abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28892058
oeps
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_28899628
quote:
Op zondag 17 juli 2005 18:45 schreef JohnDDD het volgende:
Ik vind dat geen betrouwbaar punt, aangezien synthetische EPO pas in '87 ontwikkeld is en Raleigh toen volgens mij al niet meer bestond.
Daarvoor had men andere producten natuurlijk. In de tijd van Tommy Simpson bestond er ook nog geen EPO.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_28902833
Maar de Duitse bron op de vorige pagina beweert dat Raleigh met EPO is begonnen
misschien kan het wel hoor, of misschien bedoelt hij PDM ofzo
pi_28902842
Raleigh lijkt me sowieso voor de tijd van Mentheour. PDM ook trouwens.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_28904910
Trouwens, ik wilde het in het andere topic niet zeggen omdat het geen goed argument is, maar ik denk dat Ullrich alleen mét EPO meer talent heeft dan Armstrong.
pi_28950799
is hamilton die gouden medaille van vorig jaar nou eigenlijk kwijtgeraakt?
You ask me the time
But I sense something more
And I would like to give
What I think you're asking for
pi_28950901
Neen, de contra-expertise was helaas "niet positief genoeg", geloof ik/.
pi_28950921
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 18:26 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
is hamilton die gouden medaille van vorig jaar nou eigenlijk kwijtgeraakt?
Dacht het niet. Er ging iets mis met de contra-expertise, waardoor ze die niet konden testen. Was niet koud genoeg bewaard of zo.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 18:31:43 #159
30919 mitt
Michael Corleone
pi_28950930
de contra-expertise was half mislukt ofzo, vandaar.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_28951182
beetje sneu voor ekimov
pi_28951547
das inderdaad heel sneu
You ask me the time
And I would like to give
pi_28982945
Lotz, 2 jaar geschorst en beschuldigt indirect Armstrong ook van gebruik
You ask me the time
And I would like to give
pi_28983643
Wat heeft 'ie dan gezegd?
pi_28984667
Ik kan ook nergens vinden wat Lotz gezegd zou hebben over Armstrong. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat Armstrong EPO gebruikt en dat hij als hij doping gebruikt dat met Lotz zou delen.
pi_28984768
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:29 schreef JohnDDD het volgende:
Ik kan ook nergens vinden wat Lotz gezegd zou hebben over Armstrong. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat Armstrong EPO gebruikt en dat hij als hij doping gebruikt dat met Lotz zou delen.
Het gekke is alleen dat je het alleen bij Armstrong je niet kunt voorstellen.

Ik kan me van alle profrenners wel voorstellen dat ze doping gebruiken.
  woensdag 20 juli 2005 @ 19:36:53 #166
6941 APK
Factual, I think.
pi_28984884
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:32 schreef Wombcat het volgende:

Ik kan me van alle profrenners wel voorstellen dat ze doping gebruiken.
Zeker bij Armstrong. Het verschil is gewoon té groot.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_28984912
Nou ik zei dat ik me niet kon voorstellen dat hij ÉPO gebruikte. Daar is hij wel te slim voor
  woensdag 20 juli 2005 @ 19:44:20 #168
6941 APK
Factual, I think.
pi_28985094
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 19:38 schreef JohnDDD het volgende:
Nou ik zei dat ik me niet kon voorstellen dat hij ÉPO gebruikte. Daar is hij wel te slim voor
Zal idd wel iets beters gevonden hebben.
pi_28985394
Marc Lotz in een audio-interview
Interviewer: Terwijl je weet dat er zo ontzettend op wordt gelet (op hematocriet/EPO)
Lotz: Eh mm, nou ja...tuurlijk ja. Maar ik wist gewoon 100% zeker dat er niks aan de hand zou kunnen zijn. Daar was ik gewoon zeker van. 't Is gewoon dat ik er stomme pech bij heb gehad...

Hmm, daar ga ik toch van nadenken...goed maskeringsmiddel? Microdoses EPO?
pi_28988594
quote:
Smeermaas - Hij wilde tijdens zijn vakantie in Corsica zijn ogen en oren sluiten voor de Tour de France, maar dat bleek onbegonnen werk. ?Natuurlijk blijft het knagen, maar het leven heeft meer te bieden dan alleen wielrennen'', weet dopingzondaar Marc Lotz.

Wilde hij tijdens zijn vakantie in Corsica de Tour de France bewust op afstand houden, vond hij 's ochtends bij de bakker een krant met zijn voormalige ploegmaat Tom Boonen op de cover. ,,Dan heb je dubbele gevoelens. Er is de blijdschap voor Tom, een formidabele kerel. Aan de andere kant begint het opnieuw te knagen. Je realiseert je op dat moment dat je zelf eigenlijk ook in de Tour had moeten zitten'', zegt Marc Lotz.

Dat hij na de epo-vondst in zijn appartement in zijn uppie zit weg te kwijnen, zoals in de Avondetappe van Mart Smeets werd gesuggereerd, noemt hij klinkklare onzin. Jawel, het doet hem best pijn dat hij in één klap niet meer meetelt en dat het nog lang zal knagen, ook dáár is hij van overtuigd. Maar het leven, weet Lotz stellig, heeft meer te bieden dan alleen wielrennen. Neem zijn vakantie in Corsica, waar hij tijdens de eerste Tourweek met zijn vriendin Antje stoom heeft afgeblazen. Behalve als kind had hij nog nooit gekampeerd. Het back-to-basics-gevoel beviel hem desalniettemin wonderwel. Sijpelde het nieuws uit de Tour in Corsica slechts mondjesmaat door, terug thuis heeft Lotz alle etappes bekeken op zijn megagrote plasmascherm. Op het puntje van zijn stoel heeft hij alleen gezeten voor de zeges van Pieter Weening en Michael Rasmussen, voormalige ploegmaats bij Rabobank. Met het verpletterende overwicht van Lance Armstrong daarentegen heeft Lotz het helemaal gehad. ,,Die man heeft nooit wat. Nooit een inzinking, nooit een valpartij, nooit een lekke band: ik snap het gewoon niet.'' Ook als mens kan de bijna zevenvoudige Tourwinnaar op niet veel sympathie rekenen. ,,Ik word een beetje moe van zijn standaardverhaaltjes. Altijd maar bluffen over hoe lang en hard hij vóór de Tour heeft getraind. Ik garandeer je: als elke coureur wist dat hij de Tour kon winnen door zich in de voorbereiding af te beulen, dan deed iedereen hetzelfde'', zegt Lotz, die het onbegrijpelijk zegt te vinden dat Armstrong uit eigen zak apparatuur voor bloedcontroles betaalt aan de UCI. ,,Wie zegt dat hij die spullen niet zelf gebruikt om zijn eigen waardes te controleren?''
Uit dagblad de limburger
You ask me the time
And I would like to give
pi_28988648
Sneu figuur die Marc Lotz.
pi_28992353
Idd vrij sneu
nooit een valpartij, nooit een ziekte, nooit een lekke band; dat klopt, maar daar kun je toch geen doping voor nemen of wel soms?
pi_29027321
Eens even iets over na te denken.
Van de periode eind jaren negentig wordt altijd gezegd dat ze toen zo hard reden vanwege het EPO-gebruik.
Hoe komt het dan nu dat ze nóg harder rijden, terwijl de suggestie van de UCI altijd is dat de sport nu schoner is?

Pantani's tijd op Alpe d'Huez werd gereden in het hoogtepunt van het (altijd beweerde) EPO-tijdperk. Bovendien in een etappe in lijn, waar de eerste kilometer van de klim de knechten hard doortrekken. Wel in een lange etappe, maar volgens mij wel een vlakke aanloop.
Armstrong rijd in een korte tijdrit vrijwel dezelfde tijd. Hij moet het eerste stuk alleen doen, en ik neem dan toch aan dat hij op de eerste kilometer wat langzamer rijd dan een peloton dat met tegen de 60 aan komt razen.

Als ze toen zo gedrogeerd waren. Hoe kunnen ze dan nu harder rijden?
Zijn ze dan nu ook gedrogeerd? Of waren ze toen misschien toch minder gedrogeerd dan aangenomen wordt?
  vrijdag 22 juli 2005 @ 01:39:53 #174
6941 APK
Factual, I think.
pi_29028262
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 21:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Sneu figuur die Marc Lotz.
quote:
Lotz: Eh mm, nou ja...tuurlijk ja. Maar ik wist gewoon 100% zeker dat er niks aan de hand zou kunnen zijn. Daar was ik gewoon zeker van. 't Is gewoon dat ik er stomme pech bij heb gehad...
Het enige sneue is volgens mij dat hij dat spul in zijn huis bewaarde.
De rest verbergt het waarschijnlijk beter.
pi_29031522
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 00:47 schreef Wombcat het volgende:
Eens even iets over na te denken.
Van de periode eind jaren negentig wordt altijd gezegd dat ze toen zo hard reden vanwege het EPO-gebruik.
Hoe komt het dan nu dat ze nóg harder rijden, terwijl de suggestie van de UCI altijd is dat de sport nu schoner is?

Pantani's tijd op Alpe d'Huez werd gereden in het hoogtepunt van het (altijd beweerde) EPO-tijdperk. Bovendien in een etappe in lijn, waar de eerste kilometer van de klim de knechten hard doortrekken. Wel in een lange etappe, maar volgens mij wel een vlakke aanloop.
Armstrong rijd in een korte tijdrit vrijwel dezelfde tijd. Hij moet het eerste stuk alleen doen, en ik neem dan toch aan dat hij op de eerste kilometer wat langzamer rijd dan een peloton dat met tegen de 60 aan komt razen.

Als ze toen zo gedrogeerd waren. Hoe kunnen ze dan nu harder rijden?
Zijn ze dan nu ook gedrogeerd? Of waren ze toen misschien toch minder gedrogeerd dan aangenomen wordt?
Heb daar ook wel over nagedacht;
ik kan me niet voorstellen dat ze níet gedrogeerd waren. Als je in de top van de klassementen mannen ziet staan als Virenque, Pantani, Dufaux, Moreau, Gotti, Rominger, Riis, dan heb ik daar toch wel stevige verdenkingen tegen. Virenque, Dufaux en Moreau zijn immers gewoon bekende EPO-pakkers, Pantani en Gotti zijn wel eens gepakt met een te hoog hematocriet, Riis, tsja, en Rominger, die reed voor Mapei en voor Kelme.

Ik denk dat er nu misschien meer ploegenbelang is. Mensen vliegen er eerder in, er wordt minder rustig aan gedaan. En volgens mij gaan we net ietsje minder bergop dan eerst. Je moet niet vergeten dat er vroeger ook etappes aankwamen met 50 km/u, Cipollini enzo. Die zaten er ook tussen, nu gaan ze volgens mij wel iets langzamer maar er zijn meer van die etappes.

Maar misschien zijn ze nu ook wel gedrogeerd hoor. Dan verbergt men het wel goed iig.
pi_29060352
Ik las trouwens wat over oxyhemoglobine, daarmee kun je meer zuurstof vervoeren, maar je hematocriet gaat er niet van omhoog omdat het geen echte rode bloedcellen zijn. Weet iemand daar meer van? Is er al een test voor?
pi_29060796
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 08:54 schreef JohnDDD het volgende:
Ik denk dat er nu misschien meer ploegenbelang is. Mensen vliegen er eerder in, er wordt minder rustig aan gedaan. En volgens mij gaan we net ietsje minder bergop dan eerst. Je moet niet vergeten dat er vroeger ook etappes aankwamen met 50 km/u, Cipollini enzo. Die zaten er ook tussen, nu gaan ze volgens mij wel iets langzamer maar er zijn meer van die etappes.
Dat klopt wel,dat er nu in het begin harder werd gereden.
Van de week keek ik nog eens naar de uitslag van de etappe naar Pamplona in '96. In de Wielerrevue (van dat jaar over de tour) stond bij het etappeverslag dat er de eerste anderhalf uur gewandeld werd.

Niettemin heb ik niet het idee dat er bergop veel langzamer wordt gereden dan toen.

En ook in de tijdritten wordt tegenwoordig eerder harder gereden dan vroeger.
En dat terwijl in Milaan-San Remo al een paar jaar wordt gezegd: "de tijden die men halverwege de jaren 90 omhoog reed (Furlan bv.) die zijn nu niet meer haalbaar" en inderdaad rijden ze daar iets langzamer omhoog, een half minuutje of zo. En op een klim van een paar kilometer is dat best veel.
Maar in de tour gaat het steeds harder. Ook in de dauphine is twee jaar geleden op de Mont Ventoux een recordtijd gevestigd door Mayo. Ook Armstrong reed daar overigens een tijd die niet veel langzamer was dan het oude reord.
In een klim van 21 kilometer is een verschil van een minuut bijna niets (in vergelijking met een verschil van een halve minuut op de Poggio).

Edit: die recordtijd van Mayo ws natuurlijk vorig jaar (55'51). Tweede was Hamilton (56'24). Armstrong was vierde (57'49). De vorige recordtijd was van Vaughters (56'50), van 1999.
Bernard deed het in de tour van 1987 overigens in 58'08, maar toen was de tijdrit langer (36,5 km, winnende tijd 1'19'44).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2005 13:12:47 ]
pi_29060816
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 01:39 schreef APK het volgende:

[..]

[..]

Het enige sneue is volgens mij dat hij dat spul in zijn huis bewaarde.
De rest verbergt het waarschijnlijk beter.
De uitspraken van Lotz zijn gewoon sneu. Die gast zien we nooit meer terug in het peleton. Gelukkig maar, oprotten met die sukkel.
pi_29061236
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

De uitspraken van Lotz zijn gewoon sneu. Die gast zien we nooit meer terug in het peleton. Gelukkig maar, oprotten met die sukkel.
Lotz wil weer gaan fietsen in 2007.

@Wombcat: Ja je hebt wel gelijk. Maar als je Mayo nu ziet fietsen...dat kan niet zuiver geweest zijn. Die gast komt bijna niet vooruit.

Als je leest wat die Manzano zegt, oud-rijder van Kelme, ( http://www.tdfblog.com/jesus_manzano/ ) - en die heeft het over de Tour van 2003 geloof ik - dan merk je wel dat er nog steeds heel veel middelen door elkaar gebruikt worden.

Manzano zegt:
Friday's revelations focus on some specific substances he says he's used:

Oxyglobin: Oxyglobin is the substance Manzano alluded to on Day 1, when he mentioned a drug that would boost hemoglobin without boosting hematocrit. Looking at the company's web page, linked above, it looks like that's exactly what it does, by circulating freefloating hemoglobin.

Actovegin: Actovegin has been in the news before, when French media claimed to have found it in the trash near the US Postal team hotel during the 2000 Tour de France.

Nandrolone and testosterone: Chemically similar compounds that promote muscle growth, Nandrolone is the substance sprinter Ben Johnson was found to have used.

Cortisone: used as an anti-inflammatory and to speed recovery.

Hij heeft het ook over technieken om door bloedcontroles te komen. Er werd EPO gebruikt en men kon dan gemakkelijk naar een hematocriet van 50 of iets meer. De beste renners gebruikten dit, de anderen niet. Kwamen er bloedcontroleurs, dan liet men de renners die niet gebruikten eerst gaan, en tegelijkertijd werd er bij de renners die wel gebruikten een water/glucose-oplossing in de aderen gespoten om het hematocrietniveau met wel 4 putnen omlaag te brengen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij Euskaltel ook zo was, en dat er nog meer middelen gebruikt werden, waardoor Mayo en Zubeldia opeens met de besten meekonden.
pi_29061255
Lotz zal het niet zo makkelijk hebben in het peleton nadat hij deze trieste uitspraken heeft gedaan. In de Pro Tour komt hij sowieso niet meer aan de bak, geen enkel team wat hem nog wil hebben, zeker ook omdat Lotz een matige coureur is, zelfs met EPO.
pi_29061348
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Lotz zal het niet zo makkelijk hebben in het peleton nadat hij deze trieste uitspraken heeft gedaan. In de Pro Tour komt hij sowieso niet meer aan de bak, geen enkel team wat hem nog wil hebben, zeker ook omdat Lotz een matige coureur is, zelfs met EPO.
Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat hij zelf heeft bekend om de ploeg te beschermen, en in dat geval zal hij wel weer aan de bak komen.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 13:41:16 #182
40566 Ericr
Livewrong
pi_29061699
Ben Johnson gebruikte overigens Stanozolol (Winstrol) en geen nandrolone. Kniesoor die er op let, maar ik ben een kniesoor.
pi_29061730
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:27 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat hij zelf heeft bekend om de ploeg te beschermen, en in dat geval zal hij wel weer aan de bak komen.
Dat lijkt me sterk. Hij roept wel vanalles over collega-coureurs zonder dat hij bewijzen of argumentatie heeft en dan zou hij bekennen om zijn ploegmaten te beschermen... Dat geloof ik echt niet.

Pro Tour-teams hebben toch een convenant getekend waarin wat herenakkoorden staan over gedrogeerde renners?
pi_29061790
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Hij roept wel vanalles over collega-coureurs zonder dat hij bewijzen of argumentatie heeft en dan zou hij bekennen om zijn ploegmaten te beschermen... Dat geloof ik echt niet.

Pro Tour-teams hebben toch een convenant getekend waarin wat herenakkoorden staan over gedrogeerde renners?
mja feit blijft
Lotz zegt dat hij "100% zeker wist dat hij geen risico liep en dat het stomme pech was dat de politie die EPO bij hem thuis vond". Hij wordt dus goed geadviseerd door een dokter en weet dat hij geen positieve plas gaat afleveren. Das geen eigen initiatief. De ploegarts zal daar toch ook van weten. Die Boonen is ook wl verdacht goed.
pi_29061832
EPO ontdek je niet door een positieve plas...
pi_29061863
Jawel toch? Ze kunnen toch EPO aantonen in de plas tegenwoordig?
pi_29061881
Volgens mij wordt EPO vooral aangetoond door waardes van het bloed en zelfs dan is het volgens mij nog lastig te ontdekken en is het natte vingerwerk met die hematocrietgrens...
pi_29061937
er is wel een EPO-test ontwikkeld in 2000 ofzo

alleen met die topsporters van tegenwoordig
die nemen drie dagen voro de koers tot een hematocriet van 48, en dan zit er niets meer in hun plasseke
pi_29066801
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:48 schreef JohnDDD het volgende:
Jawel toch? Ze kunnen toch EPO aantonen in de plas tegenwoordig?

Daarom is Lotz gepakt. En Bruylandts en Meirhage en Berden.
pi_29066818
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:41 schreef Ericr het volgende:
Ben Johnson gebruikte overigens Stanozolol (Winstrol) en geen nandrolone. Kniesoor die er op let, maar ik ben een kniesoor.
Je hebt helemaal gelijk (wat betreft die stanozolol bedoel ik dan).
pi_29067092
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 17:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Daarom is Lotz gepakt. En Bruylandts en Meirhage en Berden.
Nee toch? Bij Lotz is EPO thuis gevonden. Volgens mij was het zo dat de politie bij hem kwam zoeken naar anabolen en van de vondst van EPO werd toen ook verslag gedaan (hoewel de politie daar op zich niet naar op zoek was), dat is uitgelekt in de media.
pi_29067118
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 18:11 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nee toch? Bij Lotz is EPO thuis gevonden. Volgens mij was het zo dat de politie bij hem kwam zoeken naar anabolen en van de vondst van EPO werd toen ook verslag gedaan (hoewel de politie daar op zich niet naar op zoek was), dat is uitgelekt in de media.
Haal ik weer wat dingen door elkaar
Dacht dat die anderen wel door een test waren gevonden.
pi_29067154
Merihage iig: http://www.tijd.be/print/?Id=1303697&AgencyId=6
Bruylandts ook: http://www.splinternet.be/Groep1/3/sport/dopingoverzicht.html (wel een bloedtest waar EPO-gebruik mee aangetoond werd).
pi_29392776
Ik vind die Quick-Step ploeg wel super verdacht. Boonen die opeens zo goed is, Paolini en Pozatto die super rijden in de klassiekers, Tankink die enorm gas kan geven, die Verbrugghe die nu een goeie tijd neerzet in de proloog...
pi_29392800
Boonen opeens zo goed?
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_29393102
ja die won toch opeens allerlei klassiekers enzo
die is wel een klasse beter dan vorig jaar
pi_29393161
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:12 schreef JohnDDD het volgende:
Maar dan kan je nou niet echt een verrassing noemen.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_29393183
En Paolini en Pozzato zijn ook gewoon goede coureurs. En de HEW is nou ook weer niet een topkoers he.
pi_29393185
nou ja
ik vind het wel een verrassing dat andere quick-steppers het ook niet slecht doen
  woensdag 3 augustus 2005 @ 15:25:01 #200
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_29393480
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 15:12 schreef JohnDDD het volgende:
Die was 3 jaar terug als 21 jarige in zijn eerste profjaar al 3de !!! in Parijs-Roubaix , 7de in Gent-Wevelgem , 7de in Kuurne-Brussel-Kuurne , 7de in de 3daagse van De Panne en 2de in de Franco-Belge

Die was 2 jaar terug als 22 jarige 5de in de Omloop het Volk, 3de in Gent-Wevelgem , ritwinnaar in de Ronde van België en n paar keer dicht bij een sprintzege in de vuelta

Die was vorig jaar als 23 jarige winnaar in Wevelgem, E3 Harelbeke en Schoten en 2 voudig ritwinnaar in de Tour ...

Dan noem ik dit jaar niet "opeens", dat lijkt mij een tamelijk geleidelijke groei gaan de van ereplaatsen naar hogere ereplaatsen , naar overwinningen in de semi-klassiekers en het jaar daarna overwinningen in de echte klassiekers hoor ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')