Als je aangifte doet volgt er volgens mij automatisch een strafrechtelijk vooronderzoek, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:54 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, maar niet in deze zaak. Dat is een andere zaak om schadevergoeding te krijgen.
In die column staat het perfect verwoord dat blessures een risico van het (voetbal)vak zijn, ongeacht hoe ze tot stand komen.quote:Ik vind het tactloos en pijnlijk dat je dit soort overtredingen tot het risico van voetbal wil rekenen.
In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'
Alleen die logica klopt mi niet.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'
Sint-Jan, je hebt zeker een punt! Er zit toch ook wel logica in. Zoals eerder besproken: als ik een steen gooi om jou te raken, maar hij vliegt langs je heen, is er niets aan de hand. Als ik je vol op je voorhoofd raak, worden de consequenties ook voor mij heel anders.
Daar waren we bovenaan deze pagina (en de vorige pagina) ook al over aan het discussiėren.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:45 schreef Onze-Ouwe-Sint-Jan het volgende:
[..]
Alleen die logica klopt mi niet.
Het moet de daad zijn die bepalend is, niet de gevolgen.
Joh, alsof Bouaouzan achterlijk is (ik heb hem nooit ontmoet, maar het lijkt me sterk). En alsof hij hiervoor de bak indraait. Er zijn ook mensen die willens en wetens met alcohol op achter het stuur zitten, bewust het risico nemen dat ze iemand dood kunnen rijden, iemand dood rijden, beginnen over een cruisecontrol, en er met een taakstraf vanaf komen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:15 schreef PJORourke het volgende:
[..]
In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.
De bal was nog verder weg, Taihutu kwam met 2 benen in, op dezelfde hoogte.quote:Op woensdag 27 juli 2005 14:25 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Een smeriger overtreding dan deze? Dat lijkt me sterk.
Geloof je 't zelfquote:Op woensdag 27 juli 2005 15:00 schreef Stpan het volgende:
Het lijkt me heel erg sterk. Als dat zo is raad ik eenieder aan bezopen achter het stuur te kruipen en iemand dood te rijden. 6 weekjes taakstraf en je staat weer buiten.
Ik ben tevreden met deze uitspraak. Ik denk dat ze voor alle partijen de beste is. Zeker ook voor de voetballerij, die bij een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor Bouaouzan in een klap haar onschuld zou verliezen.quote:Werkstraf geėist tegen voetballer
Justitie in Rotterdam eist dat Sparta-voetballer Rachid Bouaouzan een voorwaardelijke celstraf krijgt van zes maanden en een werkstraf van 240 uur. De prof-voetballer schopte vorig jaar december Niels Kokmeijer van Go Ahead Eagles uit de wedstrijd waardoor hij nooit meer kan voetballen.
Volgens de officier van justitie ging het om opzettelijke zware mishandeling. Het incident vond plaats op 17 december in het competitieduel in Rotterdam.
Volgens het OM is een celstraf in deze zaak niet nodig. Het eist wel dat de Spartaan de maximale werkstraf van 240 uur krijgt.
quote:Voorwaardelijke celstraf geėist tegen Bouaouzan
27/7/2005 17:17
Het Openbaar Ministerie eist een voorwaardelijke celstraf voor Rachid Bouaouzan. De 21-jarige Spartaan staat terecht vanwege de schop die hij uitdeelde aan Niels Kokmeijer.
Het OM van Rotterdam eist een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een werkstraf van 240 uur voor Bouaouzan. Volgens de officier van Justitie bracht de aanvaller opzettelijk zwaar letsel toe. Hij sprak van een 'kickboks-actie' die 'willens en wetens' zou zijn uitgevoerd. De geėiste werkstraf is maximaal.
Bouaouzan haalde op 17 december 2004 Niels Kokmeijer dusdanig hard onderuit, dat deze een complexe beenbreuk opliep, met als gevolg dat de 27-jarige aanvaller nooit meer als profvoetballer kan spelen. Het is nog maar de vraag of hij ooit weer normaal kan lopen.
Kokmeijer onderging vijf operaties en verbleef twee maanden in het ziekenhuis en verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum. De oud-speler van Go Ahead Eagles deed in december aangifte.
Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:28 schreef At_Fundum het volgende:
Dit is alleen de eis van de officier van justitie hoor, de uitspraak moet nog komen.
Ik zie nergens in de gequote stukjes van je een uitspraak staan, nergens wordt een rechter genoemd het gaat slechts over de eis van het OM en dus OvJ.quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
Nee. Uitspraak volgt volgende week pas. Dit was vandaag alleen de eis van het OM.quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
10 augustus is de uitspraak.quote:Op woensdag 27 juli 2005 22:52 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, ik ben het even helemaal kwijt. Wanneer is de uitspraak nu dan?
Even tijd nodig geloof ik...
quote:ROTTERDAM - Profvoetballer Rachid Bouaouzan hoeft van het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam niet de cel in voor zijn keiharde overtreding tegen Niels Kokmeijer (Go Ahead Eagles) in december vorig jaar. Officier van justitie Van de Kragt eiste woensdag een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden tegen de 21-jarige speler van Sparta, met een proeftijd van twee jaar. Het OM wil wel dat de rechtbank Bouaouzan tot een maximale werkstraf van 240 uur veroordeelt.
Het OM legt Bouaouzan zware mishandeling ten laste. Daarop staat een gevangenisstraf van maximaal acht jaar. Volgens het OM heeft de jonge Spartaan op 17 december 2004 tijdens een competitiewedstrijd in Rotterdam met opzet Niels Kokmeijer ernstig verwond. Van de Kragt sprak van een " kickboksactie", die "willens en wetens" is toegepast.
Raadsvrouw Zuur van de Rotterdamse verdachte sprak van pure willekeur. Ze zag geen juridische argumenten voor een strafrechtelijke procedure en pleitte voor vrijspraak. "Waarom hij wel en andere spelers niet? Ik zie wel vaker grensoverschrijvende overtredingen op een voetbalveld. Het letsel, hoe zwaar ook, is niet relevant voor de vraag of er al dan niet opzet in het spel was. Rachid is door de tuchtcommissie van de KNVB zwaar gestraft. Daarbij moet het blijven, ook omdat er van opzet geen sprake was."
De KNVB legde Bouaouzan na diens rode kaart een schorsing op van twaalf duels, waarvan twee wedstrijden voorwaardelijk. Kokmeijer heeft bij de arbitragecommissie van de KNVB een zaak tegen Sparta en zijn belager aangespannen. Daarin eist hij dat beide partijen volledig aansprakelijk worden gesteld voor de schade die hij lijdt. Op 19 september is in Zeist de tweede zitting in deze zaak.
Kokmeijer deed in december aangifte bij de Rotterdamse politie. Hij woonde woensdag de urenlange rechtbankzitting bij. De Go Ahead-speler verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum in Wijk aan Zee. Hij liep bij de actie van Bouaouzan een gecompliceerde beenbreuk, een slagaderlijke bloeding, schade aan het zenuwstelsel en blijvend littekenweefsel op. Hij onderging vijf operaties, waaronder een huidtransplantatie, en lag bijna twee maanden in het ziekenhuis. Het is de vraag of hij ooit weer normaal zal kunnen lopen. Een hervatting van zijn voetballoopbaan is uitgesloten.
Bouaouzan, die zichzelf niet schuldig acht, sprak woensdag tijdens de zitting van een inschattingsfout. "Ik was volledig op het veroveren van de bal gericht. Achteraf kun je zeggen dat ik mijn actie te laat en te snel uitvoerde. Als aanvaller heb ik weinig tot geen ervaring in het maken van een sliding of een tackle. Dan kan het een keer misgaan."
De strafrechtelijke vervolging van Bouaouzan is niet uniek in het Nederlandse profvoetbal. Een rechter in Alkmaar veroordeelde in 1988 de toenmalige DS-spits Leen van der Weel tot twee weken voorwaardelijke hechtenis en een boete van 1000 gulden wegens het maken van een " buitenproportionele" overtreding.
De rechtbank doet 10 augustus uitspraak
Voorlopig hebben de media het veel te druk om Niels Kokmeijer in alle programma's uit te nodigen.......Ik ben benieuwd of Bouaouzan vrijdag speelt, ik heb dit jaar geen ene moer van de voorbereiding met eigen ogen gevolgd, maar hij begint sowieso op de bank.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 03:50 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Rachid pakt gewoon z'n speelminuten tegen AZ. Ik hoop dat de media er niet bovenop springen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |