niet geheel waar, deels van de trekkracht maar ook vermogen, en vooral het koppelverloop......quote:Op maandag 11 juli 2005 16:56 schreef MadRotorHead het volgende:
Hangt af van het aantal Nm. In alle gevallen zal een diesel meer trekkracht leveren.
fijne sitequote:Op maandag 11 juli 2005 17:20 schreef ThaFreak het volgende:
check anders ook dit linkje, staan veel tips in en een leuke test tussen focus benzine en focus diesel...
http://www.caravantrekker.nl
Ja, en je kunt ook sneller optrekken.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef errorken het volgende:
Ga ik met die diesel een zwaardere last kunnen trekken dan met de benzine ? ...
Omdat haast iedereen vergeet dat een auto ook nog een versnellingsbak & een eindoverbrenging heeft.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef errorken het volgende:
Ik heb al veel explicaties over koppel en pk zien voorbij komen maar ik snap het eigelijk nog steeds niet. Ik neem als voorbeeld 2 motoren uit de vw golf.
1. FSI 150pk 200Nm bij 3500rpm en 0-100 in 9.5 seconde
2. TDI 140pk 320Nm bij 1750rpm en 0-100 in 9.3 seconde
Wat wil dit nu concreet zeggen in rij ervaring ? Ik zie 10pk verschil, 0.2 seconde van 0-100 en toch wel een 120Nm verschil. Ga ik met die diesel een zwaardere last kunnen trekken dan met de benzine ? ...
Maar dat ruikt juist zo lekkerquote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
Enige is dat het piekkoppel bij een diesel bij veel minder toeren beschikbaar is, dat maakt het wegrijden met een zware last makkelijker (geen verbrande koppelingsplaten enz)
quote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Omdat haast iedereen vergeet dat een auto ook nog een versnellingsbak & een eindoverbrenging heeft.
En de rest van het verhaal is 100% waar maar doet er ff niet toe.
Het koppel, het moment dus, blijft overal gelijk hoor. De kracht die je met het koppel op kunt wekken hangt af van de arm. Het werkelijke koppel is altijd lager dan het koppel op de krukas, efficientie van 100% bestaat immers niet.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
Opgegven koppel is aan de krukas. Maar het werkelijke koppel is op de wielen vele malen groter (kracht maal arm principe) Zou je dus bij de benzinemotor de eindoverbrenging 2x zo licht maken, dan heb je dus net zo veel koppel op je wielen als bij die dieselmotor.
Klopt, ik bedoelde arbeid.quote:Op maandag 11 juli 2005 19:20 schreef yup het volgende:
Koppel aan de wielen kan je veranderen door de bakverhoudingen toch ?
Relatief:
Langere bakverhouding = lager koppel aan wielen
Korter bakverhouding = hoger koppel aan wielen
Als je met dezelfde snelheid je fiets trapt, maak je meer kracht op een lagere versnelling, maar een lagere snelheid, dan bij een hogere versnelling, waarbij je krachtl lager is, maar je snelheid hoger...quote:Op maandag 11 juli 2005 19:41 schreef Five_Aces het volgende:
Yep alleen gaat een kortere overbrenging wel ten koste van snelheid in een versnelling, tenzij je gaat herprogrammeren voor meer toeren.
Ik heb er ipv een 3.23 een 3.62 onder gezet, en ga nu naar 8200 RPM ipv 7500. Dan blijft de snelheid per versnelling ongeveer gelijk.
Grappenmakertje...quote:Op maandag 11 juli 2005 20:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
koppel rules, met een auto met veel koppel bij lage toeren hoef je veel minder te schakelen om toch hard vooruit te komen. Bij die 2 volkswagen motoren hierboven kan de diesel uiteraard veel meer trekken dan de benzine. ik merk het l bij mijn pandadiesel die je enorm schakellui kan rijden omdat er altijd een surplus aan trekkracht voorhanden is. In de benzine panda's schakel je je lam.
Volgens mij kun je met een benzine turbo best makkelijk 1:12 halen hoor. Je moet alleen je rechtervoet in bedwang houdenquote:Op maandag 11 juli 2005 22:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nog een verschilletjeL het praktijkverbruik van die 2.0 turbo benzine is ongeveer 1:5 terwijl je met de diesel 1:17 rijdt.
Klopt bijna, alleen heb je tegenwoordig met variabele kleptiming bij benzinemotoren ook een hele vlakke koppelkromme. Bij mij bijvoorbeeld: Piekkoppel 350 NM @ 3250 , maar tussen 2000 en 7000 altijd minstens 340 van de 350 NM beschikbaar.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:34 schreef TR08 het volgende:
Vooral een motor met turbo trekt fijn. Als je naar koppel-toeren karakteristieken van verschillende motoren kijkt valt op dat motoren met turbo in het algemeen hun max koppel hebben vanaf 1500-1750 toeren tot vrij hoog. Bij benzine vaak 5000 toeren, bij diesel 4500.
Diesels hebben ook zonder turbo een vrij konstant koppel in verhouding met benzines, met turbo wordt de kromme nog vlakker.
Aangezien het prettig is om ook bij lage toeren veel trekkracht te hebben (koppel dus) is hetvooral aan te raden om een turbo motor te nemen. Diesel presteert dan nog beter dan benzine.
Omdat tegenwoordig in het algemeen dieselblokken standaard met turbo uitgerust worden en benzine blokken niet is de standaard benzine minder prettig om een sleurhut mee te trekken.
VW levert bijvoorbeeld de 2.0 FSI en TDI (beide met turbo) bij de VW Golf GTI
2.0 FSI: 280Nm vanaf 1800 toeren tot plm 4500, max 200pk bij 5100 toeren
2.0 TDI: 320Nm vanaf 1750 toeren tot plm 3750, max 140pk bij 4000 toeren
Als je kijkt naar de blokken zonder turbo van de Caddy:
1.4 benzine: 127Nm bij 3300 toeren, 75pk bij 5000 toeren
2.0 SDI: 140Nm bij 2200 toeren, 69pk bij 4000 toeren
Je ziet dus dat de turbo blokken hun max koppel veel eerder hebben en daarmee prettiger zijn om lasten mee te trekken. Blokken zonder turbo ontwikkelen veel minder koppel. Zonder turbo is de diesel duidelijk prettiger, met turbo boeit het minder.
onzin, de 2.0 turbo wat in de nieuwe golf gti zit haalt met gemak 1 op 10, en als je zuinig aan doet haal je de 1 op 13 ook wel...quote:Op maandag 11 juli 2005 22:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nog een verschilletjeL het praktijkverbruik van die 2.0 turbo benzine is ongeveer 1:5 terwijl je met de diesel 1:17 rijdt.
Dan geef je dusdanig weinig gas dat je je turbo niet gebruikt en dan rij je net zo zuinig als zonder turboquote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je hetzelfe tempo aamhoudt bedoel ik dus.
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
onzin, de 2.0 turbo wat in de nieuwe golf gti zit haalt met gemak 1 op 10, en als je zuinig aan doet haal je de 1 op 13 ook wel...
dan zul je dus plankgas moeten rijden en dan haal je met een diesel ook niet 1:17.....quote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je met beide auto's hetzelfe tempo aamhoudt bedoel ik dus. benzine 1:5 diesel 1:17 more or less.
Bij hoeveel toeren schakelt hij op?quote:Op maandag 11 juli 2005 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.
Idd, bij 1:5 moet hij echt rap naar de garage.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:53 schreef Five_Aces het volgende:
Is idd gelul. Alleen zijn turbomotoren bij een laag toerental wat minder efficient omdat de turbo niet op druk komt, en je wel een lagere CR hebt. Maar 1:5 is absurd.
quote:Op maandag 11 juli 2005 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.
En als hij rustig rijdt? Bij snelheden tot 120 km/u zou het verbruik echt zeker de helft moeten zijn dan plankgas 200.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik zei al als je scheurt. (dus schakelen bij 6000 rpm en 200 op de snelweg) 1:5 is dan vrij normaal voor zon auto.
En hoe rijdt hij dan verder? Maw: Hoeveel gas, wanneer schakelen?quote:Op maandag 11 juli 2005 23:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
1:10 zoals ik al eerder zei.
max verbruikquote:Op maandag 11 juli 2005 23:00 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
op werk ligt ook nog een uitdraai van de boordcomputer met gemiddeld verbruik en piekverbruik (zowel minst en meest zuinig) zal dat morgen wel even posten!
geen moment verbruiken maar gemiddelden van 50km!
Bij diesel?quote:Op maandag 11 juli 2005 23:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hij rijdt gewoon, schakelen bij 3000-4000 rpm, driekwart gas schat ik,
Zou je ook eens kunnen testen hoe zuinig hij max kan rijden? Dus een keertje echt heren in het verkeer zeg maarquote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:19 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
max verbruik
1:6.1
min verbruik
1:13.8
gemiddeld
1:10.1
verbruiken worden berekend over een afstand van min 25km (dacht 50 had het dus mis), dus geen moment verbruiken!
1:5 is praktisch onmogelijk aangezien de onzuinigste waarde vast en zeker van de autobahn komt waar vrijwel constant plankgas is gereden!
erg moeilijk wordt dat om er rustig mee te rijdenquote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:45 schreef TR08 het volgende:
[..]
Zou je ook eens kunnen testen hoe zuinig hij max kan rijden? Dus een keertje echt heren in het verkeer zeg maar
snelweg is niet veel aan idd, zal morgen of overmorgen wel even een stukje door de stad gaan toeren en de uitkomst hier postenquote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:53 schreef TR08 het volgende:
Ja, liefst een beetje van alles natuurlijk, hoewel snelweg misschien het minst interessant is. Iedereen kan zo'n wagen in de 6 gooien en dan 120 gaan rijden.
Ik vind zelf stad en buiten verkeer het meest interessant, snelweg erbij zou leuk zijn. Maar waarschijnlijk kom je dan uit op die 1:13.8, toch?
Maar ik weet dat je het kan![]()
leg daar dan eens de uitdraai van een 150 pk TDI naast, want dat is waar het topic om gaat.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:19 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
max verbruik
1:6.1
min verbruik
1:13.8
gemiddeld
1:10.1
verbruiken worden berekend over een afstand van min 25km (dacht 50 had het dus mis), dus geen moment verbruiken!
1:5 is praktisch onmogelijk aangezien de onzuinigste waarde vast en zeker van de autobahn komt waar vrijwel constant plankgas is gereden!
duh tuurlijk is die zuiniger, ik reageerde op jou 1:5 van de gti wat praktisch niet haalbaar is!quote:Op dinsdag 12 juli 2005 17:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
leg daar dan eens de uitdraai van een 150 pk TDI naast, want dat is waar het topic om gaat.
kom uit op 1:12,3 logisch ook dat die onzuiniger in de stad is dan constante snelheid op de (ned) snelweg waar waarschijnlijk die vandaag 1:13.8 komt!quote:Op dinsdag 12 juli 2005 14:53 schreef TR08 het volgende:
Ja, liefst een beetje van alles natuurlijk, hoewel snelweg misschien het minst interessant is. Iedereen kan zo'n wagen in de 6 gooien en dan 120 gaan rijden.
Ik vind zelf stad en buiten verkeer het meest interessant, snelweg erbij zou leuk zijn. Maar waarschijnlijk kom je dan uit op die 1:13.8, toch?
Maar ik weet dat je het kan![]()
vervolgens nemen wij een V6 TDI en op naar de 6000 toeren!!!quote:Op maandag 11 juli 2005 17:14 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
niet geheel waar, deels van de trekkracht maar ook vermogen, en vooral het koppelverloop......
diesel en benzine hebben gewoon geheel andere manier van rijden met caravan!
Diesel moet het veel meer hebben van de lage toeren waar veel koppel aanwezig, nadeel van diesel is dat die kracht zeer beperkt is laten we zeggen tot 4000 toeren!
Benzine zul je meer hoger in de toeren moeten gaan rijden maar die kan dan ook veel langer doortrekken dan een diesel meeste benzine motoren halen toch wel 6000 toeren!
Turbo motoren (benzine en diesel) hebben weer het voordeel dat die in hoger gelegen gedeeltes (bergen) beter hun vermogen vasthouden dan een normale motor!
dus het is niet persee een diesel wat de beste caravantrekker is, ook vaak te zien bij trekauto van het jaar bv!
En dan heb ik nog een aggressieve rijstijlquote:Op donderdag 14 juli 2005 14:30 schreef thumper het volgende:
In mijn 1.5 diesel met turbo& intercooler
(100 pk
) rij ik gemiddeld 1:20
En dat is dan gemeten tussen twee tankbeurten in...
Golf GTi 2.0 turbo 200 pk houd zijn max koppel van 1800 tot 5000 rpm vast... 280 nmquote:Op donderdag 14 juli 2005 14:31 schreef Viper_74 het volgende:
Waar gaat het nou allemaal over, benzine vs. diesel. kom op zeg, daar kun je over door bliven discussieren.
Iemand met een 2.0 turbo blok zal niet constant 1750 toeren willen rijden want dan had ie gvd net zo goed een 1.4 polo kunnen nemen. Af en toe doortrekken is dan gewenst, maar in het fileverkeer van hedendaags is de 5de/6de versnelling je beste vriend.
Ik denk dat een verbruik van 1 op 9/10 en heel net gemiddelde is. 1 op 5 is best te halen, maar dan schakel je alleen omdat je gek wordt van het gejengel van je toerenbegrenzer en dat lijkt me niet alleen slecht maar ook gewoon nutteloze verspilling.
diesel van tegenwoordig loopt zo 1 op 18 - 24.
ik zou zeggen gemiddeld 1 op 20.
En nou de wegenbelasting vergelijken, en hoeveel km je rijdt weet je zo wat goedkoper is.
Niet als je veel last wilt kunnen trekken. Het ging erom dat er een auto gezocht werd die goed een caravan kon trekken. Met een 1.4 polo ga ik daar niet graag aan beginnen.quote:Op donderdag 14 juli 2005 14:31 schreef Viper_74 het volgende:
Iemand met een 2.0 turbo blok zal niet constant 1750 toeren willen rijden want dan had ie gvd net zo goed een 1.4 polo kunnen nemen. Af en toe doortrekken is dan gewenst, maar in het fileverkeer van hedendaags is de 5de/6de versnelling je beste vriend.
Effe kijken hoor...Volkswagen levert een 5.0 V10 TDI met 750Nm vanaf 2000 toerenquote:Op donderdag 14 juli 2005 16:52 schreef yup het volgende:
[..]
Golf GTi 2.0 turbo 200 pk houd zijn max koppel van 1800 tot 5000 rpm vast... 280 nm
Beat that daisel![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |