abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28795870
quote:
Paus ziet gevaar in Harry Potter

LONDEN - De paus gelooft dat de boeken over tovenaarsleerling Harry Potter "het christendom in de ziel verwringen". Dat blijkt uit twee brieven die op internet zijn gepubliceerd, meldde de Britse krant The Daily Telegraph donderdag.

De huidige paus schreef zijn commentaar twee jaar geleden aan een Duitse auteur die de boeken van J.K.Rowling bekritiseerde. "Het is goed dat u de mensen inzicht geeft in Harry Potter, want dit zijn subtiele verleidingen die ongemerkt hun gang gaan en daardoor het christendom diep in de ziel verwringen, voordat die goed kan groeien", schreef de toenmalige kardinaal Ratzinger.

De Duitse auteur Gabriele Kuby schreef in 2003 'Harry Potter, goed of kwaad', waarin ze stelde dat de serie de harten van de jongeren vervuilt en hen verhindert een gevoel voor goed en kwaad te ontwikkelen.

Vrijdag om middernacht verschijnt deel zes in de serie van de Britse schrijfster, 'Harry Potter en de halfbloed prins'.

Het vaticaan leek in het verleden zijn goedkeuring aan de boeken vol mythische wezens te verlenen. Een hoge functionaris zei twee jaar geleden tijdens een persconferentie: "Ik denk dat er niemand in deze zaal is die is opgegroeid zonder elfjes, magie en engelen in zijn fantasiewereld.

Bron: http://www.nu.nl/news/557(...)in_Harry_Potter.html
Heeft het vaticaan ditzelfde standpunt m.b.t. andere sprookjes, of verhalen waarin mytische wezens voorkomen, sprake is van tovenaars en magie of andersoortige bovennatuurlijke krachten? Is dit omdat men gelooft dat deze zaken ook echt bestaan? Ik zie namelijk niet wat er bedreigender aan zou kunnen zijn dan andere verhalen waarin moraliteit een rol speelt, maar waar geen sprake van magie e.d. is.
pi_28796763
ROTFLMAO
pi_28796774
Ik post om het posten.
pi_28796794
Geweldig
pi_28797027
Dat andere sprookjesboek (De Bijbel) verwringt pas de ziel!
  donderdag 14 juli 2005 @ 12:39:42 #6
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_28797113
Wereldvreemde knakkers daar in het vaticaan.
Wat kun je er verder nog van zeggen.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_28797161
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 12:39 schreef Wepeel2 het volgende:
Wereldvreemde knakkers daar in het vaticaan.
Wat kun je er verder nog van zeggen.
Nouja, dit gaat wel wat verder dan het vaticaan alleen. In Nederland is bijvoorbeeld ook nogal wat discussie ontstaan n.a.v. het thema van de kinderboekenweek 'Toveracademie'.
pi_28797184
Goh, in dat geval moet ik misschien toch maar eens zo'n boek gaan lezen
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 14 juli 2005 @ 12:48:23 #9
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28797360
Mensen slaan echt dóór tegenwoordig. Triest. 't Is gewoon verzonnen verhaal... Wat is daar nu mis mee? Mytische wezens zijn zeker ook 'gevaarlijk'?
Misschien moet die paus z'n eigen bijbel nog maar eens goed doorlezen voor ie zich weer aan zo'n uitspraak waagt.
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 14 juli 2005 @ 13:31:55 #10
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_28798980
Dan moet onze benedictus maar gewoon pinkeltje promoten.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_28799070
Geweldig! Nog meer mensen vervreemden van dat geloof.
underground forever baby
pi_28799150
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 12:42 schreef djenneke het volgende:
Goh, in dat geval moet ik misschien toch maar eens zo'n boek gaan lezen
Zijn jij en ik de enigen ter wereld die Harry Potter nog niet gelezen hebben dan?
  donderdag 14 juli 2005 @ 16:41:31 #13
125182 PiotrRasputin
Bloodpumpin' fury
pi_28805646
En dat is dan de leider van het Grote Katholieke Geloof. Please. Die man leeft echt niet meer in deze tijd...
...and if you've never heard that silence, it's a god-awful sound...
pi_28805953
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zijn jij en ik de enigen ter wereld die Harry Potter nog niet gelezen hebben dan?
zo ongeveer wel
pi_28805992
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 11:55 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Heeft het vaticaan ditzelfde standpunt m.b.t. andere sprookjes, of verhalen waarin mytische wezens voorkomen, sprake is van tovenaars en magie of andersoortige bovennatuurlijke krachten? Is dit omdat men gelooft dat deze zaken ook echt bestaan? Ik zie namelijk niet wat er bedreigender aan zou kunnen zijn dan andere verhalen waarin moraliteit een rol speelt, maar waar geen sprake van magie e.d. is.
Het gaat natuurlijk om de populariteit van die boeken.. Kinderen zijn nu wel heel veel bezig met magie ed..
Daarbij, in de boeken worden spoken en geesten als aardig gepresenteerd en magie als leuk. Dat is niet volgens de bijbel en daarom duivels.
Uiteraard heeft Rowling een pact met de duivel, anders zouden die boeken nooit zo populair zijn geworden.
(Dit is overigens niet mijn mening! Ik geef alleen weer wat ik ervan gehoord heb.)
pi_28815274
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik ook nog niet
  donderdag 14 juli 2005 @ 23:04:02 #17
52555 jadelovespat
who lose dreaming, is lost.
pi_28815357
Katholieken zijn gewoon gek! Dat zijn de extremisten van het christelijke geloof
Isn't a smoking area in a restaurant just like a peeing corner in a swimming pool?!!
Can't rain all the time
pi_28815582
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 23:04 schreef jadelovespat het volgende:
Katholieken zijn gewoon gek! Dat zijn de extremisten van het christelijke geloof
wat een nonsens...
  donderdag 14 juli 2005 @ 23:43:47 #19
124600 Dleg
Met nadruk, juist ja...
pi_28816712
en ik zie een gevaar in de paus

hoewel... stakker...
  donderdag 14 juli 2005 @ 23:45:29 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_28816756
Die kerel heeft nu al meer onzin uit lopen kramen dan Johannes P. weetikveel.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_28816929
Waarom mogen kinderen en veel volwassen niet gewoon een boek lezen waarin ze ontsnappen aan de realiteit, in een fantasiewereld stappen en het nog leuk vinden ook.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 00:19:28 #22
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_28817760
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 23:51 schreef Avani het volgende:
Waarom mogen kinderen en veel volwassen niet gewoon een boek lezen waarin ze ontsnappen aan de realiteit, in een fantasiewereld stappen en het nog leuk vinden ook.
Kunnen ze dan toch ook de bijbel voor pakken ..O het moet ook nog leuk zijn.
waarschijnlijk wel
pi_28818538
ik zie een grote fout in de TT... moet het niet zijn de paus ziet Harry Potter als concurent (en is bang de strijd te verliezen) ?

ik zie namelijk grote gelijkenis:

beiden is het fantasy alleen is Harry Potter leuk en niet schadelijk en de bijbel/koran iig wel
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_28823582
Hoe kun je als katholiek deze clown nog serieus nemen? Geloof lekker wat je wilt, maar neem die paus en het hele zooitje in Vaticaanstad toch alsjeblieft niet serieus. Lachwekkend is het enige woord dat hier op z'n plaats is.
pi_28823596
We zouden de Paus Age Of Mythology eens moeten geven
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')