abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32061075
Ik vond Crash tenenkrommend moralistisch, met teveel geforceerde toevalligheden tussen de relaties van alle personages (om het verhaal kloppend te maken), met bijzonder overdreven, storende, pretentieuze -requiem achtige- muziek waarbij 1 belangrijke scene volledig is gejat van Magnolia. Ook hier weer sprake van de grote regiedebuut fout: in je eerste lange speelfilm TE VEEL thema's in 1 film proberen te PROPPEN.
Samenvatting van de film -om een voorbeeld te geven- wat er zo FOUT is aan Crash (voor degenen die hem al hebben gezien):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De boodschap is dan misschien wel positief en zeker iets om over na te denken, maar subtiel is iets anders. Het is zo ongenuanceerd de kijker de boodschap (in ELKE scene!) de strot in drukken dat het averechts op mij werkte.

De film bevat ook veel HELE goeie dingen, zoals een verrassende Sandra Bullock in een erg interessant side-plot. De film deed mij heel erg denken aan TRAFFIC. Ook zo'n "goeie" film, waar echter teveel storende elementen in zitten.
  maandag 7 november 2005 @ 19:24:29 #52
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_32065382
Ben het daar niet helemaal mee eens:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moraal van het verhaal, niemand is zwart-wit, de 'slechten' hebben goede kanten en andersom en iedereen discrimineert. Kun je het anderen kwalijk nemen als ze vooroordelen hebben terwijl die vooroordelen blijkbaar door gevoed worden door feiten?

Of het realistisch is, nee voor geen meter, het is namelijk een F I L M, je weet wel, fictie, maar de gedachtenkronkels van de mens werden naar mijn mening totaal onbevooroordeeld (of juist wel) in beeld gebracht.

Maar misschien heb ik een andere film gezien.......

[ Bericht 4% gewijzigd door Stpan op 07-11-2005 21:46:03 ]
pi_32066263
quote:
Op maandag 7 november 2005 17:01 schreef Patvs het volgende:
SPOILER
Die hele film gaat over discriminatie,wat is het probleem
pi_32077908
Mijn probleem met de film is dat ik het overbodig vond dat dit in ELKE scene opnieuw moest worden verteld. Crash geeft de illusie hele "diepe gedachten" te hebben, maar is in werkelijkheid bijzonder oppervlakkig door enkel 20x hetzelfde probleem (steeds in een andere variant) aan te kaarten en er vervolgens niets mee te doen.

JA, de kijker leert wel leuk dat "niemand zwart-wit is, de 'slechten' ook goede kanten hebben en andersom en iedereen discrimineert". Daar wordt je in ELKE scene mee geconfronteerd, en 20 confrontaties later.. wat dan?
pi_32079274
Ik vond het ook een beetje overdreven,later zelfs vervelend worden
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:38:11 #56
73305 Stpan
pi_32080416
Sja, die film gaat over confrontaties (uh, crash?) tussen verschillende etnische groepen, wat had je anders verwacht?

Verder vond ik doordat Crash juist niet pretendeert diepere gedachten te hebben, en niet pretendeert ons moraal bij te brengen van wees lief voor die groep, want ze zijn zo zielig, niets zeurderigs aan deze film. En juist dat vond ik een verademing.
pi_32085980
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:38 schreef Stpan het volgende:
Sja, die film gaat over confrontaties (uh, crash?) tussen verschillende etnische groepen, wat had je anders verwacht?

Meen je niet Wist ik niet
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:17:24 #58
73305 Stpan
pi_32087683
Meer dat ik kritiek in de zin van 'teveel botsingen tussen culturen' gelijk vind staan aan kritiek op Star Wars omdat het teveel Science Fiction is en kritiek op Gone with the Wind omdat het zo slijmerig romantisch is.
pi_32162487
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:24 schreef Stpan het volgende:
Ben het daar niet helemaal mee eens:
Klopt, ik vond het juist helemaal niet moralistisch. (iedereen is 'goed en slecht')
De enige boodschap die ik uit de film haal is dat je niet te snel moet oordelen.
nuff said.
  donderdag 10 november 2005 @ 22:59:51 #60
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_32163513
Amores Perros/Magnolia/Traffic for Dummies .
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_32164175
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
Amores Perros/Magnolia/Traffic for Dummies .
Ik vond deze film beter dan magnolia.
nuff said.
  vrijdag 11 november 2005 @ 00:05:09 #62
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_32165824
Ik wil niet generaliseren maar als ik dit topic zo door lees krijg ik steeds meer het idee, dat mensen die alleen maar standaard Hollywood films zijn gewend. Het een hele goede film vinden. Terwijl mensen die wat meer buitenlandse, arthouse films e.d. gewend zijn, het moraal er te dik bovenop vinden liggen.
pi_32166382
brilliante film, je kunt hem zo ingewikkeld maken als je zelf wil
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:04:39 #64
73305 Stpan
pi_32172015
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 00:05 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Ik wil niet generaliseren maar als ik dit topic zo door lees krijg ik steeds meer het idee, dat mensen die alleen maar standaard Hollywood films zijn gewend. Het een hele goede film vinden. Terwijl mensen die wat meer buitenlandse, arthouse films e.d. gewend zijn, het moraal er te dik bovenop vinden liggen.
Wat niet wil zeggen dat ook Hollywood-kijkers af en toe een opstapje nodig hebben, en arthouse liefhebbers ook af en toe gewoon pseudo-intellectueel naar de bios willen zonder al teveel na te denken.
  vrijdag 11 november 2005 @ 10:06:18 #65
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_32172044
quote:
Hmz. Ik ga echt nooit naar Hollywood-films, een enkele uitzondering daargelaten en toch vond ik Crash een goede film .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_32173384
Goede film, vind hem alleen een te veel amerikaans tintje hebben
  vrijdag 11 november 2005 @ 11:06:43 #67
57690 danielluh
Ben mijn naam beu, maar jah
pi_32173405
was een top film, van de week gezien
Jaaa ik heb ook FOK PM :P
pi_32175440
quote:
Deze film is toch wel beter dan de gemiddelde hollywood film.
nuff said.
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:23:11 #69
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_32176906
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 12:26 schreef 0 het volgende:

[..]

Deze film is toch wel beter dan de gemiddelde hollywood film.
Dat is die zeker. Maar het is geen meesterwerkje ofzo.
pi_32243252
Toppertje. Goeie dialogen, goeie acteurs, goed verhaal, goeie muziek.
pi_32338878
quote:
Op zondag 13 november 2005 21:46 schreef LuukBes het volgende:
Toppertje. Goeie dialogen, goeie acteurs, goed verhaal, goeie muziek.
Inderdaad
pi_32785009
Top film. Ik werd er zelfs emotioneel van.....
lijntje trekken, iem. aan het lijntje hebben, in het lijntje lopen, langs het lijntje kijken
  maandag 26 december 2005 @ 01:33:06 #73
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_33406585
Fijne film, hoor. Wat te gezocht hier en daar, maar ach, af en toe wat 'extra toeval' kan niet zo veel kwaad, vind ik.

Ik vond het trouwens niet zozeer een film over racisme als wel een film over hoe slecht mensen elkaar kennen. Natuurlijk: het rassenverhaal wordt benadrukt, maar daarnaast zie je ook in heel veel dingen waaruit blijkt dat zelfs mensen die heel dicht bij elkaar staan eigenlijk nauwelijks kennen.
SPOILER
Volgens mij is deze film eerder een aanval op de oppervlakkigheid waarmee mensen met elkaar omgaan dan enkel een aanval op racisme.
  woensdag 28 december 2005 @ 20:53:15 #74
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33482243
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:23 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Dat is die zeker. Maar het is geen meesterwerkje ofzo.
Jouw mening.

Ik vond 'm geweldig. Ik ga niet gooien met een term als meesterwerk, maar ik vond 'm gewoon erg goed. Heel toffe acteurs, heel mooie sfeer en een heel treffende boodschap. Natuurlijk waren enkele toevalligheden net iets té toevallig, maar hoe kan 't ook anders met zo'n film?
  donderdag 29 december 2005 @ 09:53:01 #75
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_33497059
Coole film, geinig om al die vooroordelen even langs te laten komen, al is het wel typisch Amerikaans (ala Dave Chappelle / Carlos Mencia)...
Ludacris vond ik voor de verandering geinig, met die overdreven paranoide negerpraatjes van 'm....
Haters everywhere but I don't really care.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')