abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2005 @ 00:12:48 #51
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_28962729
Een kleine update want er is best veel gebeurd en ik ben er moe van, ik wil gewoon zo naar bed.

Tijdens het wandelen in het park reageerde Wolf nogal heftig op een hysterisch meisje. Wij die hond snel weer meegenomen naar huis en die was zo weer gekalmeerd, maar even later staat de moeder van dat meisje op de stoep. Ze blijkt 3 deuren van Wolf zijn eigenaar vandaan te wonen en had 2 buurvrouwen die er ook recht naast wonen meegenomen. Gedrieën kwamen ze me vriendelijk doch dringend verzoeken of ik de hond uit de buurt van zijn eigenaar wilde houden... Verbijsterende voorvallen zoals vrijdag in de middag van huis gaan en de hond tot zondagmiddag zonder eten of drinken in de tuin laten zitten, met bierflesjes slaan, hem aan de bumper van zijn auto vastbinden met 30 graden en zelf binnen gaan zitten bier drinken, dat was zondag vóór ik hem vond, en ook die zondag zag een buurvrouw hem in elkaar geschopt worden door die rotzak No way dat Wolf, die Jackie blijkt te heten, terug gaat naar zijn eigenaar. Los lopend als ik ze uit ga laten neigt hij ook absoluut niet naar zijn huis maar houdt hij alleen mij en Herman nauwlettend in de gaten.

Wat de instanties betreft, de politie weet er al van! De moeder van het meisje uit het park belde namelijk meteen na dat voorval de politie omdat ze dacht dat die man (dus toch niet psychotisch maar gewoon wezenloos) ermee te maken had. Die zijn komen kijken maar intussen wisten ze dat de hond bij ons was en dat hebben ze ook aan de politie gemeld. Zij op hun beurt zeiden weer dat ze ons aan moesten raden de hond naar het asiel te brengen of opvang moesten regelen met het excuus dat we zijn eigenaar niet kennen, vandaar dat ze met zijn drieën en een hoop buurtkinderen aan de deur stonden. De dierenbescherming zit zich blijkbaar ook al een tijdje op te vreten over deze kerel waar ze al verschillende meldingen over gehad hebben en maar niet in mogen grijpen.

Dus wellicht is het strafbaar, maar als de politie en dierenbescherming meewerkt wil ik mijn best doen om het dier goed terecht te laten komen

V., thx. Met huisdieren is nooit iets zeker en van een afstandje gaan wijzen is wel erg makkelijk.
power to the people
pi_28962917
Dus als ik later jouw kind over straat zie lopen, mag ik hem ook mee naar huis nemen en hem daar houden omdat ik verhalen heb gehoord over jouw slechte ouderschapskwaliteiten?

Je hebt dus gewoon een hond gejat... Terug brengen dat dier, en snel een beetje! Het is dus niet aan jou om over hem/haar te beslissen.
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  woensdag 20 juli 2005 @ 09:50:38 #53
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_28967544
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 00:18 schreef -Jay-20- het volgende:
Dus als ik later jouw kind over straat zie lopen, mag ik hem ook mee naar huis nemen en hem daar houden omdat ik verhalen heb gehoord over jouw slechte ouderschapskwaliteiten?

Je hebt dus gewoon een hond gejat... Terug brengen dat dier, en snel een beetje! Het is dus niet aan jou om over hem/haar te beslissen.
Als ik mijn kind met bierflessen zou slaan en heel het weekend in de tuin zou laten huilen terwijl ik de hort op ben, zou jij het daar dus gewoon bij laten?

Waar de politie of dierenbescherming niet in kan grijpen maar het mij oogluikend toestaat, ga ik niet op mijn luie reet zitten toekijken.

Schijnbaar is ie pissed omdat zijn hond na de laatste afranseling is weggelopen, maar het asiel of Amivedi bellen is hem teveel moeite. Hij had zijn hond al lang terug kunnen hebben! Niet dat ik hem zondermeer terug ga geven, maar ik ben wel bereikbaar voor commentaar, en daar hoeft ie echt niet ver voor te zoeken.
power to the people
pi_28968043
dierenbescherming grijpt zowieso te vaak neit in

kunnen over het algemeen geowon heel weinig beginnen
verhalen van buurtbewoners zijn niet genoeg om iemands hond af te nemen
(en terecht.. natuurlijk)

denk dat oom agent dat ook prima weet.. en vandaar het advies om hem geowon naar een asiel te brengen
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_28968552
Moeilijke situatie hoor, maar ben het me je eens dat je die hond echt niet zomaar terugbrengt als je hoort wat er gebeurt bij zijn echte baasje. In eerste instantie vond ik dat je je er niet mee moest bemoeien (je wist toen nog maar heel weinig), maar met deze situatie zou ik ook zelf een plekje zoeken voor deze hond. Succes ermee
pi_29041092
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 00:12 schreef beestjuh het volgende:
Dus wellicht is het strafbaar, maar als de politie en dierenbescherming meewerkt wil ik mijn best doen om het dier goed terecht te laten komen
Goed!
  zaterdag 23 juli 2005 @ 22:06:01 #57
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29071784
Hij is zo blij En ik derhalve natuurlijk ook

Ik vind het echt een fantastische hond, ondanks zijn problemen straalt hij kracht en trouw uit. Ik ben verliefd, maar helaas is de liefde onbereikbaar. De katten zijn bang voor hem en sinds Wolf bij ons woont heb ik ze niet in de woonkamer gezien.

Intussen hebben al enkele mensen interesse gehad, allen afgehaakt, waarom willen jullie niet zo'n fantastische hond, die zelfs de post haalt?

Hij is trouw, lief, aanhalig en gewoon erg mooi. Tegen mijn kleine hondje is hij ontzettend verdraagzaam. Zoals gezegd haalt hij de post en kent hij de beginselen van training, zitten en liggen zonder problemen. Ik móét echt een goed thuis voor hem vinden want hier is hij helaas te veel. Ik had al eerder vermeld dat er een ander hondje zou komen, dit is een verzwakt malthezertje wat nu met pijn en moeite haar laatste zwangerschap uit aan het dragen is.
Hij is beter met vrouwen dan met mannen, maar das niet essentieel. Ondanks wat wantrouwen is hij hier in huis na een kleine week al aan het opbloeien.

Het liefst zou ik hem in een omgeving zien waar hij de ruimte heeft, maar hij kan zich in mijn kleine tuin en het park nabij ook goed vermaken. Het belangrijkst is tijd en aandacht.

Ik wil hier echt geen marktplaats-achtige advertentie van maken, maar als je iemand kent die op zoek is naar een lieve, leuke hond, hoor ik het graag!! Het is geen dier waar je onbezonnen aan moet beginnen maar dat is geen enkel levend wezen. Maar geloof me als ik zeg dat het een geweldig lief dier is!!

Maandag ga ik met hem naar de dierenarts voor een gezondheidsverklaring (dat is inclusief hd, maar ik denk niet dat hij dat heeft want hij staat goed op zijn poten), en vraag ik deze meteen naar Wolf zijn verleden, voor zover dat bekend is. Tot nu toe ben ik elke keer open geweest over het verleden van Wolf en ik heb nog steeds niks van de eigenaar gehoord.

Ondanks dat ie me bijna arm vreet ben ik blij met zijn gezelschap, maar ik hoop zo op een goed plekje voor deze grote lieverd. Ondanks zijn eerdere behandeling is het echt geen hopeloos geval, en ik hoop gewoon op een *klik* met een lief mens.

power to the people
pi_29071976
tja.. laatste keer dat ik iemand vond die op zoek was naar een leuke eigenaar was ook niet echt een succesnummer

tja... ik hoor van diverse kanten dat 12 uur per dag alleen best kan.. zeker als het een oudere hond is
maar ik blijf het beetje vreemd idee vinden
ondanks dat er dan best flink gewandeld kan worden buiten die uren om
jobensaskia.nl
pi_29089221
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:17 schreef Uhmmie het volgende:
tja.. laatste keer dat ik iemand vond die op zoek was naar een leuke eigenaar was ook niet echt een succesnummer

tja... ik hoor van diverse kanten dat 12 uur per dag alleen best kan.. zeker als het een oudere hond is
maar ik blijf het beetje vreemd idee vinden
ondanks dat er dan best flink gewandeld kan worden buiten die uren om
Denk dat 12 uur alleen niet eens zo erg is voor die hond als je je bedenkt wat ie allemaal heeft meegemaakt.
Liever 12 uur alleen dan 12 uur mishandeld.
Liefde, aandacht en een warme mand zijn op dit moment het allerbelangrijkst, 12 uur alleen went hij ook wel aan (denk ik en hoop ik....)
pi_29089477
kimmster: ja dat is mijn punt ook op het moment

i mean.. IK wil het wel.. maar ik weet niet of het handig is
het is beter dan mishandelt tho
en er komt hier amper manvolk over de vloer.. dus daar zou hij dan weer rustig aan kunnen wennen

daarbij schijn ik een natuurlijk overwicht te hebben op honden. en dat lijkt me geen slecht plan in dit geval

maarja.. ik vind het wat eng.. en betwijfel of beestjuh het een goed plan vind
jobensaskia.nl
  zondag 24 juli 2005 @ 18:02:40 #61
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29089834
Ik denk dat de 12 uur alleen misschien niet eens zo erg zijn: Alle tijd en aandacht die hij nu krijgt is beter dan wat hij gewend is, zoals Kimmster ook zegt. Maar ik twijfel toch een beetje, stel dat het niet blijkt te gaan, moet hij weer een ander baasje vinden, ik wil zo min mogelijk gesleur met hem.

Aan de andere kant, hij slaapt hier beneden. Dus dan is hij de gehele nacht alleen, maar we horen hem zelden, en als hij overdag alleen thuis is blaft hij wel op onbekende geluiden maar die hoort ie niet als je de radio aan laat staan.

Ik zou het er best op willen wagen met jou en Wolf, als je wil kun je met hem komen kennismaken en dan kan je altijd nog beslissen of je het wel of niet doet. Eng is het inderdaad. Het is nou eenmaal een joekel van een dier en hij brengt een boel verantwoordelijkheid met zich mee, maar volgens mij ben je een echte dierenliefhebber. Dan kan het al bijna niet meer fout gaan! Maar denk er nog even lekker rustig over na. Wolfje wacht wel, hij is ons niet tot last
power to the people
pi_29097882
nouja.. ik vind het een lastig probleem

het huis is hier niet supergroot ook.. maar gelukkig wel veel mogelijkheden tot vrij rond lopen buitenshuis

en het moet wel goed gaan met de katten
anders is het een probleem denk ik

zowieso vermoed ik dat het voor mijn oudste kater hooguit prettig is om een hond erbij te hebben
(die kan het erg goed vinden met honden omdat hij er door opgevoed is)

dus lastig enzo
jobensaskia.nl
pi_29100629
Uhmmie!!! Ga dan gewoon kennismaken met Wolf! Misschien ben je in 1klap verliefd
Het enige risico dat je loopt als je een band met katten aangaat is dat je er rijker van wordt.
pi_29108957
kroekiepoes: dat is exact waar ik bang voor ben
jobensaskia.nl
pi_29109318
zowieso moet hij hier met de katten overweg kunnen.. dat is een must

maar als ik hem mee neem.. denk ik niet dat ik hem nog terug wil brengen

eigenlijk zou ik het liefst een soort van proefperiode inlassen om te kijken hoe he tmet de andere beestjes gaat.. en of hij het echt wel trekt als ik zo lang weg ben
want anders schiet je er weinig meer mee op dan hij had bij zijn vorige eigenaar
jobensaskia.nl
pi_29109615
Ik hoop dat het goed gaat komen met wolfje
Dat hij een goed huisje krijgt, met een lief baasje !
pi_29110558
hmm btw.. luistert hi ook nog daadwerkelijk?
zal wel niet.. maar toch
jobensaskia.nl
  maandag 25 juli 2005 @ 17:25:03 #68
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_29116192
allen afgehaakt?

ik wacht nog op een reply?
  maandag 25 juli 2005 @ 21:21:32 #69
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29123121
SHE ik heb je een reply gestuurd, heel verhaal met mijn telefoonnummer, afgelopen woensdag. Niet ontvangen?
power to the people
  dinsdag 26 juli 2005 @ 01:26:25 #70
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29131001
Uhmmie, Wolf luistert meestal best goed! Zitten en liggen, en na een frisse start trekt hij tijdens wandelingen ook niet meer aan de riem.

Verliefd word je zeker

Ik weet alleen niet of hij goed kan wennen aan katten. Hij is er niet echt gebrand op want ondanks dat hij ze hoort, in de gang en boven is ie daar helemaal niet op gefixeerd. Maar als hij ze ziet wil hij er wel even achteraan, en de katten vluchten dan naar boven waar Wolf voor hun rust niet mag komen. Dus dat weet ik simpelweg niet, maar ik denk dat als je ze goed aan elkaar introduceert, het misschien zomaar kan werken!

Een proefperiode is misschien ook wel af te spreken. Of liever: Hij komt bij je wonen, maar als het niet blijkt te gaan mag je hem altijd bij me terug brengen. Ik heb liever niet teveel gesleur met hem maar dat snap je wel.

SHE ik vind het ook niet leuk om te zien dat je wél op het forum bent en niet laat weten of je mijn mailtje dan niet gekregen hebt. Ik kreeg er geen reactie op en omdat ik ook geen delivery-failure heb gezien ging ik er vanuit dat je aldus geen interesse meer had.

Het is graag of niet, omdat ik niet wil dat hij over een paar weken weer van eigenaar wisselt.
power to the people
  dinsdag 26 juli 2005 @ 01:29:11 #71
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_29131041
Doe eens even rustig Mijn AT is langer dan alleen jouw topic en mijn excuus dat ik niet meteen naar dit topic ren. Zoals je kunt zien ben ik net 5 min, online

Stuur me de mail nog eens, ik heb sinds mijn repliek niets meer van je ontvangen en dat is alweer even geleden
pi_29134678
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 01:29 schreef SHE het volgende:
Doe eens even rustig Mijn AT is langer dan alleen jouw topic en mijn excuus dat ik niet meteen naar dit topic ren. Zoals je kunt zien ben ik net 5 min, online

Stuur me de mail nog eens, ik heb sinds mijn repliek niets meer van je ontvangen en dat is alweer even geleden
Jij bent duidelijk niet geschikt voor wolfje.
Je reacties zijn al zo overbodig, ga je zo ook tegen wolfje reageren als ie even niet doet, wat jij wilt
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:21:25 #73
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_29135302
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 09:40 schreef ymme het volgende:
Je reacties zijn al zo overbodig, ga je zo ook tegen wolfje reageren als ie even niet doet, wat jij wilt
Dan mag hij ook op Marktplaats
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_29135322
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 10:21 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Dan mag hij ook op Marktplaats
Als wolfje niet doet wat SHE wilt, gaat het inderdaad op marktplaats. Zoals al eerder gebeurd. Een hond zet je niet op marktplaats
  dinsdag 26 juli 2005 @ 10:24:08 #75
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_29135357
Wel als hij ziek wordt want dat trekt een mens toch niet? Een huisdier verliezen?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 11:24:13 #76
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_29136576
De sociale werkplaats is weer open

Onvoorstelbare mongolen ...het is bijna aandoenlijk.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 12:43:02 #77
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29138191
Ipv hier te gaan flamen had je ook kunnen laten zien dat deze oplettende Fokkers het bij het verkeerde eind hebben, je had bv. de tijd kunnen nemen een bericht terug te sturen naar mijn mail, aangezien ik vanochtend wederom het mailtje heb gestuurd, je had Wolf in huis kunnen nemen en bewijzen dat je anders in elkaar steekt dan dat ene incident met die schattige Beagle doet vermoeden.

Laat het maar zitten SHE. Als je Wolf echt zou willen had hij al bijna een week bij je kunnen wonen, maar veel animo bespeur ik niet bij je. Je tweede bericht in dit topic had al een strekking als "wanneer niemand wil dan offer ik me wel op," en je bent nu andere users aan het beledigen terwijl je marktplaats-stunt een feit is, seriously, emigratie Dat is niet het soort thuis wat ik Wolf wil bieden.

Ik zoek hem wel ergens anders een plekje. .
power to the people
  dinsdag 26 juli 2005 @ 12:45:29 #78
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_29138269
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 12:43 schreef beestjuh het volgende:
Ik zoek hem wel ergens anders een plekje. .

Misschien is er op Hondenforum iemand die een nieuw baasje voor Wolf weet? Of andere ideeën heeft.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 13:07:36 #79
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_29138850
Ik heb je al 2 mails gestuurd en nu vertel je mij dat ik te langzaam reageer???

Dit is echt te gek voor woorden!!
Volgens mij was ik ook de enige die serieus reageerde, terwijl de rest van deze retards het nodig vind om zich te bemoeien met zaken waar ze 1. niks vanaf weten en 2. niks mee te maken hebben, maar zelf een hond een thuis bieden, ho maar!

Maar je hebt idd gelijk; zoals me al is aangeraden haal ik mijn metgezel wel bij een erkende fokker vandaan en niet bij een stel labiele figuren op een forum. Jammer want het is een mooi beest en absoluut goed op te voeden, maar ik laat me niet beledigen.

Succes ermee, hij komt vast beter terecht dan nu het geval is.
Immers JIJ bied hem aan op een forum....

Hoe durf je

pi_29139096
Hahaha! Dit is echt niet te geloven! En helemaal triest hoe de TS meeloopt met het stelletje imbecielen dat ook denkt te moeten reageren en oordelen over de hele kwestie!
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:07 schreef SHE het volgende:
...zoals me al is aangeraden haal ik mijn metgezel wel bij een erkende fok!ker vandaan en niet bij een stel labiele figuren op een forum...
Dat zou ik dus maar niet meer doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door ernie09 op 26-07-2005 14:36:28 ]
  dinsdag 26 juli 2005 @ 13:24:06 #81
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_29139296
sjongejonge wat een geouwehoer zeg.

'Retards, stel labiele figuren op een forum, sociale werkplaats, TS die meeloopt met het stelletje imbecielen'...

Kap es ff, gaarne
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_29139308
Bitchfight
*popcorn haalt*
pi_29139490
quote:

Volgens mij was ik ook de enige die serieus reageerde, terwijl de rest van deze retards het nodig vind om zich te bemoeien met zaken waar ze 1. niks vanaf weten en 2. niks mee te maken hebben, maar zelf een hond een thuis bieden, ho maar!

Uh, wij hebben een boxer van bijna 7 jaar. Wij kregen hem toen hij 4 jaar was. Hij luisterde totaal niet, omdat hij mishandeld was. En nou, nou zijn wij de hond, mijn vriend en ik de grootste maatjes en de hond luistert als de beste. Maar ach ja, we zijn van jou gewend dat je te snel oordeeld
pi_29141645
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:24 schreef Marietje_34 het volgende:
sjongejonge wat een geouwehoer zeg.

'Retards, stel labiele figuren op een forum, sociale werkplaats, TS die meeloopt met het stelletje imbecielen'...

Kap es ff, gaarne
Is offtopic allemaal zeker? Dat er een totaal andere situatie bij gehaald wordt om iemand die(meerdere malen) aanbiedt om Wolf in huis te nemen zwart te maken, is allemaal wel ok?
En ok, 'imbecielen' is misschien een beetje overdreven, maar kom op zeg. Iedereen valt hier over haar heen om die Beagle, terwijl ze zelf niet weten hoe ze daarop gereageerd zouden hebben.

Maar goed, als het hier dan om Wolf gaat, laat het daar dan bij en ga niet mensen zwart lopen maken.
pi_29141867

Als een hond eens kon lezen.....
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:49:48 #86
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_29141932
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 14:47 schreef Waxxer het volgende:

Als een hond eens kon lezen.....
dan had ie zichzelf wel op markplaats aangeboden
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:50:22 #87
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_29141946
quote:

Maar je hebt idd gelijk; zoals me al is aangeraden haal ik mijn metgezel wel bij een erkende fokker vandaan en niet bij een stel labiele figuren op een forum. Jammer want het is een mooi beest en absoluut goed op te voeden, maar ik laat me niet beledigen.

Succes ermee, hij komt vast beter terecht dan nu het geval is.
Immers JIJ bied hem aan op een forum....

Hoe durf je

Mail ontvangen vandaag om 13.01. Ééntje.

Wat wil je trouwens met een gedragsproblematische hond als je "midden in een verhuizing" zit?

En Wolf heeft het hier goed, breek daar je hoofdje nou maar niet over. Trouwens zo geagiteerd ben ik niet, ik probeer slechts vanachter mijn pc een zo goed mogelijk beeld te scheppen van waar Wolf terecht zou komen, en wat ik lees bevalt me gewoon niet, period. Bij twijfel, doen we het gewoon niet, nofi.

Er mag een slotje op dit topic, moddergooien om een hond waarover we allemaal claimen het beste voor hem te willen, hoeft voor mij niet.
power to the people
pi_29142013
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 14:49 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

dan had ie zichzelf wel op markplaats aangeboden
"Wat een geblaf naar elkaar..."

Maar goed.... Hoe het verhaal nou ook echt zit... en wie er nou gelijk heeft.... Bij twijfel zou ik er idd ook niet aan beginnen. Ik wil niemand inhoudelijk gelijk geven maar ik begrijp de keuze van de TS.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:56:44 #89
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_29142113
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 14:40 schreef ernie09 het volgende:

[..]

Is offtopic allemaal zeker? Dat er een totaal andere situatie bij gehaald wordt om iemand die(meerdere malen) aanbiedt om Wolf in huis te nemen zwart te maken, is allemaal wel ok?
En ok, 'imbecielen' is misschien een beetje overdreven, maar kom op zeg. Iedereen valt hier over haar heen om die Beagle, terwijl ze zelf niet weten hoe ze daarop gereageerd zouden hebben.

Maar goed, als het hier dan om Wolf gaat, laat het daar dan bij en ga niet mensen zwart lopen maken.
weet je, het interesseert me allemaal niet en ik maak niemand zwart. Ik stoor me alleen nogal aan het gescheld en geflame in dit anders -meestal- zo lieve forum. En jouw reactie is nog es ff olie op het vuur gooien.

ik zou bijna denken dat je een cloontje bent
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_29142233
En dicht op verzoek.
Fijne sfeer is anders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')