abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28399734
Ik heb net mijn havo-diploma gehaald, en twijfel nog steeds of ik hierna vwo wil gaan doen. Zijn er mensen die dat hebben gedaan? En is het niveauverschil erg groot? Ik deed C&M en zou dan op vwo ook Frans krijgen. Is dat erg moeilijk (loop dan namenlijk wel een jaar achter, had dit jaar en vorig jaar geen Frans).
En als je goede redenen weet om geen vwo te gaan doen, dan mag dat natuurlijk ook altijd
Ehh... Ok
pi_28399898
Wat voor nut ga je hebben om vwo te doen?
Wil je daarna naar de universiteit? Dan kun je beter je HBO Propedeuse in 1 jaar halen op dat gebied, en daarna naar de uni.
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
pi_28399920
Ga naar HBO, haal daar je propedeuse en doe dan universiteit. Dan verlies je geen jaar.
pi_28399967
En hoe werkt dat propedeuse precies?
Ehh... Ok
pi_28400016
Gewoon het eerste jaar doen, alle vakken halen en klaar is kees, of Mesad in dit geval.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:47:10 #6
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28400083
Jah, lekker studeren; neuken en zuipen... in welke volgorde dan ook. Anders zit je weer 2 jaar bij je ouders vaag te wezen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28400100
En kan je dan alleen zo'n zelfde opleiding op de universiteit gaan doen (dus als je op HBO een economische opleiding doet, dat je dan alleen een economische opleiding kan gaan doen op de uni) of kan je dan ook iets heel anders gaan doen?
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:48:05 #8
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28400114
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:45 schreef Shakes het volgende:
Gewoon het eerste jaar doen, alle vakken halen en klaar is kees, of Mesad in dit geval.
Precies Het is een jaartje buffelen (of niet, afhankelijk van de studie), maar je stroomt daarna meteen in in het WO.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:48:29 #9
106776 Nickthedick
pi_28400131
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:47 schreef Mesad het volgende:
En kan je dan alleen zo'n zelfde opleiding op de universiteit gaan doen (dus als je op HBO een economische opleiding doet, dat je dan alleen een economische opleiding kan gaan doen op de uni) of kan je dan ook iets heel anders gaan doen?
Ja, volgens mij kun je altijd wel bij sociologie terecht
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28400147
Je kan ook VWO in 1 jaar gaan doen en dan naar de Uni, dan raak je ook geen jaar stufi kwijt
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:49:33 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28400171
quote:
Enige aansluiting is wel vereist ja. Met een P van Toerisme kom je de Rechtenfaculteit niet binnen.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:50:33 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400192
Maar dan (als je nu je propedeuse gaat halen op HBO-niveau) ben je wel al 1 jaar studiefinanciering "kwijt", hou daar wel even rekening mee

Tevens denk ik dat het best slim is om eerst VWO te doen en dan straks met een goeie basis aan een vervolgopleiding te beginnen.
Nu een HBO-propedeuse gaan halen terwijl je niet weet wat je wil, heeft weinig zin denk ik...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:55:49 #13
106776 Nickthedick
pi_28400366
Ja, maar TS heeft nu ook al vakken die 'ie van z'n LL niet meer in kan halen? Dus; de keuze is al beperkt toen 'ie z'n vakken op de havo koos.
pi_28400380
met je vwo kun je in principe alles doen wat binnen jouw profiel ligt. Mocht je nu een hbo opleiding gaan doen, en er achter komen dat het niet iets is wat je wilt, heb je alsnog een jaar verneukt + je jaar stufi. Met vwo is je keuze breder, en heb je misschien ook nog wat tijd om je wat te verdiepen in een vervolgstudie
pi_28400561
Ik zou Frans nog wel in kunnen halen d.m.v. gewoon heel hard leren (moet kunnen lijkt me, heb dat nooit echt gedaan). En wat ik na vwo precies wil gaan doen weet ik nog niet echt, wil gewoon naar de universiteit.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:02:59 #16
106776 Nickthedick
pi_28400633
Wat wil je in godesnaam met Frans?
pi_28400670
Ik niks, maar dat krijg je gewoon, of je nou wil of niet.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:05:36 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400710
En je kunt nog even wat ouder en "rijper" worden.
Die 1 a 2 jaar scheelt echt een hoop op die leeftijd.
Ik klinkt nu als een ouwe muts, maar achteraf was het veel slimmer geweest als ik dat gedaan had (ben nu 23 en afstuderende), ik was veel te jong toen ik begon met studeren.

En argumenten als "ik wil gewoon naar de universiteit", zijn natuurlijk bagger, hoop dat e dat zelf ook gaat inzien...
Je gaat een opleiding doen die jou klaarstoomt voor de rest van je werkende leven, dat moet dus ook een beetje leuk zijn en bij jou passen, wil je het vol kunnen houden en nog plezier kunnen hebben in je leven
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:05:53 #19
122151 MacVincent
28 and counting...
pi_28400715
Gewoon HBO gaan doen en een eigen bedrijf beginnen. Works for me...
Land of the free, home of the brave
Come on, annoy me....I need the comic relief!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:09 #20
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28400721
Frans is verplicht op het vwo als deelvak, en zelfs het hele vak in cm.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:14 #21
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400722
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:02 schreef Nickthedick het volgende:
Wat wil je in godesnaam met Frans?
Profielen Nick... daar zit dat in.
(Volgens mij... ik snap dat hele nieuwe systeem nog niet helemaal )
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:59 #22
106776 Nickthedick
pi_28400756
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:04 schreef Mesad het volgende:
Ik niks, maar dat krijg je gewoon, of je nou wil of niet.
Wat voor vakken heb je nu? en welke richting wil je globaal doen?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:07:58 #23
106776 Nickthedick
pi_28400790
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Ik ook niet.
pi_28400799
De opleiding waar ik me nu voor ingeschreven heb (International Business en Languages), daarvan weet ik eigenlijk niet echt zeker of dat wel is wat ik wil, vandaar dat ik nu dus ook weer begin te twijfelen.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:10:03 #25
106776 Nickthedick
pi_28400867
Waar ben je goed in? en wat vind je leuk?
pi_28400909
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

neh in vwo zit frans in het algemene deel, is gewoon verplicht vak voor iedereen
pi_28400929
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Wat voor vakken heb je nu? en welke richting wil je globaal doen?
Heb/had nu biologie (krijg ik niet op het vwo), tekenen, geschiedenis, Duits1,2, wiskundeA1, economie1. En wat ik hierna wil gaan doen? Tja... Engels lijkt me leuk om te studeren of geschiedenis. Heb me nu dus ingeschreven voor een economische opleiding (vraag me niet waarom, dat vraag ik me nu zelf ook af).
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:21:15 #28
106776 Nickthedick
pi_28401318
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:11 schreef Mesad het volgende:

[..]

Heb/had nu biologie (krijg ik niet op het vwo), tekenen, geschiedenis, Duits1,2, wiskundeA1, economie1. En wat ik hierna wil gaan doen? Tja... Engels lijkt me leuk om te studeren of geschiedenis. Heb me nu dus ingeschreven voor een economische opleiding (vraag me niet waarom, dat vraag ik me nu zelf ook af).
Laat mij je dit vertellen... je bent wat...17? Je interesses zullen veranderen. Als je het echt niet zeker weet, kun je idd beter VWO gaan doen. MAAR; studies zijn niet wat ze lijken. Niemand weet precies waar 'ie aan begint als ze zich inschrijven voor een studie; dus ik betwijfel of je als je je VWO hebt afgerond WEL weet wat je wil gaan studeren.

Anyway... succes met je keuze.
pi_28401629
En er is hier niemand die zelf na havo vwo is gaan doen?
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:29:00 #30
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28401646
Nick, dan issie wel weer 1 a 2 jaar ouder, misschien dan een stukkie wijzer en weet hij meer waar hij heen wil in de wereld

Mesad: ga lekker nog VWO doen, lijkt me heel verstandig, zeker als ik je een-na-laatste post zo lees, je weet totaal nog niet wat je wil.

Nope, ik heb HAVO gedaan en ben daarna op mijn 17e het HBO ingerold. Achteraf gezien was ik te jong en had ik beter nog VWO o.i.d. kunnen gaan doen, ookal wist ik precies wat ik wilde gaan doen en heb ik deze opleiding nu ook bijna afgerond.
Maar het is zo gelopen en ik kan het niet terugdraaien.
Maar als je echt niet weet wat je wil doen... ga dan niet zo maar lukraak wat doen, da's niet slim

[ Bericht 19% gewijzigd door BBQ-kip op 01-07-2005 23:34:56 ]
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:31:43 #31
106776 Nickthedick
pi_28401773
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:29 schreef BBQ-kip het volgende:
Nick, dan issie wel weer 1 a 2 jaar ouder, misschien dan een stukkie wijzer en weet hij meer waar hij heen wil in de wereld

Mesad: ga lekker nog VWO doen, lijkt me heel verstandig, zeker als ik je een-na-laatste post zo lees, je weet totaal nog niet wat je wil.
Maar dan weet 'ie nog steeds niet of de studie wel interessant is. Was jouw studie alles wat je ervan verwacht had?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:36:53 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28401974
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:31 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Maar dan weet 'ie nog steeds niet of de studie wel interessant is. Was jouw studie alles wat je ervan verwacht had?
Mijn studie was heel anders, maar het beroep waarvoor ik studeer is wel voor een groot gedeelte wat ik ervan verwacht had, ik had me goed voor laten lichten en wist precies wat ik wilde, dat scheelde echt een hoop
pi_28401997
Ik ben geen 'ie, ik ben een zij
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:38:34 #34
106776 Nickthedick
pi_28402036
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:37 schreef Mesad het volgende:
Ik ben geen 'ie, ik ben een zij
Sorry, je naam klinkt en leest niet echt vrouwelijk.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:38:51 #35
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28402046
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:41 schreef Shakes het volgende:
Ga naar HBO, haal daar je propedeuse en doe dan universiteit. Dan verlies je geen jaar.
TS is 17 wat maakt een jaar meer of minder dan nog uit?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:40:05 #36
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28402089
Ik zeg ga lekker naar het vwo meid, blijf daar nog een jaar zitten ofzo en begin dan eens op je gemak aan een studie.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:40:11 #37
106776 Nickthedick
pi_28402095
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:36 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Mijn studie was heel anders, maar het beroep waarvoor ik studeer is wel voor een groot gedeelte wat ik ervan verwacht had, ik had me goed voor laten lichten en wist precies wat ik wilde, dat scheelde echt een hoop
Veel mensen hebben de luxe niet om te weten wat voor beroep ze later willen uitvoeren.
pi_28403176
Ik ben zelf na HAVO naar het HBO gedaan. Studie gekozen die me leuk leek. Na een maand wist ik het, dit is niets voor mij. Het ging traag, langzaam, sloom en het interesseerde me daardoor niet meer. Na het eerste jaar had ik mijn P nog niet, extra half jaar gedaan en ondertussen gewerkt. Daarna (na 2 jaar dus) ben ik naar de uni gegaan. Tempo paste me beter. Alles ging sneller en toch dieper en ik haalde meer studiepunten dan op het HBO. Alhoewel toen ik begon aan het HBO was ik 16/17 en achteraf gezien misschien nog wel te jong. Niet dat het dan te moeilijk was (ondanks dat ik niet alles haalde vond ik het wel super makkelijk) maar ik was er nog niet echt klaar voor. In die extra 2 jaar ben ik toch verandert.

Misschien dat naar het VWO gaan niet zo'n gek idee is, alhoewel ik veel meer heb geleerd door te gaan 'studeren' dan dat ik, denk ik, op de middelbare school geleerd zou hebben. Middelbare school blijft zo middelbare school achtig.

Ik zou weer hetzelfde doen, alhoewel ik het dan wel in 1x zou halen. Wat jij moet doen... als je twijfelt zou ik naar het HBO gaan. Dan merk je het vanzelf. Op de middelbare school blijf alles hetzelfde en weet je het nog niet over 2 jaar.
pi_28406055
Ik heb zoiets van: "Waarom meer van hetzelfde doen?" Ga naar het HBO en maak kennis met het Hoger Onderwijs. Dan leer je echt wat. Is het niet inhoudelijk, dan is het in elk geval wat studeren inhoudt. Die ervaring gaat je nog van pas komen.

Natuurlijk kan het ook misgaan en kan je erachter komen dat de studie niks voor je is. Dan wissel je gewoon of zoek je een andere oplossing. Dat risico is net zo goed aanwezig als je nog eens 2 jaar VWO hebt gedaan. Stel dat je op het VWO onverhoopt zakt of dat de universiteit niks voor je is, dan heb je een groter probleem. Je moet gewoon niet uitgaan van zulke doemscenario's.

In de tijd dat je VWO doet kan je zeker 2 jaar een poging doen om een propedeuse te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 4 juli 2005 @ 15:14:01 #40
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_28478069
verschil hbo-wo is denk ik groter dan vwo-wo

je mist zeker wat essentiële wiskunde etc..

ik zou gewoon lekker eerst vwo doen en anders een speciaal tussenjaar nemen en zeker niet naar het hbo gaan vaak bestaan er ook geen goed aansluitende studies... Zelf studeer ik politicologie en dat bestaat niet in hbo-vorm
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
  maandag 4 juli 2005 @ 15:28:56 #41
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_28478589
Waarom niet 2 jaar VWO in 1?
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
  maandag 4 juli 2005 @ 18:39:48 #42
70187 Dorset
Nee, net even anders
pi_28484844
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:08 schreef Mesad het volgende:
De opleiding waar ik me nu voor ingeschreven heb (International Business en Languages), daarvan weet ik eigenlijk niet echt zeker of dat wel is wat ik wil, vandaar dat ik nu dus ook weer begin te twijfelen.
Tja, dat weet je nooit als je aan IBL begint. Ik heb het gedaan (in Arnhem), en naderhand wist ik dat het wel een leuke opleiding was, maar dat de praktijk niks voor mij bleek te zijn. Als je de weg kiest via het hbo en niet via het vwo, dan zou ik wel willen adviseren om het hbo daarna wel af te maken.

Als je namelijk met een hbo-propedeuse met wo begint heb je (1) geen afgeronde hbo-opleiding en (2) geen zekerheid over hoe de universiteit werkt. Verkijk je daar niet op, de universiteit is heel anders ingericht (en in de praktijk in veel gevallen ook zwaarder), dan het hbo. Maw, als je naar de universiteit overstapt moet je eigenlijk wel 200% zeker weten of je het wilt doen, anders zou ik dus gewoon het hbo afmaken.

Mocht je naderhand alsnog naar de universiteit willen doorstromen, dan kan dat altijd nog. Er zijn enkele schakelprogramma's die toegang tot masters geven (ik doe nu economie in Nijmegen). Die aansluiting is in elk geval beter dan vanuit de hbo-propaedeuse.

Mocht je nu al wél zeker weten dat je naar de uni wil en niet naar het hbo, dan sluit ik me bij iedereen aan die adviseert om vwo te doen. Die basis is gewoon veel beter.
Denken, Durven, Doen! (in de juiste volgorde)
pi_28569121
Het is je eigen keuze, wat je wil later. Als je naar de universiteit wil, zou ik zelf er voor kiezen om nog 5 en 6 vwo te doen. Dan heb je gewoon een goeie basis. .
Zelf ga ik dit ook doen. .
Hoi.
pi_28584466
Ik ga het doen, van havo E&M naar vwo N&T of N&G met economie 1+2
pi_28718110
Heb het ook gedaan, eerst havo toen vwo (weliswaar MNO), informeer bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar de mogelijkheden voor vrijstellingen!
pi_28725762
Ik ga nu vwo in 1 jaar doen.
Ik hoef alleen maar Frans1 en een klein beetje wiskunde in te halen.
En vakken die ik heb afgesloten hoef ik niet meer te doen. Zoals ANW, Maatschappijleer en dergelijke.
Maar ben je nu niet wat laat?
  dinsdag 12 juli 2005 @ 01:52:19 #47
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_28725806
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:11 schreef Mesad het volgende:

[..]

Als je twijfelt tussen engels, geschiedenis en economie zou ik ff VWO doen. Want je kan duidelijk nog geen weloverwogen studiekeuze maken

zie het als tip, niet als afbouwende kritiek.. Voor je een opleiding kiest moet je zeker weten dat je het wilt, anders verdoe je je tijd (been there, done that)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 12 juli 2005 @ 02:15:40 #48
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_28726119
Ga gewoon vwo doen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat in die 2 jaar tijd je interesses voor vervolgopleidingen gigantisch kunnen veranderen. Ben zelf ook een hbo-p doorstromer (na 3 jaar rondkutten op 2 hbo opleidingen) en heb nu echt spijt dat ik niet gewoon mijn vwo ben gaan doen naar de havo. maarja, ik wilde ook wat anders blabla, maar het is heel erg tegengevallen. Sowieso is Hbo een grote aanfluiting, nivo daar is echt té triest voor woorden wat ik heb meegemaakt, maar ik maakte ook compleet verkeerde keuzes qua opleiding omdat ik simpelweg nog te jong was (16 jaar toen ik klaar was met de havo).
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_28843511
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:28 schreef Mesad het volgende:
En er is hier niemand die zelf na havo vwo is gaan doen?
Ik heb 't gedaan, omdat ik niet wist wat ik wilde. Ik weet het nu nog niet maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik heb oude stijl gedaan maar ik vond het verschil niet dramatisch groot. Maar ik was dat hele schoolse gebeuren zat en ik zat in een kutklas, dus erg leuk vond ik het niet.
Qua leerstof; het was grotendeels hetzelfde maar ze gingen overal dieper op in, en sneller ook. Daarin ligt ook het gevaar; ik hield grotendeels dezelfde vakken (pré-profielen tijd, thank god) en had het idee alsof ik alles wel wist, maar ze gingen er veel dieper op in dus ik bleef steeds rond de 6 hangen Ik was ook mijn motivatie enzo kwijt, en na 7 jaar middelbare school werd ik gek. Maar dat verschilt per persoon.
Dus het is in principe makkelijk te doen. Ik haalde zevens enzo op de Havo, zesjes op 't vwo zonder me echt in te spannen.

En ik ben trouwens Engels gaan studeren Ik twijfelde ook tussen Geschiedenis en Engels.
Tap tap tap
pi_28851557
Ik ga het nu echt officieel doen !

Als ik in september een voldoende haal voor sk/nk toelatings toets
pi_28962402
Ik heb het gedaan, van havo N&T met duits naar vwo N&T met Frans, hetgeen me dan ook de kop gekost heeft. Verder kwam ik in een kutklas terecht en mijn motivatie daalde dus ook echt tot onder het nulpunt. Achteraf blij dat ik t niet gehaald heb, ben blij dat ik nu op het HBO zit
Liever rijk, lui en vergenoegd dan een sloeber die daag'lijks zwoegt
pi_61906992
Ik heb ongeveer dezelfde probleem...
ik ben nu 17 en word dit jaar 18 ik zit in havo 5
heb namelijk me vmbo diploma en vroeg me af of ik hierna vwo moet doen in 1 jaar of dat ik hbo in 1 jaar moet doen? wil namelijk even zekerheid voordat ik me havo diploma krijg, ik wil denk ik zowieso naar de universiteit.
ik ben van plan fiscaal economie te studeren.
pi_61911358
quote:
Op donderdag 25 september 2008 15:50 schreef missalxq het volgende:
Ik heb ongeveer dezelfde probleem...
ik ben nu 17 en word dit jaar 18 ik zit in havo 5
heb namelijk me vmbo diploma en vroeg me af of ik hierna vwo moet doen in 1 jaar of dat ik hbo in 1 jaar moet doen? wil namelijk even zekerheid voordat ik me havo diploma krijg, ik wil denk ik zowieso naar de universiteit.
ik ben van plan fiscaal economie te studeren.
Ik zou je aanraden om vwo te doen, maar je kan ook hbo bedrijfseconomie/fiscale economie propedeuse halen. Dan heb je ook een goede basis. Vwo moet je proberen om in 1 jaar te halen, via ee ROC of iets dergelijks. 2 jaar vwo zou ik je niet aanraden.
  donderdag 25 september 2008 @ 18:52:03 #54
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_61911392
Nederlands een beetje bijspijkeren zou ook niet gek zijn.
pi_61923536
quote:
zodra je een HBO propedeuse hebt, kun je al naar gelang je vakkenpakket op de middelbare school een WO-opleiding gaan volgen.

Stel je hebt iets met economie en wiskunde gedaan, dan kun je zonder toelatingstoets Economie gaan studeren, maar ook een taal. Geneeskunde dan weer niet, want daarvoor heb je zaken als natuur- scheikunde en biologie nodig

maar in principe is een HBO - P een toelating tot welke WO studie dan ook
Ja doei.
pi_61923601
Trouwens, dat kan nog risky zijn, aangezien op veel HBO's de administratie zo kut is, dat je je P misschien helemaal nog niet hebt aan het einde van het schooljaar. Heb het zien gebeuren.
pi_61923619
meestal kun je wel beginnen aan een universiteit zonder daadwerkelijk P-papiertje in handen. Maar neem wel aan dat ze hem ergens begin oktober echt willen zien
Ja doei.
  vrijdag 26 september 2008 @ 10:00:30 #58
149465 DahaKa
Een duif met brood om zn nek
pi_61925056
zou niet gelijk de stap maken van havo/hbo/uni, hoor genoeg verhalen van mensen die hun P (rechten in mijn geval) halen, doen alsof ze alles weten (en dus bijdehand doen ) en als ze dan echt een x een tentamen krijgen GIGANTISCH op hun bek gaan . Dus dat jaartje VWO zou niet eens zo gek zijn, het stoomt je iig meer klaar voor de uni dan hbo in mijn optiek
?????????????????????????????????????????????
  vrijdag 26 september 2008 @ 10:02:26 #59
149465 DahaKa
pi_61925095

[ Bericht 100% gewijzigd door DahaKa op 26-09-2008 10:07:56 ]
  vrijdag 26 september 2008 @ 10:07:42 #60
149465 DahaKa
pi_61925185
oeps net wakker
pi_61925194
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 10:00 schreef DahaKa het volgende:
zou niet gelijk de stap maken van havo/hbo/uni, hoor genoeg verhalen van mensen die hun P (rechten in mijn geval) halen, doen alsof ze alles weten (en dus bijdehand doen ) en als ze dan echt een x een tentamen krijgen GIGANTISCH op hun bek gaan . Dus dat jaartje VWO zou niet eens zo gek zijn, het stoomt je iig meer klaar voor de uni dan hbo in mijn optiek
ik denk dat dat helemaal aan de persoon ligt.

Er zjin VWO-ers die typische WO instelling hebben, en VWO-ers die typische HBO-instelling hebben.
Zo zijn er vast ook HAVO-ers die prima kunnen gedijen op het WO

zelf zit ik een beetje tussen beide kampen in, maar neig meer naar WO, vandaar dat ik ben overgestapt, maargoed, ik heb wel VWO gedaan als vooropleiding, dus dat ging vrij soepel (hoefde geen HBO P te hebben).
Maar daarmee ben ik niet ' beter klaargestoomd ' voor het WO dan een HAVO-er die direct na de HBO-P doorstroomt naar het WO. Het gaat erom wat je wil, en als je dan ook maar een greintje intelligentie in je hebt, kun je alles wat je wilt uiteindelijk ook wel afmaken

vind ik dan
Ja doei.
  vrijdag 26 september 2008 @ 10:15:09 #62
149465 DahaKa
pi_61925311
Daar heb je in principe wel gelijk mee. Als men genoeg ambities heb, kunnen ze ver komen . Nou ja goed, ik bedoelde dan ook wat meer de bijdehante hbo'er die denk dat hij nu een hbo-p heeft hij wel genoeg kennis bezit, maar vervolgens het universitair niveau onderschat. Maar inderdaad, knokken ze er echt voor dan moet het gewoon ook te doen zijn. Heb daarom zeker wel respect voor iemand die opklimt van niveau naar niveau, maar hij moet het dan wel goed vast kunnen houden
pi_72527729
Ik wil ook vwo doen na mijn havo, ik zit nu in mijn examenjaar.
Maar ik twijfel wel heel erg, vooral door mijn leeftijd (bijna 17). Dat zou dus betekenen dat ik op mijn 20 pas kan beginnen aan de uni. Ook omdat ik een maatschappelijk/economisch georiënteerde studie wil doen, hoewel ik nog niet precies weet wat. Qua studie had ik meer in gedachten: politicologie, sociologie of iets met economie (consultancy, bedrijseco.)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Misschien dat deze studies een net iets betere aansluiting hebben dan andere studies?
Ja
pi_72527853
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:22 schreef Ephesis het volgende:
Maar ik twijfel wel heel erg, vooral door mijn leeftijd (bijna 17). Dat zou dus betekenen dat ik op mijn 20 pas kan beginnen aan de uni. Ook omdat ik een maatschappelijk/economisch georiënteerde studie wil doen, hoewel ik nog niet precies weet wat. Qua studie had ik meer in gedachten: politicologie, sociologie of iets met economie (consultancy, bedrijseco.)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Misschien dat deze studies een net iets betere aansluiting hebben dan andere studies?
Het is handiger om zelf een topic aan te maken. Dit topic is al een jaar oud.
Maar goed. Er is helemaal niets raars aan om met 20 pas te gaan studeren. Vrij gangbare leeftijd zelfs. Ik begin met 23 pas aan een universiteit. Boeiend.
pi_72528060
Ik zeg doen, ik wist zelf ook niet welke richting ik op wilde gaan en heb het zelf ook gedaan dus. Ik zou aanraden om het dan versneld te doen op het volwassenenonderwijs, en niet in te stromen op Vwo5, dan hoef je alle nutteloze vakken niet meer te doen (Maatschappijleer, Lichamelijke Opvoeding, Geschiedenis1, CKV) Ik heb zelf N&T+Biologie1,2+Frans1,2 gedaan op de Havo en op het Vwo. Kreeg toen dus verplicht Duits1 erbij terwijl ik dat sinds de derde niet meer had gehad. Ik weet alleen niet hoe dat zit met de nieuwe profielen . Als je vragen hebt hoor ik het wel.
pi_72528391
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:31 schreef Tegan het volgende:
Ik zeg doen, ik wist zelf ook niet welke richting ik op wilde gaan en heb het zelf ook gedaan dus. Ik zou aanraden om het dan versneld te doen op het volwassenenonderwijs, en niet in te stromen op Vwo5, dan hoef je alle nutteloze vakken niet meer te doen (Maatschappijleer, Lichamelijke Opvoeding, Geschiedenis1, CKV) Ik heb zelf N&T+Biologie1,2+Frans1,2 gedaan op de Havo en op het Vwo. Kreeg toen dus verplicht Duits1 erbij terwijl ik dat sinds de derde niet meer had gehad. Ik weet alleen niet hoe dat zit met de nieuwe profielen . Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Ik kreeg er Biologie en Tekenen bij . Biologie had ik al sinds de 2e niet meer gehad, dat is inderdaad nooit meer goedgekomen, ik liep te veel achter.
Tap tap tap
  maandag 7 september 2009 @ 21:19:17 #67
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_72532378
Ik doe het nu. 5 havo afgerond naar 5 vwo.

Beetje uitkleuteren beetje tijd voor mezelf. Ik doe nu wat extra sporten leer een instrument ga wat meer uit verdient wat meer etc etc. en pomp wat meer 16 jarige smatjes.

Soms denk je wel eens van kut maar ik voelde me net wat te jong om te gaan studeren.
pi_72532450
Studeren is een stuk leuker dan de middelbare school hoor . Veel meer vrijheid .
Tap tap tap
pi_72532489
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:21 schreef CherryLips het volgende:
Studeren is een stuk leuker dan de middelbare school hoor . Veel meer vrijheid .
Daarom raad ik ook volwassenenonderwijs aan .
pi_72538380
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:22 schreef Tegan het volgende:

[..]

Daarom raad ik ook volwassenenonderwijs aan .
Volwassenenonderwijs is echt niks. Heb het zelf nooit gedaan, maar iedereen die ik ken die het gedaan heeft vond het kut en onpersoonlijk. Je kan veel beter 2 jaartjes chillen in een leuke klas op het vwo.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 7 september 2009 @ 23:59:45 #71
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72539652
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:22 schreef Ephesis het volgende:

Zat mensen die "pas" op hun twintigste aan de universiteit beginnen. Ik was 21 en ben waarschijnlijk pas op mijn 27e klaar. Op de universiteit maakt leeftijd een stuk minder uit dan op de middelbare school. En ach, dan begin je later, betekent dat je ook pas later gaat werken en daar is niks mis mee, je moet je hele leven nog werken.
quote:
Op maandag 7 september 2009 21:19 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Ik doe het nu. 5 havo afgerond naar 5 vwo.

Beetje uitkleuteren beetje tijd voor mezelf. Ik doe nu wat extra sporten leer een instrument ga wat meer uit verdient wat meer etc etc. en pomp wat meer 16 jarige smatjes.

Soms denk je wel eens van kut maar ik voelde me net wat te jong om te gaan studeren.
Iemand die denkt dat het stoer is om op internet of all places te praten over "smatjes pompen" moet inderdaad maar niet gaan studeren.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_72539699
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:23 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Volwassenenonderwijs is echt niks. Heb het zelf nooit gedaan, maar iedereen die ik ken die het gedaan heeft vond het kut en onpersoonlijk. Je kan veel beter 2 jaartjes chillen in een leuke klas op het vwo.
Als je het fijn vind om nog met te laat briefjes, verplicht gym en ga zo maar door kan je dat idd doen. Ik vond het zelf heerlijk dat ik als volwassene werd behandeld, dat ik zelf mocht bepalen of ik kwam, maar als ik kwam, dat de stof dan wel op de schoolse manier werd uitgelegd en behandeld. Bovendien ook een jaar korter, en ik had een redelijk hechte klas. Op het Vmbo en Havo Volwassenenonderwijs zijn idd erg veel irritante leerlingen, op het Vwo vind je vooral gezakte mensen en mensen die na de Havo Vwo willen gaan doen, vrijwel alleen serieuze leerlingen...
pi_72539798
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:01 schreef Tegan het volgende:

[..]

Als je het fijn vind om nog met te laat briefjes, verplicht gym en ga zo maar door kan je dat idd doen. Ik vond het zelf heerlijk dat ik als volwassene werd behandeld, dat ik zelf mocht bepalen of ik kwam, maar als ik kwam, dat de stof dan wel op de schoolse manier werd uitgelegd en behandeld. Bovendien ook een jaar korter, en ik had een redelijk hechte klas. Op het Vmbo en Havo Volwassenenonderwijs zijn idd erg veel irritante leerlingen, op het Vwo vind je vooral gezakte mensen en mensen die na de Havo Vwo willen gaan doen, vrijwel alleen serieuze leerlingen...
En wat is het voordeel dat je "zelf mag bepalen of je komt"? Denk je dat je later in het bedrijfsleven ook "zelf mag bepalen of je komt"? En ook in het bedrijfsleven zal je soms klusjes moeten doen die niet altijd even leuk zijn.
pi_72539837
quote:
Op maandag 7 september 2009 23:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Zat mensen die "pas" op hun twintigste aan de universiteit beginnen. Ik was 21 en ben waarschijnlijk pas op mijn 27e klaar. Op de universiteit maakt leeftijd een stuk minder uit dan op de middelbare school. En ach, dan begin je later, betekent dat je ook pas later gaat werken en daar is niks mis mee, je moet je hele leven nog werken.
[..]

Iemand die denkt dat het stoer is om op internet of all places te praten over "smatjes pompen" moet inderdaad maar niet gaan studeren.
Uberhaupt een dodelijke uitdrukking. Instant IQ drop.
  dinsdag 8 september 2009 @ 00:08:47 #75
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_72539887
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 00:05 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

En wat is het voordeel dat je "zelf mag bepalen of je komt"? Denk je dat je later in het bedrijfsleven ook "zelf mag bepalen of je komt"? En ook in het bedrijfsleven zal je soms klusjes moeten doen die niet altijd even leuk zijn.
Werk hebben waarbij je vaste werktijden hebt is zó 1900.
pi_72539909
quote:

[..]

Het ligt helemaal aan jezelf. Beperkingen kun je alleen aan jezelf opleggen (behalve de wetten in een land want daar moet iedereen zich nou eenmaal aan houden, voor degene die in wilde koppen).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2009 00:09:52 ]
pi_72539979
quote:

[..]

Je wordt nu verantwoordelijk voor je eigen daden zonder steeds een briefje van je ouders mee te hoeven nemen als je denkt een bepaalde les wel te kunnen skippen. Je leert zelf denken en inschatten zonder steeds aan het handje te worden meegenomen, want dat word je later ook niet meer. Je gaat waarschijnlijk een paar keer goed de mist in door niet op te komen dagen, maar dan kom je alleen jezelf tegen.
En natuurlijk mag je in het bedrijfsleven zelf bepalen of je komt, alleen zijn de gevolgen anders .
Tap tap tap
pi_72540041
quote:

[..]

Ik heb niet graag dat mensen me dingen verplichten, ik bepaal zelf wel wanneer het me het beste uitkomt om huiswerk te maken, en als ik me een keer verslaap/of het huiswerk niet af heb wil ik al helemaal geen strafwerk schrijven. Ik stel zelf mijn prioriteiten, en als het een keer niet uitkom is dat misschien een weekje later dan gepland in de stof. Op de Uni gaan ze je ook niet zeggen dat je naar colleges moet komen, en huiswerk moet maken, moet je allemaal zelf doen. Ik word niet graag als kind behandeld, als ik iets niet af heb is dat mijn zorg, ik hoef daar geen consequenties aan te hebben hangen om ze te doen.

Het is maar wat je zelf wilt, dus het is maar goed dat TS beide kanten hoort.
pi_72540169
TS moet het zelf weten, maar als TS er verder geen moeite mee heeft dat school nou eenmaal verplicht is => gewoon vwo doen.

Sowieso zit je dan gewoon bij leeftijdsgenoten, wat je sociale leven ten goede komt (uitgaan met klasgenoten, etc.).

Ben je echter sociaal incapabel, lui, en boeit het je allemaal niet => vooral vavo doen!
pi_72540229
Bij mij op het Vavo was iedereen gewoon van mijn eigen leeftijd. Het is zelfs zo dat als TS naar 5Vwo gaat dat hij dan de oudste zal zijn.

Voor de rest is het zo generaliserend dat ik er maar niet op reageer...
pi_72540405
Sowieso mensen die vavo onder de noemer "studeren" zetten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')