abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28399734
Ik heb net mijn havo-diploma gehaald, en twijfel nog steeds of ik hierna vwo wil gaan doen. Zijn er mensen die dat hebben gedaan? En is het niveauverschil erg groot? Ik deed C&M en zou dan op vwo ook Frans krijgen. Is dat erg moeilijk (loop dan namenlijk wel een jaar achter, had dit jaar en vorig jaar geen Frans).
En als je goede redenen weet om geen vwo te gaan doen, dan mag dat natuurlijk ook altijd
Ehh... Ok
pi_28399898
Wat voor nut ga je hebben om vwo te doen?
Wil je daarna naar de universiteit? Dan kun je beter je HBO Propedeuse in 1 jaar halen op dat gebied, en daarna naar de uni.
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
pi_28399920
Ga naar HBO, haal daar je propedeuse en doe dan universiteit. Dan verlies je geen jaar.
pi_28399967
En hoe werkt dat propedeuse precies?
Ehh... Ok
pi_28400016
Gewoon het eerste jaar doen, alle vakken halen en klaar is kees, of Mesad in dit geval.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:47:10 #6
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28400083
Jah, lekker studeren; neuken en zuipen... in welke volgorde dan ook. Anders zit je weer 2 jaar bij je ouders vaag te wezen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28400100
En kan je dan alleen zo'n zelfde opleiding op de universiteit gaan doen (dus als je op HBO een economische opleiding doet, dat je dan alleen een economische opleiding kan gaan doen op de uni) of kan je dan ook iets heel anders gaan doen?
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:48:05 #8
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28400114
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:45 schreef Shakes het volgende:
Gewoon het eerste jaar doen, alle vakken halen en klaar is kees, of Mesad in dit geval.
Precies Het is een jaartje buffelen (of niet, afhankelijk van de studie), maar je stroomt daarna meteen in in het WO.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:48:29 #9
106776 Nickthedick
pi_28400131
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:47 schreef Mesad het volgende:
En kan je dan alleen zo'n zelfde opleiding op de universiteit gaan doen (dus als je op HBO een economische opleiding doet, dat je dan alleen een economische opleiding kan gaan doen op de uni) of kan je dan ook iets heel anders gaan doen?
Ja, volgens mij kun je altijd wel bij sociologie terecht
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28400147
Je kan ook VWO in 1 jaar gaan doen en dan naar de Uni, dan raak je ook geen jaar stufi kwijt
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:49:33 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28400171
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:47 schreef Mesad het volgende:
Enige aansluiting is wel vereist ja. Met een P van Toerisme kom je de Rechtenfaculteit niet binnen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:50:33 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400192
Maar dan (als je nu je propedeuse gaat halen op HBO-niveau) ben je wel al 1 jaar studiefinanciering "kwijt", hou daar wel even rekening mee

Tevens denk ik dat het best slim is om eerst VWO te doen en dan straks met een goeie basis aan een vervolgopleiding te beginnen.
Nu een HBO-propedeuse gaan halen terwijl je niet weet wat je wil, heeft weinig zin denk ik...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 22:55:49 #13
106776 Nickthedick
pi_28400366
Ja, maar TS heeft nu ook al vakken die 'ie van z'n LL niet meer in kan halen? Dus; de keuze is al beperkt toen 'ie z'n vakken op de havo koos.
pi_28400380
met je vwo kun je in principe alles doen wat binnen jouw profiel ligt. Mocht je nu een hbo opleiding gaan doen, en er achter komen dat het niet iets is wat je wilt, heb je alsnog een jaar verneukt + je jaar stufi. Met vwo is je keuze breder, en heb je misschien ook nog wat tijd om je wat te verdiepen in een vervolgstudie
pi_28400561
Ik zou Frans nog wel in kunnen halen d.m.v. gewoon heel hard leren (moet kunnen lijkt me, heb dat nooit echt gedaan). En wat ik na vwo precies wil gaan doen weet ik nog niet echt, wil gewoon naar de universiteit.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:02:59 #16
106776 Nickthedick
pi_28400633
Wat wil je in godesnaam met Frans?
pi_28400670
Ik niks, maar dat krijg je gewoon, of je nou wil of niet.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:05:36 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400710
En je kunt nog even wat ouder en "rijper" worden.
Die 1 a 2 jaar scheelt echt een hoop op die leeftijd.
Ik klinkt nu als een ouwe muts, maar achteraf was het veel slimmer geweest als ik dat gedaan had (ben nu 23 en afstuderende), ik was veel te jong toen ik begon met studeren.

En argumenten als "ik wil gewoon naar de universiteit", zijn natuurlijk bagger, hoop dat e dat zelf ook gaat inzien...
Je gaat een opleiding doen die jou klaarstoomt voor de rest van je werkende leven, dat moet dus ook een beetje leuk zijn en bij jou passen, wil je het vol kunnen houden en nog plezier kunnen hebben in je leven
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:05:53 #19
122151 MacVincent
28 and counting...
pi_28400715
Gewoon HBO gaan doen en een eigen bedrijf beginnen. Works for me...
Land of the free, home of the brave
Come on, annoy me....I need the comic relief!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:09 #20
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28400721
Frans is verplicht op het vwo als deelvak, en zelfs het hele vak in cm.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:14 #21
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28400722
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:02 schreef Nickthedick het volgende:
Wat wil je in godesnaam met Frans?
Profielen Nick... daar zit dat in.
(Volgens mij... ik snap dat hele nieuwe systeem nog niet helemaal )
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:06:59 #22
106776 Nickthedick
pi_28400756
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:04 schreef Mesad het volgende:
Ik niks, maar dat krijg je gewoon, of je nou wil of niet.
Wat voor vakken heb je nu? en welke richting wil je globaal doen?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:07:58 #23
106776 Nickthedick
pi_28400790
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Ik ook niet.
pi_28400799
De opleiding waar ik me nu voor ingeschreven heb (International Business en Languages), daarvan weet ik eigenlijk niet echt zeker of dat wel is wat ik wil, vandaar dat ik nu dus ook weer begin te twijfelen.
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:10:03 #25
106776 Nickthedick
pi_28400867
Waar ben je goed in? en wat vind je leuk?
pi_28400909
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

neh in vwo zit frans in het algemene deel, is gewoon verplicht vak voor iedereen
pi_28400929
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:06 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Wat voor vakken heb je nu? en welke richting wil je globaal doen?
Heb/had nu biologie (krijg ik niet op het vwo), tekenen, geschiedenis, Duits1,2, wiskundeA1, economie1. En wat ik hierna wil gaan doen? Tja... Engels lijkt me leuk om te studeren of geschiedenis. Heb me nu dus ingeschreven voor een economische opleiding (vraag me niet waarom, dat vraag ik me nu zelf ook af).
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:21:15 #28
106776 Nickthedick
pi_28401318
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:11 schreef Mesad het volgende:

[..]

Heb/had nu biologie (krijg ik niet op het vwo), tekenen, geschiedenis, Duits1,2, wiskundeA1, economie1. En wat ik hierna wil gaan doen? Tja... Engels lijkt me leuk om te studeren of geschiedenis. Heb me nu dus ingeschreven voor een economische opleiding (vraag me niet waarom, dat vraag ik me nu zelf ook af).
Laat mij je dit vertellen... je bent wat...17? Je interesses zullen veranderen. Als je het echt niet zeker weet, kun je idd beter VWO gaan doen. MAAR; studies zijn niet wat ze lijken. Niemand weet precies waar 'ie aan begint als ze zich inschrijven voor een studie; dus ik betwijfel of je als je je VWO hebt afgerond WEL weet wat je wil gaan studeren.

Anyway... succes met je keuze.
pi_28401629
En er is hier niemand die zelf na havo vwo is gaan doen?
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:29:00 #30
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28401646
Nick, dan issie wel weer 1 a 2 jaar ouder, misschien dan een stukkie wijzer en weet hij meer waar hij heen wil in de wereld

Mesad: ga lekker nog VWO doen, lijkt me heel verstandig, zeker als ik je een-na-laatste post zo lees, je weet totaal nog niet wat je wil.

Nope, ik heb HAVO gedaan en ben daarna op mijn 17e het HBO ingerold. Achteraf gezien was ik te jong en had ik beter nog VWO o.i.d. kunnen gaan doen, ookal wist ik precies wat ik wilde gaan doen en heb ik deze opleiding nu ook bijna afgerond.
Maar het is zo gelopen en ik kan het niet terugdraaien.
Maar als je echt niet weet wat je wil doen... ga dan niet zo maar lukraak wat doen, da's niet slim

[ Bericht 19% gewijzigd door BBQ-kip op 01-07-2005 23:34:56 ]
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:31:43 #31
106776 Nickthedick
pi_28401773
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:29 schreef BBQ-kip het volgende:
Nick, dan issie wel weer 1 a 2 jaar ouder, misschien dan een stukkie wijzer en weet hij meer waar hij heen wil in de wereld

Mesad: ga lekker nog VWO doen, lijkt me heel verstandig, zeker als ik je een-na-laatste post zo lees, je weet totaal nog niet wat je wil.
Maar dan weet 'ie nog steeds niet of de studie wel interessant is. Was jouw studie alles wat je ervan verwacht had?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:36:53 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28401974
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:31 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Maar dan weet 'ie nog steeds niet of de studie wel interessant is. Was jouw studie alles wat je ervan verwacht had?
Mijn studie was heel anders, maar het beroep waarvoor ik studeer is wel voor een groot gedeelte wat ik ervan verwacht had, ik had me goed voor laten lichten en wist precies wat ik wilde, dat scheelde echt een hoop
pi_28401997
Ik ben geen 'ie, ik ben een zij
Ehh... Ok
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:38:34 #34
106776 Nickthedick
pi_28402036
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:37 schreef Mesad het volgende:
Ik ben geen 'ie, ik ben een zij
Sorry, je naam klinkt en leest niet echt vrouwelijk.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:38:51 #35
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28402046
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 22:41 schreef Shakes het volgende:
Ga naar HBO, haal daar je propedeuse en doe dan universiteit. Dan verlies je geen jaar.
TS is 17 wat maakt een jaar meer of minder dan nog uit?
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:40:05 #36
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28402089
Ik zeg ga lekker naar het vwo meid, blijf daar nog een jaar zitten ofzo en begin dan eens op je gemak aan een studie.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 23:40:11 #37
106776 Nickthedick
pi_28402095
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:36 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Mijn studie was heel anders, maar het beroep waarvoor ik studeer is wel voor een groot gedeelte wat ik ervan verwacht had, ik had me goed voor laten lichten en wist precies wat ik wilde, dat scheelde echt een hoop
Veel mensen hebben de luxe niet om te weten wat voor beroep ze later willen uitvoeren.
pi_28403176
Ik ben zelf na HAVO naar het HBO gedaan. Studie gekozen die me leuk leek. Na een maand wist ik het, dit is niets voor mij. Het ging traag, langzaam, sloom en het interesseerde me daardoor niet meer. Na het eerste jaar had ik mijn P nog niet, extra half jaar gedaan en ondertussen gewerkt. Daarna (na 2 jaar dus) ben ik naar de uni gegaan. Tempo paste me beter. Alles ging sneller en toch dieper en ik haalde meer studiepunten dan op het HBO. Alhoewel toen ik begon aan het HBO was ik 16/17 en achteraf gezien misschien nog wel te jong. Niet dat het dan te moeilijk was (ondanks dat ik niet alles haalde vond ik het wel super makkelijk) maar ik was er nog niet echt klaar voor. In die extra 2 jaar ben ik toch verandert.

Misschien dat naar het VWO gaan niet zo'n gek idee is, alhoewel ik veel meer heb geleerd door te gaan 'studeren' dan dat ik, denk ik, op de middelbare school geleerd zou hebben. Middelbare school blijft zo middelbare school achtig.

Ik zou weer hetzelfde doen, alhoewel ik het dan wel in 1x zou halen. Wat jij moet doen... als je twijfelt zou ik naar het HBO gaan. Dan merk je het vanzelf. Op de middelbare school blijf alles hetzelfde en weet je het nog niet over 2 jaar.
pi_28406055
Ik heb zoiets van: "Waarom meer van hetzelfde doen?" Ga naar het HBO en maak kennis met het Hoger Onderwijs. Dan leer je echt wat. Is het niet inhoudelijk, dan is het in elk geval wat studeren inhoudt. Die ervaring gaat je nog van pas komen.

Natuurlijk kan het ook misgaan en kan je erachter komen dat de studie niks voor je is. Dan wissel je gewoon of zoek je een andere oplossing. Dat risico is net zo goed aanwezig als je nog eens 2 jaar VWO hebt gedaan. Stel dat je op het VWO onverhoopt zakt of dat de universiteit niks voor je is, dan heb je een groter probleem. Je moet gewoon niet uitgaan van zulke doemscenario's.

In de tijd dat je VWO doet kan je zeker 2 jaar een poging doen om een propedeuse te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 4 juli 2005 @ 15:14:01 #40
11402 ActaniA
Guggenheimer!
pi_28478069
verschil hbo-wo is denk ik groter dan vwo-wo

je mist zeker wat essentiële wiskunde etc..

ik zou gewoon lekker eerst vwo doen en anders een speciaal tussenjaar nemen en zeker niet naar het hbo gaan vaak bestaan er ook geen goed aansluitende studies... Zelf studeer ik politicologie en dat bestaat niet in hbo-vorm
Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.
  maandag 4 juli 2005 @ 15:28:56 #41
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_28478589
Waarom niet 2 jaar VWO in 1?
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
  maandag 4 juli 2005 @ 18:39:48 #42
70187 Dorset
Nee, net even anders
pi_28484844
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:08 schreef Mesad het volgende:
De opleiding waar ik me nu voor ingeschreven heb (International Business en Languages), daarvan weet ik eigenlijk niet echt zeker of dat wel is wat ik wil, vandaar dat ik nu dus ook weer begin te twijfelen.
Tja, dat weet je nooit als je aan IBL begint. Ik heb het gedaan (in Arnhem), en naderhand wist ik dat het wel een leuke opleiding was, maar dat de praktijk niks voor mij bleek te zijn. Als je de weg kiest via het hbo en niet via het vwo, dan zou ik wel willen adviseren om het hbo daarna wel af te maken.

Als je namelijk met een hbo-propedeuse met wo begint heb je (1) geen afgeronde hbo-opleiding en (2) geen zekerheid over hoe de universiteit werkt. Verkijk je daar niet op, de universiteit is heel anders ingericht (en in de praktijk in veel gevallen ook zwaarder), dan het hbo. Maw, als je naar de universiteit overstapt moet je eigenlijk wel 200% zeker weten of je het wilt doen, anders zou ik dus gewoon het hbo afmaken.

Mocht je naderhand alsnog naar de universiteit willen doorstromen, dan kan dat altijd nog. Er zijn enkele schakelprogramma's die toegang tot masters geven (ik doe nu economie in Nijmegen). Die aansluiting is in elk geval beter dan vanuit de hbo-propaedeuse.

Mocht je nu al wél zeker weten dat je naar de uni wil en niet naar het hbo, dan sluit ik me bij iedereen aan die adviseert om vwo te doen. Die basis is gewoon veel beter.
Denken, Durven, Doen! (in de juiste volgorde)
pi_28569121
Het is je eigen keuze, wat je wil later. Als je naar de universiteit wil, zou ik zelf er voor kiezen om nog 5 en 6 vwo te doen. Dan heb je gewoon een goeie basis. .
Zelf ga ik dit ook doen. .
Hoi.
pi_28584466
Ik ga het doen, van havo E&M naar vwo N&T of N&G met economie 1+2
pi_28718110
Heb het ook gedaan, eerst havo toen vwo (weliswaar MNO), informeer bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar de mogelijkheden voor vrijstellingen!
pi_28725762
Ik ga nu vwo in 1 jaar doen.
Ik hoef alleen maar Frans1 en een klein beetje wiskunde in te halen.
En vakken die ik heb afgesloten hoef ik niet meer te doen. Zoals ANW, Maatschappijleer en dergelijke.
Maar ben je nu niet wat laat?
  dinsdag 12 juli 2005 @ 01:52:19 #47
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_28725806
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:11 schreef Mesad het volgende:

[..]

Als je twijfelt tussen engels, geschiedenis en economie zou ik ff VWO doen. Want je kan duidelijk nog geen weloverwogen studiekeuze maken

zie het als tip, niet als afbouwende kritiek.. Voor je een opleiding kiest moet je zeker weten dat je het wilt, anders verdoe je je tijd (been there, done that)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 12 juli 2005 @ 02:15:40 #48
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_28726119
Ga gewoon vwo doen. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat in die 2 jaar tijd je interesses voor vervolgopleidingen gigantisch kunnen veranderen. Ben zelf ook een hbo-p doorstromer (na 3 jaar rondkutten op 2 hbo opleidingen) en heb nu echt spijt dat ik niet gewoon mijn vwo ben gaan doen naar de havo. maarja, ik wilde ook wat anders blabla, maar het is heel erg tegengevallen. Sowieso is Hbo een grote aanfluiting, nivo daar is echt té triest voor woorden wat ik heb meegemaakt, maar ik maakte ook compleet verkeerde keuzes qua opleiding omdat ik simpelweg nog te jong was (16 jaar toen ik klaar was met de havo).
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_28843511
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 23:28 schreef Mesad het volgende:
En er is hier niemand die zelf na havo vwo is gaan doen?
Ik heb 't gedaan, omdat ik niet wist wat ik wilde. Ik weet het nu nog niet maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik heb oude stijl gedaan maar ik vond het verschil niet dramatisch groot. Maar ik was dat hele schoolse gebeuren zat en ik zat in een kutklas, dus erg leuk vond ik het niet.
Qua leerstof; het was grotendeels hetzelfde maar ze gingen overal dieper op in, en sneller ook. Daarin ligt ook het gevaar; ik hield grotendeels dezelfde vakken (pré-profielen tijd, thank god) en had het idee alsof ik alles wel wist, maar ze gingen er veel dieper op in dus ik bleef steeds rond de 6 hangen Ik was ook mijn motivatie enzo kwijt, en na 7 jaar middelbare school werd ik gek. Maar dat verschilt per persoon.
Dus het is in principe makkelijk te doen. Ik haalde zevens enzo op de Havo, zesjes op 't vwo zonder me echt in te spannen.

En ik ben trouwens Engels gaan studeren Ik twijfelde ook tussen Geschiedenis en Engels.
Tap tap tap
pi_28851557
Ik ga het nu echt officieel doen !

Als ik in september een voldoende haal voor sk/nk toelatings toets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')