abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:27:12 #1
109973 Beautygirl
Miss Alberts
pi_28401575
Ik ging vorige week wandelen met mijn hondje, het was al donker en we liepen richting ons huis. Toen we in de straat liepen, klonk er ineens een keiharde donder van de bliksem, en daarna nog een paar andere hevige donderslagen. Mijn hondje is hier enorm van geschrokken, en ging trillend op de grond liggen. Ik heb hem moeten dragen, het is maar een klein hondje en nog maar een paar meter naar huis, dus dat was geen probleem.

Iedere avond als het donker wordt, vlucht mijn hondje naar boven, waar hij sinds de traumatisering pas naartoe gaat. Hij ligt daar te trillen, en krijgt iedere keer zowat een hartaanval.

Woensdag werd ik midden in de nacht wakker, omdat ik wou kijken hoe het met mijn hondje weg. Ik zag hem niet beneden, want mijn broer was als laatste naar boven gegaan, dus ik wist niet waar hij was. Overal gezocht, wassie kwijt. Toen keek ik in de donkere, kille garage. Had hij daar heel de nacht in gezeten! Helemaal trillend en brakend hem eruit gehaald, daarna had hij nog diarree. Gister donderde het weer, en hij raakte weer helemaal in paniek. Iedere avond trilt hij nu heel de tijd, en vindt geen rust meer. Ik maak me zo`n zorgen om hem, want wandelen wil hij ookal niet meer. Moet ik ermee naar de dierenarts gaan, of heeft iemand hier ervaring mee?
Jaja, het wordt weer geweldig.
pi_28424084
Niet allemaal tegelijk
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:44:02 #3
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_28424139
doe maar gewoon even niet

[ Bericht 84% gewijzigd door V. op 03-07-2005 08:53:11 ]
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_28424195
en ook niet

[ Bericht 97% gewijzigd door V. op 03-07-2005 08:53:32 ]
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:47:54 #5
38758 SwOoSh
Bert en Bin laden
pi_28424239
hij is gewoon bang voor die herrie, is onze hond ook en dan gaat die zich helemaal lopen aanstellen....

niet teveel aandacht aan besteden anders word het alleen maar erger....
♠ ▪ ♣ ▪ ♥ ▪ ♦ ™
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:49:09 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_28424299
Nou dat is niet niks. Ik ben bang dat het feit dat jij óók geschrokken bent van de ellende het hondje heeft gesterkt in de gedachte dat er iets engs is. Dat heb je natuurlijk niet met opzet gedaan het is heel begrijpelijk dat je je rotschrikt als je hond er zo aan toe is.
Je moet om te beginnen jezelf voorhouden dat jouw angst en bezorgdheid de hond in zijn angst * versterkt* probeer dus opgewekt en flink te zijn in de geest van * kom op jôh, niks aan de hand hoor * . Medeleven zal waarschijnlijk averechts werken. Een bange hond heeft het meest aan een baas die helemaal niet bang is en de hond erop die manier van weet te overtuigen dat er niks is om bang voor te zijn.
Even een paar vraagjes; hoe oud is de hond ? hoe is zijn gezondheid op dit moment is hij van huis uit erg schrikkerig en zenuwachtig ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_28424334
Sja dit had onze hond ook en waarschijnlijk nog wel meer honden. Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Bij onze hond werd het vanzelf wat minder gaande de jaren.

Anders geef hem prozac?

Bij nieuwjaar zou ik het beest maar ergens in een kelder stoppen of ergens waar je het vuurwerk het minste hoord.
pi_28424382
Ik zou zeggen dat je de hond niet overdreven meer aandacht moet geven of troosten. Net als met vuurwerk moet je het gewoon negeren anders voelt de hond zichzelf heel erg zielig en nu komt ze/hij er vanzelf overheen
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:56:23 #9
27929 piere
doe mij maar bier
pi_28424526

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 02-07-2005 21:15:38 (lees de faq van F&F) ]
fok you ja!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:08:25 #10
78780 deedeetee
pi_28424883

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 02-07-2005 21:15:52 (opm. al weg) ]
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:16:43 #11
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_28425145
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:49 schreef deedeetee het volgende:
probeer dus opgewekt en flink te zijn in de geest van * kom op jôh, niks aan de hand hoor * . Medeleven zal waarschijnlijk averechts werken. Een bange hond heeft het meest aan een baas die helemaal niet bang is en de hond erop die manier van weet te overtuigen dat er niks is om bang voor te zijn.
Ik zou hem eigenlijk helemaal negeren. Als je hem aandacht geeft als hij bang is, beloon je hem voor dat gedrag. En als je een hond eenmaal beloont, gaat hij het gedrag vaker vertonen.

Gewoon doorgaan met je normale bezigheden dus. De hond moet leren dat onweer niets is om je anders van te gaan gedragen. Dan trekt het vanzelf bij, gok ik.
pi_28425195
Dit lijkt me een goeie link :
http://www.dogweb.nl/gedrag/vuurwerk
pi_28425261

[ Bericht 89% gewijzigd door Blues op 02-07-2005 21:28:20 (als je niets zinvols te melden hebt, zeg dan niks) ]
Nothing to see here, carry on
pi_28425410
0verigens.. is het hondje volgens mij niet bang voor onweer.. maar gewoon voro het donker!
dat maakt het dus een dagelijks probleem he.. en stukje lastiger op te lossen dan angst voor knallen
aangezien het beestje nu kennelijk elke avond dikke paniek heeft
en genoeg paniek om er van te gaan braken.. dat kun je niet oplossen met enkel negeren!

misschien bij de DA even iets halen van kalmeringsmiddelen voor savonds
en er dan idd geen aandacht aan geven
hij mag het best eng vinden..m aar zal toch moeten leren dat het allemaal wel meevalt
met behulp van de juiste dosis kalmeringsmiddelen is het beestje van zichzelf al stuk rustiger.. en dan idd geen aandacht
en tegen de tijd hij op de kalmeringsmiddelen de nacht redelijkl fatsoenlijk door komt.. die langzaam gaan afbouwen

want als je er aandacht aan geeft.. dan bevestig je zijn gedrag
en dan gaat hij er mee door
maar het is nu (tenminste zo komt het op mij over) te heftig om gewoon te negeren
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:31:01 #15
106821 Shalbo
plaything
pi_28425543
Je had hem in eerste instantie NOOIT mogen optillen. Daarmee heb je zijn angst bevestigd. Je had moeten doen alsof er niets aan de hand was en zijn zielige gedoe moeten negeren, hoe erg het gepiep en het tegengestribbel ook was. Je had zelfs nog een extra stukje kunnen gaan lopen, zodat hij aan het onweer kon wennen en zien dat er niests was om bang voor te zijn, omdat jij zelf ook normaal bleef doen. En jij bent immers zijn voorbeeld, de leider van zijn roedel.

Het probleem is nu dus dat je hond het gevoel heeft dat hij in zijn recht staat als hij bang is voor dit onweer: jij hebt immers zijn angst bevestigd. Het is heel moeilijk om hem daar nu weer vanaf te helpen. Kweet alleen niet precies hoe je dat moet doen: dat meot je dan maar even op internet opzoeken. Nu weet je in ieder geval waar het aan ligt dat hij zo overstressed raakt
bitchy
And I was like "yeah...whatever..."
  zaterdag 2 juli 2005 @ 21:36:20 #16
78780 deedeetee
pi_28425734
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 21:26 schreef Uhmmie het volgende:

want als je er aandacht aan geeft.. dan bevestig je zijn gedrag
en dan gaat hij er mee door
maar het is nu (tenminste zo komt het op mij over) te heftig om gewoon te negeren
Helemaal mee eens, maar aangezien het gedrag tot nu toe niet genegeerd is leek het mij een goed idee om het om te zetten in iets positiefs. Dus in een situatie waar de hond angstig gedrag vertoont proberen hem af te leiden door net te doen of er niks aan de hand is en wat leuks met de hond te gaan doen. Daarbij moet er wel op gelet worden dat het niet een soort belonen van angst wordt en dat kan best weer moeilijk zijn. Misschien is negeren dan idd de beste oplossing....
Een kalmerend middel lijkt me overgens ook een goed idee, je moet de angst spiraal zien te doorbreken.
pi_28426622
tja das het punt he
het is toch net te heftig om het volledig te negeren

punt is.. waar ga je van aandacht afleiden over op aandacht geven
beetje nare situatie
en kalmeringsmiddelen alleen.. doenn niets natuurlijk
tenzij je het arme beest de rest van zn leven aan "de pillen" wil hebben

vervelende is dat je er moeilijk de hele nacht oor wakker kan blijven

misschien het hondje snachts in een niet al te grote ruimte.. waar hij zich thuis voelt
minder groot.. is minder moeite om "alles" ind e gaten te houden
en savonds als het wel al donker is.. maar je nog niet op bed ligt.. idd proberen er iets positiefs van te maken
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:13:35 #18
78780 deedeetee
pi_28426934
Nou ik hoop dat de TS er iets aan heeft.

Laat je ff weten hoe het nu gaat Beautygirl ?
pi_28427451
als je hem niet aangeleerd zou hebben dat onweer eng en gevaarlijk is, zou hij/zij er geen last van hebben.
dus volgende keer niet all beschermend het hondje oppakken en koesteren en gerust stellen, gewoon meeslepen en laten merken dat er geen fuck is om bang voor te zijn .
pi_28427816
Doen alsof er niks aan de hand is, dan gaat je hondje er vanzelf ook zo over denken.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:58:51 #21
109973 Beautygirl
Miss Alberts
pi_28428520
Ja, net als doen of er niks aan de hand is mischien wel het beste, maar zo moeilijk als je een klein hondje van ziet piepen, en wil dat zijn baasje hem vasthoudt. Ik denk dat ik negeren toch maar ga proberen, hij ligt nu trillend op de bank.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:34:39 #22
109973 Beautygirl
Miss Alberts
pi_28429799
Ik ga in ieder geval vanavond op de bank slapen. Hij zit nu verstopt achter de televisie, en heeft last van hartproblemen, ik voel me zo schuldig.

Update: Ook in de schuur, waar hij eerst nog nooit was geweest, achter een BBQ.

[ Bericht 23% gewijzigd door Beautygirl op 02-07-2005 23:53:18 ]
  zaterdag 2 juli 2005 @ 23:34:56 #23
109973 Beautygirl
Miss Alberts
pi_28429812
Heeft het zin om langs de dierenarts te gaan?
pi_28429904
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 23:34 schreef Beautygirl het volgende:
Heeft het zin om langs de dierenarts te gaan?
Tja, misschien voor wat rustgevends om het te doorbreken?
pi_28430108
als je m helemaal gaat berschermen en zelfs op de bank gaat slapen voor dat beest... zal hij ALTIJD bang zijn voor onweer enzo ... want dan weetie dat het baasje lief gaat doen.
Negeren en lekker laten piepen. medelijden werkt averechts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')