quote:
Op donderdag 21 juli 2005 19:26 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Leuk dat ze dat nummer steeds spelen, maar de euforie van het unieke moment in Amsterdam is nu natuurlijk helemaal weg ....
![]()
.
Mja, ze zijn natuurlijk nog maar net in Europa bezig met de tour, relatief gezien...
![]()
Ik bedoel, er komen nog tig steden, en het zal overal wel minstens zo geweldig, indrukwekkend en fantastisch zijn....
![]()
Straks is mijn interne hype voorbij, en is U2 weer het zichzelf in de markt houdende product, en komt dat "speciale" gevoel weer als de dvd is verschenen... In elk land zijn wel mensen aan wie je een nr kunt opdragen, bij wijze van kan ik ook wel gedichtjes gaan schrijven voor talloze Fokkers ofzo
![]()
En daarbij: waarom het ene land wél iets speciaals, en het andere land gewoon de standaard mik-mak? Dus alleen al om dat "speciale gevoel" te houden, wil ik altijd maar één concert per tour zien en ook alleen maar ín Nederland. Want ook al houd je jezelf dan nóg voor de gek, het is juist die illusie, die gedachte... Nederland is klein, toegankelijk en overzichtelijk én voor een band als U2 vooral in hun begintijd hét land om internationaal te gaan... En misschien hébben ze wel een apart gevoel bij ons "volkje", het lijkt me sterk dat ze véél invloed hebben op het hoe-en-wat. Het is al zwaar genoeg om "de artiest" te zijn een hele aond lang en maanden achtereen te reizen, aan een heel hoge norm te voldoen en het hele mediacircus te doorstaan... Uiteindelijk zijn ze een product waar veel bedrijven van (moeten) profiteren, om nog maar te zwijgen van de ingestorte muziekindustrie...
Dus ook qua Arena, ik héb het idee (maarja, wie ben ik?) dat het gewoon het resultaat is van belangen in het straatje Mojo-Arena-platenmaatschappij, plus natuurlijk de enorme geldstroom die van Yorin moet zijn gekomen. Leden van de Nederlandse fanclub konden niet eens via hun éigen fanclub in Nederland kaarten bestellen... Toen wist ik eigenlijk wel genoeg
![]()
U2 gaat het erom dóór te kunnen gaan met muziek maken en populair zijn en dat mensen zich vermaken bij hun shows... Maar ze krijgen wel zelf al het negatieve commentaar over zich heen, wánt zij zijn U2 en jij gaat naar U2 om U2. Dus als één van de bandleden een Mea Culpa doet, winnen ze meteen respect omdat ze hun gezicht laten zien of stem laten horen....
Bijv. afgaande op de opnames die ik dan nu persoonlijk bezit, en de Arena vergelijk met De Kuip of San Diëgo, qua opnamegeluid, dan hoor je die galm écht. En dat zullen ze zelf ook zeker gehoord hebben. Maar ze kunnen er gewoon niks over zeggen, want zooooveeeelll geld wordt er aan hén verdiend.
Kortom, ze wórden geleefd wat dit soort dingen betreft, en de speciale, écht speciale nummers van U2 zijn op één hand te tellen, en als je eenmaal met iets speciaals begint, kun je er niet opeens mee stoppen. Uit commercieel oogpunt. U2 is helaas
![]()
niet zo afhankelijk van Nederland....
Okeeeee en dat door één opmerking....