abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juli 2005 @ 12:03:14 #26
87681 Sark
Shellslaaf
pi_28470561
Zit nu op dat forum te kijken en deze is ook aardig huge dus MR.J zou je mij maybe een duwtje in de goede richtin kunnen geven en vertellen waar ik maybe deze schema's kan vinden.
If you always do what you always did you always get what you always got!
  maandag 4 juli 2005 @ 12:14:13 #27
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_28470982
Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 4 juli 2005 @ 13:29:49 #28
87681 Sark
Shellslaaf
pi_28474176
Is zo, veel dank
If you always do what you always did you always get what you always got!
pi_28474864
[quote]Op maandag 4 juli 2005 11:41 schreef Mr.J het volgende:

[..]

En waarom kom je dan opeens aan? Omdat vet niet meer goed verbrandt wordt? Maar het spierverlies zal dat toch wel weer compenseren nietwaar?
[/quot]

Nee, het gaat erom dat je hormonen veranderen rond die leeftijd. Niet om de compensatie.
  maandag 4 juli 2005 @ 14:48:06 #30
19479 Mr.J
pi_28477098
Maar wat hebben die veranderende hormonen te maken met dikker worden dan? Dat wordt hier beweerd.
pi_28481923
Wanneer er een relatie is tussen de hormoonspiegels en je methabolisme dan is dat het antwoord.

maandag 4 juli 2005 @ 18:48:13 #32
19479 Mr.J
pi_28485104
Ja welke precies.

Ik heb namelijk zelf absoluut geen kennis van de biochemie van het menselijk lichaam en het daarbijhorende endocriene systeem waar ook je HPTA onder valt.
  maandag 4 juli 2005 @ 18:54:30 #33
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_28485296
quote:
Op maandag 4 juli 2005 18:48 schreef Mr.J het volgende:
Ja welke precies.

Ik heb namelijk zelf absoluut geen kennis van de biochemie van het menselijk lichaam en het daarbijhorende endocriene systeem waar ook je HPTA onder valt.

Ik hou mijn mond verder
pi_28486080
quote:
Op maandag 4 juli 2005 18:48 schreef Mr.J het volgende:
Ja welke precies.

Niet? Dat valt me weer tegen van je
pi_28505229
Ik zou opzich ook wel een paar extra kilo's kunnen gebruiken, maar om daar veel eiwitten voor te gaan eten lijkt me ook allemaal niet echt verstandig. Ik moet mezelf dan echt vol gaan proppen met vlees en zuivel (waarschijnlijk kom ik dan nog steeds maar 2 kilo aan ), en wat ben ik dan?
Een paar kilo zwaarder en ongelovelijk ongezond bezig. Teveel eiwitten is naar mijn weten helemaal niet goed, waarschijnlijk ook één van de grootste oorzaken van alle welvaartsziektes van tegenwoordig. Dus als je iemand bent die heel moeilijk aankomt, moet je jezelf misschien afvragen of je liever dun en redelijk gezond bent (mensen die aan de dunne kant zijn hebben toch de beste weerstand?) of een paar kilo's zwaarder met een bruut ongezond lichaam. Of zijn al die eiwitten bijvoorbeeld niet meer zo slecht als je er keihard bij gaat trainen?
pi_28505422
Icelus,
waarom zouden eiwitten slecht zijn dan?
  dinsdag 5 juli 2005 @ 11:47:42 #37
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_28505906
proteine slecht??

Dit topic wordt steeds leuker
pi_28506064
Nadelen van te veel eiwitten

Het eten van te veel eiwitten heeft nadelen, zoals blijkt uit het volgende overzicht.

- Belasting van de nieren
Bij de afbraak van eiwitten ontstaan verschillende andere stoffen, waaronder ureum. De nieren moeten zorgen dat dit afvalproduct via de nieren weer uit het lichaam verdwijnt. Door veel eiwitten te eten, stellen we onze nieren zwaar op de proef. En als de nieren niet goed werken, kan een gevaarlijke situatie ontstaan: het lichaam wordt als het ware vergiftigd. Ureum trekt ook veel water aan, met ureum verdwijnt daardoor ook veel vocht uit je lichaam.

- Purines
Een tweede afvalproduct van eiwitten zijn de purines. Hieruit vorm zicht urinezuur, dat we normaal gesproken uitplassen. Maar als de nieren niet goed funcitoneren, kan er teveel urinezuur in het bloed blijven circuleren en dan kunnen zich kristallen gaan vormen, bijvoorbeeld in de gewrichten. Mensen met jicht weten hoe pijnlijk dit kan zijn.

- Zuur/base evenwicht
Dit is een aspect waar vooral vanuit de natuurgeneeskunde op wordt gewezen. Bloed, urine en andere lichaamsvochten hebben een bepaalde zuurgraad. Eiwitten, afgebroken tot aminozuren, werken verzurend. Dit kunnen we compenseren door bijvoorbeeld veel groenten te etn. Maar veel mensen eten juist veel vlees en weinig groente en dit verstoort het zuur/base evenwicht in het lichaam.
------------

Eiwitovervoeding
In de meeste westerse landen is de totale eiwitconsumptie twee- tot driemaal zo hoog als de werkelijke behoefte. Veel van deze eiwitten zijn afkomstig uit vlees. Volgens de Duitse professor dr. Lothar Wendt is dit één van de oorzaken van de enorme toename van verschillende welvaartsziekten, zoals hart- en vaartziekten en reumatische aandoeningen.

Het wendt-dieet:
Een wetenschapper die vaak heeft gewaarschuwd tegen "eiwitovervoeding" is professor Lothar Wendt (1907-1989), Internist in Frankfurt am Main. Het viel hem op dat van 1946 tot 1978 in (het toenmalige) West-Duitsland het aantal sterfgevallen ten gevolge van een hartinfarct tot het twintigvoudige was gestegen. Het gebruik van vlees met veel dierlijke eiwitten, nam in dezelfde periode sterk toe, evenals het roken van sigaretten. Daartegen bleef de consumptie van vet gelijk en nam het gebruik van aardappel en granen zelfs met 45 % af. De conclusie van professor Wendt was dat de stijging van het aantal hartinfarcten behalve aan het tabaksgebruik, vooral moest worden toegeschreven aan het nuttigen van een overmaat aan dierlijke eiwitten.

In de meeste leerboeken is te lezen dat het menselijke lichaam geen overtollige eiwitten kan opslaan. Professor Wendt toonde echter aan dat ons lichaam daartoe wel degelijk in staat is. Eenvoudig gezegd, gaat dit als volgt. In eerste instantie komen de eiwitten terecht in het onderhuisbindweefsel. Net zoals het geval is met overtollige vetten. De opslag van eiwitten kan daar overigens geen kwaad. Maar blijft men echter doorgaan met de consumptie van teveel eiwitten, dan raakt het onderhuids bindweefsel op een gegeven moment "vol". Dan komen die overtollige eiwitten uiteindelijk in het bloed terecht en gaan opzoek naar een andere uitweg.
De eiwitten in het bloed zorgen ervoor dat het bloed dikker wordt en op een gegeven moment kunnen eiwitten neerslaan op de wanden van de haarvaten, de fijnste vertakkingen van bloedvaten. Dat is in feite al het voorstadium van de beruchte aderverkalking. Uiteindelijk kunnen die eiwitten ook neerslaan op de slagaderwanden. En dan ontstaat er een reële kans op verstopping van een bloedvat en dus op een hart- of herseninfarct.

Volgende Wendt duurt het voor de doorsnee mens zo'n 20 tot 30 jaar voordat het onderhuidse bindweefsel "vol" begint te raken. Daarna is het de beurt aan de haarvaten en afhankelijk van het type mens, komen dan zo rond de leeftijd van 50 jaar uteindelijk de grote slagaders aan de beurt, waardoor ze echt gevaar gaan lopen. Zeker als er ook nog andere risicofactoren in het spel zijn, zoals een te hoog cholesterolgehalte.

Wendt heeft zich er vervolgens in verdiept hoe de eiwitophoping in het onderhuidse bindweefsel en de vaatwanden kan verminderen (en misschien nog belangrijker) hoe het voorkomen kan worden. Dat leidde tot het naar hem vernoemde Wendt-dieet. Het woord dieet roept bij veel mensen weerstand op, maar het wendt-dieet is heel makkelijk te volgen.
Het enige dat u hoeft te doen, is gedurende een bepaalde periode of dag strikt vegatarisch te eten, dat wil zeggen:

Een maand per jaar, en vervolgens:
Een dag per week
Een maaltijd per dag

Strikt vegetarisch houdt in dat u alleen plantaardig voedsel en niets van dierlijke herkomst eet.
Geen vlees of vleesproducten, geen eieren, melk, kaas, yoghurt of kwak. Geen vis, mosselen en garnalen. Van de plantaardige voedingsmiddelen mag soja niet gebruikt worden om het te rijk is aan eiwitten.
pi_28543321
Mooi artikel. Maar wanneer eet je te veel eiwitten?

Ik meende dat je lichaam 30 gram per 2 uur kan opnemen.
pi_28543658
Het voedingscentrum doet de volgende aanbevelingen:

Volwassen vrouwen: minimaal 0,60 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.
Volwassen mannen: minimaal 0,65 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Een volwassen man van 72 kilogram heeft dus volgens deze normen ten minste 72 x 0,65 = 47 gram eiwit nodig.

Als voorbeeld:

Ontbijt: 2 sneden brood (6 gram eiwit)
2 plakken kaas ( 10 gram eiwit)
1 portie jam (0 gram)
1 glas melk (6 gram)
1 gekookt ei (6 gram)
Totaal aantal eiwitten bij het ontbijt: 28 gram

Tussendoor
2 koppen koffie met koffiemelk (2 gram)
gevulde koek (3 gram)
Totaal: 5 gram

Lunch: Bolletje met huzarensalade (4 gram)
3 sneden brood (9 gram)
1 portie vleeswaren (3 gram)
2 plakken kaas (10 gram)
1 appel (0 gram)
totaal bij de lunch: 26 gram

Warme maaltijd:
flink stuk vlees (28 gram)
4 grote lepels groente (4 gram)
4 aardappelen (4 gram)
Jus (0 gram)
2 glazen rode wijn (0 gram)
1 schaaltje yoghurt (6 gram)
totaal bij de warme maaltijd: 42 gram

's avonds:
2 koppen koffie met koffiemelk (2 gram)
3 koekjes (2 gram)
totaal: 4 gram

Alles bij elkaar opgeteld krijgt onze proefpersoon op een dag dus 105 gram eiwit binnen.
Zou deze proefpersoon dus 75 kilo wegen, dan heeft hij 75x0,65= 49 gram eiwit nodig.
Hij krijgt met zijn toch niet uitzonderlijke voeding dus al ruim het dubbele aan eiwitten binnen.
En dat is eigenlijk net zo met de meeste mensen in de westerse wereld.
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:58:57 #41
19479 Mr.J
pi_28543892

Damn, ik zit op 300gram eiwitten per dag. Ga ik nu dood?!

Anyway, de beste meneer in kwestie mag ipv rond te neuzen op het voedingscentrum wat echte info zoeken. Voor zover ik weet zit je onder de 6 a 7 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nog veilig.
pi_28543957
quote:
Op maandag 4 juli 2005 09:30 schreef Catch22- het volgende:
Vis is gezond, helpt niet veel denk ik
Wel eens van vette vis gehoord?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_28544014
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:58 schreef Mr.J het volgende:

Anyway, de beste meneer in kwestie mag ipv rond te neuzen op het voedingscentrum wat echte info zoeken. Voor zover ik weet zit je onder de 6 a 7 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nog veilig.
Gelukkig dat er fokkers zijn die het beter weten dan het malafide Voedingscentrum
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_28544025
Ik haal dit uit een boek vandaan.
Ik zeg niet dat ik nu extreem op mijn aantal eiwitten ga letten, maar als mensen (die vrijwel niet kunnen aankomen) willen aankomen, krijgen ze waarschijnlijk het advies zich vol te proppen met eiwitten. Dan lijkt het mij toch wel handig om dit soort verhalen ook in je overweging mee te nemen
pi_28544483
1.90 en 65/70 kg...

Kerel! Ikzelf ben 2.03 en weeg rond de 86 kg maar dat vind ik eigenlijk al te weinig. Als ik jou was zou ik naar een sportschool gaan, zij kunnen je wel meer vertellen over voeding en trainen.
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:26:50 #46
19479 Mr.J
pi_28544818
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 12:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Gelukkig dat er fokkers zijn die het beter weten dan het malafide Voedingscentrum
Vooral als die ondezoeken hebben gelezen die keurig in de Pubmed staan ja.
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:39:14 #47
19479 Mr.J
pi_28545259
(Kracht)sporters hebben om te beginnen al meer eiwitten nodig dan een niet sporter. 2 a 3 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht is normaal, in een kuur kan dat richting 5gram gaan zonder eerder beschreven schade.
quote:
Protein and amino acid requirements of adults: current controversies.

Millward DJ.

Centre for Nutrition & Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey, United Kingdom.

Protein intakes vary widely but costs and benefits of such variation is a long standing unresolved issue. The wide range of reported values for the minimum protein intake for N equilibrium in adults, i.e. 0.39 to 1.09 g/kg is best explained by an Adaptive Metabolic Demands model in which metabolic demands include amino acid oxidation at a rate varying with habitual protein intake and which changes slowly with dietary change. Thus within the reported data the true minimum requirement intake, the lowest values in the range at intakes approaching the Obligatory Nitrogen Loss, allows only fully adapted subjects to achieve N equilibrium. The higher values reflect incomplete adaptation. (13)C-1 leucine tracer balance studies of this model show (a) a fall with age in apparent protein requirements, (b) better than predicted efficiency of wheat protein utilization, and (c) controversially, lower lysine requirements than other workers, consistent with new evidence of de novo synthesis of lysine from urea salvaged by large bowel microflora. The main implication of the requirements model for athletes on high protein diets is increased exercise induced amino acid oxidation and risk of loss of body N when such high intakes are not maintained.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial

PMID: 11897889 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Protein and amino acid requirements of adults: current controversies.Millward DJ.
Centre for Nutrition & Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey, United Kingdom. Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S130-40.

Nu even eea zoeken waaruit blijkt dat zoveel eiwitten niet schadelijk is als zojuist beweerd.
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:45:12 #48
19479 Mr.J
pi_28545465
quote:
Nutritional Myths that Just Won't Die: Protein!

By Will Brink

"Nutritional Myths that Just Won't Die: Protein!"

When it comes to the topic of sports nutrition there are many myths and fallacies that float around like some specter in the shadows. They pop up when you least expect them and throw a monkey wrench into the best laid plans of the hard training athlete trying to make some headway. Of all the myths that surface from time to time, the protein myth seems to be the most deep rooted and pervasive. It just won't go away. The problem is, exactly who, or which group, is perpetuating the "myth" cant be easily identified. You see, the conservative nutritional/medical community thinks it is the bodybuilders who perpetuate the myth that athletes need more protein and we of the bodybuilding community think it is them (the mainstream nutritional community) that is perpetuating the myth that athletes don't need additional protein! Who is right?

The conservative medical/nutritional community is an odd group. They make up the rules as they go along and maintain what I refer to as the "nutritional double standard." If for example you speak about taking in additional vitamin C to possibly prevent cancer, heart disease, colds, and other afflictions, they will come back with "there is still not enough data to support the use of vitamin C as a preventative measure for these diseases," when in fact there are literary hundreds of studies showing the many benefits of this vitamin for the prevention and treatment of said diseases.

And of course, if you tell them you are on a high protein diet because you are an athlete they will tell you, "oh you don't want to do that, you don't need it and it will lead to kidney disease" without a single decent study to back up their claim! You see they too are susceptible to the skulking myth specter that spreads lies and confusion. In this article I want to address once and for all (hopefully) the protein myth as it applies to what the average person is told when they tell their doctor or some anemic "all you need are the RDAs" spouting nutritionist that he or she is following a high protein diet.

[..]

Myth #2 "High protein diets are bad for you"

So the average person reads the above information on the protein needs and benefits of a high protein diet but remembers in the back of their mind another myth about high protein intakes. "I thought high protein diets are bad for the kidneys and will give you osteoporosis! " they exclaim with conviction and indignation. So what are the medical facts behind these claims and why do so many people, including some medical professionals and nutritionists, still believe it?

For starters, the negative health claims of the high protein diet on kidney function is based on information gathered from people who have preexisting kidney problems. You see one of the jobs of the kidneys is the excretion of urea (generally a non toxic compound) that is formed from ammonia (a very toxic compound) which comes from the protein in our diets. People with serious kidney problems have trouble excreting the urea placing more stress on the kidneys and so the logic goes that a high protein diet must be hard on the kidneys for healthy athletes also.

Now for the medical and scientific facts. There is not a single scientific study published in a reputable peer - reviewed journal using healthy adults with normal kidney function that has shown any kidney dysfunction what so ever from a high protein diet. Not one of the studies done with healthy athletes that I mentioned above, or other research I have read, has shown any kidney abnormalities at all. Furthermore, animals studies done using high protein diets also fail to show any kidney dysfunction in healthy animals.

Now don't forget, in the real world, where millions of athletes have been following high protein diets for decades, there has never been a case of kidney failure in a healthy athlete that was determined to have been caused solely by a high protein diet. If the high protein diet was indeed putting undo stress on our kidneys, we would have seen many cases of kidney abnormalities, but we don't nor will we. From a personal perspective as a trainer for many top athletes from various sports, I have known bodybuilders eating considerably more than the above research recommends (above 600 grams a day) who showed no kidney dysfunction or kidney problems and I personally read the damn blood tests! Bottom line? 1-1.5 grams or protein per pound of bodyweight will have absolutely no ill effects on the kidney function of a healthy athlete, period. Now of course too much of anything can be harmful and I suppose it's possible a healthy person could eat enough protein over a long enough period of time to effect kidney function, but it is very unlikely and has yet to be shown in the scientific literature in healthy athletes.

So what about the osteoporosis claim? That's a bit more complicated but the conclusion is the same. The pathology of osteoporosis involves a combination of many risk factors and physiological variables such as macro nutrient intakes (carbs, proteins, fats), micro nutrient intakes (vitamins, minerals, etc), hormonal profiles, lack of exercise, gender, family history, and a few others. The theory is that high protein intakes raise the acidity of the blood and the body must use minerals from bone stores to "buffer" the blood and bring the blood acidity down, thus depleting one's bones of minerals. Even if there was a clear link between a high protein diet and osteoporosis in all populations (and there is not) athletes have few of the above risk factors as they tend to get plenty of exercise, calories, minerals, vitamins, and have positive hormonal profiles. Fact of the matter is, studies have shown athletes to have denser bones than sedentary people, there are millions of athletes who follow high protein diets without any signs of premature bone loss, and we don't have ex athletes who are now older with higher rates of osteoporosis.

In fact, one recent study showed women receiving extra protein from a protein supplement had increased bone density over a group not getting the extra protein! The researchers theorized this was due to an increase in IGF-1 levels which are known to be involved in bone growth. Would I recommend a super high protein diet to some sedentary post menopausal woman? Probably not, but we are not talking about her, we are talking about athletes. Bottom line? A high protein diet does not lead to osteoporosis in healthy athletes with very few risk factors for this affliction, especially in the ranges of protein intake that have been discussed throughout this article.

[..]
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:58:50 #49
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_28546019
Voedingscentrum

En bedankt J...ik had al geen zin meer de moeite te nemen.

en maar 300 gr? Miet!
  woensdag 6 juli 2005 @ 13:01:08 #50
19479 Mr.J
pi_28546099
300 gram is voor homo's ja.

Stel ik je nu weer teleur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: