abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28360901
quote:
AMSTERDAM (ANP) - Aldi en Lidl hebben de afgelopen twee jaar hun marktaandeel in Nederland vergroot van 9 naar 13 procent. Dat betekent volgens berekingen van marktonderzoeker Gfk een omzetgroei van 900 miljoen euro. De stijging is ten koste gegaan van Nederlandse branchegenoten.

"Alle supermarkten hebben geleden onder het oprukken van de Duitse ketens. In het bijzonder zijn C1000, Super de Boer en Edah getroffen. Want zij hebben meer vestigingen buiten de Randstad waar de discounters het sterkst zijn", aldus J. Holla van Gfk.

De opmars van Aldi is inmiddels gestabiliseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2004 is deze supermarkt in de eerste drie maanden van dit jaar 1,4 procent marktaandeel kwijtgeraakt. Dat betekent dat er 70.000 huishoudens minder de deuren van Aldi hebben gepasseerd.

Volgens Holla is de aantrekkelijkheid van Aldi verminderd door de prijzenoorlog en het kopiëren door concurrenten van Aldi's sterke punten, zoals aanbiedingen van spullen in de non-foodsector. "De negatieve publiciteit over het personeelsbeleid bij Aldi heeft eveneens invloed gehad."

Kassabonnen

Ook anderszins blijkt de opmars van de Duitse supermarkten. Het marktaandeel van deze prijsvechters en van Dirk van den Broek, blijkt volgens gegevens van onderzoeksbureau AC Nielsen een stuk hoger dan voorheen is aangenomen.

Nederlanders geven jaarlijks ruim 18 procent van hun dagelijkse boodschappenbudget uit in deze supers. Eerder ging AC Nielsen uit van een marktaandeel voor deze ketens van 13 procent.

"We hanteren nu een nieuw systeem waarbij we kassabonnen verzamelen. Voorheen werkten we voor de Aldi bijvoorbeeld met een koperspanel', aldus H. Eisma van AC Nielsen. Het probleem is dat Aldi, Lidl en Dirk van den Broek geen omzetcijfers vrijgeven.
bron

Weet iemand toevaliig de cijfers van AH?

Overigens denk ik dat de Aldi en de Lidl in de toekomst weer verder zullen groeien.
pi_28360969
AH zou op dit moment 28,1 % in handen hebben

en 70 % van Nederland gaat wel naar AH
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_28361021
Het gaat mij om de groei. Hoeveel % marktaandeel heeft de Appie over een periode van 2 jaar gewonnen?
pi_28361070
Flink. Ik zoek zo de cijfers op.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_28361086
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 16:46 schreef schatje het volgende:
Het gaat mij om de groei. Hoeveel % marktaandeel heeft de Appie over een periode van 2 jaar gewonnen?
in 2002 was het 26 %

in 2003 en 2004 ging het slecht ( tussen 22 en 26 % )

en 2005 gaat het super met 28,1 %

dus daarmee is de groei met 2 % tot 6 % en Laurus zakte van 18 % naar 14 % en c1000 op 15 % Superunie op 26 %

AH is dus de grootste
pi_28361111
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 16:48 schreef elcastel het volgende:
Flink. Ik zoek zo de cijfers op.
Thanks .
  donderdag 30 juni 2005 @ 16:52:17 #7
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_28361178
Ik ga eigenlijk altijd gewoon naar de dichtstbijzijnde super. De Aldi en Lidl zijn wel leuk als je veel appelsap en koffiepads in wil slaan, maar ze hebben gewoon niet alles.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_28361718
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 16:49 schreef schatje het volgende:
Thanks .
Wat Meki zei dus.
bron DFT

En hier het recente nieuws omtrend Ahold.
.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 30 juni 2005 @ 17:20:21 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_28361975
Albert Heijn roeleert.
Ik ben blij dat de ver-aldisering van de maatschappij een halt is toegeroepen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 30 juni 2005 @ 17:30:29 #10
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_28362267
Bij de AH gewoon Euroshopper kopen is vaak helemaal niet duur, alleen Cola haal ik nu bij de Dirk voor 39 cent per 1.5 liter, eens in de zoveel tijd gewoon de kofferbak vol stoppen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  donderdag 30 juni 2005 @ 19:53:03 #11
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_28366192
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
Helaas zal Aldi nog verder groeien

Discount cultuur
  donderdag 30 juni 2005 @ 20:02:02 #12
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28366459
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 19:53 schreef Richie_Rich het volgende:
Helaas zal Aldi nog verder groeien

Discount cultuur
Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.
Maar goed Aldi en Lidl zijn dan ook geen concurrent van AH.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 13:36:26 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_28386594
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 20:02 schreef elcastel het volgende:

[..]

Niet zo pessimistisch, zoals je in de OP kunt zien is de groei gestagneerd, er is zelfs een kleine krimp. Ik denk dat het niet heel veel meer zal oprukken, ik zie meer verschuivingen van A-merk naar huismerk. Zo euroshopper dus, ook veel aantrekkelijker voor een AH, omdat ze dan dus een eigen product verkopen én de macht van het schap hebben.
Maar goed Aldi en Lidl zijn dan ook geen concurrent van AH.
De marges op huismerken zijn veel hoger dan op A-merken.
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 juli 2005 @ 17:56:55 #14
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28394919
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
AH heeft het voordeel dat ze relatief sterk is met huismerken (veel en betere huismerken dan de concurrentie). Dit voordeel zouden ze moeten gaan uitspelen. En ik denk dat ze verstandig genoeg zijn om dat ook te gaan doen.
Dat denk ik dus ook. Het Britse Tesco heeft de rol van best presterende supermarktonderneming overgenomen van Wal-Mart. Toeval ? Het concern gaat het verst met de verdrijving van A-merken uit zijn schappen. Met 50% aandeel van huismerken in haar omzet staat de onderneming aan de absolute top. Wal-Mart zit iets boven de 20% en bij Ahold maken de huismerken naar schatting 15% vande totale omzet uit. Dit geeft aan hoeveel schapruimte Ahold nog over heeft voor zijn huismerken (IEX).
  zaterdag 2 juli 2005 @ 19:41:19 #15
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_28421825
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.
  zondag 3 juli 2005 @ 04:56:11 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_28437359
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:41 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Zijn ze al mee bezig, uitbreiding dmv AH Excellence. Hoger segment huismerk.
Toch een klasse bedrijf.
Iedereen was sceptisch toen AH de prijsoorlog begon, maar ze zijn er tot nu toe als winnaar uitgekomen.
Nu de huismerk kaart nog verder uitspelen...

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 03-07-2005 05:02:16 ]
Mijn reisverslagen
pi_28444198
Het is er in ieder geval altijd stervensdruk, vandaar dat ik liever naar de AH ga. Ik heb geen zin om voor een paar boodschapjes een kwartier in de rij te staan.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  zondag 3 juli 2005 @ 14:44:39 #18
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_28444473
Onder het mom van kwanititeit voor kwaliteit blijven die Duitsers streven naar "lebensraum". Doe mij maar Albert Heijn.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_28445362
ik haat aldi en lidl ik wil die namen niet eens horen

doe mij maar AH
pi_28451821
Een gedeelte van Nederland schaamt zich voor een Aldi en een Lidl. Ik denk echter, doordat deze winkels echt goedkoper zijn, een gedeelte van schamend Nederland, dat wat krapper bij kas zit, wel als klant kan verwelkomen. Oftewel: in tijden van recessie zal de omzet van de Aldi en Lidl wel toenemen.

(Als je werkeloos bent, is het minder erg om twintig minuten in de rij te staan)

Dan de kwaliteit. Voor de prijzen die de Aldi en Lidl ervoor vragen, is de kwaliteit zeker niet slecht. Je kunt een duits pak "wereldgerechten" moeilijk vergelijken met Knorr Wereldgerechten, als de prijs ongeveer de helft is. Ik weet echter dat in mijn kennisenkring genoeg mensen zijn die een aantal dingen van de Aldi goed genoeg vinden, om er behoorlijk voor om te rijden:

-Golden Power (Nee, geen Shower) is nep-Red Bull voor 19 cent per blikje... Smaak ongeveer gelijk.
-Nep-Sultana's.
-Aldi toetjes met topping (vanille of chocola)
-Pepita notenmelange. Ik ga het alleen al daar halen omdat geen enkele andere supermarkt zo'n melange in het standaard assortiment heeft (met van die groene nootjes)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Ook wanneer ik voor zomerkampen (ja, ben vrijwillger) inkopen doe, scheelt de Aldi dusdanig veel dat je het niet kunt laten liggen. En bij zaken als toiletpapier(Ze hebben ook luxe wit toiletpapier), brood, ranje en fris merken de jeugdleden nauwelijks verschil, dus da's makkelijk verdienen. (Ik krijg van de penningmeester ook op mijn donder als ik hem een AH bon ter declaratie zou willen geven)

Wat denk ik nog wel een bedreiging voor de Aldi is: De meeste klanten van de Aldi halen de spullen bij meerdere supermarken (Aldi heeft nou eenmaal niet alles), en die klanten zijn dus niet honkvast. De Lidl zal inmiddels ook wel klanten bij de Aldi hebben weggesnoept, en als er een nieuwe speler binnen dit concept komt lopen de klanten wederom zo over.
_-L'avenir est déja là
  zondag 3 juli 2005 @ 19:44:20 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28452560
Ik denk dat Aldi er niet zo mee zit dat ze een 'onvolledig' assortiment voeren. Juist door die eenvoud van dozen schuiven kunnen ze zo goedkoop zijn, de winkels zijn er op ingericht. Aldi hanteert gewoon een hele andere insteek als het gros van de supermarkten. Zo zullen ze nooit een concurrent van AH worden en zullen ze ook nooit een volledig asssortiment voeren, of ze moeten het echt in hun bol krijgen. Maar ik verwacht dat als ze de winkels meer gaan aankleden, ze snel terrein moeten prijsgeven , dan kun je ook niet meer dozen schuiven.
  maandag 4 juli 2005 @ 10:05:51 #22
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_28467425
quote:
Op zondag 3 juli 2005 19:16 schreef Paddo het volgende:

-Golden Power (Nee, geen Shower) is nep-Red Bull voor 19 cent per blikje... Smaak ongeveer gelijk.
-Nep-Sultana's.
-Aldi toetjes met topping (vanille of chocola)
-Pepita notenmelange. Ik ga het alleen al daar halen omdat geen enkele andere supermarkt zo'n melange in het standaard assortiment heeft (met van die groene nootjes)
Heb je wel eens zien waar die producten voornamelijk uit bestaan? De meeste A-merken zijn erg qua chemicalien en vet maar Aldi spant de kroon vwb conserveermiddelen, hulpstoffen e.d.

En lekkere verse gespoten groente

Aldi
  maandag 4 juli 2005 @ 10:59:29 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28468686
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 17:20 schreef SeLang het volgende:
Albert Heijn roeleert.
een halt?
LOL
Wat begrijp jij niet aan "marktaandeel duitse supers fors gegroeit" ?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 4 juli 2005 @ 11:02:56 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28468780
Hier in D is de Supermarkt oorlog al jaaaren langer als in NL aan de gang. Resultaat is een veel groter assortiment tegen nog steeds lagere prijzen en betere kwaliteit dan in NL.
Het gehuil over de supermarkt oorlog is eentje die bang is voor verandering en concurentie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28468801
De duitse supers hebben vaak erg goede produkten voor een lage prijs, die kassabonnenverzamelaars zie ik regelmatig maar ik bewaar de bonnen. De Lidl, Aldi en Dirk van de broek zijn nu juist de winkels waar ik koop, samen dekken ze 100% van de levensmiddelenbehoefte.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')