Bron: Gamer.nlquote:Onlangs was gamesjournalist John Davison te gast in het Amerikaanse televisieprogramma The Big Idea, dat wordt gepresenteerd door Donny Deutsch ---------> op de zender CNBC. De uitzending ging dit keer over computergames en zou onderwerpen aansnijden als 'de toekomst van de games-industry' en 'clans en community'. Ook zou geweld in games ter sprake kunnen komen, maar dit werd niet het hoofdonderwerp van de uitzending, zo verzekerde de regisseur van het programma.
Toen John Davison in de studio plaats nam, bleek echter dat het hele programma wel gewijd was aan geweld in games. Het begon al met beelden uit San Andreas en een verwijzing naar de ophef rond 25 to Life. Toen de discussie begon, kreeg Davison amper de kans om zijn argumenten op tafel te leggen. Hij besloot vervolgens om het programma, dat 'live opgenomen' werd, te verlaten.
Ook Brooks Brown, een student van de Columbine High School waar een aantal jaar geleden een verschrikkelijk schietincident plaats vond die mogelijk door computergames geinspireerd was, werd met valse voorwenselen naar de studio gelokt. Ook hem werd verteld dat het niet over geweld zou gaan en dat zijn betrokkenheid in het Columbine drama, niet of nauwelijks ter sprake zou komen. Dit bleek echter niet het geval.
Ook een argument van nota bene de ouders van Brooks Brown, dat pleitte voor San Andreas en tegen de ouders van elfjarige kinderen die bij Halo 2 online de nodige scheldwoorden hanteren, werd zonder pardon uit het programma geknipt. Davison haalt in zijn column dan ook fel uit naar de journalisitiek die CNBC met dit programma bedrijft, een programma dat zelf zegt "Provoticatief, spontaan en echt" te zijn.
Dat laatste ben ik met je eens.. prijzen zijn absurd hoog voor sommige games.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 15:43 schreef HassieBassie het volgende:
En toch denk ik dat videogames steeds minder geschikt worden voor kinderen. Ouders hebben nog steeds zo iets van, ach, het is maar een spelletje, maar de grafics van tegenwoordig zijn zo realistisch dat ik me voor kan stellen dat dat niet goed is voor tere kinderzieltjes.
Natuurlijk is een spelletje nooit de reden dat een kind doorslaat, maar echt helpen zullen ze ook niet nee. En dan kan je wel wijzen op het ouderlijk falen, maar dat is natuurlijk een non argument. Ouders hebben tegenwoordig sowieso allebei een baan nodig om al die spelletjes voor hun kroost te kunnen betalen
Daarom zal een ouder zn kind ook nooit horror of porno laten kijken, maar een spelletje als Resident Evil is vervolgens geen probleem..quote:Op vrijdag 8 juli 2005 15:46 schreef clowncloon het volgende:
Met de spellen van tegenwoordig wordt geweld soms/vaak verheerlijk...San Andreas anyone? En natuurlijk is het een 'spelletje' maar je moet er wel emotioneel 'volwassen' voor zijn omdat geweld te relativeren. Maar dit principe geld net zo goed voor films of muziekvideo's.
Het hoort wel een probleem te zijn om een kind horrorgames te laten spelen of games a la Soldier of Fortune waarin je zo realistisch mogelijk ledematen af kan schieten. Als het de taak is van een ouder is om te weten welke films wel of niet geschikt zijn, dan mag dezelde ouder zich best verdiepen welke games wel of niet geschikt zijn. Gemakzucht hoort bij goede ouder zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 15:48 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Daarom zal een ouder zn kind ook nooit horror of porno laten kijken, maar een spelletje als Resident Evil is vervolgens geen probleem..
Daar ligt inderdaad het hele probleem, en zolang er niet streng wordt opgetreden door de overheid blijft dat een probleem.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 16:35 schreef H.Flick het volgende:
Het probleem is gewoon dat heel veel mensen games zien als kinderspeelgoed en dat tijdperk zijn we in werkelijkheid al lang voorbij.
Iedereen vindt het normaal dat kinderen niet naar films voor 16 of 18+ kijken, maar bij games is dat blijkbaar niet normaal omdat het 'speelgoed' is.
Dat heeft enkel en alleen te maken met het feit dat geweld het goed doet in een reclames, maar niet perse ook in het spel zelf. Ik denk dat iedereen wel doorheeft dat een leuk spel niet perse geweld hoeft te verheerlijken.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:01 schreef DinoPK het volgende:
Mag ik even toegeven dat ik totaal verbaasd ben dat de meningen hier toch allemaal de kant opgaan van 'moet dat nou, het mag wel eens wat minder'? Ik had toch meer frontpage achtige rel statements verwacht
De jeugd van tegenwoordigquote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:14 schreef DinoPK het volgende:
Oh dat zeg ik ook niet, maar ik had toch wat meernegatieve uitlatingen verwacht mbt het onderwerp.
Ik heb niet zo'n goed beeld van de jeugd van tegenwoordig denk ik
Ach kom op. Geweld in computerspellen is al bijna zo oud als ze er zijn. Bonusrondes waarin je mensen moest executeren? Het zo realistisch mogelijk (voor de tijd) uit elkaar rijten van mensen? Vechtspellen waar je zo hard mogelijk op elkaar in moest beuken? 20 jaar geleden was het echt niet veel anders dan nu hoor. De techniek is vooruit gegaan maar de inhoud is nog steeds hetzelfde.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 15:46 schreef clowncloon het volgende:
Met de spellen van tegenwoordig wordt geweld soms/vaak verheerlijk...San Andreas anyone? En natuurlijk is het een 'spelletje' maar je moet er wel emotioneel 'volwassen' voor zijn omdat geweld te relativeren. Maar dit principe geld net zo goed voor films of muziekvideo's.
Jawel, maar tegenwoordig hebben ze de neiging grahics van een dergelijk niveau te maken dat het wel eens realistisch wil overkomen. En daar ligt het probleem een beetje. 3 blokjes die bloed moeten voorstellen in Doom 1 of een Counterstrike Source, waar je iemand prachtig op kan blazen, thats one big difference.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ach kom op. Geweld in computerspellen is al bijna zo oud als ze er zijn. Bonusrondes waarin je mensen moest executeren? Het zo realistisch mogelijk (voor de tijd) uit elkaar rijten van mensen? Vechtspellen waar je zo hard mogelijk op elkaar in moest beuken? 20 jaar geleden was het echt niet veel anders dan nu hoor. De techniek is vooruit gegaan maar de inhoud is nog steeds hetzelfde.
En toch loopt de discussie al net zo lang. Kijk naar een Carmageddon 2, realistisch? Neah, niet met wat je tegenwoordig kan, maar uit de FAQ:quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:21 schreef DaCybrSrfr het volgende:
In de voorgaande jaren was alleen de manier waarop de executies visueel gebracht werden een stuk minder realistisch waardoor het lang niet zoveel impact heeft als de hedendaagse games.
Ik denk persoonlijk dat de kwaliteit van de graphics en geluid wel meehelpen maar lang niet de doorslaggevende factor zijn in welke mate iemand beïnvloed word. Dat zit hem meer in de mogelijkheid tot inleving dan in de plaatjes.quote:Why does the UK version have Zombies in it?
The BBFC banned (refused to classify) the original version of Carmageddon 2, so the zombies were put in instead. There are patches available restore the normal pedestrians, if you have the zombie version.
What's this about an alien version?
Some places have received an ultra-censored version with aliens instead of people.
Again, patches are available to change it back.
Realisme en hoe het geweld daarbij uitziet hoeft geen relatie te hebben met toename van geweld door games. Het is net vergelijken van tekenfilms met speelfilms waarin ook geweld komt. De laatste jaren verschijnen ook steeds meer films als Saw, Ichi the Killer, etc. die meer dan ooit gericht zijn op het echt zware geweld. Ik zou me pas zorgen als er fotorealistische games verschijnen waarbij je mensen kan martelen en dat ook het doel zou zijn. Dat zie ik niet gebeuren.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 18:22 schreef ethiraseth het volgende:
Geweld verkoopt nu eenmaal. Dat is wat alle 'stoere' gamers willen. Die willen geen Pikmin, want dat is 'te kinderachtig', maar gta:sa, want dat is 'gaaf'. En aangezien 90% van de gamers mannen zijn, en mannen sowieso al meer aangetrokken zijn tot geweld is het op zich niet onlogisch dat er veel games komen waarin geweld een belangrijk onderdeel is. Nou vind ik gta:sa nog best meevallen aangezien de graphics daarvan nou niet echt realistisch zijn, maar als ik die plaatjes zie van de PS3 en Xbox360 hou ik mijn hart vast wat voor realistisch uitziende oorlogsspellen daarop gaan uitkomen. Van mij mag het inderdaad ook allemaal wel wat minder.
Dus de interactiviteit met nepgeweld zou mensen aanzetten tot echte daden? Er is een wereld van verschil tussen een game, waarbij je blijf klikken op een muisknop, hoe grafisch realistisch het ook mag zijn en het vasthouden van een echte geweer. Bijna iedereen kan het verschil tussen de werkelijkheid en 'het is maar een game' onderscheiden. Mensen die deze grenzen niet zien, zullen dat ook hebben met andere media behalve alleen games.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
Gamen doe je actief, films onderga je passief. Denk dat dat een groot verschil is in de beleving.
Het lijkt me ene heel stuk reeler dat een film (passief ondergaan van geweld) een veel grotere indruk maakt dan een spel (actief). Gezien de film geregisseerd is en dus helemaal het onderste uit de kan haalt om het geweld op een 'mooie' manier in beeld te brengen.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
Gamen doe je actief, films onderga je passief. Denk dat dat een groot verschil is in de beleving.
je had vorige jaar wel The matrix moorden hoor, maar voorderest niet echtquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:57 schreef Sharkdoggie het volgende:
[..]
Realisme en hoe het geweld daarbij uitziet hoeft geen relatie te hebben met toename van geweld door games. Het is net vergelijken van tekenfilms met speelfilms waarin ook geweld komt. De laatste jaren verschijnen ook steeds meer films als Saw, Ichi the Killer, etc. die meer dan ooit gericht zijn op het echt zware geweld. Ik zou me pas zorgen als er fotorealistische games verschijnen waarbij je mensen kan martelen en dat ook het doel zou zijn. Dat zie ik niet gebeuren.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat films veel verder zullen gaan dan games ooit kunnen. Films zien er nog altijd realistischer uit dan games. Dan nog, zulke vormen van overdreven geweld zou dan onthouden moeten worden aan jeugdigen. Dat beteken wel dat normale volwassenen die wel behoefte hebben aan realistische oorlogsgames, die ook kunnen spelen, niet puur voor het geweld maar om de simulatie zelf waarvoor ze de game hebben gekocht.
Ik vraag me af waarom de media geen problemen heeft met films, maar wel met games. Iedereen kan er even makkelijk aankomen.
Die ouders van die schutters in columbine wouden volgens mij geld zien van Eidos, omdat die gasten Tomb Raider 1 hadden ofzoquote:Op vrijdag 8 juli 2005 18:40 schreef Gamedemon het volgende:
vind het zoiezo onzin, stel : 1 iemand draait door en schiet iemand dood door het spelen van Super mario, dan is het 1 op de hoeveel miljoen? en dan nog, hoe komt een 12 jarige aan een pistool? is dat geen betere vraag dan : waar kan ik een schadeclaim halen?
IDD, Stel het is waar, mensen gaan moorden door games, hoe groot is het percentage dan van alle gamers op de wereld die iemand vermoorden? 0.0001 % ofzoquote:Op zondag 10 juli 2005 08:53 schreef Balthar het volgende:
Niks mis met games of films.
Wel mis, ouders die niet kijken naar de leeftijdsaanduiding.
Kinderen die games en films doen/kijken van 16+, die aanduiding zit er niet voor niets op.
Sommige kinderen krijgen toch rare dromen e.d. er van.
Games zijn vaak speelgoed voor volwassenen. Daar moet je dan naar kijken.
Maar iemand die een moord pleegt en dan roepen het komt door die en die film o.i.d. is bull.
Vrijwel iedereen kijkt films of speelt games, dan zouden er wel meer moorden moeten worden gepleegd dan nu.
Jep, maarja, als je uitbrengt dat downloaden maar een van de vele redenen is waarom cdverkoop inzakt kan je niet wijzen naar die evil downloaders. Straks moeten de maatschappijen nog de oorzaak bij zichzelf zoeken.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 00:57 schreef BDisOKE het volgende:
Het nieuws is ook vaak zo eenzeidig.
Net als met brein/downloaden van mp3's.
Brein zijn gezever hoor je overal.
Maar als er is een onderzoek is dat aangeeft dat downloaden niet de oorzaak is van de dalende verkoop... dan zie je dat weer niet op bijv. nu.nl
Dat idee heb ik ook wel bij videogames.
Gaat er iemand dood na 36 uur nonstop gamendan lees je het overal.
Heeft onderzoek aangetoont dat de hersenen van gamers sneller kunnen gaan werken...
Dan zie je dat alleen op tweakers (en fok?) maar niet op nieuws sites als nu.nl...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |