dat is een goeiequote:Op vrijdag 1 juli 2005 16:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben culturen geen rechtomlijnd kader; echter zodra je het over culturen hebt ben je noodgewdongen al aan het generaliseren, en daar is niet per defintie een probleem mee. Overigens snap jij mijn punt niet: jij maakt bezwaar tegen het opdringen met geweld, en laat dat nu ook een cultuurgebonden opvatting zijn, die je hiermee dus probeert op te leggen aan andere culturen die daar misschien wel heel anders tegenover staan.
pfr. Nee, vanuit mijn eigen normen en waarden zou ik zeggen dat het huidige duitsland beter is dan het nazistisch duitsland. Maar is dat objectief te stellen? Buiten normen en waarden om?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 17:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oh, ga je woordspelletjes spelen, zodra je klemgezet wordt in een discussie?.
Nou, dan mag jij altijd die disclaimer erbij zetten.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 17:28 schreef DionysuZ het volgende:
pfr. Nee, vanuit mijn eigen normen en waarden zou ik zeggen dat het huidige duitsland beter is dan het nazistisch duitsland. Maar is dat objectief te stellen? Buiten normen en waarden om?
Of de mate waarin je hele bevolkingsgroepen uitmoort...quote:Welke standpunten maken een cultuur slechter, welke beter, etc.? Als je de mate waarin een gemeenschap zijn cultuur opdringt aan anderen stelt als maat voor het al dan niet beter zijn van een cultuur, of de mate waarin mensen ín en om die cultuur zich gelukkig voelen, dan kun je denk ik stellen dat het huidige duitsland superieur is aan nazi duitsland.
gaan we persoonlijk worden?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 17:42 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, qua simpele normen gaat dat op, jouw gedachte.
Maar waar jij dus doorschiet, word je een nihilist, iemand die nergens meer waarde aan durft te hechten. Een ethische slappeling wat mij betreft, en dat met een semi-filosofisch sausje.
Wanneer je niet ondubbelzinnig durft te verklaren dat (o.a.) de holocaust een cultuur minderwaardig maakt...
Durf eens stelling te nemen.
Ik ken je niet, dus nee.quote:
Ik was al bang voor dit antwoord.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 16:12 schreef DionysuZ het volgende:
dat denk jij, omdat jij in die cultuur bent opgegroeid.
In principe kun je natuurlijk zelfs dat weer relativerenquote:Op vrijdag 1 juli 2005 17:42 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, qua simpele normen gaat dat op, jouw gedachte.
Maar waar jij dus doorschiet, word je een nihilist, iemand die nergens meer waarde aan durft te hechten. Een ethische slappeling wat mij betreft, en dat met een semi-filosofisch sausje.
Wanneer je niet ondubbelzinnig durft te verklaren dat (o.a.) de holocaust een cultuur minderwaardig maakt...
Durf eens stelling te nemen.
Wat?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 22:09 schreef MouseOver het volgende:
In principe kun je natuurlijk zelfs dat weer relativeren
FF theoretisch: Je zou een cultuur kunnen beoordelen door de som te nemen van een tevredenheidsindex van alle mensen in die cultuur (land, streek oid). Ik denk dat in een cultuur waar je vrouwen stenigt het (zeer negatieve) nut van de gestenigde vrouw het gemiddelde erg ver naar beneden haalt.... Met deze benadering kun je wel enig onderscheid maken, denk ik.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 20:51 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus als je het begrip cultuurrelativisme een inhoud wil geven, dan moet de waarde van een cultuur toestbaar zijn aan de hand van een aantal criteria. Kan dit niet of liggen de criteria niet vast, dan kun je uberhaupt geen (waarden van) culturen vergelijken en kun je ook niet relativeren dat alle culturen gelijk(waardig) zijn. Dan zou je tot de conclusie moeten komen dat waarden van culturen onvergelijkbaar zijn.
Tegen het Nazisme?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 22:15 schreef MouseOver het volgende:
Of je wel een duidelijke stelling moet kiezen
Oja? Moet dat? Want?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 22:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Tegen het Nazisme?
Lijkt me toch niet zo moeilijk.
Omdat je anders een ethische slapjanus bent.quote:
Bepaal jij dat?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 22:33 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Omdat je anders een ethische slapjanus bent.
Met waarden die je blijkbaar niet hoog acht, en die dus niets waard zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |