quote:
Op maandag 27 juni 2005 22:42 schreef Neshia het volgende:Ik heb een houten tafel waar - waarschijnlijk - een laagje fineer overheen zit.
Nu is er tijdens een etentje water op de tafel gekomen en dat is daar te lang blijven liggen, waardoor het fineer een beetje is gaan rimpelen en omhoog komt. Weet iemand of ik dit kan verhelpen en zo ja hoe??
als het in inderdaad gefineerd is, kun je het voorzichtig met een warme strijkbout en een dunne doek ertussen gladstrijken. eventueel de doek een beetje vochtig maken.
Door het vocht in de doek wordt de lijm weer zacht en door de warmte van de strijkbout plakt deze weer vast / droogt de lijm snel. (stoomstrijkijzer is ook erg handig)
werkt erg goed, weet ik uit ervaring, maar pas op als je tafel gelakt is. Het kan verstandig zijn om de lak af te schuren, bovenstaand trucje uit te halen en de tafel weer af te lakken. (ligt aan het soort lak dat is gebruikt)
Op dezelfde manier (zonder schuren en met vochtige doek) kun je ook perfect butsen en deuken uit je tafelblad halen
mocht je het niet vertrouwen, probeer het dan maar eens uit op een restplankje, dan zie je wat er gebeurd.