abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28786880
quote:
Dat staat in een voorstel (pdf) dat is ingediend door door Ierland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. In de Europese Unie wordt al jarenlang gesproken over invoering van een bewaarplicht voor verkeersgegevens, maar de onderhandelingen daarover raakten steeds in het slop. Na de aanslagen in Madrid verordonneerden de Europese regeringsleiders echter dat zo'n regeling er nu snel moet komen.

Volgens het voorstel is het `essentieel' dat communicatiegegevens bewaard blijven voor de preventie en opsporing van criminaliteit en terrorisme. "Het is noodzakelijk om verkeersgegevens te bewaren, omdat ze mogelijk later nodig blijken te zijn bij een opsporingonderzoek", valt in het document te lezen.

Daarnaast wordt geconstateerd dat er grote verschillen op dit gebied bestaan in de wetgeving van de lidstaten, wat samenwerking en informatie-uitwisseling in de weg staat.

Volgens het voorstel komt er een verplichte bewaartermijn van 12 tot 36 maanden. Maar lidstaten mogen langere bewaartermijnen hanteren als dat noodzakelijk wordt gevonden. Het voorstel moet uiterlijk in juni 2007 in nationale wetgeving worden omgezet.

Onder de verkeersgegevens die opgeslagen moeten worden, vallen alle gegevens over de aard en duur van communicatie, degenen die gecommuniceerd hebben, de gebruikte communicatiemiddelen, en locatiegegevens. Het gaat daarbij zowel om telefoon- als internetverkeer. Lidstaten mogen zelf bepalen welke gegevens ze langer of korter willen bewaren.

Persoonlijke levenssfeer
Het voorstel erkent dat de algehele opslag van verkeersgegevens diep doordringt in de persoonlijke levenssfeer van individuen. Maar volgens het document staan internationale verdragen een dergelijke privacyschending toe, als het wettelijk geregeld is, en de maatregel proportioneel is en de legitieme belangen van een democratische samenleving dient.

In Nederland is enige tijd geleden binnen het ministerie van Justitie al overeenstemming bereikt over een bewaartermijn van een jaar. Politiediensten drongen aan op een langere termijn, maar dat voorstel is afgeschoten.

Een onderzoek van Stratix wees begin dit jaar uit dat de meeste telecom- en internetaanbieders vrijwel alle gegevens die politie- en inlichtingendiensten interessant vinden, al bewaren.

Het kabinet zou eigenlijk begin dit jaar al met een officieel voorstel komen over de invoering van een bewaartermijn. Maar door tegenwerking van het ministerie van Economische Zaken bleef een besluit lange tijd uit. Nu biedt het Europese voorstel de opening om alsnog een verplichte bewaartermijn in te voeren.
bron: webwereld.

Kijk dit vind ik nog niet zo erg, maar over ongeveer 20 jaar gaan ze roepen dat wij ons verplicht moeten (bio)chippen om het terrorisme tegen te gaan.
Langleven het RomeinseRijk
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_28787373
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 00:00 schreef JohnDope het volgende:

Kijk dit vind ik nog niet zo erg, maar over ongeveer 20 jaar gaan ze roepen dat wij ons verplicht moeten (bio)chippen om het terrorisme tegen te gaan.
Langleven het RomeinseRijk
20 jaar? Jij bent zeker een optimist? Met dit tempo is dat over 10 jaar allang geregeld.
pi_28787510
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 00:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

20 jaar? Jij bent zeker een optimist? Met dit tempo is dat over 10 jaar allang geregeld.
hehe het is inderdaad een bescheiden schatting, maar als je 10 jaar roept gaan mensen zeggen dat je te veel naar starwars hebt gekeken

heb persoonlijk een pesthekel aan starwars
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2005 @ 01:00:30 #4
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_28788310
Voortaan maar weer gewoon via de TPG
Opgelost.
pi_28788495
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:00 schreef Loedertje het volgende:
Voortaan maar weer gewoon via de TPG
Opgelost.
Dat is een oplossing, maar als je on the fly illegaal vuurwerk wilt afsteken, dan gaat er wat tijd tussen zitten of je moet met telegrammen werken
  donderdag 14 juli 2005 @ 01:17:23 #6
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_28788683
Toen de aanslagen in Londen nog maar net waren gebeurd vroeg ik me al af welke privacy schendende 'terrorismebestrijdende' maatregelen getroffen zouden worden. Het opslaan van communicatieverkeer dus.. E-mails, smsen, telefoongegevens etc.

En wie is de dupe? De burger, niet de terroristen. Als die communiceren, doen ze het wel over een veilige lijn, in code en e-mail sturen ze wel met een flinke encryptie zodat computers er 500 miljard jaar over doen om het te kraken. En verder, wat moet dat wel niet kosten? Moeten de providers dat zelf betalen of doet de staat dat? Ook weer uit de zakken van de normale burger.

En, heeft men het terrorisme met deze maatregel bij de kloten? Ze komen nog niet eens in de buurt! Het lijkt alsof George Orwell, nu 11 jaar te laat, alsnog gelijk gaat krijgen.

‘The war is not meant to be
won. It is meant to be continuous.’
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_28788725
quote:
[b]Op donderdag 14 juli 2005 01:17 Het lijkt alsof George Orwell, nu 11 jaar te laat, alsnog gelijk gaat krijgen.

‘The war is not meant to be
won. It is meant to be continuous.’
haha en niet alleen george gaat waarschijnlijk gelijk krijgen, maar de bijbel ook. Vandaar dat ik me ook 0,0 zorgen maak over de toekomst.
Ik zou je eerlijk zeggen.... ik ben zelfs wel benieuwd naar alle ellende die gaat komen (als ik de verhalen van de bijbel moet geloven, dan gaan we dingen zien die zo ongekend vreselijk zijn en zo ongeloofwaardig zijn, dat het lijkt alsof wij mensen dromen)......

Maargoed ik begin wel steeds nieuwsgieriger te worden naar George, heb je nog een paar coole suggesties voor me, qua links of titles van boeken van hem?
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2005 @ 01:24:57 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_28788830
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:08 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat is een oplossing, maar als je on the fly illegaal vuurwerk wilt afsteken, dan gaat er wat tijd tussen zitten of je moet met telegrammen werken
Je stuurt iedereen een feestelijk kaartje met ballonnen om uit te nodigen voor de verjaardag van je nichtje. (datum-tijdstip)
Vergaderen maar, concrete afspraken maken en...BOEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  donderdag 14 juli 2005 @ 01:25:44 #9
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_28788845
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:20 schreef JohnDope het volgende:

[..]

haha en niet alleen george gaat waarschijnlijk gelijk krijgen, maar de bijbel ook. Vandaar dat ik me ook 0,0 zorgen maak over de toekomst.
Ik zou je eerlijk zeggen.... ik ben zelfs wel benieuwd naar alle ellende die gaat komen (als ik de verhalen van de bijbel moet geloven, dan gaan we dingen zien die zo ongekend vreselijk zijn en zo ongeloofwaardig zijn, dat het lijkt alsof wij mensen dromen)......

Maargoed ik begin wel steeds nieuwsgieriger te worden naar George, heb je nog een paar coole suggesties voor me, qua links of titles van boeken van hem?
1984 en Animal Farm 1984 is in deze tijden een must, zeker voor die Donner
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_28788876
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:24 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Je stuurt iedereen een feestelijk kaartje met ballonnen om uit te nodigen voor de verjaardag van je nichtje. (datum-tijdstip)
Vergaderen maar, concrete afspraken maken en...BOEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja maar als plan A niet meer werkt en je wilt plan B t/m Z uitvoeren dan zal je toch linea recta moeten communiceren.
  donderdag 14 juli 2005 @ 01:29:04 #11
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_28788911
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:27 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja maar als plan A niet meer werkt en je wilt plan B t/m Z uitvoeren dan zal je toch linea recta moeten communiceren.
e-mailen met een 2048 bits versleuteling, waarvan je de verschillende keys destijds toen je elkaar sprak hebt afgesproken. Niemand die je emails kan lezen
pi_28788955
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:29 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

e-mailen met een 2048 bits versleuteling, waarvan je de verschillende keys destijds toen je elkaar sprak hebt afgesproken. Niemand die je emails kan lezen
ik sluit niks uit.... als je op een missie bent dan moet je er van uit gaan dat ze alles kunnen kraken.
pi_28788973
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:25 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

1984 en Animal Farm 1984 is in deze tijden een must, zeker voor die Donner
als ik ff tijd heb dan zal ik dit lezen.... lijkt me zeer boeiend...... soms zou je denken, laten ze mij maar even 10 jaar op sluiten ik moet nog zoveel dingen doen waar ik normaal geen tijd voor heb
pi_28791261
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:29 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het punt. Dit soor draconische maatregelen HELPT gewoon helemaal niets en de enige die er straks het slachtoffer van wordt is de gewone burger.
  donderdag 14 juli 2005 @ 08:54:24 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_28791538
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 01:17 schreef DionysuZ het volgende:
Het lijkt alsof George Orwell, nu 11 jaar te laat, alsnog gelijk gaat krijgen.
2005 - 1984 = 21

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 14 juli 2005 @ 13:15:03 #16
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_28798397
quote:
Bewaarplicht verkeersgegevens ondergraaft vrijheid en democratie
[12.07.2005]

Bits of Freedom persbericht
12 juli 2005

Bits of Freedom heeft vandaag als lid van de Europese koepelorganisatie European Digital Rights (EDRI) een dringende open brief gestuurd aan het Britse voorzitterschap van de Europese Raad en aan de Europese Commissie. Morgen vindt er in Londen een buitengewone vergadering plaats van de Europese ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken over de voorgenomen bewaarplicht voor telefonie en internetdata. Het Engels voorzitterschap stuurt aan op een spoedbeslissing, zonder verdere inspraak van de Europese Commissie of het Europees Parlement. EDRI roept Raad en Commissie op tot grote terughoudendheid met het voorstel om de verkeersgegevens van alle Europeanen 1 tot 4 jaar op te slaan.

EDRI toont begrip voor de doorgaande inspanningen om aanslagen te voorkomen en de daders op te sporen, maar beschouwt de aanslagen in Londen in de eerste plaats als een aanslag op de mensenrechten. Het voorgenomen besluit maakt een zeer grote inbreuk op het recht op privacy en bedreigt de vrijheid van meningsuiting. Een antwoord op terrorisme in de vorm van bespionering van alle communicatie dreigt de daders enorm in de kaart te spelen; daarmee worden de fundamentele waarden van vrijheid en democratie ondergraven.

Het voorstel lijkt een eigen leven te leiden. Er is geen overtuigend bewijs van nut en noodzaak, er is geen grondige analyse van de kosten die door de industrie gemaakt moeten worden en onvermijdelijk doorvertaald in consumentenprijzen, er is geen serieus onderzoek naar de (technische) effectiviteit en tenslotte ontbeert het voorstel elke legitimiteit van een volwaardig debat met het Europees Parlement.

Als een voorgestelde maatregel op zulke systematische en overtuigende weerstand stuit, schrijft EDRI, van politici uit alle landen en van alle partijen, van allerlei sectoren uit het bedrijfsleven en van alle verdedigers van burgerrechten, dan zijn er gedegen en overtuigende argumenten nodig voor een echt democratisch debat.

Bij gebrek aan zulke argumenten roept EDRI de politici daarom op om een andere strategie te kiezen, en zich te concentreren op effectieve, proportionele en noodzakelijke maatregelen om de dagelijkse veiligheid te waarborgen van alle burgers en inwoners.

De (Engelstalige) brief is beschikbaar op
http://www.edri.org/campaigns/dataretention/EDRIletter

Bron: Bits Of Freedom
  donderdag 14 juli 2005 @ 14:25:27 #17
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_28801206
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 08:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

2005 - 1984 = 21

oeps en ik doe n technische studie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')