hehe, dat doe ik ook met een makker van mij. het is idd het elkaar overtuigen welk aandeel beter is, en waar we het beste kunnen instappen, alhoewel hij wel in wat andere aandelen zit, hebben we toch een paar dezelfde, en we staan beide fiks op winstquote:op donderdag 23 maart 2006 12:47 schreef matjong het volgende:
overigens, een vriend van me had het idee om ook in te stappen, eveneens met 1000 euro. de bedoeling is dat we elkaar proberen te overtuigen of het aandeel goed is voordat we erin stappen, om zo in het begin geen domme fouten te maken. vingertjewijzen van "zie je wel dat dat aandeel stijgt" zullen we niet krijgen, daar kennen we elkaar te goed voor. het lijkt voor mij als beginneling in elk geval fijn. denken jullie dat zoiets verstandig is?
we zitten te denken bij binck te gaan (vandaag kreeg ik infopakket binnen) en gebruik te maken van de aanbieding dat je beide 50 euro gratis transactiekosten krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt (ik breng hem aan). dat lijkt de verliezen door transactiekosten minder groot en dus een laag inlegbedrag (1000 euro) minder relevant.
heb jij zelf ook grote verliezen moeten incasseren dan?quote:op donderdag 23 maart 2006 13:41 schreef selang het volgende:
@matjong:
helemaal geen slecht idee hoor, een beetje gaan proberen met 1000 euro. het is vrijwel zeker dat je op lange termijn geld gaat verliezen als je 'actief' gaat speculeren. maar wat geeft dat? de ervaring die je ermee opdoet is veel meer waard. over 10 jaar ben je veel rijker dan nu en dan lach je om die 1000 euro die je vroeger hebt verloren. de wijsheid en ervaring die je ermee hebt opgedaan gaat je behoeden voor grote verliezen als je later 'echt' geld gaat beleggen (bijv een paar ton).
bijna iedereen maakt ongeveer dezelfde ontwikkeling door. de meesten beginnen met relatief kleine bedragen in opties en pennystocks van (bijna) failliete bedrijven "want daar kun je grote winsten mee maken". de mensen die al iets verder zijn beperken zich tot hoofdfondsen. als de beurs een beetje meezit zoals de afgelopen 3 jaar dan zit je bijna automatisch op winst, wat je ook had gekocht. vervolgens denken mensen dat het beleggingssucces aan hunzelf ligt, krijgen (te) veel zelfvertrouwen en gaan grotere bedragen beleggen. net als je hele spaarpot belegd is op het hoogste punt dan klapt de beurs in elkaar. daarna begint men het concept 'waarde' te begrijpen en wordt een aanzienlijk succesvollere belegger die op lage koersen aandelen voor lange termijn koopt.
echt wel.quote:op donderdag 23 maart 2006 13:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
heb jij zelf ook grote verliezen moeten incasseren dan?
het feit dat een bepaalde koers bereikt wordt wil nog niet zeggen dat jij in staat bent op die koers te kopen. er moet dan ook aanbod zijn op die koers. vaak is er niet genoeg volume zodat er maar een beperkt aantal 'gelukkigen' zijn die op die koers kunnen handelen. dit is een aspect dat in internet simulaties compleet wordt genegeerd.quote:op donderdag 23 maart 2006 13:54 schreef matjong het volgende:
ik heb daarover trouwens nog een absolute newbie vraag. er zitten aandelen op de beurs als kpnqwest, tulip. die zijn geen drol waard. alleen is het zo dat als ze stijgen (of dalen) ook direct een percentage van 10% / 25% maken (knallen er altijd uit bij de stijgers en dalers). ideaal in mijn internetspelletje, want op die manier kon je je bankrekening binnen een paar uur verdubbelen (kopen op laag, verkopen op hoog, kopen op laag, verkopen op hoog).
wat is de drawback in het echt (even ervan uitgaan dat er geen goud aan de bomen groeit :p)? zijn de aandelen niet meer te koop op zo'n lage koers (in tegenstelling tot internetspellen), zitten er andere kosten aan die de winst doen verdampen etc.? iemand die me dat kan uitleggen?
ahh, ja, tuurlijk. logischquote:op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef selang het volgende:
[..]
het feit dat een bepaalde koers bereikt wordt wil nog niet zeggen dat jij in staat bent op die koers te kopen. er moet dan ook aanbod zijn op die koers. vaak is er niet genoeg volume zodat er maar een beperkt aantal 'gelukkigen' zijn die op die koers kunnen handelen. dit is een aspect dat in internet simulaties compleet wordt genegeerd.
verder negeer de de enige echte vraag, namelijk wat is jouw edge, speciale skill etc die jou in staat stelt om te winnen in dit spelletje. want de tegenpartij is net zo iemand als jij. dus waarom denk je dat jij wint en hij verliest in dit spelletje ?
hehe, damn, ik heb altijd wel van die verhalen gehoord van monsterwinsten en daarna toch weer op verlies, sja, je leert ervan maar volgens mij kappen er ook veel mee na zware verliezen. ik zelf heb nog geen verliezen maar ben atm voor de hobby ingestapt. met name dico en c/tac doen het bij mij aardig. ik durf alleen niet veel geld in te zetten. omdat het elke dag een leer proces is. zoals dat de handel in dico zovaak stil lag, en ik maar niet begreep waarom. ja .. ben een leek weet hetquote:op donderdag 23 maart 2006 14:21 schreef selang het volgende:
[..]
echt wel.
mijn eerste aandelen waren daf en hcs technology (beiden failliet). verkocht met 10% resp 67% verlies (in 1992).
met mijn eerste optietransacties (ook in 1992) maakte ik monster winsten, vooral op philips en hoogovens (nu corus). binnen 2 maanden stond ik op 600% winst. een jaar later stond ik negatief...
nu beleg ik met meer dan het honderdvoudige bedrag. de verliezen van toen zijn nu een lachertje. maar toen het gebeurde deed het veel pijn. die ervaringen (en ook daarna) hebben me veel geleerd. dat leer je niet uit een boekje.
ik ben op een andere manier begonnen, had aardig wat gespaard toen ik 16 was en heb toen puur op gevoel een tweetal fondsen gekocht die het in korte tijd goed hebben gedaan. vendex was destijds een succesverhaal, en van leer (verpakkingsbedrijf waarvan de koers frustrerend stabiel was) werd een maand later overgenomen door een fins bedrijf, waardoor ik toch nog een aardige winst boekte.quote:op donderdag 23 maart 2006 13:41 schreef selang het volgende:
...
bijna iedereen maakt ongeveer dezelfde ontwikkeling door. de meesten beginnen met relatief kleine bedragen in opties en pennystocks van (bijna) failliete bedrijven "want daar kun je grote winsten mee maken". de mensen die al iets verder zijn beperken zich tot hoofdfondsen. als de beurs een beetje meezit zoals de afgelopen 3 jaar dan zit je bijna automatisch op winst, wat je ook had gekocht. vervolgens denken mensen dat het beleggingssucces aan hunzelf ligt, krijgen (te) veel zelfvertrouwen en gaan grotere bedragen beleggen. net als je hele spaarpot belegd is op het hoogste punt dan klapt de beurs in elkaar. daarna begint men het concept 'waarde' te begrijpen en wordt een aanzienlijk succesvollere belegger die op lage koersen aandelen voor lange termijn koopt.
misschien heb je hier een beetje geluk gehad dat je precies in goede periodes bent gaan beleggen en in een slechte periode toevallig uit de markt was.quote:op donderdag 23 maart 2006 21:29 schreef denocorp het volgende:
[..]
ik ben op een andere manier begonnen, had aardig wat gespaard toen ik 16 was en heb toen puur op gevoel een tweetal fondsen gekocht die het in korte tijd goed hebben gedaan. vendex was destijds een succesverhaal, en van leer (verpakkingsbedrijf waarvan de koers frustrerend stabiel was) werd een maand later overgenomen door een fins bedrijf, waardoor ik toch nog een aardige winst boekte.
vervolgens ben ik er niet lang voor de neerwaartse spiraal in 2000 mee opgehouden, omdat ik naar het buitenland ging. twee jaar geleden ben ik weer begonnen.
je volgt nu een strategie waar je je comfortabel mee voelt en die winstgevend is. waarom zou je dan met opties gaan beginnen? opties is een 'negative sum game'; de winst van de één is direct het verlies van de ander. dan gaan daar nog de kosten vanaf. je winstverwachting op lange termijn is dus gewoon negatief. dit in tegenstelling tot een lange termijn belegging in goede aandelen, wat een duidelijk positive winstverwachting heeft.quote:met opties heb ik me nooit beziggehouden, in eerste instantie omdat ik er niet veel van begreep. momenteel heb ik het te druk om die opties echt goed te volgen, wat naar mijn idee wel nodig is om geen grote missers te maken. mijn aandelen en fondsen kabbelen lekker door, daar kan ik rustig een week niet naar kijken. ik denk dat je dat met opties niet kan riskeren? dat is dus voor mij de volgende stap, want opties ontbreken geheel in m'n portefeuille.
het is juist heel verstandig om niet te gaan beleggen in dingen die je niet begrijpt,quote:ook vastgoed doe ik niet aan, want (ook weer op gevoel): ik vind dat wereldje te schimmig. misschien kortzichtig maar zo gauw ik ergens geen goed gevoel over heb, beleg ik er niet in, ook al zegt mijn bank dat ik meer moet spreiden.
hoe te beginnen: stel jezelf eerst de volgende vraag:quote:wat zijn jullie ideeën over optiebeleggen, waar moet je op letten en vooral: waar te beginnen?
asml ken ik niet voldoende om er iets nuttigs over te zeggen. getronics is net afgestraft op de cijfers en de bekendmaking van de fraude in italië. ik denk dat er nog wel even een negatieve druk op blijft staan, tenzij ze snel met nieuws komen. en wat dat nieuws is, is een tweede. er wordt erg weinig losgelaten (al een tijdje) en met name dat fraudenieuws kwam op een erg ongelukkig moment. getronics heeft gewoon het verleden van wang, een reeks van emissie's en ongelukkig nieuws. het probleem bij getronics waren dan ook niet zozeer de cijfers, maar het zoveelste lijk uit de kast en een gebrekkige outlook.quote:op vrijdag 24 maart 2006 11:15 schreef matjong het volgende:
ik heb wat newbievraagjes, dus misschien dat iemand erop wil reageren.
op het moment zie ik het wel zitten op niet al te lange termijn te investeren in getronics en asml. beredenering:
getronics: gezeur italiaanse tak, flink onderuit gegaan en er was de dreiging dat dat er ook in andere takken van het bedrijf misschien geklooi was. zelf denk ik dat dat laatste meer op sentiment en blabla beredeneert is dan op harde feiten. in elk geval is algemene sentiment (trend) volgens mij de komende dagen nog dalend maar maakt het aandeel daarna interessant voor beleggers. ergens rond de 9 euro ofzo. misschien nog iets lager.
asml: na de flinke stijgigingen afgelopen tijd effe een klein dipje. bedrijf heeft wat last van toekomstvisie ivm weinig doorgroeimogelijkheden. bedrijfstructuur is echter nog steeds gezond, winstverwachtingen zijn zover ik weet goed. wel verwacht ik dat het aandeel de komende dagen nog lichtjes daalt naar rond de 16 euro om daarna weer omhoog te gaan.
aankopen bij stijging of daling maakt geen bal uit natuurlijk. waar iemand koopt, moet ook iemand verkopen en andersom ook. het is wat lastiger handelen als je krap inzet op een dag waar de aantallen hoog liggen, of waar de koers erg snel stijgt of daalt (dit kan ook bij kleine aantallen). je moet gewoon kopen als je denkt dat er een omslag aankomt en als het hard gaat, kun je iets meer marge nemen bij het aankopen, ik krijg altijd alles erdoorheen, misschien ook omdat ik nooit op 1 cent ga zitten. een enkele keer heb ik niet kunnen verkopen, maar dat kwam omdat ik speculeerde op een verdere stijging, daar kwam de koers dan simpelweg niet.quote:nu zijn er een aantal dingen die ik lastig vind, ik hoop dat jullie me wat uitleg kunnen geven:
* ik verwacht dat beide aandelen eerst nog wat gaan dalen... zolang ze dalen vind er aanbod plaats, en zou ik kunnen kopen... wanneer het aandeel echter stijgt lijkt me het aanbod aandeel beperkt worden, dus moet in de daling gekocht worden (alom bekende schatting wanneer het dal in zicht is). betekent het daarbij dat je bijna altijd nog wat verlies maakt in eerste instantie bij het kopen van aandelen (omdat je mazzel / veel kennis nodig hebt precies het diepste punt in te schatten), of is er ook mogelijkheid te kopen wanneer de eerste stijging zich begint in te zetten?
eigenlijk kan het alle kanten op. vond er voor de bekendmaking een sterke stijging plaats, dan kan die zomaar doorzetten na de cijfers en andere keren zijn er winstnemingen. een bekende is 'buy on the rumour and sell on the facts', voor de lange termijn belegger niet echt een vlieger die opgaat. wat belangrijker is wat er van de toekomst wordt verwacht, hoe is de outlook ! andere factoren kunnen dividend nieuws zijn of belangrijke reorganisaties of wijzigingen.quote:* beide bedrijven presenteren hun cijfers in april. nu is het volgens mij zo dat de cijfers niet zozeer hun uitwerking op de koers hebben als van of de cijfers goed zijn, maar meer of het naar de verwachtingen is van beleggers. ook al is de winst 200%, maar had men op 300% gerekend, dan nog kan het dalen. dit klopt wel aardig toch? mijn vraag is verder of cijfers bijna altijd hun uitwerking hebben op de koers en met name hoe groot die invloed is. dat dat varieert weet ik wel (soms reageert men lauwtjes en soms heel sterk), maar is hier een soort trend in dat men over het algemeen juist heel erg sterk / lauw reageert op bepaalde cijfers?
daar moet je met mij niet over beginnen, het gaat me te hard en ik vind het te speculatief. ik ben de aandelen-man.quote:verder heb zijn er voor mij nog wat onduidelijkheden wat betreft turbo's en opties en de interpratie van die matrixen en dergelijke, maar daar ga ik eerst nog even goed naar kijken als ik het volle account heb (heb nu alleen proefaccount en die heeft beperkte opties en daarom kan ik niet op bepaalde pagina's komen).
robeco emerging markets equities draait sinds 2003 als een tierelier. als je toen was ingestapt, dan had je nu drie keer je kapitaal gehad. ik had indertijd robeco maleisie, dat sinds een jaar is opgenomen in robeco eme. gelukkig maar!quote:op maandag 27 maart 2006 16:29 schreef bierie het volgende:
zijn hier eigenlijk mensen die hier in zeer offensieve fondsen hebben belegd over een semi-lange periode (5 jaar oid).
en zo ja wat zijn daar de ervaringen mee?
ik zit zelf te denken om op maandbasis +/- 400 euro te pompen in fondsen zoals merrill lynch emerging europe fund , robeco emerging markets equities en abn amro high income equity fund. en dit gedurende een periode van 6 á 7 jaar.
doen of laten?
ach als ik inderdaad met voorkennis zou kunnen beleggen zou ik dat zeker doenquote:op maandag 27 maart 2006 18:17 schreef lyrebird het volgende:
[..]
robeco emerging markets equities draait sinds 2003 als een tierelier. als je toen was ingestapt, dan had je nu drie keer je kapitaal gehad. ik had indertijd robeco maleisie, dat sinds een jaar is opgenomen in robeco eme. gelukkig maar!
er is natuurlijk niet veel te zeggen over wat de toekomst gaat brengen. je moet op die snelle jongens van robeco vertrouwen dat zij wel goed weten wat goed voor je is. ik houd daar niet zo van.
mijn goudmijntje doet momenteel 40 cent!quote:op maandag 3 oktober 2005 21:29 schreef bretsig het volgende:
wat de denken van sopheon, al een tijdje 31/32
dat kan met de downloader, maar je moet even een paar truuks uithalen herinner ik me.quote:op maandag 27 maart 2006 23:08 schreef richie_rich het volgende:
hoe converterr ik csv data (van yahoo) naar metastock formaat?
kan dat niet in de downloader zelf? of moet ik hiervoor een apart programmatje hebben? zo ja, heeft iemand dat dan voor mij?
thnx
abn heeft een tijdje terug een bric note geintroduceerd (brasil, russia, india, china). volgens mij doen ze regelmatig zulke emissies. het zijn redelijk riskante beleggingen, maar de rendementen zijn dan ook overeenkomstig. ik had er destijds in willen stappen maar ben er uiteindelijk niet aan toe gekomen. als ze weer zoiets doen dan ben ik erbij.quote:op maandag 27 maart 2006 16:54 schreef otto215 het volgende:
ik heb laatst gelezen dat in fondsen stappen die investeren in brazilië (en nog drie andere opkomende landen.. bij elkaar een afkorting die ik vergeten ben)..hard vooruit gaan maar moet je wel op het juiste moment weer uitstappen.
weet iemand misschien nog een paar van deze fondsen?
is dat aan te bevelen om aan te gaan schaffen? lijkt me nl. wel makkelijk gezien de gratis data van yahooquote:op dinsdag 28 maart 2006 02:01 schreef selang het volgende:
[..]
dat kan met de downloader, maar je moet even een paar truuks uithalen herinner ik me.
ik dacht dat ik de csv eerst als txt save. je moet even checken dat je inderdaad een comma delimited file krijgt. ook met het date format kan het mis gaan. ( ddmmyyyy of mmddyyyy).
ik heb dacht ik ook nog ergens een ander programmaatje had waarmee je heel gemakkelijk je database update met yahoo data (ooit gekocht). ik zal vanavond nog eens even kijken.
edit: hquote dus
ja dat werkt goed, maar ik heb het al heel lang niet meer gebruikt.quote:op dinsdag 28 maart 2006 16:44 schreef richie_rich het volgende:
[..]
is dat aan te bevelen om aan te gaan schaffen? lijkt me nl. wel makkelijk gezien de gratis data van yahoo![]()
die van hypertrader is niet meer grais. ik heb nu een trial van hquote gevonden en dat werkt perfect, wellicht dat ik die koopquote:op dinsdag 28 maart 2006 17:36 schreef selang het volgende:
[..]
ja dat werkt goed, maar ik heb het al heel lang niet meer gebruikt.
ik heb nog wel de installatie file maar ik kan geen key meer vinden (waarschijnlijk online gedaan - of ik moet beter zoeken)
waar je ook naar kunt kijken is hypertrader. die hebben leuke gratis tools (die overigens wel verlopen op een bepaalde datum, meestal eind van het jaar. dan kun je gewoon opnieuw registreren en downloaden).
http://www.hypertrader.it/freetool.shtml
ik heb zelf hypertools van hun gebruikt om direct data in tradestation 2000 in te lezen (vanaf yahoo of msn). ze hebben ook tools die met metastock werken maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
de naam zegt het alquote:op woensdag 29 maart 2006 09:43 schreef matjong het volgende:
vraagje...
als je een limietorder zet om een aandeel bij een bepaald bedrag te kopen, moet je dan pas transactiekosten betalen zodra je deze koop hebt of al zodra je de order indient? ik wil op zich bij een bepaalde prijs een aandeel kopen, maar niet zolang het er nog boven zit. en heb ook geen zin om transactiekosten voor jan lul te betalen als de koers niet zakt.
ok, tnx... het enige gevaar is dan dat je een order geeft en maar een klein deel van de aandelen voor die prijs krijgt, de koers stijgt, en je de resterende aandelen nooit meer krijgt. toch?quote:op woensdag 29 maart 2006 11:10 schreef richie_rich het volgende:
[..]
de naam zegt het alde kosten worden berekend over de transactie (het daadwerkelijk verhandelen), niet over de order. je kunt dus bijwijze van duizenden orders uit hebben staan en er geen uitgevoerd zien worden
quote:op donderdag 30 maart 2006 17:06 schreef matjong het volgende:
tnx... tot nu toe nog beide volledig stabiel...niks winst niks verlies... schiet ook niet op zo he
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |