abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29493076
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:30 schreef Setambre het volgende:

[..]

Nice

Wat voor een, waar
Ik heb een akoustische gekocht. Gewoon een simpele om mee te beginnen, van 60 euro. Ik heb een boekje gekocht waar het een en ander in staat en wil het via internet gaan doen.

Ik ben begonnen met een paar akkoorden te leren. Ken er een paar, alleen het snel overstappen van de ene naar de andere lukt nog niet echt. Duidelijk oefenen dus.

Ik heb even zitten kijken bij de tabs, maar daar snap ik nog niks van. Ook van een handleiding die ik op internet vond word ik niet veel wijzer. Kan iemand het simpel uitleggen?
pi_29493709
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 22:38 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben begonnen met een paar akkoorden te leren. Ken er een paar, alleen het snel overstappen van de ene naar de andere lukt nog niet echt. Duidelijk oefenen dus.
Soms lijken de akkoorden wel een beetje op elkaar (zoals C en G en Em en Am), dat wil zeggen dat een snaar vanaf dezelfde fret wordt gespeeld of je je hand maar ietsje hoeft te verzetten. De vinger kan je dan laten staan en met de vingers die je dan nog overhebt, kan je de rest van de fretten bezetten. Dan heb je in ieder geval 1 vinger vaststaan en hoef je niet zo lang met je hand te zoeken. Soms wil dit niet, omdat je bijvoorbeeld eerst met je pink de vierde fret bezet en daarna opeens veel hogere tonen moet produceren. Dan moet je dus je pink vervangen met je wijsvinger. En verder heeeeeeeel veel oefenen!
Succes!
pi_29493804
hmmm interessante topic, ik ben ook al maandenlang beginnende gitaarspeler, kan ook maar slechts een aantal akkoorden en deeltjes van liedjes.
Ik heb alleen 1 klein probleempje afentoe, omdat ik van nature links ben en een rechtse gitaar heb(universele zoals iedereen dat heeft en ik vertik het om weer zo links te zijn :p) heb ik soms moeite om de akkoorden te vinden. het lijkt alsof mijn linkerhand niet flexible genoeg is en soms echt met moeite maar bepaalde akkoorden kan spelen, omdat die te ver uitelkaar liggen, iemand hetzelfde probleem? ik bedoel mensen die even groot zijn als ik en/of kleiner hebben denk ik ook even kleine handjes hoe spelen zij dan zo goed die akkoorden? iemand tips?
We're leaving here tonight, there's no need to tell anyone, they'd only hold us down. So by the morningslight. We'll be halfway to anywhere, where love is more than just your name.
pi_29494099
Het is natuurlijk niet zo dat mensen die een leraar hebben automatisch heel slecht zijn ofzo. Integendeel. Een leraar kan echt verschrikkelijk nuttig zijn zodra je eenmaal vastloopt (niet meer vooruitgang boekt). Waar ik eigenlijk op doel is dat gitaar leren best makkelijk alleen gaat met hulp van wat uitleg op internet en boekjes. Zolang je maar de tijd neemt om alles goed te lezen/leren zodat je jezelf geen slechte technieken aanleert.
We'll keep on whispering our mantras.
  Redactie Games zondag 7 augustus 2005 @ 23:37:51 #35
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_29494187
wat kost zo'n beginnersding
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_29494210
die van mij was 150 euro ofzoiets, maar snaren zijn niet echt fantastisch
We're leaving here tonight, there's no need to tell anyone, they'd only hold us down. So by the morningslight. We'll be halfway to anywhere, where love is more than just your name.
pi_29494232
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
wat kost zo'n beginnersding
Mag je de keuze maken tussen electrisch en akoestisch.

Akoestische gitaartjes staalsnarig kosten zo'n 120 euro voor een redelijk beginnersmodel.
Voor een electrische ben je wel wat meer kwijt.
pi_29494263
Kan iemand mij even simpel het lezen van tabs uitleggen aub? Op internet zag ik een artikel staan, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
pi_29494267
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:39 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Akoestische gitaartjes staalsnarig kosten zo'n 120 euro voor een redelijk beginnersmodel.
hmmmz, mijne heeft geen stalen snaren, maar van die ehm nylon dingen? ik weet niet hoe dat precies heet. stalen snaren zijn wel fijner, vriend van me heeft dat ook, veel minder hard vasthouden. wat kost zoiets om ze te laten vervangen voor stalen? of kan ik dat zelf ook doen?
pi_29494459
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef JeroenV het volgende:
Kan iemand mij even simpel het lezen van tabs uitleggen aub? Op internet zag ik een artikel staan, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
Waar heb je dat artikel zien staan dan? Dan kan ik misschien aan de hand van dat artikel de tab uitleggen....weet niet zeker of ik dat kan, maar kan het altijd proberen (heb wel met tabs gewerkt namelijk).
  Redactie Games zondag 7 augustus 2005 @ 23:52:56 #41
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_29494544
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:39 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Hmm, op zich valt de prijs voor een akoestisch ding dan nog wel mee
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_29494751
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef MyImmortal het volgende:

[..]

hmmmz, mijne heeft geen stalen snaren, maar van die ehm nylon dingen? ik weet niet hoe dat precies heet. stalen snaren zijn wel fijner, vriend van me heeft dat ook, veel minder hard vasthouden. wat kost zoiets om ze te laten vervangen voor stalen? of kan ik dat zelf ook doen?
Dat zijn heel verschillende typen gitaren, dus je kan niet zomaar snaren vervangen .
pi_29494861
Mij werd gezegd dat je als beginner juist nylon moet hebben...

Op onderstaande site werd het een en ander uitgelegd over tabs. Ik snap er niet veel van. Want hoe weet je nu welke akkoorden je moet gebruiken enzo?

http://www.gitaartabs.nl/lessens/Tabtekensinhoud.html
pi_29495127
Klopt, ik heb als acoustische gitaar ook drie nylon snaren en drie metalen snaren. Nu wil ik eigenlijk een keer overstappen naar electrisch.

En als je de akkoorden uit je hoofd begint te kennen, herken je ze ook wel in de tablatuur. Soms staat het er ook wel boven. En als je er al helemaal niets van kunt maken, zou ik ze gewoon achter elkaar spelen en niet als akkoord. En wat die site betreft: e t/m E staan gewoon voor de snaren, 1 is de hoogste en de onderste en het verst van je af, E is het zwaarste etc. Die 10 is de tiende fret van de e en B. Die twee 10'en moet je dus tegelijk aanslaan. Daarna dat akkoord (volgens mij Gm) helemaal tegelijk. Snap je? En die speciale technieken, hammer-ons en pull'ofs zou ik later pas mee beginnen. Probeer eerst wat makkelijk nummers. The Animals met House of the Rising Sun is goed te doen!
pi_29495199
Om even het voorbeeldje van die site aan te houden:

Je moet dus eerst de vierde fret van de A aanslaan, dan even rust en dan de tiende fret van e en B aanslaan. Verder geen andere snaren dus? En die hele rij met cijfers is een akkoord dus?

Dan is het vrij simpel om die dingen te lezen
pi_29495523
ik snap alleen nog steeds niet wat pullen precies is, gewoon snaar oppakken en dan eraan trekken?
pi_29496073
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 00:34 schreef MyImmortal het volgende:
ik snap alleen nog steeds niet wat pullen precies is, gewoon snaar oppakken en dan eraan trekken?
pullen ken ik niet... een pull-off ken ik wel... Da's het van de snaar wegtrekken van de vinger waarmee je een snaar gefret hebt. Hierdoor floept de snaar omhoog, waarbij hij klinkt.

Door gebruik te maken van hammer-on en pull-off kan je wat sneller spelen... zeker als je nog niet zo handig bent met 't plectrum.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 8 augustus 2005 @ 01:00:55 #48
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_29496115
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef JeroenV het volgende:
Tabs zijn echt heel basic.
Het enige dat je moet weten is de melodie, en soms bepaalde tekentjes zoals / \ ^ of ~ oid
Maar dat staat er best vaak bij.

Maar goed.
Een stukje Metallica - Nothing else matters:
(Interlude, ergens bij 3:18 ofzow)
1
2
3
4
5
6
e ||-0--------0---|-0-2--------0--|-0--0~~~~0~~~~~|--------0-------| 
B ||----1-------1-|-----3-------3-|-12-12~~~12~~~~|------0---0-----| 
G ||-------2------|--------2------|---------------|----0-------0---| 
D ||--------------|---------------|---------------|----------------| 
A ||--------------|---------------|---------------|----------------| 
E ||--------------|---------------|---------------|-0--------------|

E tm e zijn je snaren, van boven naar onder, van hoog naar laag, van dun naar dik
De cijfers geven aan in welk vakje je vinger moet zetten.
Dus B ||----1--- wilt zeggen dat je de B snaar in het 1e vakje moet pakken.
En zo voorts.
Luister goed naar het nummer en kijk naar de tabjes, dan moet je wel een endje komen.

En kan je geen tab vinden? dan maak je er toch gewoon zelf één
Tis een goede methode om solotjes te leren, alleen voor een beginner miss te hoog gegrepen
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 00:34 schreef MyImmortal het volgende:
Nee mên dan sloop je je snaar.
Als je je vinger op een snaar zet, moet je je vinger van je snaar los trekken, net zoiets als benden, maar dan laat je je snaar schieten ipv hem terug te benden zegmaar...
Maar wel met beleid, en niet hard, gwoon rustig
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_29497453
Weet iemand misschein goede vinger oefeningen want ik kom vaak niet zo goed bij de snaren
Dus tips zijn welkom.
Voices tell me I'm the shit.
pi_29504195
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Er zijn twee mogelijkheden waarom je zo reageert:

1. Je bent zelf te talentloos om het zelf te leren en had hulp van een leraar nó-dig!
2. Je bent zelf een leraar en je bent bang dat je inkomsten misloopt.

Ik gok op mogelijkheid één.
Onzin. Je kan wel denken dat je gitaar kunt spelen zonder leraar, maar achteraf zal toch blijken dat je veel verder was gekomen als je gewoon les hebt gehad, en de kritische opmerkingen van iemand die het wel echt kan heel belangrijk zijn. De meeste ritmische/theoretische problemen komen toch pas aan het licht op les...
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_29504225
Als je er door dit topic nog niet uitkomt, en je woont in Zeeland, dan weet ik nog wel een goede (goedkope) gitaarleraar.
En nee, dat ben ik niet zelf
Billie Holiday is Lady Day!
pi_29506003
Ik speel ook sindskort (elektrisch), maar nog niet echt een begin weten te vinden, ik speel al wel wat riff-jes, maar daar blijft het dan ook bij. Accoorden enz. zijn namelijk vrij saai.
pi_29506024
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 16:59 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Als je er door dit topic nog niet uitkomt, en je woont in Zeeland, dan weet ik nog wel een goede (goedkope) gitaarleraar.
En nee, dat ben ik niet zelf
Je vader?
pi_29506227
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 01:00 schreef MOD het volgende:
Nee mên dan sloop je je snaar.
Als je je vinger op een snaar zet, moet je je vinger van je snaar los trekken, net zoiets als benden, maar dan laat je je snaar schieten ipv hem terug te benden zegmaar...
Maar wel met beleid, en niet hard, gwoon rustig
Snaar kan veel hebben hoor Maar een pul off net zoiets als een bend Je moet met een pull off de klank krijgen van de noot waar je ene vinger op gerust is maar als je die dan bend krijg je een heel ander geluid. Je moet je vinger wel van de snaar aftrekken maar absoluut niet benden
pi_29506269
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 19:08 schreef Burbo het volgende:

[..]

Je vader?
dies dood
Billie Holiday is Lady Day!
  maandag 8 augustus 2005 @ 19:29:13 #56
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_29506309
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 02:16 schreef melanie_the_miss het volgende:
Weet iemand misschein goede vinger oefeningen want ik kom vaak niet zo goed bij de snaren
Dus tips zijn welkom.
probeer eens je wijsvinger in vakje 1 te leggen
Je middelvinger in vakje 2
Je ringvinger in vakje 3
en je pink in vakje 4
en zo per vinger naar onder en naar boven klimmen, net als een trapje, alle snaren af gaan.

Is opzich wel een goede manier om je vingers te strechen
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_29506317
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 19:22 schreef DuranK het volgende:

[..]

Snaar kan veel hebben hoor Maar een pul off net zoiets als een bend Je moet met een pull off de klank krijgen van de noot waar je ene vinger op gerust is maar als je die dan bend krijg je een heel ander geluid. Je moet je vinger wel van de snaar aftrekken maar absoluut niet benden
als je zoiets vindt in je tab:

-----9p7----

doe je het volgende:

Je fret de snaar op negen, vervolgens fret je de snaar op zeven (terwijl je hem op negen gefret houdt), en doe je met de vinger op negen een pull-off. De snaar floept dan omhoog, en er klinkt de noot van de zevende fret.

Bij een bend:
------7b8---- of ----7b9----
fret je op de zevende fret en buig je de snaar opzij tot er de toon klinkt van de 8e of 9e fret.
De toon van de 8e fret noem je een halve bend, de toon van de 9e fret noem je een full bend.

Bij ----7h9----- moet je een hammer-on doen. Hierbij fret je de zevende fret, waarna je hard de snaar op de negende fret fret. Er klinkt dan de toon van de negende fret, zonder dat je de snaar hebt hoeven aanslaan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_29506922
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 19:29 schreef MOD het volgende:

[..]

probeer eens je wijsvinger in vakje 1 te leggen
Je middelvinger in vakje 2
Je ringvinger in vakje 3
en je pink in vakje 4
en zo per vinger naar onder en naar boven klimmen, net als een trapje, alle snaren af gaan.

Is opzich wel een goede manier om je vingers te strechen
mijn pink red dat nog niet
Voices tell me I'm the shit.
pi_29506954
Ik heb vandaag een electrische gitaar gekocht!

Nu heb ik zere vingers
pi_29509469
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 21:55 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb vandaag een electrische gitaar gekocht!

Nu heb ik zere vingers
Lijp! Wat voor een en voor welke prijs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')