abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 juli 2005 @ 18:26:16 #126
80268 kLowJow
That's Gay
pi_28658281
Het heeft echter wel het onderzoek behoorlijk bemoeilijkt.
quote:
Bij psychiatrisch onderzoek
Mohammed B. volhardt in zwijgen

AMSTERDAM, 19 MAART. Mohammed B. blijft bij zijn weigering mee te werken aan een psychiatrisch onderzoek in het Pieter Baan Centrum (PBC).

centrum verblijft, heeft hij aan geen enkele activiteit deelgenomen. Dat zegt zijn advocaat P. Plasman desgevraagd.

,,Mijn cliënt staat op het standpunt dat hij wordt gedwongen'', aldus Plasman. ,,Hij heeft besloten niet mee te doen.'' Eerder liet Plasman al weten dat Mohammed B. verantwoordelijk gehouden wil worden voor zijn daden, hetgeen kon worden geïnterpreteerd als een verkapte bekentenis voor de moord op Van Gogh. Hij acht zichzelf volledig toerekeningsvatbaar.

In het PBC wordt juist gekeken naar de vraag in hoeverre verdachten toerekeningsvatbaar zijn, een onderzoek dat standaard zeven weken duurt. Behalve gesprekken met een maatschappelijk werker, een psycholoog en een psychiater - waaraan Mohammed B. niet meewerkt - wordt van een gedetineerde in het PBC verwacht dat hij meedoet aan allerlei groepsactiviteiten als arbeid, sport, luchten en groepsgesprekken. Ook daaraan onttrekt Mohammed B. zich volgens Plasman: ,,Alles wat daar gebeurt, maakt deel uit van het onderzoek.''

Het kost zijn cliënt weinig moeite zich afzijdig te houden, zo is de indruk van Plasman: ,,Sommige verdachten vinden het al moeilijk bij hun eerste gesprek met de politie hun mond te houden, maar mijn cliënt is daar goed in. Hij is consequent.''

Naar verwachting zal Mohammed B., ondanks zijn weigering mee te werken, de volledige zeven weken in het PBC moeten volmaken. Volgens het ministerie van Justitie werd het onderzoek vroeger in dat soort gevallen eerder afgebroken. ,,Maar inmiddels laten we ze die tijd in het PBC'', zegt een woordvoerster. ,,Een belangrijk deel van het onderzoek bestaat immers uit observeren.''

Toch lijken de mogelijkheden om het gedrag van Mohammed B. te observeren uiterst beperkt. Hij verblijft vrijwel de hele dag in zijn cel, zoals ook kan worden afgeleid uit informatie op de website van het PBC. Daar staat dat gedetineerden die niet aan activiteiten meedoen, opgesloten blijven. Naar verluidt hebben onderzoekers intussen de pogingen gestaakt hem aan de praat te krijgen. Overigens wordt Mohammed B. in zijn activiteiten in het PBC nog gehinderd door de verwonding die hij opliep tijdens zijn arrestatie op 2 november. Een politiekogel verbrijzelde zijn dijbeen; de verdachte loopt volgens ingewijden nog met krukken.

Plasman wil geen mededelingen doen over de omstandigheden waar zijn cliënt zich in bevindt, maar ingewijden zeggen dat hij wegens het ernstige delict waarvan hij wordt verdacht sinds zijn arrestatie 24 uur per dag wordt bewaakt met camera's, mede om het gevaar van suïcide tegen te gaan.
Bron: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1111189549391.html
  zaterdag 9 juli 2005 @ 18:31:47 #127
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_28658418
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hij krijgt geen TBS. TBS krijg je als je (gedeeltelijk) ontoerekeningsvatbaar bent verklaard. Mohammed B wilde niet meewerken met een psychisch onderzoek, en kan dus niet ontoerekeningsvatbaar worden verklaard.
Kan dat een reden zijn om iemand levenslang te geven? Iemand die niet spoort, niet wil meewerken aan een psychiatrisch onderzoek dat zo'n iemand dan levenslang krijgt omdat de samenleving er wel baat bij heeft dat zo'n iemand nooit meer in de samenleving terugkeert?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 9 juli 2005 @ 18:31:59 #128
80268 kLowJow
That's Gay
pi_28658422
Uiteindelijk zou dit inderdaad geen gevolgen hoeven te hebben:
quote:
Mohammed B. uit Pieter Baan Centrum
Gepubliceerd op vrijdag 22 april 2005
De gedragskundige observatie van Mohammed B. is afgerond. B. verblijft sinds een week niet meer in het Pieter Baan Centrum (PBC), de in Utrecht gevestigde observatiekliniek van justitie. Volgens zijn advocaat Peter Plasman heeft B. tot het eind van het zeven weken durende onderzoek iedere medewerking geweigerd.
...
Weigering
De weigering tot medewerking aan het PBC-onderzoek hoeft in beginsel geen gevolgen te hebben voor de rapportage die de deskundigen van de kliniek zullen opmaken. Het PBC heeft vaker te maken met weigeraars. Volgens het PBC levert klinische observatie meestal genoeg informatie op voor een volledig rapport.

Ook put het PBC uit andere bronnen, waaronder stukken uit het strafdossier. Het PBC-onderzoek moet vaststellen in welke mate het misdrijf B. kan worden toegerekend.

...
Bron: http://www.planet.nl/plan(...)tid=570417/sc=8e3717
  zaterdag 9 juli 2005 @ 18:35:07 #129
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28658487
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 18:31 schreef Tarak het volgende:

[..]

Kan dat een reden zijn om iemand levenslang te geven? Iemand die niet spoort, niet wil meewerken aan een psychiatrisch onderzoek dat zo'n iemand dan levenslang krijgt omdat de samenleving er wel baat bij heeft dat zo'n iemand nooit meer in de samenleving terugkeert?
Het niet willen meewerken aan onderzoeken zal wel strafverzwarend kunnen werken of andersom zou een goede medewerking misschien tot strafverlichting kunnen leiden.
pi_28663005
Als Mohamed B in aanmerking komt voor TBS kan hij weer geen levenslang krijgen.
Maar is er dan enige aanwijzing voor dat er behalve een vreemd wereldbeeld ook maar iets mis is met hem?
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  zaterdag 9 juli 2005 @ 21:58:48 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28663477
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 21:39 schreef -Beestje- het volgende:
Als Mohamed B in aanmerking komt voor TBS kan hij weer geen levenslang krijgen.
Maar is er dan enige aanwijzing voor dat er behalve een vreemd wereldbeeld ook maar iets mis is met hem?
Het enige merkwaardige is dat hij totdat zijn moeder stierf goed geintegreerd was, en verder was er niets aan de hand. Het moment waarop hij radicaliseerde zou interessant voer voor psychologen zijn.

Maar goed, hij verdedigt zich niet, hij heeft al schuld bekent en dus is dat allemaal irrelevant.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_28663993
quote:
Volkert kon omdat hij wegens zijn geestelijke stoornis niet kompleet verantwoordelijk gehouden worden dus kon hij niet de voledige straf krijgen.
Dat klopt niet
quote:
Dat zou betekenen dat als een rechter bij 1 zaak ooit een lage straf geeft dat er nooit meer bij een vergelijkbare zaak eens een hardere straf opgelegd zal worden.
Stel dat bij de eerste rechtszaak ooit bij een geval als dit 10 jaar is gegeven, dan kan er bij elke rechtszaak daarna niet (veel) hoger dan die 10 jaar gegeven worden.
Naar mijn inziens staat er gewoon een maximamstraf voor een vergrijp, en als de rechter besluit levenslang te geven i.p.v. 18 jaar zoals bij Volkert, dan mag MO'tje nog steeds niet miepen. Hij beging in de 1e plaats een fout.
De omstandigheden zijn vergelijkbaar en het verschil tussen 18 jaar en levenslang is enorm. Dat houdt echt geen stand bij een hoger beroep.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 9 juli 2005 @ 22:22:25 #133
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28664051
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 22:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

De omstandigheden zijn vergelijkbaar
Tsja, je blijft dit wel volhouden, maar er zijn al flink wat verschillen gemeld. Wat begrijp je daar niet aan?
pi_28664071
quote:
Het wordt zeker levenslang. De poging tot moord / doodslag op agenten en omstanders, het terroristisch oogmerk en de brief aan Hirsi Ali maken dit veel meer dan een eenvoudige enkele moord. Elke zaak op zich is overigens uniek, dus de rechter is niet zo vastgebonden aan rekenen met de 18 jaar van Volkert, zoals jij dat nu doet. Alle omstandigheden tellen namelijk mee bij de strafbepaling en die zijn steeds anders.
Ik hoop op levenslang daar niet van maar het lijkt me geen slamdunk te zijn.

Maar stel bijvoorbeeld dat het OM niet kan bewijzen dat hij lid is van de Hofstadgroep heeft dat dan gevolgen voor de andere zaken?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_28664114
quote:
Wat begrijp je daar niet aan?
Ik betwijfel of dat in een zaak kan worden samengenomen

De moord op Van Gogh en Pim zijn echt prima te vergelijken
  zaterdag 9 juli 2005 @ 22:57:11 #136
80268 kLowJow
That's Gay
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:02:48 #137
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_28665050
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 22:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Maar stel bijvoorbeeld dat het OM niet kan bewijzen dat hij lid is van de Hofstadgroep heeft dat dan gevolgen voor de andere zaken?
Nee. Maar volgens mij komt dat in deze zaak ook nog niet naar voren in hoeverre hij betrokken is bij die groep.
pi_28665130
quote:
Dit had ik nog niet eerder gezien:
quote:
Van 1997 tot en met september 2004 kwam de verdachte vijf keer met de politie in aanraking. Opvallend gemeenschappelijk aspect in vier van deze politiecontacten is het verzet tegen de vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid. Driemaal heeft hij zich ernstig verzet tegen politiemensen, hen beledigd, hen geschopt en geslagen.

In juli 2001 stak hij op één politieman in en toen hij werd gesommeerd het mes te laten vallen gooide hij het mes naar de betreffende politieman.
Een agent neersteken, dat kan blijkbaar ongestraft in Amsterdam.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:11:08 #139
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_28665250
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 23:06 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Dit had ik nog niet eerder gezien:
[..]

Een agent neersteken, dat kan blijkbaar ongestraft in Amsterdam.
Een echte relmarrokaan En dat zijn dan professionele terroristen? Zou bin laden ook zo'n mietje zijn?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_28665364
quote:
Nee. Maar volgens mij komt dat in deze zaak ook nog niet naar voren in hoeverre hij betrokken is bij die groep.
Als het OM dat als een cruciaal punt maakt in de zaak wel. Ik kan niet beoordelen of dat dan gevolgen heeft voor de zaken die eigenlijk al bewezen zijn(moord op Van Gogh, doodslag, bedreiging Ali)
pi_28665421
quote:
Van 1997 tot en met september 2004 kwam de verdachte vijf keer met de politie in aanraking. Opvallend gemeenschappelijk aspect in vier van deze politiecontacten is het verzet tegen de vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid. Driemaal heeft hij zich ernstig verzet tegen politiemensen, hen beledigd, hen geschopt en geslagen.

In juli 2001 stak hij op één politieman in en toen hij werd gesommeerd het mes te laten vallen gooide hij het mes naar de betreffende politieman.
Als dit waar is kan er natuurlijk zowiezo geen andere straf uitrollen dan levenslang, maar ik dacht dat hij een clean strafblad had
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:21:52 #142
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28665603
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 23:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als het OM dat als een cruciaal punt maakt in de zaak wel. Ik kan niet beoordelen of dat dan gevolgen heeft voor de zaken die eigenlijk al bewezen zijn(moord op Van Gogh, doodslag, bedreiging Ali)
Nee, voor die zaken heeft dat in principe geen gevolgen. Dat zou alleen kunnen wanneer het OM bij het (voor)onderzoek cruciale vormfouten heeft gemaakt. Vormfouten kunnen wel tot strafvermindering leiden, maar daarvan is in deze zaak waarschijnlijk geen sprake, aangezien de advocaten er ook geen beroep op doen.

Reken echt maar op levenslang, ook als de aanklacht met betrekking tot de Hofstadgroep niet bewezen kan worden.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:31:11 #143
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28665917
Uit de aanklacht:
quote:
Bovendien heeft de wetgever in artikel 83 Sr. een definitie gegeven van een terroristisch misdrijf en dat als strafverzwarende omstandigheid opgenomen bij een groot aantal misdrijven uit het wetboek van strafrecht. Het is duidelijk dat met het opnemen van een strafverzwarende omstandigheid bij een misdrijf als moord waar tóch al levenslang op staat, de wetgever tot uitdrukking heeft gebracht dat een misdrijf als moord ernstiger is en dus de regel zwaarder dient te worden bestraft indien deze is begaan met een terroristisch oogmerk.
Dat terroristisch oogmerk telt inderdaad ook nog zwaar mee. Ik vraag me trouwens af of Volkert van der G. ook levenslang gehad zou hebben, wanneer die bepaling destijds al in het Wetboek van Strafrecht had gestaan.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:54:38 #144
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_28666667
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 23:31 schreef Pool het volgende:
Uit de aanklacht:
[..]

Dat terroristisch oogmerk telt inderdaad ook nog zwaar mee. Ik vraag me trouwens af of Volkert van der G. ook levenslang gehad zou hebben, wanneer die bepaling destijds al in het Wetboek van Strafrecht had gestaan.
Volkert was geen terrorist, maar gewoon een moordenaar. Wat niet wegneemt overigens dat hij van mij levenslang zou mogen hebben voor zijn moord op een politicus.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_28666731
Volkert was wel een terrorist want hij dacht door terreur een ander politiek beleid af te dwingen
  zaterdag 9 juli 2005 @ 23:59:00 #146
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_28666825
ter·reur (de ~)
1 georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken => terrorisme

Twijfelachtig. Het politieke doel is duidelijk. Een politieke moord kun je het dus zeer zeker noemen. Maar of het gaat om georganiseerde geweldpleging is wel twijfelachtig.

De actie van volkert was, de niet bewezen eerdere zaken daargelaten, eenmalig.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
pi_28666903
Je kan vallen over het woordje georganiseerd maar als het OM de link met de hofstadgroep niet kan bewijzen(ze hebben er nog niemand voor veroordeeld) zou de moord op Van Gogh ook geen terreur zijn
  zondag 10 juli 2005 @ 00:03:24 #148
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28666961
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 23:59 schreef -erwin- het volgende:
ter·reur (de ~)
1 georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken => terrorisme

Twijfelachtig. Het politieke doel is duidelijk. Een politieke moord kun je het dus zeer zeker noemen. Maar of het gaat om georganiseerde geweldpleging is wel twijfelachtig.

De actie van volkert was, de niet bewezen eerdere zaken daargelaten, eenmalig.
Voor de uitleg van juridische termen kun je beter geen woordenboek erbij pakken.

Kijk liever naar artikel 83a, Wetboek van Strafrecht:
quote:
Onder terroristisch oogmerk wordt verstaan het oogmerk om de bevolking of een deel der bevolking van een land ernstige vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie wederrechtelijk te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen.
Het was bij Volkert inderdaad moeilijker te bewijzen geweest, omdat niet helemaal duidelijk is wat Volkerts doel met de moord was. Maar het vermoorden van een politicus/lijsttrekker vlak voor de verkiezingen lijkt me hier wel aan te voldoen.
pi_28667003
Dat kan dan ook een eenmansactie zijn dus
  zondag 10 juli 2005 @ 00:05:39 #150
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_28667019
quote:
Op zondag 10 juli 2005 00:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat kan dan ook een eenmansactie zijn dus
Ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: