Heeft het vaticaan ditzelfde standpunt m.b.t. andere sprookjes, of verhalen waarin mytische wezens voorkomen, sprake is van tovenaars en magie of andersoortige bovennatuurlijke krachten? Is dit omdat men gelooft dat deze zaken ook echt bestaan? Ik zie namelijk niet wat er bedreigender aan zou kunnen zijn dan andere verhalen waarin moraliteit een rol speelt, maar waar geen sprake van magie e.d. is.quote:Paus ziet gevaar in Harry Potter
LONDEN - De paus gelooft dat de boeken over tovenaarsleerling Harry Potter "het christendom in de ziel verwringen". Dat blijkt uit twee brieven die op internet zijn gepubliceerd, meldde de Britse krant The Daily Telegraph donderdag.
De huidige paus schreef zijn commentaar twee jaar geleden aan een Duitse auteur die de boeken van J.K.Rowling bekritiseerde. "Het is goed dat u de mensen inzicht geeft in Harry Potter, want dit zijn subtiele verleidingen die ongemerkt hun gang gaan en daardoor het christendom diep in de ziel verwringen, voordat die goed kan groeien", schreef de toenmalige kardinaal Ratzinger.
De Duitse auteur Gabriele Kuby schreef in 2003 'Harry Potter, goed of kwaad', waarin ze stelde dat de serie de harten van de jongeren vervuilt en hen verhindert een gevoel voor goed en kwaad te ontwikkelen.
Vrijdag om middernacht verschijnt deel zes in de serie van de Britse schrijfster, 'Harry Potter en de halfbloed prins'.
Het vaticaan leek in het verleden zijn goedkeuring aan de boeken vol mythische wezens te verlenen. Een hoge functionaris zei twee jaar geleden tijdens een persconferentie: "Ik denk dat er niemand in deze zaal is die is opgegroeid zonder elfjes, magie en engelen in zijn fantasiewereld.
Bron: http://www.nu.nl/news/557(...)in_Harry_Potter.html
Nouja, dit gaat wel wat verder dan het vaticaan alleen. In Nederland is bijvoorbeeld ook nogal wat discussie ontstaan n.a.v. het thema van de kinderboekenweek 'Toveracademie'.quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:39 schreef Wepeel2 het volgende:
Wereldvreemde knakkers daar in het vaticaan.
Wat kun je er verder nog van zeggen.
Zijn jij en ik de enigen ter wereld die Harry Potter nog niet gelezen hebben dan?quote:Op donderdag 14 juli 2005 12:42 schreef djenneke het volgende:
Goh, in dat geval moet ik misschien toch maar eens zo'n boek gaan lezen
zo ongeveer welquote:Op donderdag 14 juli 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zijn jij en ik de enigen ter wereld die Harry Potter nog niet gelezen hebben dan?
Het gaat natuurlijk om de populariteit van die boeken.. Kinderen zijn nu wel heel veel bezig met magie ed..quote:Op donderdag 14 juli 2005 11:55 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Heeft het vaticaan ditzelfde standpunt m.b.t. andere sprookjes, of verhalen waarin mytische wezens voorkomen, sprake is van tovenaars en magie of andersoortige bovennatuurlijke krachten? Is dit omdat men gelooft dat deze zaken ook echt bestaan? Ik zie namelijk niet wat er bedreigender aan zou kunnen zijn dan andere verhalen waarin moraliteit een rol speelt, maar waar geen sprake van magie e.d. is.
Ik ook nog nietquote:Op donderdag 14 juli 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zijn jij en ik de enigen ter wereld die Harry Potter nog niet gelezen hebben dan?
wat een nonsens...quote:Op donderdag 14 juli 2005 23:04 schreef jadelovespat het volgende:
Katholieken zijn gewoon gek! Dat zijn de extremisten van het christelijke geloof
Kunnen ze dan toch ook de bijbel voor pakkenquote:Op donderdag 14 juli 2005 23:51 schreef Avani het volgende:
Waarom mogen kinderen en veel volwassen niet gewoon een boek lezen waarin ze ontsnappen aan de realiteit, in een fantasiewereld stappen en het nog leuk vinden ook.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |