abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28440079
quote:
Op zondag 3 juli 2005 11:59 schreef DennisMoore het volgende:
Mensenrechten, vrijheid, zelfontplooiing...

Het is maar de vraag of dat slechts bepaald (!) wordt door de cultuur, of dat het zaken zijn die uit de mens zelf komen.

Áls de mens de maat der dingen is, dan zul je er automatisch op uit moeten komen.
Dat betekent niet dat het voor elk mens geldt. Een moordenaar kan daar anders over denken. Wie zijn wij om over een moordenaar te oordelen? "Ik vind het slecht wat hij doet". So what? Hij is het niet met me eens.

Misschien vind ik het fijn dat alle mensen zonder angst om vermoord te worden kunnen leven omdat ik in mijn jeugd nare ervaringen heb gehad die mij wijzen op het belang van vrijheid van angst.

Misschien vindt de moordenaar het fijn mensen te vermoorden omdat hij in zijn jeugd nare ervaringen heeft gehad die hij nooit verwerkt heeft.

Op welk punt verschillen de twee dan? Laten we zeggen dat ze dezelfde ervaring hebben gehad. De één wordt een compassievol wezen, de ander een moordzuchtig wezen. Beiden lossen daarmee de behoefte in die vanuit hun jeugd ontstaan is.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_28440118
Een extreem individu (geesteszieke?) nemen als voorbeeld in een argumentatie, is niet zo zinvol.
pi_28440174
quote:
Op zondag 3 juli 2005 12:14 schreef DennisMoore het volgende:
Een extreem individu (geesteszieke?) nemen als voorbeeld in een argumentatie, is niet zo zinvol.
Ieder individu is geestesziek. Natuur bepaalt dat wij lijden, cultuur bepaalt hoe wij bélijden.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_28440303
quote:
Op zondag 3 juli 2005 12:16 schreef JohnDDD het volgende:

Ieder individu is geestesziek. Natuur bepaalt dat wij lijden, cultuur bepaalt hoe wij bélijden.
Zo vroeg, en dan al aan de sherry?
  zondag 3 juli 2005 @ 20:18:59 #55
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_28453598
DennisMoore, leg me nou eens een keer uit wat je bedoelt met dat van die 'etische slapjanus', daar heb ik werkelijk heel veel moeite mee.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_28469006
Inderdaad, je kunt niet rationeel zeggen dat de normen en waarden van de ene cultuur beter zijn dan die van een andere cultuur. Toch denk ik dat je op een andere manier iets over culturen kan zeggen. Zo vind ik het nogal frappant dat de westerse cultuur de cultuur is die de grootste welvaart en de beste technologie tot nu toe heeft voortgebracht. Mij lijkt het evident dat men hier zulke fantastische resultaten op wetenschap heeft geboekt het gevolg is van deze cultuur. Verlichting heeft er toch wel voor gezorgd dat men als wetenschapper te werk kan gaan zonder dat er een controlerend instituut is dat bijhoudt of het wel in overeenstemming is met de leer. Ik betwijfel of iets als de evolutietheorie in andere culturen waar men niet zo vrij is, ontwikkeld had kunnen worden.
You can't have everything: where would you put it? - Steven Wright
pi_28469373
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:12 schreef BlackMath het volgende:
Inderdaad, je kunt niet rationeel zeggen dat de normen en waarden van de ene cultuur beter zijn dan die van een andere cultuur. Toch denk ik dat je op een andere manier iets over culturen kan zeggen. Zo vind ik het nogal frappant dat de westerse cultuur de cultuur is die de grootste welvaart en de beste technologie tot nu toe heeft voortgebracht. Mij lijkt het evident dat men hier zulke fantastische resultaten op wetenschap heeft geboekt het gevolg is van deze cultuur. Verlichting heeft er toch wel voor gezorgd dat men als wetenschapper te werk kan gaan zonder dat er een controlerend instituut is dat bijhoudt of het wel in overeenstemming is met de leer. Ik betwijfel of iets als de evolutietheorie in andere culturen waar men niet zo vrij is, ontwikkeld had kunnen worden.
Precies, je kunt inderdaad rationeel niets zeggen over de normen en waarden van een cultuur, en wel omdat je dan normatief bezig bent, dat heeft niets met rationaliteit te maken. Echter kun je natuurlijk wel constateren dat de ene cultuur bepaalde zaken oplevert, waar de andere dat niet doet. Als nu die andere cultuur zegt dat langs hun weg het paradijs bereikt wordt (bv in de zin van een prettige vrije goed ontwikkelde samenleving), kun je er wel degelijk op wijzen dat zoiets zeer onwaarschijnlijk is en het onstaan daarvan in een andere cultuur meer voor de hand ligt.
  zaterdag 17 september 2005 @ 23:04:53 #58
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_30679948
quote:
Op maandag 4 juli 2005 11:12 schreef BlackMath het volgende:
Precies, de Westerse cultuur heeft de grootste (subjectieve) welvaart tot nu toe voortgebracht, zoals de Perzische dat in het verleden deed, en de Aziatische dat waarschijnlijk in de toekomst zal doen. En wie weet, komt de Westerse ook wel weer eens aan de beurt, als hij dan nog in zijn huidge vorm bestaat...

De eerste zin van je betoog klopt in ieder geval...
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')