abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29421482
Dankje! Ga 3 weken met de camper opstap en de broodmachine gaat lekker mee We hebben al 12 zakken broodmix gehaald
pi_29427318
haha veel (bak)plezier! Ik heb een vraag. Heb net een pak Soubry farine pour pain complet gekocht (voor bruinbrood). Het is dus een Frans merk. Nu is het verwarrende dat er ook Nederlandse aanwijzingen bij zijn. Het pak wordt in het Nederlands Tarwemeel voor volkorenbrood genoemd, maar in die aanwijzingen wordt dus steeds over bloem gesproken Betekent farine nu meel of betekent het bloem?
pi_29428036
Ik ben er vrijwel zeker van dat hier meel bedoeld is.
Bloem is immers alleen het witte, volledig geraffineerde meel, waar alle 'zwaardere' onderdelen uitgefilterd zijn. Dat kan dus nooit volkoren zijn.

Het woord 'bloem' wordt wel vaker (ten onrechte) gebruikt waar eigenlijk meel bedoeld wordt. Maar voor brood heb je toch echt meel nodig, want bloem is daar veel te slap voor. Dat heeft te weinig stevigheid (glutenstructuur) om de boel goed te laten rijzen, vandaar dat dat meer voor lichtere baksels, zoals cake en patisserie, gebruikt wordt.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_29428152
Hoe zit het nou eigenlijk met het schoonhouden van zo'n machine? Is dat veel werk? Kun je de onderdelen in de afwasmachine stoppen? Ik heb zelf geen broodbakmachine, maar heb al wel een aantal keer brood uit zo'n machine gegeten bij andere mensen, en dat is me zeer goed bevallen.
pi_29428568
Ok thnx, ik wist dat je met meel moet werken vandaar de vraag @its_me: de machine van onskun je niet in de afwasmachine stoppen. Je hebt een broodbak die je moet wassen en de deeghaak. De deeghaak is na het bakken gemakkelijk te verwijderen en zo niet dan moet je even weken (10 minuten). Met een houtprikkertje of een wattenstaafje o.i.d. verwijder je de restjes deeg die in het oog van de deeghaak zitten. De broodbak kun je meteen met heet water afspoelen nadat deze is afgekoeld. De reden dat deze spullen niet in de afwasmachine mogen is omdat de anti-aanbaklaag anders naar de vernieling geholpen wordt. Maar het schoonmaken is weinig werk: een kwestie van een paar minuten.
pi_29428641
Afwasmachine zou ik niet doen, lijkt me inderdaad niet goed voor de anti-aanbaklaag, en het is ook niet nodig.

Het enige wat je hoeft te doen is na gebruik even het bakblik uitvegen met een sponsje of zachte (afwas)borstel en warm water, evt. met wat afwasmiddel erbij.
Door de gladde anti-aanbaklaag heb je 'm zo schoon en hij kan gelijk weer de machine in.
Verder hoef je geen onderdelen van de machine schoon te maken of te onderhouden, dus je hebt er vrijwel geen werk aan.

Ik sluit me volledig aan bij de post van Broodliefhebber hierboven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Scootmobiel op 04-08-2005 19:59:24 (aanvulling) ]
pi_29428844
Klopt, goede aanvulling!
pi_29542806
heb net kant en klaar mix van ah gekocht maar hoeveel moet ik hier nu van gebruiken in de bbm(afk)en hoeveel water moet er nu bij?(mix voor zaanse snijder)
pi_29544006
Per brood (van 500 gram meel) heb je een hele AFK-maatbeker vol met handwarm water nodig (vullen tot aan de rand), plus nog een laagje water van ± 1 cm hoog in diezelfde maatbeker. Dan zit je altijd goed.

Ik heb laatst ook zo'n zak Zaanse Snijder-mix gekocht bij de AH, maar nog niet uitgeprobeerd. Ik ben benieuwd hoe de jouwe wordt, succes ermee!
pi_29544887
ga mijn best doen, wordt het eerste baksel dus zoek maar dekking hahahaha
pi_29556547
wat is de beste machine?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_29557252
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 18:33 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Niet gelukt. Dan maar niet. Dan blijft hij er maar in zitten. Ik kan hem met de hand wel draaien, dus hopelijk doet hij het gewoon nog.
Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken, daarom gebruik ik altijd een houten spatel of nagelborsteltje. Even tikken op de arm en het zit los.

Is het nog gelukt, trouwens?

Oh ja - laten zitten na het bakken? Lijkt met niet zo fijn, als je ziet wat er nog allemaal voor broodresten onder zit waar je niet bij kunt.

VRAAG (juiste topic??):
Als je brood hebt gebakken, hoe voorkom je dan dat het in een dag tijd is uitgedroogd?
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- in de machine laten afkoelen, dan snijden
- warm gesneden in een plastic zak
- in een luchtdichte taartvorm bewaren
- extra 'velletje' nat papier bijvoegen

en niks helpt... We bakken trouwens altijd heel donker brood met die 9-granenmeel van Soubry (of zoiets) van de Macro. Dit is het recept dat we gebruiken:
- 100 gram witbrood-meel
- 500 gram 9-granenmeel
- 7 gram droog gist
- 330ml water
- 1 1/2 theelepeltje zout
- 1 eetlepel honing
- 1 eetlepel boter

[ Bericht 0% gewijzigd door Bright op 11-08-2005 12:19:52 ]
pi_29557849
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:
Ik heb nooit genoeg geduld om 5 minuten warm water te kweken
Gewoon heet water uit de kraan gebruiken joh...!!
Of komt er bij jou alleen maar koud water uit de kraan?
quote:
Als je brood hebt gebakken, hoe voorkom je dan dat het in een dag tijd is uitgedroogd?
Daar is helaas weinig aan te doen, vrees ik... Dat heb je nou eenmaal bij zelfgebakken brood, omdat er geen conserveermiddel in zit.
Je zou eventueel een verkruimeld vitamine C-tabletje toe kunnen voegen aan het deeg, misschien maakt dat wat uit, omdat het een anti-oxidant is.
pi_29561115
lol - ik bedoel dus dat ik geen tijd heb om heet water in de bak te doen en vervolgens 5 minuten te wachten

Helemaal niets tegen het uitdrogen? Ik las wel in zo'n broodbakboek dat hele graankorrels het brood vochtiger houden, maar ja ... dit is al flink donker brood met hele korrels.
pi_29569242
Ik laat het brood een uurtje afkoelen, snijd het dan en vries het dan gelijk in. Na ontdooien smaakt het dan als vers
pi_29569495
lieve mensen, nogmaals. ze is bijna jarig en ik wil graag iets huishoudelijks geven, dat vindt ze fijn. dus welke machine maakt gewoon het beste brood?
pi_29569936
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:52 schreef zoalshetis het volgende:
lieve mensen, nogmaals. ze is bijna jarig en ik wil graag iets huishoudelijks geven, dat vindt ze fijn. dus welke machine maakt gewoon het beste brood?
Ik zou voor de AFK BM-2 gaan. Prima machine, niet duur en kwam als beste uit de test van Kassa. O.a. te koop bij de Marskramer. Aanradertje!

pi_29581806
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:44 schreef broodliefhebber het volgende:
Ik laat het brood een uurtje afkoelen, snijd het dan en vries het dan gelijk in. Na ontdooien smaakt het dan als vers
Hmmm ... om voor 1 dag al in te vriezen... Maar ok, ik probeer het gewoon - niet geschoten is altijd mis
  maandag 15 augustus 2005 @ 14:35:58 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29656520
ik heb net zo'n afk machine gekocht. leuk ding, maar er zat een vreemd haakje bij zie: http://img363.imageshack.us/my.php?image=haakjeafk8ih.jpg

weet iemand waar deze voor dient, want in de gebruiksaanwijzing wordt er niet over gerept.
pi_29657209
Hmmm ... ik gok om achter/onder de deeghaak te hangen zodat je die er gemakkelijk(er) uit komt krijgen.
(Je leest ook hier soms dat de mensen de haak niet gemakkelijk loskrijgen)

maar ja, je mag niet met metaal in de bak komen, dus eigenlijk snap ik het niet.

Staat er niks in de handleiding over geschreven?
  maandag 15 augustus 2005 @ 15:00:17 #71
21210 Paladin82
In Black and White
pi_29657224
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 14:35 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb net zo'n afk machine gekocht. leuk ding, maar er zat een vreemd haakje bij zie: http://img363.imageshack.us/my.php?image=haakjeafk8ih.jpg

weet iemand waar deze voor dient, want in de gebruiksaanwijzing wordt er niet over gerept.
Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_29658107
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 15:00 schreef Paladin82 het volgende:
Dat vroeg ik mij in eerste instantie ook af bij mijn severin broodbakmachine. Na het boekje nog is doorgelezen te hebben. Blijkt het dus een broodhaak uittrekker te zijn. Oftewel als je kneedhaak is blijven zitten in je brood steek je dit ding erin en kan je hem er eenvoudig uittrekken.
Klopt. Hij is inderdaad niet bedoeld om de kneedhaak uit het bakblik te trekken, want dan kan de anti-aanbaklaag beschadigd raken, maar om de kneedhaak uit het brood te trekken.

Hier even wat uitleg uit deel 4 van dit topic:
quote:
Scootmobiel - donderdag 23 juni 2005 @ 22:01
Ja, die heb ik er ook bij, zo'n soort 'sinterklaasstaf'... Die is om de kneedvleugel uit je brood te peuteren als-ie daarin is blijven zitten.
Vasthouden bij het spiraalgedeelte, korte omgebogen eindje in gat van kneedvleugel steken en voorzichtig uit het brood trekken.
  maandag 15 augustus 2005 @ 16:09:35 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_29659320
mijn dank is groot. zo staat ook het gewicht verkeerd op de machine, bleek na een telefoontje. en nu staat de cibatta te rijzen!
pi_29663504
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 12:11 schreef Bright het volgende:

Is het nog gelukt, trouwens?

Oh ja - laten zitten na het bakken? Lijkt met niet zo fijn, als je ziet wat er nog allemaal voor broodresten onder zit waar je niet bij kunt.
Nope, niet gelukt.
Hij zit er nog steeds in. En de broodresten heb ik er met een sateprikker onderuit gehaald.
Tot nu toe trouwens niet weer gebruikt.
pi_30128159
Afgelopen zondag zijn we met een vriend van ons naar de Bakkersmolen in Wildert (België) geweest, net over de grens. Daar kan je zien hoe ze met grote, puffende stoommachines het deeg mengen en kneden, en ze verkopen er ook allerlei soorten meel.

(Met dat treintje ben ik ook mee geweest, leuke rondrit!)

Ik heb daar 2 kilo lichtbruin tarwemeel gekocht in het bijbehorende winkeltje (kostte maar 1,10 euro voor 2 kilo!) , en er inmiddels een brood mee gebakken in de BBM. Heerlijk hoor! Niet te licht en niet te zwaar, en veel smaak.

Dus als je daar eens in de buurt bent en van lekker aromatisch en ambachtelijk brood houdt, moet je daar beslist eens meel gaan halen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')