yahoo) naar metastock formaat?

kan dat niet in de downloader zelf? of moet ik hiervoor een apart programmatje hebben? zo ja, heeft iemand dat dan voor mij?

thnx
  dinsdag 28 maart 2006 @ 02:01:33 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36423768
quote:
op maandag 27 maart 2006 23:08 schreef richie_rich het volgende:
hoe converterr ik csv data (van yahoo) naar metastock formaat?

kan dat niet in de downloader zelf? of moet ik hiervoor een apart programmatje hebben? zo ja, heeft iemand dat dan voor mij?

thnx
dat kan met de downloader, maar je moet even een paar truuks uithalen herinner ik me.
ik dacht dat ik de csv eerst als txt save. je moet even checken dat je inderdaad een comma delimited file krijgt. ook met het date format kan het mis gaan. ( ddmmyyyy of mmddyyyy).

ik heb dacht ik ook nog ergens een ander programmaatje had waarmee je heel gemakkelijk je database update met yahoo data (ooit gekocht). ik zal vanavond nog eens even kijken.

edit: hquote dus

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 28-03-2006 02:46:55 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 28 maart 2006 @ 16:34:18 #239
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_36437865
quote:
op maandag 27 maart 2006 16:54 schreef otto215 het volgende:
ik heb laatst gelezen dat in fondsen stappen die investeren in brazilië (en nog drie andere opkomende landen.. bij elkaar een afkorting die ik vergeten ben)..hard vooruit gaan maar moet je wel op het juiste moment weer uitstappen .

weet iemand misschien nog een paar van deze fondsen?
abn heeft een tijdje terug een bric note geintroduceerd (brasil, russia, india, china). volgens mij doen ze regelmatig zulke emissies. het zijn redelijk riskante beleggingen, maar de rendementen zijn dan ook overeenkomstig. ik had er destijds in willen stappen maar ben er uiteindelijk niet aan toe gekomen. als ze weer zoiets doen dan ben ik erbij.
Bankiertje
  dinsdag 28 maart 2006 @ 16:44:51 #240
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36438188
quote:
op dinsdag 28 maart 2006 02:01 schreef selang het volgende:

[..]

dat kan met de downloader, maar je moet even een paar truuks uithalen herinner ik me.
ik dacht dat ik de csv eerst als txt save. je moet even checken dat je inderdaad een comma delimited file krijgt. ook met het date format kan het mis gaan. ( ddmmyyyy of mmddyyyy).

ik heb dacht ik ook nog ergens een ander programmaatje had waarmee je heel gemakkelijk je database update met yahoo data (ooit gekocht). ik zal vanavond nog eens even kijken.

edit: hquote dus
is dat aan te bevelen om aan te gaan schaffen? lijkt me nl. wel makkelijk gezien de gratis data van yahoo
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:36:24 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36439709
quote:
op dinsdag 28 maart 2006 16:44 schreef richie_rich het volgende:

[..]

is dat aan te bevelen om aan te gaan schaffen? lijkt me nl. wel makkelijk gezien de gratis data van yahoo
ja dat werkt goed, maar ik heb het al heel lang niet meer gebruikt.
ik heb nog wel de installatie file maar ik kan geen key meer vinden (waarschijnlijk online gedaan - of ik moet beter zoeken)

waar je ook naar kunt kijken is hypertrader. die hebben leuke gratis tools (die overigens wel verlopen op een bepaalde datum, meestal eind van het jaar. dan kun je gewoon opnieuw registreren en downloaden).
http://www.hypertrader.it/freetool.shtml
ik heb zelf hypertools van hun gebruikt om direct data in tradestation 2000 in te lezen (vanaf yahoo of msn). ze hebben ook tools die met metastock werken maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 28 maart 2006 @ 18:51:06 #242
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36441827
quote:
op dinsdag 28 maart 2006 17:36 schreef selang het volgende:

[..]

ja dat werkt goed, maar ik heb het al heel lang niet meer gebruikt.
ik heb nog wel de installatie file maar ik kan geen key meer vinden (waarschijnlijk online gedaan - of ik moet beter zoeken)

waar je ook naar kunt kijken is hypertrader. die hebben leuke gratis tools (die overigens wel verlopen op een bepaalde datum, meestal eind van het jaar. dan kun je gewoon opnieuw registreren en downloaden).
http://www.hypertrader.it/freetool.shtml
ik heb zelf hypertools van hun gebruikt om direct data in tradestation 2000 in te lezen (vanaf yahoo of msn). ze hebben ook tools die met metastock werken maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
die van hypertrader is niet meer grais. ik heb nu een trial van hquote gevonden en dat werkt perfect, wellicht dat ik die koop
pi_36451697
ik beleg alweer een aantal jaar. na de beurscrash een tijdje niets mee gedaan. sinds twee jaar weer actiever.
heb gemerkt dat als je een beetje wil kunnen spreiden en in degelijke aex aandelen wil beleggen je toch een een portefeuille van 10 000 tot 20 000 euro moet hebben. anders zijn de aantallen die je koopt te klein tov je kosten. je moet minimaal 200 tot 300 van een soort kunnen kopen. je hebt dan al snel 3000 in 1 bedrijf zitten. ik spreid door bedrijven uit verschillende sectoren te kiezen: een bank/verzekeraar, chemie, uitgever, chips bedrijf of gerelateerd, voeding. 1 per sector.

ik beleg op basis van ta en kijk tussen welke niveaus de koersen van niet al te dure aandelen zich bewegen (tussen de 5 en 30 euro). dan als zo'n aandeel onderin is gekomen van die bandbreedte koop ik die. (voorbeeld: reed elsevier beweegt tussen de 11,20 en 12,10, wessanen tussen de 12,30 en 14,00, etc)
naarmate mijn portefeuille groeit koop ik meer aandelen. wel altijd per 100tal. want als het gunstig is en ik verwacht dat de koers niet veel meer zal stijgen schrijf ik wel eens call opties (altijd gedekt!!).
koersen bekijk ik via bnr.nl kan je ook makkelijk tot 5 jaar terug kijken.

mijn beleggingsdoel is meer dan de 3% rendement van een spaarrekening. ik ben bereid om niet altijd de maximale winst eruit te willen halen. en ik probeer wat divident rendement te pakken.
nu instappen op abn, ing, dsm levert je rond mei tegen de 4% divident rendement op.

ik zag asml als tip voorbij komen. zou ik momenteel zelf niet doen. die zit in een duidelijke downtrend. hoogste punt rond 19 euro gehaald en nu alweer naar beneden aan het gaan met af en toe weer een klein stukje omhoog. wil je it dan kan je beter philips of logica cmg nemen. hoewel ik nu een hoop bedrijven aan de hoge kant binnen hun range zie zitten. ik wacht tot een kleine correctie en stap dan weer wat in.
van 1 jan tot nu 10,5% rendement. ben niet ontevreden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_36455561
vraagje...

als je een limietorder zet om een aandeel bij een bepaald bedrag te kopen, moet je dan pas transactiekosten betalen zodra je deze koop hebt of al zodra je de order indient? ik wil op zich bij een bepaalde prijs een aandeel kopen, maar niet zolang het er nog boven zit. en heb ook geen zin om transactiekosten voor jan lul te betalen als de koers niet zakt.
  woensdag 29 maart 2006 @ 11:10:32 #245
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_36457294
quote:
op woensdag 29 maart 2006 09:43 schreef matjong het volgende:
vraagje...

als je een limietorder zet om een aandeel bij een bepaald bedrag te kopen, moet je dan pas transactiekosten betalen zodra je deze koop hebt of al zodra je de order indient? ik wil op zich bij een bepaalde prijs een aandeel kopen, maar niet zolang het er nog boven zit. en heb ook geen zin om transactiekosten voor jan lul te betalen als de koers niet zakt.
de naam zegt het al de kosten worden berekend over de transactie (het daadwerkelijk verhandelen), niet over de order. je kunt dus bijwijze van duizenden orders uit hebben staan en er geen uitgevoerd zien worden
pi_36483744
quote:
op woensdag 29 maart 2006 11:10 schreef richie_rich het volgende:

[..]

de naam zegt het al de kosten worden berekend over de transactie (het daadwerkelijk verhandelen), niet over de order. je kunt dus bijwijze van duizenden orders uit hebben staan en er geen uitgevoerd zien worden
ok, tnx... het enige gevaar is dan dat je een order geeft en maar een klein deel van de aandelen voor die prijs krijgt, de koers stijgt, en je de resterende aandelen nooit meer krijgt. toch?

ik heb trouwens 2 aandelen gekocht:

- rood testhouse
- corus

voor bij elkaar 2000 in plaats van 1000 euro (de verslaving slaat nu al toe ). volgens mij heb ik er wel goed aan gedaan, verwacht dat beide vandaag goed gaan stijgen. goede berichten over de staalmarkt vandaag, corus deed het lekker in amerika, dus dat is positief. rood testhouse wilde gisteren al gaan knallen voor de beurs sloot. de laat is dun en de bied hoog.

mochten ze stijgen dan sta ik wel voor de volgende uitdaging, namelijk wanneer te verkopen. dat lijkt me nog echt lastig. ze zeggen niet voor niks altijd dat elke pipo kan kopen, maar dat het de kunst is op het juiste moment te verkopen.
  donderdag 30 maart 2006 @ 09:29:49 #247
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36484798
ja betrapt, ik denk ik kijk effe op dft, zie ik daar matjong staan. in ieder geval succes met je aankopen.
pi_36497452
tnx... tot nu toe nog beide volledig stabiel...niks winst niks verlies... schiet ook niet op zo he
pi_36502541
ik hoop voor je dat ze omhoog gaan.
corus heeft een kans.
rood testhouse zie ik zelf in de komende maand/en terugzakken naar een bandbreedte tussen de 66 en 70 cent.

ik denk dat ik zelf in een aandeel belegd zou hebben wat rond de 10 euro staat en binnenkort dividend uitkeert rond de 3 a 4%. (elsevier, wessanen, of desnoods buhrman, die gaat binnenkort denk ik verder omhoog).
als je risicovoller wil beleggen probeer ahold op 6,25 op te pakken. of hagemeyer op 4,05 of logica cmg rond 2,60-2,70)

ik doe zelf niet in penny stocks. vind ik te risicovol.
quote:
op donderdag 30 maart 2006 17:06 schreef matjong het volgende:
tnx... tot nu toe nog beide volledig stabiel...niks winst niks verlies... schiet ook niet op zo he
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:28:41 #250
136816 Otto215
I am Lite!
pi_36550388
waar staat dft voor
jammer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')