abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28559567
Omdat ik het een interessant topic vond; hier verder.

Om maar met de deur in huis te vallen een vraag voor de J.S. Back kenners:

Vroeger voor het eerst in aanraking gekomen met muziek van Johan Sebastian Bach door de musical-achtige uitvoering van Tom Parker van de Matheus Passion (die ik trouwens nog steeds erg kan waarderen, hele mooie jazzy uitvoerning van 'Erbarme Dich, mein Gott', bijvoorbeeld;... ). Nu heb ik hier wel een triple-CD liggen met de echte Matheus Passion, maar dat is een technisch nogal mager klinkende CD. Heeft iemand tips voor mij waar ik een goede uitvoering kan vinden die ook nog eens goed klinkt (qua opnamekwaliteit, dus?)
pi_28585551
Hangt ervanaf waar je van houdt: van authenticiteit, van originaliteit, of van kwaliteit. Voor authenticiteit zou je bijvoorbeeld een uitvoering van Ton Koopman kunnen nemen, of van het orkest van de 18e eeuw gespeeld op authentieke instrumenten. Voor originaliteit is Mengelberg een optie, maar dat is zo oud dat de opnamekwaliteit zuigt. Mengelberg deed zo'n drie kwartier langer over de Matheus Chailly is ook een aanrader in die trant, en zorgt in elk geval voor opnamekwaliteit. Ik heb zelf een mooie uitvoering van Helmuth Rilling, ook een aanrader...
pi_28612586
merlie, ben je in Veere of Amsterdam geweest?

Amsterdam was wel het beste concert

Hopelijk vond je 't tof
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_28646016
Oooh... Merlie heeft haar eigen wereldje gecreëerd : Het 'Klassieke Muziek' Topic 2

Maareh.. dan heb je me niet herkend Want ik was slagwerker... triangel + bekken in Dvorak, bekkens in Ives, xylofoon, klokkenspel, bekkens, vingerbekkens en guiro in Bernstein.
Wie weet kan je je die ontzettend muzikale jongen nog voor de geest halen

Wat vond je trouwens van Ives?
Ik vind het echt een waanzinnig stuk
pi_28727511
Welke symphonie speelden jullie van Ives? Ben wel benieuwd geworden, ik ken hem helemaal niet!
pi_28727803
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 12:52 schreef Minos111 het volgende:
Hangt ervanaf waar je van houdt: van authenticiteit, van originaliteit, of van kwaliteit. Voor authenticiteit zou je bijvoorbeeld een uitvoering van Ton Koopman kunnen nemen, of van het orkest van de 18e eeuw gespeeld op authentieke instrumenten. Voor originaliteit is Mengelberg een optie, maar dat is zo oud dat de opnamekwaliteit zuigt. Mengelberg deed zo'n drie kwartier langer over de Matheus Chailly is ook een aanrader in die trant, en zorgt in elk geval voor opnamekwaliteit. Ik heb zelf een mooie uitvoering van Helmuth Rilling, ook een aanrader...
Bedankt voor je tip, ik zal eens even gaan zoeken...
pi_28740039
We speelden Three Places in New England
Vooral 't tweede deel daarvan is echt waanzinnig!!

Warm was 't zondag he
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:14:05 #8
123226 merlie
the violinist :P
pi_28746074
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 03:52 schreef Mister_Slide het volgende:
Oooh... Merlie heeft haar eigen wereldje gecreëerd : Het 'Klassieke Muziek' Topic 2

Maareh.. dan heb je me niet herkend Want ik was slagwerker... triangel + bekken in Dvorak, bekkens in Ives, xylofoon, klokkenspel, bekkens, vingerbekkens en guiro in Bernstein.
Wie weet kan je je die ontzettend muzikale jongen nog voor de geest halen

Wat vond je trouwens van Ives?
Ik vind het echt een waanzinnig stuk
whahahaha jaaah ik d8, aan je plaatje te zien ben je trombonist, maar nee dus. en ja ik heb je wel gezien!!! whahaha ik moet toch zo ontzettend lachen altijd om die slagwerkers hehe... heeeel serieus heel zachtjes die bekkens pakken en dan opeens keihard BEEENGG whaha en dan weer suuuper zacht terugzetten... ik heb je dus wel gezien, die slagwerkers vallen door dat soort dingen altijd op enne je deed het heeel goed hoor ik was er trouwns in amsterdam. ik vind ives wel n grappig stuk maar n beetje bombastisch af en toe (of haal ik het nou in de war met bernstein weet et ff niet meer... een van de twee iig ) ... voor n studenten orkest wel leuk, lijkt me egt vet om te spelen, maar dr zit weinig diepgang in zeg maar. en dvorak vond ik erg goed! maar wel vind ik dat de dirigent af en toe wat rare interpretaties heeft, en dat de groepen op zich (vooral bij de strijkers) dus binnen de groep het af en toe wat ongelijk was. ook 'sprongen' er af en toe egt wat mensen uit, dat is niet zo goed want je moet natuurlijk eeen klank krijgen als groep (of heb ik dat al op mn eigen andere forum gezegd sorry jonges ik wist niet dat er al n vervolg forum bestond, ik kon em niet vinden, dus toen heb ik er zelf maar eentje aangemaakt )
always look on the bright side of life!... tudum... tudumtudumtudum...
pi_28751178
@mr_slide: ja, echt TE heet, mijn shirt stond in m'n lijf gebrand
Hoop dat Mascagni aanstaande donderdag beter gaat, want dat was waardeloos

Wat ook erg leuk voor slagwerk is, is het requiem van Brahms, 2e deel. Als paukenist heb je dan echt de tijd van je leven...
pi_28757269
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:14 schreef merlie het volgende:

[..]

hehe... heeeel serieus heel zachtjes die bekkens pakken en dan opeens keihard BEEENGG whaha en dan weer suuuper zacht terugzetten.
Whahaa! Ja, dat was ik
Je ziet dan ook altijd een paar mensen opschrikken in de zaal

Ik denk misschien wel dat je Ives bombastisch vond. Al vind ik 't zelf wel meevallen.. Maar, ik vind niet zo snel iets bombastisch

De dirigent heeft inderdaad soms wat tempi waarvan ik ze zelf nooit zou kiezen. Maarja... het is wel een geweldige man! Dus ja, dan pik je dat soort rare fratsen sneller

En de ongelijkheid zal denk ik ook misschien wel een beetje door de moeheid komen... denk ik

Ik boycot Brahms. Echt heel stom... want 't is prachtige muziek. En niemand zal 't merken dat ik 'm boycot.
Maar ik doe 't voor Mahler
pi_28772474
Dat is jazz... en moet dus in 't jazz topic
pi_28772659
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:02 schreef Mister_Slide het volgende:
Dat is jazz... en moet dus in 't jazz topic
klinkt meer klassiek
  woensdag 13 juli 2005 @ 16:33:36 #14
123226 merlie
the violinist :P
pi_28773376
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 01:05 schreef Mister_Slide het volgende:

Whahaa! Ja, dat was ik
Je ziet dan ook altijd een paar mensen opschrikken in de zaal
haha ja waaronder ik
quote:
Ik denk misschien wel dat je Ives bombastisch vond. Al vind ik 't zelf wel meevallen.. Maar, ik vind niet zo snel iets bombastisch
ja dat zal wel komen omdat je slagwerker bent
quote:
De dirigent heeft inderdaad soms wat tempi waarvan ik ze zelf nooit zou kiezen. Maarja... het is wel een geweldige man! Dus ja, dan pik je dat soort rare fratsen sneller
whahahhaha
quote:
En de ongelijkheid zal denk ik ook misschien wel een beetje door de moeheid komen... denk ik
daarvoor un pittig repetitie(-weekend) gehad dan?
quote:
Ik boycot Brahms. Echt heel stom... want 't is prachtige muziek. En niemand zal 't merken dat ik 'm boycot.
Maar ik doe 't voor Mahler
whaha kunnen die niet naast elkaar leven dan???
always look on the bright side of life!... tudum... tudumtudumtudum...
pi_28777090
Luister is naar "Sex" van The Necks, soort jazzy achtig, heel erg langzaam kwa opbouw, maar super relax, vooral tijdens huiswerk
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_28788760
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:33 schreef merlie het volgende:

[..]

haha ja waaronder ik
[..]

ja dat zal wel komen omdat je slagwerker bent
[..]

whahahhaha
[..]

daarvoor un pittig repetitie(-weekend) gehad dan?
[..]

whaha kunnen die niet naast elkaar leven dan???
Whoei

Mensen laten schrikken is altijd leuk

We hebben ervoor een behoorlijk intensieve tournee gehad... dusja... dan slaap je niet veel enzo

En Brahms was mede verantwoordelijk voor het niet toekennen van de Beethovenprijs (belangrijke compositie prijs) aan Mahler. Waardoor een gigantische carrière als grote componist niet echt mogelijk was.
En Mahler in z'n vrije tijd maar aan het componeren sloeg.
pi_28935434
En dus moest hij zijn eigen wegen zoeken in plaats van opgenomen te worden in de elitaire wereld der gevestigde musici. Geweldig toch, anders was zijn muziek vast anders geweest...

Minos zet nog een stukje Brahms op...
pi_28962222
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 09:09 schreef Minos111 het volgende:
En dus moest hij zijn eigen wegen zoeken in plaats van opgenomen te worden in de elitaire wereld der gevestigde musici. Geweldig toch, anders was zijn muziek vast anders geweest...

Minos zet nog een stukje Brahms op...
Ah, Brahms. Of het nou pianoconcerten, symfonieen of gewoon pianowerken zijn, ik vind het allemaal even fantastisch. Vooral zijn 1e pianoconcert, zijn 2e heb ik nog niet zo vaak geluisterd.
pi_29008107
Waarom zijn symfonische muziek en opera zo verschillend?
pi_29081157
Omdat het een ander genre is
pi_29097980
Dus.

Wat ik natuurlijk bedoelde is dat zang een heel andere lading geeft aan de muziek... Zelf vind ik zang veel emotioneler en lyrischer, terwijl symfonische muziek heftiger kan klinken. Misschien heeft het er wel mee te maken dat het een het geluid is van een mens en het ander niet of zo. Nou ja, goed, dat was iets wat ik me een paar dagen geleden afvroeg

Nieuwe tips: Edward Elgar - Sea Pictures, Górecki - Symphony No. 3, beiden symfonisch met zang...
pi_29100706
Die 3e symfonie van Gorecki vind ik echt niet mooi.. Ik heb em al een tijd, maar nog steeds niet helemaal tot het eind afgeluisterd.. Geef mij maar zoiets als Phaeton of Le Rouet d'Omphale ofzo van Saint Saens.. Is misschien wel licht, maar wel mooi.. Iemand die dat kent? Trouwens, het requiem van Verdi is ook mooi hoor.., vooral Dies Irae!
pi_29101524
Ja! Zit ook vet tof grote trom in z'n Dies Irae
Sowieso schreet Verdi echt heerlijk voor grote trom

Ik droom de laatste tijd trouwens steeds vaker dat ik Le Sacre ga spelen
Misschien is het wel een voorteken
Petroesjka en de Vuurvogel komen er in ieder geval aan
pi_29101661
*schaam* Kent Le Sacre niet eens.. wat is dat? Misschien ga ik binnenkort wel Borodin Polovetsian Dances spelen Die zijn zeer vet!
pi_29104194
Le Rouet d'Omphale: mooi maar een beetje overbekend! En dat is erg ja, overbekende muziek is AFGRIJSELIJK!

Heb hier twee versies liggen

Mister_Slide: nee, dat is geen voorteken, dat was een droom. Elke avond voor het slapen gaan de partituur lezen en daarna onder je kussen leggen, misschien komt het er dan ooit nog van.

Vuurvogel is gaaf trouwens, waar ga je die spelen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')