quote:
Op zondag 3 juli 2005 03:37 schreef ElmoOnline het volgende:..
Dit is het verhaal in het kort van wat er zich af heeft gespeeld. Ik voel me kei klote, want ik was net op stap toen een oud-klasgenootje van me het nieuws kwam vertellen. Op zich kon ik er goed mee om gaan, totdat ze zei dat het de baas van mijn beste vriendin was. Ik heb haar direct opgebeld en het bleek dat zij nog van nix wist. Ik voel me zo klote. Mijn avond was echt verpest en ik kon niet meer goed nadenken. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
..
Had je dan een heel persoonlijke band met de baas van je beste vriendin?
Da's toch van een heel andere orde dan je eigen moeder die overlijdt?
Als je overstuur raakt van mensen die overlijden die je viavia kent, dan moet je misschien weleens nadenken of je enige geestelijke hulp moet zoeken. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar je kunt er vanuit gaan dat er een hele hoop mensen die je viavia kent zullen overlijden naarmate je ouder wordt; de meeste mensen geven dat een plaats en raken allleen daadwerkelijk overstuur bij hun eigen naasten (familie en goede vrienden) als die overlijden. Je kunt niet alle leed van de wereld op je eigen schouders nemen en op jezelf betrekken.
Misschien nog eens met je eigen familie weer eens goed praten over je eigen moeder. Klinkt misschien stom, maar je moet ergens een oorzaak zoeken waarom je zo verschrikkelijk van slag raakt als de baas van je vriendin komt te overlijden. Het is niet onwaarschijnlijk dat het je vooral herinnert aan de nare ervaring van je eigen moeder die dood ging en dat je daarom zo van slag raakt?
Juist voor beginnende pubers (je was 13 schreef je) kan ik me voorstellen dat het verwerken van zo'n emotie moeilijk is en dat je heel lang met de gevolgen blijft lopen van zo'n klap op een cruciale leeftijd.
Ik weet verder de oplossing niet, maar hopelijk vind je een manier om alles een plek te geven. Mensen gaan nu eenmaal onherroepelijk dood, dus er is geen ontsnappen aan.