abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28629484
Ik ben van plan om dit jaar op vakantie te gaan naar Noorwegen, Zweden en Finland, maar ik weet nog niet echt hoe, waar ik naartoe ga, wat het allemaal gaat kosten, etc. en ik wilde vragen of er Fokkers zijn die tips hebben Ik wil steden gaan bezoeken en wandelingen maken door de natuur. Ik vertrek hoogstwaarschijnlijk op 15 augustus met het vliegtuig naar Oslo (tijd en bestemming pas ik eventueel nog aan als dat makkelijker is). Vervolgens tour ik een of twee weken rond door Scandinavië met de trein, interrail ticket. Ik ga of alleen of met mijn vriend; dat hangt af van de kosten.

Hoeveel betaal je ongeveer voor etenswaar zoals brood en dergelijke?
Hoeveel kost het verblijf op campings ongeveer?
Is het mogelijk om wild te kamperen en zo ja, hoe veilig is dit voor een meid van 19?
Hoe is het gesteld met het treinnetwerk van Noorwegen, Zweden en Finland?
Welke steden/bezienswaardigheden raden jullie aan?
Welke route is het verstandigst?
Ik heb een redelijk eenvoudig tentje + slaapzak; waar is het echt niet meer houdbaar door de kou?

[ Bericht 5% gewijzigd door Black_Tulip op 08-07-2005 18:01:56 ]
pi_28630372
tvp, wil ik volgend jaar ook doen
  vrijdag 8 juli 2005 @ 17:43:56 #3
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_28630476
Zover als ik weet is het in Zweden zelfs een RECHT om wil te kamperen!
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_28630641
Ik ga wel met je mee schatje hoef je niet bang te zijn 's nachts in je tentje.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
pi_28631020
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:43 schreef leviathanfd het volgende:
Zover als ik weet is het in Zweden zelfs een RECHT om wil te kamperen!
Ik las dat het een recht was in Noorwegen, maar dus ook in Zweden?
  vrijdag 8 juli 2005 @ 18:10:47 #6
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_28631264
Ik dacht het wel. Informeer eens bij het bureau voor toerisme ofzo. Die kunnen je meer vertellen!
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_28633744
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 18:10 schreef leviathanfd het volgende:
Ik dacht het wel. Informeer eens bij het bureau voor toerisme ofzo. Die kunnen je meer vertellen!
Zal ik doen
pi_28634047
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 18:00 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik las dat het een recht was in Noorwegen, maar dus ook in Zweden?
Ja, in beide landen.
Had je dit topic al gelezen: Noorwegen - tips?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_28635178
In Noorwegen, Zweden & Finland heb je het allemansrecht.. Je mag dus overal wildkamperen, als je maar geen rommel achterlaat en niet dichter dan 150 meter bij een huis vandaan zit.

Etenswaar is ongeveer hetzelfde als hier, misschien wat duurder. Scandinavië is in het algemeen erg duur, vooral Noorwegen.. Als je geen gekke dingen doet ben je nog een zak met geld kwijt. :x

In de zomer is het in Scandinavië niet koud, ongeveer hetzelfde als hier. In het noorden wordt het natuurlijk wat kouder, maar meestal nog een lekker temperatuurtje.

Overzicht Treinnetwerk Noorwegen: http://www.jernbaneverket.no/jernbanenettet/stasjonsoversikt

Van Zweden & Finland heb ik er geen..

Edit:
quote:
een of twee weken
Ik weet niet of het langer kan, want verkijk je niet op de grootte van Scandinavië. En als je dan ook nog met de trein reist..

[ Bericht 15% gewijzigd door Rnnz op 08-07-2005 20:31:07 ]
pi_28635917
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:44 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja, in beide landen.
Had je dit topic al gelezen: Noorwegen - tips?
Deels. Word een beetje suf van de hoop informatie die ongeordend in het topic staat. Ik ga de boel nog wel eens rangschikken als ik weer tijd heb
pi_28635991
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Rnnz het volgende:
In Noorwegen, Zweden & Finland heb je het allemansrecht.. Je mag dus overal wildkamperen, als je maar geen rommel achterlaat en niet dichter dan 150 meter bij een huis vandaan zit.
Mooi
quote:
Etenswaar is ongeveer hetzelfde als hier, misschien wat duurder. Scandinavië is in het algemeen erg duur, vooral Noorwegen.. Als je geen gekke dingen doet ben je nog een zak met geld kwijt. :x
Wat is er zo duur dan?
quote:
Ik weet niet of het langer kan, want verkijk je niet op de grootte van Scandinavië. En als je dan ook nog met de trein reist..
Ja, ik weet het, er is zoveel te zien... Tsja, ik probeer de kosten te drukken he... Als het echt niet gaat, houd ik het bij 1 land, maar ik zou bij God niet weten welke..
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:58:54 #12
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_28636254
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef Black_Tulip het volgende:
Ja, ik weet het, er is zoveel te zien... Tsja, ik probeer de kosten te drukken he... Als het echt niet gaat, houd ik het bij 1 land, maar ik zou bij God niet weten welke..
Ik zou voor Noorwegen gaan, en dan met name om de prachtige natuur. In Noorwegen heb je bergen, watervallen, gletsjers, Fjorden, en kun je fantastische wandelingen maken door de imposante natuur.

Zweden is alleen maar bos bos bos, zonder al te veel hoogteverschillen, Finland alleen bos en meren (iets gechargeerd natuurlijk).
pi_28636394
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:58 schreef Keijs het volgende:

[..]

Ik zou voor Noorwegen gaan, en dan met name om de prachtige natuur. In Noorwegen heb je bergen, watervallen, gletsjers, Fjorden, en kun je fantastische wandelingen maken door de imposante natuur.

Zweden is alleen maar bos bos bos, zonder al te veel hoogteverschillen, Finland alleen bos en meren (iets gechargeerd natuurlijk).
Ik zie het nog wel
pi_28638526
quote:
Wat is er zo duur dan?
Vooral tabak & alcohol. Met de euro is het wat minder geworden, maar het blijft nog best duur. Als je niet rookt/drinkt zal het waarschijnlijk nog meevallen.

Ik zou voor Noorwegen kiezen.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 08:43:38 #15
1762 YPPY
Yppiaans
pi_28646617
Zweden vond ik anders ook ontzettend mooi. En dan zijn wij nog niet naar het noorden geweest. Denemarken vond ik wel wat platter. Behalve rookspul en alcohol vallen de Zweedse prijzen best mee. Fruit was wat duurder geloof ik, maar vis juist weer goedkoper. Ook daar heb je supermarkten en eetcafetjes waar je goedkoop kunt eten.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_28646795
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:21 schreef Rnnz het volgende:

[..]

Vooral tabak & alcohol. Met de euro is het wat minder geworden, maar het blijft nog best duur. Als je niet rookt/drinkt zal het waarschijnlijk nog meevallen.
Mooi
quote:
Ik zou voor Noorwegen kiezen.
Ik neig op dit moment naar Finland, maar ik moet nog wat meer informatie inwinnen.
pi_28646799
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 08:43 schreef YPPY het volgende:
Fruit was wat duurder geloof ik, maar vis juist weer goedkoper. Ook daar heb je supermarkten en eetcafetjes waar je goedkoop kunt eten.
Kijk, dat is mooi Nu stijgt Zweden weer wat hoger in aanzien
pi_28649445
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 09:19 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik neig op dit moment naar Finland, maar ik moet nog wat meer informatie inwinnen.
Als je voor Finland kiest, ga dan vanuit (of naar, aan het eind) Stockholm.
Geweldig mooie en gezellige stad. Tip: trip naar de Archipello en Gamla Stan.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_28685805
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 12:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Als je voor Finland kiest, ga dan vanuit (of naar, aan het eind) Stockholm.
Geweldig mooie en gezellige stad. Tip: trip naar de Archipello en Gamla Stan.
Ook een idee

Kan natuurlijk ook besluiten om een beetje in het zuiden van de drie te blijven hangen Dan maar geen Noordkaap
pi_28698367
quote:
Op zondag 10 juli 2005 17:43 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ook een idee

Kan natuurlijk ook besluiten om een beetje in het zuiden van de drie te blijven hangen Dan maar geen Noordkaap
Wil je treinend naar de Noordkaap dan?

Ik denk dat je dan idd veel te veel in 1 keer wilt, jammer, zo niet onmogelijk.

Het zuiden van Zweden (Skane) kan ik je niet aanraden. Is erg vlak en kaal, lijkt nogal op Denemarken. Ik vond het iig geen donder aan. Wat hoger (Smaland) wel: bossen en vennetjes met die typisch rode huisjes (stuga).

Veruit het imponerendst vond ik de fjordenkust van Noorwegen , alleen dat is al een vakantie waard! Interesse hiervoor? Dan heb ik nog wel tips.

Finland ben ik nog nooit geweest.
.
pi_28701396
quote:
Op maandag 11 juli 2005 03:33 schreef r_one het volgende:

[..]

Wil je treinend naar de Noordkaap dan?

Ik denk dat je dan idd veel te veel in 1 keer wilt, jammer, zo niet onmogelijk.
Dat dacht ik ook wel ja.. Trondheim is al zes en een half uur vanuit Oslo..
quote:
Het zuiden van Zweden (Skane) kan ik je niet aanraden. Is erg vlak en kaal, lijkt nogal op Denemarken. Ik vond het iig geen donder aan. Wat hoger (Smaland) wel: bossen en vennetjes met die typisch rode huisjes (stuga).
Ok dan
quote:
Veruit het imponerendst vond ik de fjordenkust van Noorwegen , alleen dat is al een vakantie waard! Interesse hiervoor? Dan heb ik nog wel tips.
Welke fjords raad je aan?
pi_28706189
Weet je al hoe je gaat? Met de trein of auto? (Mss heb ik er overheen gelezen )
Er rijden in ieder geval geen treinen naar de Noordkaap.
Ik ben zelf 2 jaar geleden op interrail geweest door Zweden, Noorwegen en Finland. Als je specifieke info wil, hoor ik het wel
pi_28706889
quote:
Op maandag 11 juli 2005 14:17 schreef Zbie het volgende:
Weet je al hoe je gaat? Met de trein of auto? (Mss heb ik er overheen gelezen )
Er rijden in ieder geval geen treinen naar de Noordkaap.
Ik ben zelf 2 jaar geleden op interrail geweest door Zweden, Noorwegen en Finland. Als je specifieke info wil, hoor ik het wel
Waar ben je geweest, hoeveel heeft het gekost? Wat raad je aan? Hoe lang ben je er geweest?
pi_28707151
quote:
Op maandag 11 juli 2005 14:42 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Waar ben je geweest, hoeveel heeft het gekost? Wat raad je aan? Hoe lang ben je er geweest?
Dat zijn genoeg vragen

Reisroute: Kopenhagen - Malmö - Norrköping - Stockholm - Uppsala - Luleå - Rovaniemi - Oulu - Vaasa - Helsinki - Turku - boot terug naar Stockholm - Sundsvall - Trondheim - via Göteborg naar Frederikshavn per boot

Het interrail ticket kostte iets van 250¤, we zijn met de tent overal rond geweest en hebben het vrij goedkoop aangepakt allemaal. Denk dat de reis zonder ticket (3-4 weken) iets van.. nog 200¤ heeft gekost ofzo. Weet het niet meer precies.

Ik weet niet of Scandinavië wel een land is om met de trein te doen, omdat het spoorwegennet niet zó uitgebreid is en je uiteindelijk vooral in de grote steden terecht komt. Die zijn wel mooi natuurlijk, maar na 3 weken begint het toch te vervelen. En om echt ten volle van het natuurschoon aldaar te kunnen genieten is treinen gewoon niet de beste optie.
Bovendien raad ik je ook niet aan zulke grote afstanden in een maand tijd te doen, dan verdoe je meer tijd per trein (hoewel je wel kan genieten van het landschap), dan dat je echt ergens ter plaatse bent.

Maar al bij al, was het voor mij echt een gewéldige vakantie
pi_28708154
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:03 schreef Black_Tulip het volgende:
Welke fjords raad je aan?
Van de grote fjorden:
  • Geirangerfjord
  • Lysefjord (bij Stavanger, met Prekestolen en Kjerag)
  • Hardangerfjord

Daarnaast zijn er langs de (zuid)westkust talrijke onbekende fjordjes die je al rondreizend tegenkomt, zo uit het niets. Maar (zoals de vorige poster ook al aangaf) die zie je juist niet als je per trein van A naar B reist.

Als je toch met de trein door Noorwegen gaat, neem dan iig het beroemde stuk van Myrdal naar Flam!
    Als je met ander vervoer gaat, raad ik je de Trollstigweg aan.
  • r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')