Dit noemt men een tremolo-bar of (beter eigenlijk) een vibrato. Er zijn twee types, maar de functie is het zelfde. Door op het hendel te duwen/er aan te trekken, worden de snaren respectievelijk korter of langer, waardoor deze slapper/strakker komen te staan. Een snaar die strakker wordt getrokken zal ineens hoger klinken, een snaar die slapper wordt zal natuurlijk lager klinkenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:14 schreef axis303 het volgende:
Heb nog geen gitaar, maar een vraagje:
Je ziet wel eens bij mensen als Blackmore, Townshend zo'n hendel op hun elektrische gitaar zitten. Waar dient die precies voor?
Of, les 1: leun NIET met je hand op de brug. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:46 schreef Hammet het volgende:
Beide types zijn absoluut niet aan te raden voor een beginner. Met name de tweede brengt nogal wat problemen met zich mee om de gitaar te stemmen. Ook is het vaak erg gevoelig en zal dus ook heen en weer wiebelen wanneer iets te hard met je hand op de snaren/brug leunt.
Bij mij was les 1: Steun met je hand op je brugquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:40 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Of, les 1: leun NIET met je hand op de brug. Probleem opgelost.![]()
Alleen bij het palm muten doe ik dat.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:50 schreef DuranK het volgende:
[..]
Bij mij was les 1: Steun met je hand op je bruglichtjes
dat wel
![]()
Jep, maar je kan van een beginner niet verwachten dat die goed en gecontroleerd kan palm mutenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:59 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alleen bij het palm muten doe ik dat.Anders raak ik die brug niet eens aan.
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.quote:Op maandag 8 augustus 2005 16:55 schreef PekingDuck het volgende:
[..]
Onzin. Je kan wel denken dat je gitaar kunt spelen zonder leraar, maar achteraf zal toch blijken dat je veel verder was gekomen als je gewoon les hebt gehad, en de kritische opmerkingen van iemand die het wel echt kan heel belangrijk zijn. De meeste ritmische/theoretische problemen komen toch pas aan het licht op les...
Ervaringsdeskundige?quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.
Onzin. Zolang je maar genoeg zelfdiscipline hebt en enorm kritisch bent. Zonder een hele berg zelfkritiek kom je nergens, maar mét kom je verder dan je ooit had gedacht.quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:58 schreef Hammet het volgende:
[..]
Onzin. Zolang je maar genoeg zelfdiscipline hebt en enorm kritisch bent. Zonder een hele berg zelfkritiek kom je nergens, maar mét kom je verder dan je ooit had gedacht.
Ook als je het niet hardop leest hoorquote:Op zondag 21 augustus 2005 18:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.![]()
Jeez, wat klinkt dat nerderig als je het hardop leest.![]()
Toch vind ik dat dat soort 'gitaargoden' qua ziel en compositie ernstig tekort schieten. Geef mij dan maar Dimebag.quote:Op zondag 21 augustus 2005 18:08 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ook als je het niet hardop leest hoor
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik ben het er niet eens. Ik denk dat het pas een rol gaat spelen als je op een zeer hoog niveau (John Petrucci en dergelijke) komt. Als je niet van plan bent om zo enorm goed te worden, kan je best zonder die lessen.
Je moet gewoon blijven luisteren naar jezelf, kritisch blijven, en logisch nadenken. Waarom klinkt het anders/fout? Wat doe ik verkeerd? Zolang je erin geïnteresseerd blijft, lukt het zo ook.
Tsja maar dat is een totaal andere duscussiequote:Op zondag 21 augustus 2005 18:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Toch vind ik dat dat soort 'gitaargoden' qua ziel en compositie ernstig tekort schieten. Geef mij dan maar Dimebag.
Ik heb les en ik vind persoonlijk ook dat je meer leert van een leraar, ook al heb ik dan 1 van de beste van Nederlandquote:Op zondag 21 augustus 2005 18:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.![]()
Jeez, wat klinkt dat nerderig als je het hardop leest.![]()
Zelf bepalen welke solo's je wilt uitzoeken en dan ontzettend goed ermee geholpen worden zodat je de solo uiteindelijk ook helemaal perfect kunt spelen noem ik nou niet echt vergallenquote:Op maandag 22 augustus 2005 20:42 schreef Nickthedick het volgende:
Muziekleraren kunnen je interesse in een instrument leren bespelen ernstig vergallen.
Met een beetje inzicht kan je dat zelf ook wel uitvindenquote:Op maandag 22 augustus 2005 21:18 schreef DuranK het volgende:
[..]
Zelf bepalen welke solo's je wilt uitzoeken en dan ontzettend goed ermee geholpen worden zodat je de solo uiteindelijk ook helemaal perfect kunt spelen noem ik nou niet echt vergallen
En ervan leren. Je vader zit toch ook niet naast je als je je eerste meisje ontmaagd?quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:14 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Met een beetje inzicht kan je dat zelf ook wel uitvinden.
Dat ligt eraan wat jouw moment van 'opgeven' is, uiteindelijk kom je er wel uit. Van fouten maken leer je het meest namelijk.quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:29 schreef DuranK het volgende:
Je hoort niet altijd alles even goed. Of soms kom je ergens niet uit, kun je wel zeggen met wat inzicht kom je er wel maar als je vast zit zit je vastEn dan gaat dat, Cor, ik kom er niet uit
Da moet zo, wiejo wie prielielie waaaangjo bam
Geef eens een voorbeeld van een wisseling?quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:36 schreef Eastwood het volgende:
goeden avond, sinds 2 weken weer terug met gitaar spelen. Heel vroeger akoestisch en electrisch gespeeld, maar wou weer graag akoestisch leren, dus weer begonnen. De akoorde leren is niet zo´n probleem, die heb ik snel weer onder de knie, maar het snel overpakken van het ene op het andere akoord..dat lukt nog niet helemaal! Mensen met tips om dit makkelijker te maken? of is dit ook zo'n typisch geval van veel oefenen???![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |