quote:Er komen vier mannen een café binnen. Na een tijdje zegt de barkeeper: "Hee ik weet een goeie belgenmop!" Een van de mannen draait zich om en zegt: "Ja hee, ik ben een Belg!" "Oh, dat geeft niet", antwoordt de barkeep, "ik zal em wel wat langzamer vertellen."
Twee dezelfde grappen. Allebei even flauw. In de eerste wordt gesuggereerd dat Belgen dom zijn (ze snappen het niet zo snel) en in de tweede dat negers lui zijn. Is de tweede nu erger dan de eerste?quote:Er komen vier mannen een café binnen. Na een tijdje zegt de barkeeper: "Hee ik weet een goeie negermop!" Een van de mannen draait zich om en zegt: "Ja hee, ik ben een neger!" "Oh, dat geeft niet", antwoordt de barkeep, "ik zal em wel wat langzamer vertellen."
Zoiets is gewoon humor. Dat heeft niets met racime of discriminatie van doen. Ik ken geen enkele Antilliaan die daar niet om kan lachen.quote:'Komt een Antilliaan bij de bakker en vraagt: Mag ik vier witte bolletjes? Zegt de bakker: Wil je dat ik ze inpak, of slik je ze meteen door?'
Pfff die mogen ze houden de mijne heeft 21 versnellingen en veringquote:Op woensdag 6 juli 2005 21:04 schreef doemaardrie het volgende:
Iets met een duitser en een fiets.
maar ze zijn wel leukquote:Op woensdag 6 juli 2005 21:20 schreef HeatWave het volgende:
grappen verwijderd.
Dit is GEEN onz, en dus ook geen moppen topic, lees de OP nog eens en discussier meer, die grappen horen er dus NIET.
Ja sorry daarvoor enzo... had niet gezien want was al aan het typen toen je aan het opruimen was. Vond het zonde om ze zelf weg te halen enzoquote:Op woensdag 6 juli 2005 21:21 schreef HeatWave het volgende:
*kuch*
nog maar gedeleted. start maar een topic in ONZ voor de grappen..
Prima.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:29 schreef HeatWave het volgende:
tja, het is gewoon niet de bedoeling dat dit een moppen topic gaat worden. Ik neem aan dat je er nog wel een paar weet die je als voorbeeld kan gebruiken. OF zoals ik al zei, start een ONZ topic voor de grappen, en gebruik die in dit topic.
Is dit racistisch?quote:Waarom zijn alle Marokkanen zo snel? Omdat de langzamen al in de bak zitten.
Zo'n clich'e komt niet uit de lucht vallen, denk ik. Doe dan ook, het is allemaal even flauw, maar wat mij betreft is er pas sprake van discriminatie wanneer je er consequenties aan verbindt. Zoals "jij bent blond, dus dom, en je wordt niet aangenomen voor deze functie".quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:39 schreef POLL het volgende:
[..]
Prima.
[..]
Is dit racistisch?
Ik vind van niet. Je suggereert dat alle Marokkanen crimineel zijn, maar is dat erger dan dat alle blondjes dom zijn? Of dat alle Belgen dom zijn? Of alle negers lui?
Ik denk dat je vooroordeel ermee bevestigd wordt. En een vooroordeel is een stukje wereldbeeld. Bewust of onbewust neem je het toch mee in je overwegingen denk ik.quote:
Ja, onbewust misschien wel ja. Maar dat kun je onmogelijk op die grappen afschuiven, want die zijn een gevolg van zo'n stereotype, geen oorzaak.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:47 schreef POLL het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooroordeel ermee bevestigd wordt. En een vooroordeel is een stukje wereldbeeld. Bewust of onbewust neem je het toch mee in je overwegingen denk ik.
Omdat Marokkanen nu eenmaal een zeikerig en snel beledigd volk is over het algemeen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:13 schreef POLL het volgende:
Zijn racistische grappen erg?
Het zit in de Nederlandse cultuur gebakken om grappen over belgen te maken. Daarnaast heb je grappen over blondjes, vrouwen en -bijvoorbeeld- Marokkanen. Allemaal zijn ze denigrerend. En ja, als je wilt kan je vrouwengrappen seksistisch noemen. Grappen over Belgen en Duitsers discriminerend en zo zou je grappen over Marokkanen / luie negers etc. racisme kunnen noemen.
Maar waarom is alleen dat laatste zo erg?
Ja, maar dat is dat natuurlijk positieve discriminatie.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 22:24 schreef longinus het volgende:
In België vertellen ze de zelfde moppen als wij hier, alleen hebben ze het woordje Belg vervangen voor Nederlander.Zou dit hetzelfde gelden voor Marokkanen en Turken ?
hahahahahahahahaquote:Op woensdag 6 juli 2005 20:14 schreef SwOoSh het volgende:
over marrokkanen zijn het meestal geen grappen maar feiten....
Volgens mij vertellen ze meer moppen over Nederlandse gierigheid. Althans, dat is een onderdeel het steretype, alsmede dat we onverzorgd zouden zijn.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 22:24 schreef longinus het volgende:
In België vertellen ze de zelfde moppen als wij hier, alleen hebben ze het woordje Belg vervangen voor Nederlander.Zou dit hetzelfde gelden voor Marokkanen en Turken ?
Geintje hoop ik?quote:Op zondag 10 juli 2005 15:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Volgens mij vertellen ze meer moppen over Nederlandse gierigheid. Althans, dat is een onderdeel het steretype, alsmede dat we onverzorgd zouden zijn.
nou nou ik kom niet meer bij :quote:Op maandag 11 juli 2005 04:11 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom hebben negers grote neuzen?
Lucht is gratis!
Humor.
quote:If ethnic jokes develop twists-for example, if the target is suddenly no longer merely stupid but is presented as criminal-then that is a warning sign, Mr. Davies suggests, that pressures within the society are becoming more bitter, and serious struggle or violence may result.
But not from the jokes, he insists, which merely reflect attitudes and values. In the case of anti-Jewish jokes, to give a powerful example, he says the jokes amount to nothing when compared to straight-on Jew-baiting. No jokes have influence comparable to The Protocols of the Elders of Zion or Mein Kampf.
He does not address as directly or as fully as one might hope the anxiety felt by many Americans that ethnic jokes are serious assaults on minorities, but it is clear enough that he denigrates their impact or their importance, except as mirrors. Jokes may serve as a balance," or a kind of escape valve for pressures. Mr. Davies evidently believes that nothing can or should be done about ethnic jokes except study them for what they reveal about a society that is otherwise hidden or denied.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |