abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28286880
Ik heb een houten tafel waar - waarschijnlijk - een laagje fineer overheen zit.
Nu is er tijdens een etentje water op de tafel gekomen en dat is daar te lang blijven liggen, waardoor het fineer een beetje is gaan rimpelen en omhoog komt. Weet iemand of ik dit kan verhelpen en zo ja hoe??
pi_28286953
Oei, ik zou het niet zo snel weten, maar da's niet handig.... Je zeg al "waarschijnlijk een laagje fineer", is het verder helemaal onbehandeld? Da's niet relaxed. Het spijt me, maar ik kan het niet anders zeggen. Dit is niet goed.

Foto's?
pi_28287052
De tafel is wel gelakt, het lijken gewoon houten planken. Ik weet niet of je dat bedoelt met behandeld/onbehandeld? Ik vrees ook dat er niks meer aan te doen is idd.
  maandag 27 juni 2005 @ 22:49:46 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28287175
Ben ook benieuwd naar de oplossing.

* Martijn_77 heeft het zelfde op zijn tafel. Door een lekke bloempot
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28287340
Onlangs heb ik een kastje van de Gamma gekocht, onbehandeld hout. Dat herken je aan het feit dat er *echt* niks mee gedaan is, dus geen kleur, geen behandeling, geen niks. Na drie laagjes vernis is de kleur donderbruin geworden, en water vormt zich in mooie plasjes (grote druppels) in plaats van direct het hout in te trekken. Is dat gebeurt? Dat het direct het hout inging? Probeer dat een beetje warm te houden, dan "zweet" het hout een deel van het vocht uit...
pi_28288146
Het hout is dus wel behandeld (zwart gelakt), en het water bleef er ook in een plasje opliggen, maar toen ik het wegveegde zag ik vervolgens dat er vocht ingetrokken was. Maar ik ga je tip in ieder geval uitproberen, bedankt!
  maandag 27 juni 2005 @ 23:21:18 #7
111383 ink
Op zoek naar een plaatje..
pi_28288239
quote:
Op maandag 27 juni 2005 22:49 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben ook benieuwd naar de oplossing.

* Martijn_77 heeft het zelfde op zijn tafel. Door een lekke bloempot
Hier nog 1.. Ik heb de plantjes water gegeven bij n collega. Is helaas ook niet helemaal goed gegaan..
pi_28290057
Hm. Als het er niet uittrekt vrees ik dat je de excentrische schuurneus er bij mag pakken. Tafel kaal halen, paar dagen laten rusten om de vochtresten er uit te laten dampen, en opnieuw lakken. Gerimpelde lak komt in mijn ervaring nooit meer goed. Zelfs als het strak trekt, scheurt het.
pi_28291622
quote:
Op maandag 27 juni 2005 22:42 schreef Neshia het volgende:
Nu is er tijdens een etentje water op de tafel gekomen en dat is daar te lang blijven liggen, waardoor het fineer een beetje is gaan rimpelen en omhoog komt. Weet iemand of ik dit kan verhelpen en zo ja hoe??
Je moet natuurlijk zorgen dat het geimpregneerd is. Dan kun je daarna knoeien wat je wil.
pi_28295584
quote:
Op maandag 27 juni 2005 22:42 schreef Neshia het volgende:
als het in inderdaad gefineerd is, kun je het voorzichtig met een warme strijkbout en een dunne doek ertussen gladstrijken. eventueel de doek een beetje vochtig maken.
Door het vocht in de doek wordt de lijm weer zacht en door de warmte van de strijkbout plakt deze weer vast / droogt de lijm snel. (stoomstrijkijzer is ook erg handig)
werkt erg goed, weet ik uit ervaring, maar pas op als je tafel gelakt is. Het kan verstandig zijn om de lak af te schuren, bovenstaand trucje uit te halen en de tafel weer af te lakken. (ligt aan het soort lak dat is gebruikt)
Op dezelfde manier (zonder schuren en met vochtige doek) kun je ook perfect butsen en deuken uit je tafelblad halen
mocht je het niet vertrouwen, probeer het dan maar eens uit op een restplankje, dan zie je wat er gebeurd.
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  dinsdag 28 juni 2005 @ 12:29:04 #11
71089 blxxun
leve het leven !
pi_28299023
.....en als je tafel gelakt, of ongelakt is, kun je "meubel-line" van HG gebruiken. Werkt perfect !!! Is voor witte kringen e.d.
Een vrouw is net een cryptogram...Geef me het antwoord, en ik snap er nog niks van...
pi_28310662
Als het een gelakte houten tafel is:

Je neemt een beetje sigarettenas en dat meng je met wat olijfolie, totdat je een smerig papjes hebt en dat smeer je op een doekje en dan begin je flink over de tafel te wrijven, kost even wat tijd maar bij mij zijn er al menig vlekken zo uit mijn tafel gegaan. Bv vlekken van een te hete kop kofiie, die een vlek in mijn lak/beits na laat.
pi_28352516
toch nog meer tips dan ik had verwacht...hartstikke bedankt allemaal
pi_28352575
Neshia, is het al gelukt met schoonkrijgen en mooi afwerken? Post je hier foto's van voor en na als het kan?
pi_28352679
Ik ben er nog niet aan toegekomen, en heb het eerst eens rustig laten opdrogen. Het is al iets minder opvallend geworden, de 'rimpeltjes' zijn wat bijgetrokken. Ik ga dit weekend eens wat uitproberen en dan plaats ik voor- en nafotootjes.
pi_28353991
Hoera, foto's!
pi_28356566
Na een aantal van dit soort akkefietjes heb ik nu alleen nog tafels die in de olie staan, echt ideaal. Ook voor als de kinderen weer eens in de weer zijn geweest met hun uiteraard niet afwasbare stiften-van-schoonma, plekje wegschuren, beetje olie er op, en je ziet er niks meer van.

ow. Met een zwartgelakte tafel werkt dat natuurlijk wat minder, sorry
pi_28493371
Neshia, het weekend is voorbij... krijgen we wat moois te zien?
*tevens mini-schop*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')