’Leef lush’
door Marlise Hamaker
2005-06-30
Wie weinig geld heeft, doet er verstandig aan te sparen voor een bezoek aan Lush. Want deze winkels vol handgemaakte cosmetische producten maken hebberig. De bruisballen die namen dragen als ’Titsy Totsy’, ’Bollywood’ en ’Bon Bomb’ zien er haast eetbaar uit. Dat geldt ook voor de zepen ’Red Rooster’, ’Big Banana Moon’ en ’Soap Sod’. Geen wonder dat het winkelpersoneel er soms afdrukken van kindertandjes in vindt.
De namen worden bedacht in het kantoor van de Britse oprichter Mark Constantine (52), die tien jaar geleden zijn wereldwijde bedrijf voor badproducten begon. Lush vierde vorige maand zijn jubileum, met ruim driehonderd winkels van Japan tot Canada en inmiddels vijf Nederlandse vestigingen. De typische titels zijn veelal gebaseerd op muziekteksten en films, vertelt Constantine. ,,In Amsterdam zit een geweldige muziekwinkel waar ik mijn cd’s vandaan haal. Die neem ik mee naar het laboratorium ter inspiratie.” Zo is lichaamsscrub ’Buffy the backside slayer’ vernoemd naar de bijna gelijknamige televisieserie en komt de naam van bruisbal ’Think Pink’ uit de jaren-vijftigfilm ’Funny Face’ met Audrey Hepburn.
Veel Lush-producten zien er raar uit en hebben een vreemde gebruikswijze. Zoals gezichtsreinigers die lijken op grote sushirollen waarvan je de benodigde dosering nat maakt en die in je handen tot een vloeibaar prutje pureert. ,,Sommige spullen lijken chemisch vreemd, maar zijn juist heel natuurlijk.”
Zo komt er binnenkort jelly-douchegels op de markt. De doorzichtige drilpudding in een potje doet wat eng aan. „Toch is dat een heel logisch product. Zeewier is goed voor de huid en van gekookte zeewier krijg je gel. Vandaar de jelly douchegel.” De badspullen bevatten weinig conserveringsmiddelen en andere synthetische stoffen en ook dat zou de bizarre vormen verklaren.
Het maakt de producten beperkt houdbaar. Gezichtscrèmes zijn bijvoorbeeld een jaar te gebruiken, maar de verse maskers moeten snel op. Ze worden in de koelkast bewaard en na een maand groeien de eerste schimmels op je talgremmer, rimpelvervager of vochtinbrenger. ,,Daar zijn we juist trots op. Het laat zien hoe vérs de maskers zijn. Allergische reacties zijn vaak het gevolg van de synthetische stoffen die andere merken gebruiken. Bovendien zijn die stoffen slecht voor het milieu”, zegt Geeske Lefèber, manager van de vijf Nederlandse winkels. In de advertentiekrant – de Lush Times – is te zien wat de spullen bevatten. Bijvoorbeeld dat er in sommige spullen geen dierlijke producten als eieren zitten.
Oprichter Constantine begon ooit heel klein: hij maakte vanuit zijn slaapkamer zeep en shampoo’s voor de eerste winkels van de Body Shop, halverwege de jaren zeventig. De opdrachten werden groter en ondertussen ontwikkelden Constantine, zijn vrouw en een paar vrienden ook nieuwe producten. Zo vonden ze de overal bekende bruisbal uit. Constantine: ,,We zochten iets voor in bad bij de kinderen. Badschuim is vaak niet goed voor ze, terwijl kinderen dat wel heel leuk vinden. We keken in onze keukenkasten en kwamen op ’baking soda’. Dat wordt tegen allerlei kwaaltjes gebruikt en bruist leuk.” Baking soda, een soort zuiveringszout dat in Engeland bijvoorbeeld ook in taarten wordt gestopt, is nog steeds het basisbestandsdeel van de bruisbal.
Met zeep en het bruisballenrecept begon Constantine zijn eigen postorderbedrijf: Cosmetics to go. Hij ging na zes jaar failliet. ,,Steeds als we producten verstuurden, kostte dat ons een paar centen. We dachten: als het bedrijf een bepaalde grootte heeft, gaan we vanzelf winst maken. Maar ook toen we groter werden, lukte dat niet.”
Een jaar na het faillissement begon hij opnieuw. De firmanaam is het resultaat van een wedstrijd onder de klanten. ,,Lush wordt wel gebruikt als omschrijving van een mooie tuin of een regenwoud. Dat vonden we goed passen.” Vertaald betekent het weelderig, overvloedig.
De Engelse pr-afdeling van het bedrijf maakt gretig gebruik van het woord. Zo bedachten ze ’een lush leven’: een luxe leven voor je lichaam. Constantine: ,,Natuurlijk is dat commercieel. We zijn alles verloren, juist door de stommiteit dat we niet zo nodig winst hoefden maken. Dat gebeurt ons niet nog een keer.”
De meeste badkamerspullen zijn redelijk betaalbaar, zeker vergeleken met andere exclusieve merken die bij de drogist en schoonheidsspecialist te krijgen zijn. Maar niet iedereen vindt de gekke producten leuk, zo blijkt uit onderstaande test. Manager Lefèber: ,,Toch is er voor ieder wat wils. Soms moet je gewoon even goed zoeken.”
Lush-winkels zijn te vinden in Amsterdam (Kalverstraat en Leidsestraat), Maastricht (Grote Straat), Haarlem (Barteljorisstraat) en Den Bosch (Hooge Steenweg). Website:
www.lush.nl