quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 09:11 schreef merdeka het volgende:[..]
Dat hoeft niet. Een green card geeft je het recht op verblijf, werk en sociale zekerheid, soort permanente verblijfsvergunning dus. Het is geen staatsburgerschap. Als je staatsburger wilt worden moet je een hele procedure doorlopen, en voldoen aan de eis dat je minimaal 5 jaar legaal in de US woont (of 3 jaar mits getrouwd met een Amerikaans staatsburger)
Als je Amerikaans staatsburger wordt raak je niet per definitie je oude nationaliteit kwijt. Sommige landen, zoals Marokko of Canada, maken het via hun wetten onmogelijk om het staatsburgerschap van dat land kwijt te raken. In dat geval kan de Amerikaanse overheid weinig anders doen dan accepteren dat deze nieuwe Amerikaanse staatsburgers ook hun oude nationaliteit houden.
In Nederland is er geen wet die het je onmogelijk maakt om je Nederlanderschap te verliezen, dus als je als Nederlander applied voor het Amerikaans staatsburgerschap raak je je Nederlandse nationaliteit kwijt en moet je je NL paspoort inleveren.
Voor mij een reden om nooit US Citizen te willen zijn. Ik vind Permanent Resident voor de toekomst wel goed genoeg, en voorlopig voldoet mijn work permit ook prima.
Als je getrouwd bent met een US citizen en jij naturaliseert tot Amerikaans als Nederlander, mag je het Nederlanderschap houden. Ik heb zelf mijn Nederlanderschap ingeruild voor het Amerikaanse burgerschap (ik was niet getrouwd dus ben ik het automatisch verloren!!!). Het was een makkelijke procedure, duurde iets van 8 maanden (in de staat California) en ben dus automatisch het Nederlanderschap kwijtgeraakt (oh well!!) Mijn redenen om het Amerikaans burgerschap aan te nemen waren numerous. De Amerikaanse overheid kan het niet schelen of je meer nationaliteiten hebt, zei erkennen het andere burgerschap toch niet, voor de US regering ben je alleen een U.S. citizen. Het zijn meer de andere landen die problemen hebben met hun burgers bezit van meerdere nationaliteiten (zoals Nederland of Duitsland).
Een "green card" is de permanente verblijfsvergunning voor de USA, er zijn geen andere soorten, je hebt tijdelijke verblijfsvergunningen zoals work permits (H visa, L visa, O visa, etc.) maar de lawful permanent residency status (green card status) kan op varierende manieren verworven zijn: marriage, werk (heel moeilijk), DV lottery (oftewel Diversity visa Loterij), Asylum, Family visa (marriage valt onder deze category zowel als naaste family leden, ouders, kinderen (biologisch zowel als geadopteerd), broers/zussen, etc.) Met de green card mag je in de eerste 5 jaren dat je in de VS woont niet op de federale sociale voorzieningen (sommige staten verbieden ook aanspraken op sociale voorzieningen van de individuele staat zelf) aanspraak doen, (public charge, grounds for deportation), na 5 jaar dus wel.
Een "green card" is dus de immigranten status van America, (lawful permanent residency), het vervalt in principe nooit, je hebt recht om je in de VS te vestigen, te werken en na enige tijd aanspraak op andere rechten van US citizens (zoals welfare, etc.), sommige dingen zijn alleen weggelegd voor US citizens with only the US citizenship though (certain FBI, CIA clearances) ook val je als een green card houder onder immigratie wetten, je kunt je status kwijtraken (dus het land uitgeschopt worden) voor vele redenen (crimineel, zowel misdemeanor of felony). als je een US citizen bent (geboren of genaturalizeerd) val je niet meer onder de immigratie wetten.
[ Bericht 15% gewijzigd door CalifornianNewYorker op 15-07-2005 10:46:31 ]