quote:
Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef errorken het volgende:Ik heb al veel explicaties over koppel en pk zien voorbij komen maar ik snap het eigelijk nog steeds niet. Ik neem als voorbeeld 2 motoren uit de vw golf.
1. FSI 150pk 200Nm bij 3500rpm en 0-100 in 9.5 seconde
2. TDI 140pk 320Nm bij 1750rpm en 0-100 in 9.3 seconde
Wat wil dit nu concreet zeggen in rij ervaring ? Ik zie 10pk verschil, 0.2 seconde van 0-100 en toch wel een 120Nm verschil. Ga ik met die diesel een zwaardere last kunnen trekken dan met de benzine ? ...
Omdat haast iedereen vergeet dat een auto ook nog een versnellingsbak & een eindoverbrenging heeft.
Als je 2 fictieve motoren neemt, met gelijke versnellingsbak:
Diesel, 200 PK, 400 NM, Max 4000 RPM
benzine, 200 PK, 200 NM, Max 8000 RPM
De benzinemotor kan dus zijn eindoverbrenging 2x zo kort zetten doordat zijn redline 2x zo hoog ligt. Dan hebben ze aan het einde van elke versnelling dus een gelijke snelheid.
Opgegven koppel is aan de krukas. Maar het werkelijke koppel is op de wielen vele malen groter (kracht maal arm principe) Zou je dus bij de benzinemotor de eindoverbrenging 2x zo licht maken, dan heb je dus net zo veel koppel op je wielen als bij die dieselmotor.
Enige is dat het piekkoppel bij een diesel bij veel minder toeren beschikbaar is, dat maakt het wegrijden met een zware last makkelijker (geen verbrande koppelingsplaten enz
![]()
)
Maar voor een 0-100 sprint is het vermogen dus toonaangevend, niet het koppel.