doe 'squote:Op maandag 11 juli 2005 18:06 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik ga niet precies opzoeken welke riff dan ook letterlijk en precies geript is
(...)
Dit vind ik een hele interessante opmerking, aangezien de gemiddelde criticus artiesten als Nick Cave en de zijnen regelmatig de hemel inprijzen en hoog in de eindlijstjes plaatsen. Niets ten nadele van deze artiesten (Nick Cave is ok!), maar waar is hun "artistieke controverse"?! Dit soort argumenten doen heel sterk vermoeden dat deze recensent bezig was met een lekker stukje "Coldplay-bashen".quote:Hoe lang blijft een band goed die van nature niet in staat lijkt de artistieke controverse op te zoeken?
Om eens een voorbeeld te noemen, er zitten wel wat overeenkomsten (qua gitaarwerk) tussen U2's Miracle Drug en Coldplays Speed of Sound.quote:
Dat was me bij dat nummer idd ook al opgevallen. Een van die rustiger nummers van coldplay (weet even de titel niet uit het hoofd) heeft erg veel weg van one van u2, zeker die ijle uithalen van bono op ongeveer dezelfde gitaartune als die jongen van coldplay dat doet.quote:Op maandag 11 juli 2005 22:44 schreef m021 het volgende:
[..]
Om eens een voorbeeld te noemen, er zitten wel wat overeenkomsten (qua gitaarwerk) tussen U2's Miracle Drug en Coldplays Speed of Sound.
Ik heb ook niet gezegd dat er nergens een overeenkomst te horen valt. Persoonlijk vind ik "Square One" bijvoorbeeld erg U2-achtig klinken, net als het refrein van "Speed Of Sound", maar ja, dat hou je toch. Het zijn nu eenmaal allebei rockbands en hun muziek ligt natuurlijk ook niet mijlenver uit elkaar. Toch vind ik de vergelijking Coldplay-U2 niet veel hout snijden, omdat Coldplay gewoon een heel andere band is, qua persoonlijkheden. U2 speelt al 25 jaar samen, terwijl Coldplay pas sinds 1999 aan de weg timmert; dat is een groot verschil. Daarbij komt nog eens dat Bono en Chris Martin compleet verschillende mensen zijn.quote:Op maandag 11 juli 2005 16:21 schreef kamagurka het volgende:
Je bent echter wel een muziek-n00b als je de overeenkomsten tussen U2 en coldplay niet hoortColdplay zit goed in elkaar en het klinkt allemaal best lekker, maar het is wel een opeenstapeling van U2 riffs en melodielijnen samen met wat oud REM spul en een plundering van de eind '80/begin '90 indiepop sound.... niet erg nogmaals, maar erken het in ieder geval wel even gewoon
![]()
Dat is dus wat ik ook bedoeldequote:Op dinsdag 12 juli 2005 13:36 schreef m021 het volgende:
Je moet inderdaad Coldplay niet zien als een ripoff van U2, dat is niet eerlijk. Afgezien van het feit dat ik Coldplay minder goed vind dan U2, zie ik ze toch apart van elkaar als leuke bands.
Coldplayfans die echter ontkennen dat Coldplay op U2 lijkt, zijn dom bezig. De overeenkomsten zijn iig duidelijk.
Ik hoorde laatste dat het Fix You zou zijn, maar met Pop of the Pops zag ik ze What If spelen... Zal 1 van die 2 wel worden denk ik...quote:Op maandag 11 juli 2005 11:31 schreef OnaNia het volgende:
Is het al bekend wat de 2e single wordt? En wat zou jullie voorkeur zijn?
Sirendisc.com, doorgaans redelijk betrouwbaar, geeft onder "future releases" weer dat Fix You op 22 augustus uitkomst in Groot Brittannië. Het zou op zich best kunnen dat elders in Europa "What If" wordt uitgebracht. Zulke methodes zijn populair (zie ook Moby, die op het Europese vasteland en in Engeland verschillende singles uit heeft), maar toch denk ik dat Coldplay ook in de rest van Europa voor Fix You kiest. Dit omdat ik de plaat ook al op 3FM heb gehoord.quote:Op woensdag 13 juli 2005 15:17 schreef vanBoeschoten het volgende:
Ik hoorde laatste dat het Fix You zou zijn, maar met Pop of the Pops zag ik ze What If spelen... Zal 1 van die 2 wel worden denk ik... Goede keuze
echt top van je, bedanktquote:Op donderdag 14 juli 2005 09:08 schreef Z het volgende:
Ja joh, uren aan gewerkt maar voor jullie doe ik het graag.
Luie ridders moeten er ook zijn.quote:Op donderdag 14 juli 2005 09:08 schreef Z het volgende:
Die OP heb ik gewoon gekopieerd hoor.
Toen ik voor het eerst iets van Coldplay hoorde wist ik zeker dat het een nieuw projectje van Bono was, net als The Passengers. En dat heb ik ook nog maanden volgehoudenquote:Op dinsdag 12 juli 2005 13:36 schreef m021 het volgende:
Je moet inderdaad Coldplay niet zien als een ripoff van U2, dat is niet eerlijk. Afgezien van het feit dat ik Coldplay minder goed vind dan U2, zie ik ze toch apart van elkaar als leuke bands.
Coldplayfans die echter ontkennen dat Coldplay op U2 lijkt, zijn dom bezig. De overeenkomsten zijn iig duidelijk.
Dat doet er toch helemaal niet toe?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 01:21 schreef evert het volgende:
maar hoe zinvol is het een 3e cd van een groep te verlijken met een groep die al 25 jaar bezig is?
in de oor recensie staat hier ook een goede verwijzing naar. waar was U2 met het derde album? toen had het nog niet de status om een stadion uit te verkopen.
mja, ik vind wel dat je een punt hebt. Want kan een band echt 'beter' worden? Denk het niet, misschien iets andere muziekstijl maken, of de zang, maar dat is bij Chris n.v.t.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 09:13 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat doet er toch helemaal niet toe?
De vergelijking ging over de muziek, niet over de status.
Ik denk er nog steeds hetzelfde over als vlak nadat ik 'm kocht: een typische 3-sterren plaat voor mij. Geen klassieker, gewoon goed/degelijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 18:50 schreef methodmich het volgende:
Mensen die hem al zat zijn?
Of mensen die hem juist voelen groeien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |