Wat is een ziel? Waaruit bestaat een ziel? Ik heb daarop nog geen duidelijk antwoord gehad dus ik neem even wat definities die ik ooit heb gehoord.
* Een ziel is het geheel van herinneringen van een mens
Zoals al eerder gezegd zijn herinneringen een puur fysiologisch proces. Het werkt met synapsen in je hersenen en het creeeren, versterken van bruggen. Bij iemand die dement is, of korsakov heeft, vallen die bruggen weg of gaan de synapsen kapot. Herinneringen vallen in het niets. Als je sterft, sterven je hersenen volledig af. Je synapsen en bruggen gaan volledig naar de klote. Je dementie wordt dus algeheel: je herinnert je niets meer. Een ziel kan dus niet bestaan uit herinneringen.
* Een ziel is het geheel van gevoelens van een mens
Serotonine, dopamine, noradrenaline, epifrine, endorfines, etc. is het antwoord hier. Zo veroorzaken een bepaalde hoeveelheid epifrine in de hersenen angstgevoelens. Norepifrine (noradrenaline) veroorzaken geirriteerde, vijandige gevoelens. Serotonine is verantwoordelijk voor het al dan niet nerveus zijn. Een belangrijke is FEA, een stemmingsverbeteraar en veroorzaker van euforische gevoelens (verliefdheid bijv.). FEA zit ook in chocolade. Maar eet het niet teveel, want een teveel aan FEA zorgt voor parenoia. En er is veel wisselwerking tussen de verschillende stoffen die verschillende emoties teweeg brengen. Als je sterft, stopt je hormoonhuishouding, de klieren en andere delen van je lichaam die die stoffen aanmaken, sterven af. Je voelt helemaal niets meer. Geen angst, verliefdheid, boosheid, wat dan ook. Een ziel kan dus niet bestaan uit gevoelens.
Wat maakt een mens een mens? Een mens is het geheel van zijn herinneringen en gevoelens. Beide sterven af bij de dood. Wat blijft er over?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell