abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29150555
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:54 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, maar niet in deze zaak. Dat is een andere zaak om schadevergoeding te krijgen.
Als je aangifte doet volgt er volgens mij automatisch een strafrechtelijk vooronderzoek, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
quote:
Ik vind het tactloos en pijnlijk dat je dit soort overtredingen tot het risico van voetbal wil rekenen.
In die column staat het perfect verwoord dat blessures een risico van het (voetbal)vak zijn, ongeacht hoe ze tot stand komen.
Verder staat er ook dat niet de overtreding maar de gevolgen bepalend zijn voor de strafmaat.
Dat is eigenlijk iets wat niet klopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Onze-Ouwe-Sint-Jan op 26-07-2005 20:09:34 ]
Bosschenaren Zie Je Overal!
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:06:24 #182
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_29150633
Schadevergoeding en flinke taakstraf. Plantsoenenschoffelen en voetballes geven.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:13:47 #183
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29150835
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'

Sint-Jan, je hebt zeker een punt! Er zit toch ook wel logica in. Zoals eerder besproken: als ik een steen gooi om jou te raken, maar hij vliegt langs je heen, is er niets aan de hand. Als ik je vol op je voorhoofd raak, worden de consequenties ook voor mij heel anders.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:15:52 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_29150901
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'
In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_29151791
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

Sint-Jan, je hebt zeker een punt! Er zit toch ook wel logica in. Zoals eerder besproken: als ik een steen gooi om jou te raken, maar hij vliegt langs je heen, is er niets aan de hand. Als ik je vol op je voorhoofd raak, worden de consequenties ook voor mij heel anders.
Alleen die logica klopt mi niet.
Het moet de daad zijn die bepalend is, niet de gevolgen.
Bosschenaren Zie Je Overal!
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
pi_29153094
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:45 schreef Onze-Ouwe-Sint-Jan het volgende:

[..]

Alleen die logica klopt mi niet.
Het moet de daad zijn die bepalend is, niet de gevolgen.
Daar waren we bovenaan deze pagina (en de vorige pagina) ook al over aan het discussiėren.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:23:21 #187
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_29170113
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:15 schreef PJORourke het volgende:

[..]

In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.
Joh, alsof Bouaouzan achterlijk is (ik heb hem nooit ontmoet, maar het lijkt me sterk). En alsof hij hiervoor de bak indraait. Er zijn ook mensen die willens en wetens met alcohol op achter het stuur zitten, bewust het risico nemen dat ze iemand dood kunnen rijden, iemand dood rijden, beginnen over een cruisecontrol, en er met een taakstraf vanaf komen.

Nog even over Johan Derksen. Was dat niet de hoofdredacteur van de VI die Taihutu in een monoloog alle ruimte gaf om zijn huilverhaal te doen nadat geen enkele club hem meer wilde hebben na zijn in mijn ogen nog veel smeriger overtrediging op Van der Hoeven in 3 pagina's monoloog?
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:25:29 #188
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29170178
Een smeriger overtreding dan deze? Dat lijkt me sterk.

Derksen gaat alleen in op de verantwoordelijkheid van Sparta. Vind ik wel een interessant punt eigenlijk. Daarbij is hij natuurlijk een autoriteit, hoe je het wendt of keert.
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:33:04 #189
73305 Stpan
pi_29170456
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:25 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Een smeriger overtreding dan deze? Dat lijkt me sterk.
De bal was nog verder weg, Taihutu kwam met 2 benen in, op dezelfde hoogte.
Maar omdat de bal zo ver weg was (en die tackle helemaal achterlijk laat was en met geen enkele mogelijkheid kan worden bestempeld als een actie om de bal) gebeurde het allemaal net in de rand van het beeld, en brak het been niet in slowmotion voor de camera maar buiten beeld op 2 plekken. Dus amper media-aandacht, geen OM, geen NOS-journaal, nada noppes.
En die Taihutu kreeg 8 wedstrijdjes schorsing, werd de wedstrijd erna door Helmond opgesteld en heeft na een onderbreking toen geen enkele club hem even wilde, gewoon weer betaald voetbal gespeeld.
Vandaar dat veel Spartanen nogal fel Bouaouzan verdedigen. Wij hebben een nog veel ergere overtreding gezien op onze speler, met amper een straf, en al helemaal geen media-aandacht.
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:52:10 #190
73305 Stpan
pi_29171043
PS, de rechtzaak is NU aan de gang.

Ondanks dat deze zaak door het OM is aangespannen, zal Kokmeijer aanwezig zijn bij de zitting omdat het toch over hem gaat. (bron: Radio Rijnmond)
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:55:59 #191
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29171163
Ja ik zit al steeds te kijken of er iets bekend is.

Ik heb er een raar voorgevoel over. Ik bedoel: ik zie het gebeuren dat hij een half jaar de bak in moet of zo. Echt.
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:00:24 #192
73305 Stpan
pi_29171286
Het lijkt me heel erg sterk. Als dat zo is raad ik eenieder aan bezopen achter het stuur te kruipen en iemand dood te rijden. 6 weekjes taakstraf en je staat weer buiten.

Een jurist op de radio verklaarde dat het wel erg lastig te bewijzen is dat er opzet in het spel is. Dat de rechter rekening moet houden met de manier waarop hij in de media al maatschappelijk bestraft is (hij zal voor de rest van zijn leven door dit incident achtervolgd worden) en zowel de KNVB als Sparta hebben hem ook al bestraft.

Maar goed, het is voetbal, en daar kunnen politici en rechters heel raar op reageren. (boompje plassen, 70 euro. Als voetbalsupporters boompje planne, 450 euro en een jaar stadionverbod)
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:04:06 #193
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29174821
Eis van het OM is dus half jaar voorwaardelijke celstraf en 240 uur werkverlening.
Van justitie hoeft ie dus niet daadwerkelijk de cel in, maar ze willen wel dat ie die taakstraf helemaal vervuld.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_29175101
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:00 schreef Stpan het volgende:
Het lijkt me heel erg sterk. Als dat zo is raad ik eenieder aan bezopen achter het stuur te kruipen en iemand dood te rijden. 6 weekjes taakstraf en je staat weer buiten.
Geloof je 't zelf
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:46:09 #195
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29175963
NOS Teletekst
quote:
Werkstraf geėist tegen voetballer

Justitie in Rotterdam eist dat Sparta-voetballer Rachid Bouaouzan een voorwaardelijke celstraf krijgt van zes maanden en een werkstraf van 240 uur. De prof-voetballer schopte vorig jaar december Niels Kokmeijer van Go Ahead Eagles uit de wedstrijd waardoor hij nooit meer kan voetballen.

Volgens de officier van justitie ging het om opzettelijke zware mishandeling. Het incident vond plaats op 17 december in het competitieduel in Rotterdam.

Volgens het OM is een celstraf in deze zaak niet nodig. Het eist wel dat de Spartaan de maximale werkstraf van 240 uur krijgt.
Ik ben tevreden met deze uitspraak. Ik denk dat ze voor alle partijen de beste is. Zeker ook voor de voetballerij, die bij een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor Bouaouzan in een klap haar onschuld zou verliezen.

Ook Bouaouzan zelf kan dit hele gebeuren nu eindelijk achter zich laten na het uitvoeren van de hem opgelegde taak.

Rachid, succes dit seizoen met Sparta!
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:46:40 #196
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29175979
Antwoord op de vraag in de TT is dus gelukkig: de wei in!
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:23:39 #197
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29176908
vi.nl meldt het volgende over de uitspraak:
quote:
Voorwaardelijke celstraf geėist tegen Bouaouzan

27/7/2005 17:17

Het Openbaar Ministerie eist een voorwaardelijke celstraf voor Rachid Bouaouzan. De 21-jarige Spartaan staat terecht vanwege de schop die hij uitdeelde aan Niels Kokmeijer.
Het OM van Rotterdam eist een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een werkstraf van 240 uur voor Bouaouzan. Volgens de officier van Justitie bracht de aanvaller opzettelijk zwaar letsel toe. Hij sprak van een 'kickboks-actie' die 'willens en wetens' zou zijn uitgevoerd. De geėiste werkstraf is maximaal.

Bouaouzan haalde op 17 december 2004 Niels Kokmeijer dusdanig hard onderuit, dat deze een complexe beenbreuk opliep, met als gevolg dat de 27-jarige aanvaller nooit meer als profvoetballer kan spelen. Het is nog maar de vraag of hij ooit weer normaal kan lopen.

Kokmeijer onderging vijf operaties en verbleef twee maanden in het ziekenhuis en verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum. De oud-speler van Go Ahead Eagles deed in december aangifte.
pi_29177048
Dit is alleen de eis van de officier van justitie hoor, de uitspraak moet nog komen.

En de voorwaardelijke geėiste celstraf vind ik vreemd, mag hij nu nooit meer een tackle inzetten?
Atje zeggen is adje doen!
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:30:50 #199
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29177111
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:28 schreef At_Fundum het volgende:
Dit is alleen de eis van de officier van justitie hoor, de uitspraak moet nog komen.
Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:32:34 #200
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29177168
Oh, je hebt gelijk. Uitspraak is al wel geweest, zie wat ik van Teletekst haalde, maar vi.nl heeft het nieuws nog niet gebracht.
pi_29177176
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

[..]

Ik zie nergens in de gequote stukjes van je een uitspraak staan, nergens wordt een rechter genoemd het gaat slechts over de eis van het OM en dus OvJ.
Atje zeggen is adje doen!
  woensdag 27 juli 2005 @ 20:03:45 #202
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29180123
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

Nee. Uitspraak volgt volgende week pas. Dit was vandaag alleen de eis van het OM.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 juli 2005 @ 20:28:51 #203
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29181015
Jeetje, ik ben echt dom. Ok, volgens mij snap ik het nu eindelijk.
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:50:39 #204
73305 Stpan
pi_29185699
Nou, voetballand kan haar borst vast natmaken:

OM: 'Een tackle die niet over de grond wordt gemaakt, kan worden gezien als een poging om iemand letsel toe te brengen.'
Zo, wie gaat er mee een videobandje op het bureau van het OM droppen om voetballand naar de klote te helpen?

En ach, vrede met de straf. Kluivert kreeg minder straf (240 uur dienstverlening en 5 maanden voorwaardelijk) voor het doodrijden, dan de huidige eis van het OM jegens het al dan niet opzettelijk invalide schoppen van iemand. (240 uur en 6 maanden).
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:52:30 #205
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29185741
Ja, ik ben het even helemaal kwijt. Wanneer is de uitspraak nu dan?

Even tijd nodig geloof ik...
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:57:15 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29185908
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 22:52 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, ik ben het even helemaal kwijt. Wanneer is de uitspraak nu dan?

Even tijd nodig geloof ik...
10 augustus is de uitspraak.

even een wat vollediger bericht over de rechtzaak:
quote:
ROTTERDAM - Profvoetballer Rachid Bouaouzan hoeft van het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam niet de cel in voor zijn keiharde overtreding tegen Niels Kokmeijer (Go Ahead Eagles) in december vorig jaar. Officier van justitie Van de Kragt eiste woensdag een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden tegen de 21-jarige speler van Sparta, met een proeftijd van twee jaar. Het OM wil wel dat de rechtbank Bouaouzan tot een maximale werkstraf van 240 uur veroordeelt.

Het OM legt Bouaouzan zware mishandeling ten laste. Daarop staat een gevangenisstraf van maximaal acht jaar. Volgens het OM heeft de jonge Spartaan op 17 december 2004 tijdens een competitiewedstrijd in Rotterdam met opzet Niels Kokmeijer ernstig verwond. Van de Kragt sprak van een " kickboksactie", die "willens en wetens" is toegepast.

Raadsvrouw Zuur van de Rotterdamse verdachte sprak van pure willekeur. Ze zag geen juridische argumenten voor een strafrechtelijke procedure en pleitte voor vrijspraak. "Waarom hij wel en andere spelers niet? Ik zie wel vaker grensoverschrijvende overtredingen op een voetbalveld. Het letsel, hoe zwaar ook, is niet relevant voor de vraag of er al dan niet opzet in het spel was. Rachid is door de tuchtcommissie van de KNVB zwaar gestraft. Daarbij moet het blijven, ook omdat er van opzet geen sprake was."

De KNVB legde Bouaouzan na diens rode kaart een schorsing op van twaalf duels, waarvan twee wedstrijden voorwaardelijk. Kokmeijer heeft bij de arbitragecommissie van de KNVB een zaak tegen Sparta en zijn belager aangespannen. Daarin eist hij dat beide partijen volledig aansprakelijk worden gesteld voor de schade die hij lijdt. Op 19 september is in Zeist de tweede zitting in deze zaak.

Kokmeijer deed in december aangifte bij de Rotterdamse politie. Hij woonde woensdag de urenlange rechtbankzitting bij. De Go Ahead-speler verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum in Wijk aan Zee. Hij liep bij de actie van Bouaouzan een gecompliceerde beenbreuk, een slagaderlijke bloeding, schade aan het zenuwstelsel en blijvend littekenweefsel op. Hij onderging vijf operaties, waaronder een huidtransplantatie, en lag bijna twee maanden in het ziekenhuis. Het is de vraag of hij ooit weer normaal zal kunnen lopen. Een hervatting van zijn voetballoopbaan is uitgesloten.

Bouaouzan, die zichzelf niet schuldig acht, sprak woensdag tijdens de zitting van een inschattingsfout. "Ik was volledig op het veroveren van de bal gericht. Achteraf kun je zeggen dat ik mijn actie te laat en te snel uitvoerde. Als aanvaller heb ik weinig tot geen ervaring in het maken van een sliding of een tackle. Dan kan het een keer misgaan."

De strafrechtelijke vervolging van Bouaouzan is niet uniek in het Nederlandse profvoetbal. Een rechter in Alkmaar veroordeelde in 1988 de toenmalige DS-spits Leen van der Weel tot twee weken voorwaardelijke hechtenis en een boete van 1000 gulden wegens het maken van een " buitenproportionele" overtreding.

De rechtbank doet 10 augustus uitspraak
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 03:50:25 #207
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29459699
Rachid pakt gewoon z'n speelminuten tegen AZ. Ik hoop dat de media er niet bovenop springen.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:29:30 #208
73305 Stpan
pi_29467951
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 03:50 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Rachid pakt gewoon z'n speelminuten tegen AZ. Ik hoop dat de media er niet bovenop springen.
Voorlopig hebben de media het veel te druk om Niels Kokmeijer in alle programma's uit te nodigen.......Ik ben benieuwd of Bouaouzan vrijdag speelt, ik heb dit jaar geen ene moer van de voorbereiding met eigen ogen gevolgd, maar hij begint sowieso op de bank.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:44:02 #209
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29468232
Kokmeijer zag ik inderdaad bij SBS. Tja.. net als Arjan Erkel toen bij Barend en Van Dorp kreeg ik er een beetje een ongemakkelijk gevoel bij.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 17:38:42 #210
73305 Stpan
pi_29469122
Zijn goed recht hoor van Kokmeijer, waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Maar voor de beeldvorming is het natuurlijk een beetje scheef dat Kokmeijer in ongeveer 30 programma's is geweest om zijn verhaal te doen, en Bouaouzan (door eigen keuze) een beetje de anonieme beul blijft die in de media geen menselijke trekjes toont.
Niet dat dit nou het belangrijkste in deze affaire is, maar ik zie als Spartaan liever dat het eens afgelopen is met dat incident, en dat blijft maar terugkomen.........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')