Jaja won ook de Vuelta. Daarvoor moet je dus behoorlijk omhoog kunnen fietsen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 19:34 schreef Ericr het volgende:
Er zijn ook gevallen van gewezen sprinters die op eens een goed klassement kunnen rijden. Denk aan een Sean Kelly of Jalabert. Geen tourwinnaars, maar toch ook opmerkelijk dat een ex-sprinter op een gegeven moment de bolletjestrui pakt (Jalabert).
Armstrong stijgt ver boven die ontwikkeling uit, de sprong is nog vele malen groter. Maar van sprinter naar berggeit is toch ook iets wat je niet al te vaak ziet. Ook al was Jalabert dan een puntjesdief ala Virenque en niet echt een klimmer zoals Pantani of tegenwoordig Rasmussen.
Indurain haalde in 1987/88/89/90 ook al een aantal topklasseringen in kleine rondes, won o.a. Parijs-Nice in 89-90 en Catalaanse week in 88.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 19:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dan hebben we een verschillende mening over Indurain, want ik vond dat wel duidelijk. Niet noodzakelijk dat hij 'm 5 keer ging winnen, maar wel dat hij duidelijk mogelijkheden had op gebied van grote rondes. Net zoals dat bij Ullrich, Basso, Kloden, etcetera het geval was. Allemaal. Behalve Armstrong. Als die ooit al top zou worden in Tour, Giro, Vuelta, dan zou dat op een Jalabert/Di Luca manier zijn. Maar nee, door hard trainen kan je blijkbaar natuurtalenten aankweken.
blijkbaar stond hij 1ste op de UCI lijst voor zen ziekte. was voor zen ziekte 2des in ITT merxcks. dus tijdrijden kon ie toen ook. is 12kg afgevallen door zen ziekte en dan kan je ineens wel een stuk beter bergopquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 18:23 schreef SaintOfKillers het volgende:
Het vreemde bij Armstrong is het volgende:
De Armstrong van voor de ziekte is niet de Armstrong van na de ziekte. Dat is blijkbaar logisch, z'n lichaam is veranderd, hij heeft leren vechten bla bla bla....
OK. Dat kan. Maar de nieuwe Armstrong had plots hele andere talenten dan de oude. De oude was een soort Bettini (een erg sterke eendagsrenner die in kleine rondjes ook nog wel meekon), de nieuwe was plots een kruising van Ullrich en Pantani. En volgens mij kán zoiets gewoon niet op normale wijze.
Een atleet met een aanleg voor de 100 meter sprint wordt niet plots iemand met de talenten van een marathonloper, gewoon omdat hij er écht voor leeft, omdat hij een echte vechter is, omdat hij heeft leren afzien, bla bla bla. Ik blijf er bij dat zoiets niet kan op "conventionele" wijze.
Dat was volgens mij een verhaal van Willy Voet over de Festina ploeg in zijn eerste boek. Maar het zal best wel zo zijn dat dit bij zowat alle teams in die tijd het geval was ...quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 08:38 schreef Wombcat het volgende:
Maar de Banestoploeg is later nog wel eens een boekje over opengedaan. Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat ze wel eens 's nachts op de rollenbank moesten omdat hun hartslag tijdens de slaap teveel daalde, maar of dat waar is weet ik natuurlijk niet.
lance heeft voor zen kanker progressie gemaakt. en na zen kanker ook hoor. hij was voor zen eerste tourwinst niet de superklimmer en niet de supertijdrijder maar kon wel goed mee met de rest (4des in vuelta) pas toen hij vol is beginnen trainen op het kleine verzet (iets dat enkel hij aankan blijkbaar) is hij top geworden in het klimmen, kan hij mee met de beste klimmers van zen tijd (pantani). in het tijdrijden is hij ook verbeterd door het iets kleinere verzet dat lance toelaat om langer zen tempo vol te houden en minder te verzuren. (het is ook niet iedereen gegeven om dit te doen met dat verzet)quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 11:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Nogmaals: er is progressie en progressie. Van een 5/10 naar een 7/10. Van 8 naar 9/10 en wie weet zelfs iemand die van een 9/10 een 10/10 kan maken. Maar bij Armstrong ging het van 7/10 plots naar 11/10 -> 11 want hij was op alle vlakken plots zelfs superieur aan degenen die al vanaf de jeugdreeksen toonden dat ze in die specifieke tak enorm getalenteerd waren.
Er is een verschil tussen redelijk meekunnen en na intensief trainen goed meekunnen enerzijds en tussen nog net meekunnen en na intensief trainen plots alles en iedereen domineren met een straatlengte voorsprong anderzijds.
Verder vind ik de vergelijkingen met Kelly niet opgaan, die kon z'n hele carriere overal goed mee, daar zat geen onlogische progressie in. Bij Jalabert mogelijk wel, maar persoonlijk heb ik altijd gevonden dat Jalabert een serieus dopingreukje had.
iedereen reageert anders op chemotherapie. Lance zat na zen eerste chemo's al op zen fiets. ok het is niet echt trainen, maar hij bleef wel in beweging.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 17:56 schreef Seah het volgende:
Een vriend van mij heeft ook kanker gehad, ook afgevallen, ook leren vechten.. Tijdens zn ziekte was zijn lichaam te zwak om ook maar iets te doen... Lopen naar de resturantje in het ziekenhuis was te zwaar.. Trainen ging dus zeker niet!
Iedereen is natuurlijk anders, maar je word door kanker niet in eens een geweldig ronde rijder...
volkomen gelijkquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 19:26 schreef Ericr het volgende:
Laat we het eens omdraaien, mocht Armstrong gebruikt hebben dan zal minimaal de helft van de concurrentie ook stijf van de doping staan. Of moeten we dan geloven dat Armstrong de enige pakker is? Als een groot gedeelte van de concurrentie ook gedrogeerd is heb je in principe weer een gelijk speelveld. Met of zonder dope, het blijft een knap kunstje om zeven keer de Tour te winnen en in al die jaren misschien 1 of 2 keer te wankelen.
Doping maakt van een leuke renner niet altijd een ware kampioen. Kijk naar een Lotz, dat was een leuke renner maar met doping was het nog steeds niet meer dan een leuke renner. Er is meer nodig dan doping om 7 keer de Tour te winnen.
tja gewoon zelfs eens proberen als je het wilt uitzoeken. het is gewoon zeer simpel op kleine versnellingen maar supermoeilijk vol te houden op zeer grote. vraagt heel veel doorzettingsvermogen en vertrouwen in jezelf. je moet ook zorgen dat je alle spieren gebruikt iets wat zeer moeilijk is op zo een hoog omwentelingsritme. ik merk van men eige dat ik vanaf ik boven de 70rpm ga veel minder trek dan wanneer je groter steek hebt maar trager draait. maar je moet dus duwen trekken en pointeren.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 16:38 schreef JohnDDD het volgende:
maar wat is er zo zwaar aan? het bespaart energie zou je zeggen, waarom is het dan zo zwaar?
Kom laat ons even serieus blijven héquote:Op woensdag 24 augustus 2005 17:04 schreef Shakes het volgende:
Dan is er ook Gerolsteiner, Totschnig die voorgaande Tour opeens vijfde werd. Rebellin die diverse klassiekers won en Leipheimer is toch ietsje beter dan dat hij bij Rabo was. Maar ja, doping verziekt de wielersport. Is het niet het gebruik daarvan zijn het wel de speculaties. Hopelijk beseffen de wielrenners dat ooit zelf en klappen ze uit de school wat de mogelijkheden zijn, wie er gebruikt, hoe enzovoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |