niet geheel waar, deels van de trekkracht maar ook vermogen, en vooral het koppelverloop......quote:Op maandag 11 juli 2005 16:56 schreef MadRotorHead het volgende:
Hangt af van het aantal Nm. In alle gevallen zal een diesel meer trekkracht leveren.
fijne sitequote:Op maandag 11 juli 2005 17:20 schreef ThaFreak het volgende:
check anders ook dit linkje, staan veel tips in en een leuke test tussen focus benzine en focus diesel...
http://www.caravantrekker.nl
Ja, en je kunt ook sneller optrekken.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef errorken het volgende:
Ga ik met die diesel een zwaardere last kunnen trekken dan met de benzine ? ...
Omdat haast iedereen vergeet dat een auto ook nog een versnellingsbak & een eindoverbrenging heeft.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef errorken het volgende:
Ik heb al veel explicaties over koppel en pk zien voorbij komen maar ik snap het eigelijk nog steeds niet. Ik neem als voorbeeld 2 motoren uit de vw golf.
1. FSI 150pk 200Nm bij 3500rpm en 0-100 in 9.5 seconde
2. TDI 140pk 320Nm bij 1750rpm en 0-100 in 9.3 seconde
Wat wil dit nu concreet zeggen in rij ervaring ? Ik zie 10pk verschil, 0.2 seconde van 0-100 en toch wel een 120Nm verschil. Ga ik met die diesel een zwaardere last kunnen trekken dan met de benzine ? ...
Maar dat ruikt juist zo lekkerquote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
Enige is dat het piekkoppel bij een diesel bij veel minder toeren beschikbaar is, dat maakt het wegrijden met een zware last makkelijker (geen verbrande koppelingsplaten enz)
quote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Omdat haast iedereen vergeet dat een auto ook nog een versnellingsbak & een eindoverbrenging heeft.
En de rest van het verhaal is 100% waar maar doet er ff niet toe.
Het koppel, het moment dus, blijft overal gelijk hoor. De kracht die je met het koppel op kunt wekken hangt af van de arm. Het werkelijke koppel is altijd lager dan het koppel op de krukas, efficientie van 100% bestaat immers niet.quote:Op maandag 11 juli 2005 18:44 schreef Five_Aces het volgende:
Opgegven koppel is aan de krukas. Maar het werkelijke koppel is op de wielen vele malen groter (kracht maal arm principe) Zou je dus bij de benzinemotor de eindoverbrenging 2x zo licht maken, dan heb je dus net zo veel koppel op je wielen als bij die dieselmotor.
Klopt, ik bedoelde arbeid.quote:Op maandag 11 juli 2005 19:20 schreef yup het volgende:
Koppel aan de wielen kan je veranderen door de bakverhoudingen toch ?
Relatief:
Langere bakverhouding = lager koppel aan wielen
Korter bakverhouding = hoger koppel aan wielen
Als je met dezelfde snelheid je fiets trapt, maak je meer kracht op een lagere versnelling, maar een lagere snelheid, dan bij een hogere versnelling, waarbij je krachtl lager is, maar je snelheid hoger...quote:Op maandag 11 juli 2005 19:41 schreef Five_Aces het volgende:
Yep alleen gaat een kortere overbrenging wel ten koste van snelheid in een versnelling, tenzij je gaat herprogrammeren voor meer toeren.
Ik heb er ipv een 3.23 een 3.62 onder gezet, en ga nu naar 8200 RPM ipv 7500. Dan blijft de snelheid per versnelling ongeveer gelijk.
Grappenmakertje...quote:Op maandag 11 juli 2005 20:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
koppel rules, met een auto met veel koppel bij lage toeren hoef je veel minder te schakelen om toch hard vooruit te komen. Bij die 2 volkswagen motoren hierboven kan de diesel uiteraard veel meer trekken dan de benzine. ik merk het l bij mijn pandadiesel die je enorm schakellui kan rijden omdat er altijd een surplus aan trekkracht voorhanden is. In de benzine panda's schakel je je lam.
Volgens mij kun je met een benzine turbo best makkelijk 1:12 halen hoor. Je moet alleen je rechtervoet in bedwang houdenquote:Op maandag 11 juli 2005 22:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nog een verschilletjeL het praktijkverbruik van die 2.0 turbo benzine is ongeveer 1:5 terwijl je met de diesel 1:17 rijdt.
Klopt bijna, alleen heb je tegenwoordig met variabele kleptiming bij benzinemotoren ook een hele vlakke koppelkromme. Bij mij bijvoorbeeld: Piekkoppel 350 NM @ 3250 , maar tussen 2000 en 7000 altijd minstens 340 van de 350 NM beschikbaar.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:34 schreef TR08 het volgende:
Vooral een motor met turbo trekt fijn. Als je naar koppel-toeren karakteristieken van verschillende motoren kijkt valt op dat motoren met turbo in het algemeen hun max koppel hebben vanaf 1500-1750 toeren tot vrij hoog. Bij benzine vaak 5000 toeren, bij diesel 4500.
Diesels hebben ook zonder turbo een vrij konstant koppel in verhouding met benzines, met turbo wordt de kromme nog vlakker.
Aangezien het prettig is om ook bij lage toeren veel trekkracht te hebben (koppel dus) is hetvooral aan te raden om een turbo motor te nemen. Diesel presteert dan nog beter dan benzine.
Omdat tegenwoordig in het algemeen dieselblokken standaard met turbo uitgerust worden en benzine blokken niet is de standaard benzine minder prettig om een sleurhut mee te trekken.
VW levert bijvoorbeeld de 2.0 FSI en TDI (beide met turbo) bij de VW Golf GTI
2.0 FSI: 280Nm vanaf 1800 toeren tot plm 4500, max 200pk bij 5100 toeren
2.0 TDI: 320Nm vanaf 1750 toeren tot plm 3750, max 140pk bij 4000 toeren
Als je kijkt naar de blokken zonder turbo van de Caddy:
1.4 benzine: 127Nm bij 3300 toeren, 75pk bij 5000 toeren
2.0 SDI: 140Nm bij 2200 toeren, 69pk bij 4000 toeren
Je ziet dus dat de turbo blokken hun max koppel veel eerder hebben en daarmee prettiger zijn om lasten mee te trekken. Blokken zonder turbo ontwikkelen veel minder koppel. Zonder turbo is de diesel duidelijk prettiger, met turbo boeit het minder.
onzin, de 2.0 turbo wat in de nieuwe golf gti zit haalt met gemak 1 op 10, en als je zuinig aan doet haal je de 1 op 13 ook wel...quote:Op maandag 11 juli 2005 22:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nog een verschilletjeL het praktijkverbruik van die 2.0 turbo benzine is ongeveer 1:5 terwijl je met de diesel 1:17 rijdt.
Dan geef je dusdanig weinig gas dat je je turbo niet gebruikt en dan rij je net zo zuinig als zonder turboquote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je hetzelfe tempo aamhoudt bedoel ik dus.
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
onzin, de 2.0 turbo wat in de nieuwe golf gti zit haalt met gemak 1 op 10, en als je zuinig aan doet haal je de 1 op 13 ook wel...
dan zul je dus plankgas moeten rijden en dan haal je met een diesel ook niet 1:17.....quote:Op maandag 11 juli 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je met beide auto's hetzelfe tempo aamhoudt bedoel ik dus. benzine 1:5 diesel 1:17 more or less.
Bij hoeveel toeren schakelt hij op?quote:Op maandag 11 juli 2005 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.
Idd, bij 1:5 moet hij echt rap naar de garage.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:53 schreef Five_Aces het volgende:
Is idd gelul. Alleen zijn turbomotoren bij een laag toerental wat minder efficient omdat de turbo niet op druk komt, en je wel een lagere CR hebt. Maar 1:5 is absurd.
quote:Op maandag 11 juli 2005 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Laat ik nou een collega hebben met zon auto: 1:10 als je een heel licht voetje hebt en niet harder dan 110 op de snelweg. 1:8 bij normaal wijden en 1:5 bij scheuren. Met zon 140pk TDI rij je nog 1:17 als je stevig doorrijdt.
En als hij rustig rijdt? Bij snelheden tot 120 km/u zou het verbruik echt zeker de helft moeten zijn dan plankgas 200.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik zei al als je scheurt. (dus schakelen bij 6000 rpm en 200 op de snelweg) 1:5 is dan vrij normaal voor zon auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |