abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:13:01 #1
49894 POLL
Pathetisch
pi_28562234
Zijn racistische grappen erg?

Het zit in de Nederlandse cultuur gebakken om grappen over belgen te maken. Daarnaast heb je grappen over blondjes, vrouwen en -bijvoorbeeld- Marokkanen. Allemaal zijn ze denigrerend. En ja, als je wilt kan je vrouwengrappen seksistisch noemen. Grappen over Belgen en Duitsers discriminerend en zo zou je grappen over Marokkanen / luie negers etc. racisme kunnen noemen.

Maar waarom is alleen dat laatste zo erg?
The Black Knight always triumphs!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:13:45 #2
99630 punkgirl
Accepteer Mijn Glitterkonijn
pi_28562255
ze zijn wel grappig
We don't make mistakes in our world, only happy accidents ***
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:14:06 #3
38758 SwOoSh
Bert en Bin laden
pi_28562264
over marrokkanen zijn het meestal geen grappen maar feiten....
♠ ▪ ♣ ▪ ♥ ▪ ♦ ™
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:16:04 #4
49894 POLL
Pathetisch
pi_28562339
quote:
Er komen vier mannen een café binnen. Na een tijdje zegt de barkeeper: "Hee ik weet een goeie belgenmop!" Een van de mannen draait zich om en zegt: "Ja hee, ik ben een Belg!" "Oh, dat geeft niet", antwoordt de barkeep, "ik zal em wel wat langzamer vertellen."
quote:
Er komen vier mannen een café binnen. Na een tijdje zegt de barkeeper: "Hee ik weet een goeie negermop!" Een van de mannen draait zich om en zegt: "Ja hee, ik ben een neger!" "Oh, dat geeft niet", antwoordt de barkeep, "ik zal em wel wat langzamer vertellen."
Twee dezelfde grappen. Allebei even flauw. In de eerste wordt gesuggereerd dat Belgen dom zijn (ze snappen het niet zo snel) en in de tweede dat negers lui zijn. Is de tweede nu erger dan de eerste?
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:16:42 #5
38758 SwOoSh
Bert en Bin laden
pi_28562366
nee ook weer een opsomming van feiten
♠ ▪ ♣ ▪ ♥ ▪ ♦ ™
pi_28562691
Het is geen van allen erg. Of je nu Belgen, christenen, dikzakken, astmapatiënten, lange mensen, invaliden, Turken, homo's, vrouwen, een Antillianen of moslims op de hak neemt. Wat mij betreft is dat om het even, en met een beetje zelfspot is ook niets mis.
quote:
'Komt een Antilliaan bij de bakker en vraagt: Mag ik vier witte bolletjes? Zegt de bakker: Wil je dat ik ze inpak, of slik je ze meteen door?'
Zoiets is gewoon humor. Dat heeft niets met racime of discriminatie van doen. Ik ken geen enkele Antilliaan die daar niet om kan lachen.

Wel een Belg trouwens, maar die snapt hem gewoon niet.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28562708
Het is en blijft een grap.

Een nationaliteit word net zo gebruikt als Pietje, Moos en dom blondje gebruikt worden in een mop.

Geen discriminatie dusss
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:32:24 #8
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_28562829
Omdat al die luie gasten gewoon overgevoelig zijn en altijd hun zin krijgen als ze dicriminatie of rasistme roepen. De eerste woorden (en vaak de laatste) dat ze leerden toen ze hier kwamen.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:34:00 #9
64781 bonke
pipo koeie
pi_28562876
ach, over ons hollanders zullen ook wel wat mopjes bestaan

hoe kan je zien dat een hollander net gescheten heeft ??
dan hangt et wc-papier buiten aan de lijn te drogen
pies on joe toe
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:56:10 #10
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_28563810
Ik vind grappen over Marokkanen leuk enzo maar willen de grappenmakers wel rekening houden met het feit dat onze Noord-Afrikaanse medemensen Marokkanen heten en niet Marokanen of Marrokanen
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_28563985
Goed topic.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:04:43 #12
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28564177
Iets met een duitser en een fiets.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:05:46 #13
44649 beelz
pi_28564215
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:04 schreef doemaardrie het volgende:
Iets met een duitser en een fiets.
Pfff die mogen ze houden de mijne heeft 21 versnellingen en vering
Besef Regulier!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:20:19 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_28564871
grappen verwijderd.

Dit is GEEN onz, en dus ook geen moppen topic, lees de OP nog eens en discussier meer, die grappen horen er dus NIET.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:21:23 #15
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_28564920
*kuch*

nog maar gedeleted. start maar een topic in ONZ voor de grappen..
Get woke, go broke!
  † In Memoriam † woensdag 6 juli 2005 @ 21:21:51 #16
16961 legacythe2nd
pi_28564940
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:20 schreef HeatWave het volgende:
grappen verwijderd.

Dit is GEEN onz, en dus ook geen moppen topic, lees de OP nog eens en discussier meer, die grappen horen er dus NIET.
maar ze zijn wel leuk
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:26:06 #17
44649 beelz
pi_28565148
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:21 schreef HeatWave het volgende:
*kuch*

nog maar gedeleted. start maar een topic in ONZ voor de grappen..
Ja sorry daarvoor enzo... had niet gezien want was al aan het typen toen je aan het opruimen was. Vond het zonde om ze zelf weg te halen enzo
Besef Regulier!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:26:29 #18
49894 POLL
Pathetisch
pi_28565169
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

Is hier sowieso geen sprake van bij een grap?

Jammer overigens dat alle grappen weg zijn. Ik had er wel een paar ter illustratie willen gebruiken.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:29:43 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_28565312
tja, het is gewoon niet de bedoeling dat dit een moppen topic gaat worden. Ik neem aan dat je er nog wel een paar weet die je als voorbeeld kan gebruiken. OF zoals ik al zei, start een ONZ topic voor de grappen, en gebruik die in dit topic .
Get woke, go broke!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:39:01 #20
49894 POLL
Pathetisch
pi_28565782
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:29 schreef HeatWave het volgende:
tja, het is gewoon niet de bedoeling dat dit een moppen topic gaat worden. Ik neem aan dat je er nog wel een paar weet die je als voorbeeld kan gebruiken. OF zoals ik al zei, start een ONZ topic voor de grappen, en gebruik die in dit topic .
Prima.
quote:
Waarom zijn alle Marokkanen zo snel? Omdat de langzamen al in de bak zitten.
Is dit racistisch?

Ik vind van niet. Je suggereert dat alle Marokkanen crimineel zijn, maar is dat erger dan dat alle blondjes dom zijn? Of dat alle Belgen dom zijn? Of alle negers lui?
pi_28566066
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:39 schreef POLL het volgende:

[..]

Prima.
[..]

Is dit racistisch?

Ik vind van niet. Je suggereert dat alle Marokkanen crimineel zijn, maar is dat erger dan dat alle blondjes dom zijn? Of dat alle Belgen dom zijn? Of alle negers lui?
Zo'n clich'e komt niet uit de lucht vallen, denk ik. Doe dan ook, het is allemaal even flauw, maar wat mij betreft is er pas sprake van discriminatie wanneer je er consequenties aan verbindt. Zoals "jij bent blond, dus dom, en je wordt niet aangenomen voor deze functie".
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:47:08 #22
49894 POLL
Pathetisch
pi_28566154
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:45 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Ik denk dat je vooroordeel ermee bevestigd wordt. En een vooroordeel is een stukje wereldbeeld. Bewust of onbewust neem je het toch mee in je overwegingen denk ik.
pi_28566303
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:47 schreef POLL het volgende:

[..]

Ik denk dat je vooroordeel ermee bevestigd wordt. En een vooroordeel is een stukje wereldbeeld. Bewust of onbewust neem je het toch mee in je overwegingen denk ik.
Ja, onbewust misschien wel ja. Maar dat kun je onmogelijk op die grappen afschuiven, want die zijn een gevolg van zo'n stereotype, geen oorzaak.

Ik begrijp sowieso niet wat mensen voor afkeer hebben van stereotypen. Ik vind het altijd wel grappig.
  donderdag 7 juli 2005 @ 01:34:35 #24
44649 beelz
pi_28576009
Wat ik dan eigenlijk interessanter vind is de vraag waarom we blondjes dom vinden. Dat we Marokkanen crimineel vinden snap ik wel (dat komt zo vaak in het nieuws dat het bijna als 'normaal' wordt aangenomen). Er is daarentegen nooit iets geweest waaruit aangenomen kan worden dat blondjes dommer zijn dan bijvoorbeeld brunettes of roodharigen.
Besef Regulier!
pi_28656658
Blonde mensen zijn altijd blank (geblondeerde negers en aziaten zijn dr ook maar die worden niet meegerekend) dus de associatie met 'white trash' (=domme blanken) wordt snel gemaakt. Bovendien komen een hoop blondjes nogal dom over omdat ze denken dat dat 'cool' is en dat jongens erop afknappen als ze slim over zouden komen. Slimme meiden zijn bijna altijd niet-blond.
To zeur or not to zeur, that makes the Dutchman!
pi_28663917
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:13 schreef POLL het volgende:
Zijn racistische grappen erg?

Het zit in de Nederlandse cultuur gebakken om grappen over belgen te maken. Daarnaast heb je grappen over blondjes, vrouwen en -bijvoorbeeld- Marokkanen. Allemaal zijn ze denigrerend. En ja, als je wilt kan je vrouwengrappen seksistisch noemen. Grappen over Belgen en Duitsers discriminerend en zo zou je grappen over Marokkanen / luie negers etc. racisme kunnen noemen.

Maar waarom is alleen dat laatste zo erg?
Omdat Marokkanen nu eenmaal een zeikerig en snel beledigd volk is over het algemeen.

Zij zijn het altijd die gediscrimineerd worden volgens eigen zeggen terwijl ze zelf net zo erg zijn.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 22:20:11 #27
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28663985
Ik heb er weinig moeite mee, tenzij het om domme flauwe inkoppertjes gaat. Dan overheerst het racistische element.

Moppen waarbij het bijvoorbeeld over het doodmaken van marrokanen gaat, terwijl dat in die context toevallig niet grappig is en "marrokanen" net zo goed door "west-siberiers" vervangen kon worden (omdat er geen stereotiepen aan te pas komen dus)
Vampire Romance O+
pi_28664117
In België vertellen ze de zelfde moppen als wij hier, alleen hebben ze het woordje Belg vervangen voor Nederlander. Zou dit hetzelfde gelden voor Marokkanen en Turken ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_28665399
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 22:24 schreef longinus het volgende:
In België vertellen ze de zelfde moppen als wij hier, alleen hebben ze het woordje Belg vervangen voor Nederlander. Zou dit hetzelfde gelden voor Marokkanen en Turken ?
Ja, maar dat is dat natuurlijk positieve discriminatie.
pi_28680564
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:14 schreef SwOoSh het volgende:
over marrokkanen zijn het meestal geen grappen maar feiten....
hahahahahahahaha
Drukqs gebruik wordt zo geromantiseerd
last.fm
pi_28681136
Waarom heeft een marokkaan een speedboot, om sneller bij het brood te zijn dan de eendjes
Waarom moet je nooit lachen als een marokkaan met zijn fiets onder de tram komt, zou jouw fiets wel eens kunnen zijn

Oud en standaard moppen maar blijven leuk
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
pi_28682745
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 22:24 schreef longinus het volgende:
Volgens mij vertellen ze meer moppen over Nederlandse gierigheid. Althans, dat is een onderdeel het steretype, alsmede dat we onverzorgd zouden zijn.
  zondag 10 juli 2005 @ 15:52:37 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_28682896
geen grappen hier, alleen maar discussieren over grappen. Maar geen voorbeelden posten

Ten dode opgeschreven topic
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2005 @ 04:03:00 #34
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_28698466
quote:
Op zondag 10 juli 2005 15:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Volgens mij vertellen ze meer moppen over Nederlandse gierigheid. Althans, dat is een onderdeel het steretype, alsmede dat we onverzorgd zouden zijn.
Geintje hoop ik?
Als er 2 volkeren zijn die onverzorgd zijn dan zijn het de Engelsen en de Belgen

Verder ben ik gek op galgenhumor en 'racistische' grappen.
Het is meestal een kwestie van stereotypering.

Nu is het zo dat alle racisten stereotyperen maar dat niet iedereen die gebruik maakt van stereotypes, racisten zijn. Deze grappen gaan over en weer. Echt veel waarde eraan hechten kun je niet.

Wat dan wel weer grappig is, is dat de meeste mensen geen negergrappen gaan vertellen als ze in het gezelschap zijn van donkere mensen.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_28698494
Waarom hebben negers grote neuzen?
Lucht is gratis!

Humor .
  maandag 11 juli 2005 @ 07:46:50 #36
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_28698847
quote:
Op maandag 11 juli 2005 04:11 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Waarom hebben negers grote neuzen?
Lucht is gratis!

Humor .
nou nou ik kom niet meer bij :
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_28699009
Humor ten koste van minderheidsgroeperingen of al dan niet fictieve groepen ("domme blondjes") komen in ELKE cultuur voor. In Iran lachen ze om Turken, in Nederland zijn Belgen dom. Er is altijd wel een buurvolk om de draak mee te steken. Niks fouts aan. Het jezelf beter laten voelen door de ander dom af te schilderen zit in de menselijke natuur. Das ook humor.
Boek: "Ethnic humor" - Henry Mitchell
http://www.findarticles.c(...)_n11_v43/ai_10874371
quote:
If ethnic jokes develop twists-for example, if the target is suddenly no longer merely stupid but is presented as criminal-then that is a warning sign, Mr. Davies suggests, that pressures within the society are becoming more bitter, and serious struggle or violence may result.

But not from the jokes, he insists, which merely reflect attitudes and values. In the case of anti-Jewish jokes, to give a powerful example, he says the jokes amount to nothing when compared to straight-on Jew-baiting. No jokes have influence comparable to The Protocols of the Elders of Zion or Mein Kampf.

He does not address as directly or as fully as one might hope the anxiety felt by many Americans that ethnic jokes are serious assaults on minorities, but it is clear enough that he denigrates their impact or their importance, except as mirrors. Jokes may serve as a balance," or a kind of escape valve for pressures. Mr. Davies evidently believes that nothing can or should be done about ethnic jokes except study them for what they reveal about a society that is otherwise hidden or denied.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')