bronquote:AMSTERDAM (ANP) - Aldi en Lidl hebben de afgelopen twee jaar hun marktaandeel in Nederland vergroot van 9 naar 13 procent. Dat betekent volgens berekingen van marktonderzoeker Gfk een omzetgroei van 900 miljoen euro. De stijging is ten koste gegaan van Nederlandse branchegenoten.
"Alle supermarkten hebben geleden onder het oprukken van de Duitse ketens. In het bijzonder zijn C1000, Super de Boer en Edah getroffen. Want zij hebben meer vestigingen buiten de Randstad waar de discounters het sterkst zijn", aldus J. Holla van Gfk.
De opmars van Aldi is inmiddels gestabiliseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2004 is deze supermarkt in de eerste drie maanden van dit jaar 1,4 procent marktaandeel kwijtgeraakt. Dat betekent dat er 70.000 huishoudens minder de deuren van Aldi hebben gepasseerd.
Volgens Holla is de aantrekkelijkheid van Aldi verminderd door de prijzenoorlog en het kopiëren door concurrenten van Aldi's sterke punten, zoals aanbiedingen van spullen in de non-foodsector. "De negatieve publiciteit over het personeelsbeleid bij Aldi heeft eveneens invloed gehad."
Kassabonnen
Ook anderszins blijkt de opmars van de Duitse supermarkten. Het marktaandeel van deze prijsvechters en van Dirk van den Broek, blijkt volgens gegevens van onderzoeksbureau AC Nielsen een stuk hoger dan voorheen is aangenomen.
Nederlanders geven jaarlijks ruim 18 procent van hun dagelijkse boodschappenbudget uit in deze supers. Eerder ging AC Nielsen uit van een marktaandeel voor deze ketens van 13 procent.
"We hanteren nu een nieuw systeem waarbij we kassabonnen verzamelen. Voorheen werkten we voor de Aldi bijvoorbeeld met een koperspanel', aldus H. Eisma van AC Nielsen. Het probleem is dat Aldi, Lidl en Dirk van den Broek geen omzetcijfers vrijgeven.
in 2002 was het 26 %quote:Op donderdag 30 juni 2005 16:46 schreef schatje het volgende:
Het gaat mij om de groei. Hoeveel % marktaandeel heeft de Appie over een periode van 2 jaar gewonnen?
Thanksquote:Op donderdag 30 juni 2005 16:48 schreef elcastel het volgende:
Flink. Ik zoek zo de cijfers op.
Helaas zal Aldi nog verder groeienquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
Ik ben blij dat de ver-aldisering van de maatschappij een halt is toegeroepen.
Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.quote:Op donderdag 30 juni 2005 19:53 schreef Richie_Rich het volgende:
Helaas zal Aldi nog verder groeien![]()
Discount cultuur![]()
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.quote:Op donderdag 30 juni 2005 20:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.
Maar goed Aldi en Lidl zijn dan ook geen concurrent van AH.
Dat denk ik dus ook. Het Britse Tesco heeft de rol van best presterende supermarktonderneming overgenomen van Wal-Mart. Toeval ? Het concern gaat het verst met de verdrijving van A-merken uit zijn schappen. Met 50% aandeel van huismerken in haar omzet staat de onderneming aan de absolute top. Wal-Mart zit iets boven de 20% en bij Ahold maken de huismerken naar schatting 15% vande totale omzet uit. Dit geeft aan hoeveel schapruimte Ahold nog over heeft voor zijn huismerken (IEX).quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Toch een klasse bedrijf.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 19:41 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.
Heb je wel eens zien waar die producten voornamelijk uit bestaan? De meeste A-merken zijn erg qua chemicalien en vet maar Aldi spant de kroon vwb conserveermiddelen, hulpstoffen e.d.quote:Op zondag 3 juli 2005 19:16 schreef Paddo het volgende:
-Golden Power (Nee, geen Shower) is nep-Red Bull voor 19 cent per blikje... Smaak ongeveer gelijk.
-Nep-Sultana's.
-Aldi toetjes met topping (vanille of chocola)
-Pepita notenmelange. Ik ga het alleen al daar halen omdat geen enkele andere supermarkt zo'n melange in het standaard assortiment heeft (met van die groene nootjes)
een halt?quote:Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
Ik ben blij dat de ver-aldisering van de maatschappij een halt is toegeroepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |