abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28274471
Hier verder.
quote:
Mosley zinspeelt op zware straffen
FIA-voorzitter Max Mosley dreigt de zeven Michelin-teams zwaar te bestraffen voor de gebeurtenissen in de Grand Prix van Amerika. De coureurs op Frans racerubber stuurden na de opwarmronde en masse de pit in en gaven op.


De Engelsman zegt in het gezaghebbende Britse dagblad The Guardian dat hij het gevoel heeft dat de gebeurtenissen rond de Michelin-banden zijn overdreven, dat het debacle met opzet is gecreëerd en dat hij hiervoor het liefst schorsingen zou uitdelen.

Maar Mosley zegt in de krant te beseffen dat schorsingen het einde van de Formule 1 zouden kunnen betekenen: ,,Zelfs al zou ik schorsingen willen opleggen, dan is het niet waarschijnlijk dat de andere twintig leden daarmee zullen instemmen. Ik kan er niet goed tegen dat er zo met mij wordt gesold.'' Mogelijk besluit het Hof van Beroep komende woensdag tot hoge boetes, of eventueel puntenvermindering bij de constructeurs.

Mosley haalt in The Guardian uit naar Minardi-teambaas Paul Stoddart, die herhaaldelijk op het vertrek van Mosley heeft aangedrongen. ,,Paul is een triest geval. Hij is zeker vergeten om zijn medicijnen te slikken.'' De FIA-voorzitter zegt te verwachten dat de gebeurtenissen van Indianapolis zich niet zo snel weer zullen voordoen. Zo vreest hij geen boycot of staking. ,,Als de teams gaan staken, dan benadelen ze daar vooral zichzelf mee. Ik maak mij geen zorgen.''
bron: formule1.info

Ik ben benieuwd wat er voor straffen uitkomen. De FIA lijkt het wel keihard te spelen vooral de tekst richting Paul Stoddart is niet niets. Jammer dat het modder gegooi de sport zo weinig goed doet. Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af en kunnen we gewoon weer gaan racen. Dat is uiteindelijk toch het doel van Formule 1. Plezier voor iedereen.

Maar een breuk tussen de FIA en de autofabrikanten lijkt wel steeds duidelijker te worden. Ik zou een opsplitsing echt eeuwig zonde vinden
pi_28274753
Stoddart is vanwege zijn karakter een aanwinst voor de Formule maar hij was wel aardig aan het happen naar de hap die hem voedt. Als hij zelf ook voet-bij-stuk had gehouden en niet was gaan racen dan had ik zijn opmerkingen beter kunnen begrijpen. Hij krijgt volgend jaar aardig wat doekoes van de FIA vanwege de WK-punten die Minardi in de VS heeft gehaald. Dat zal toch zeker in zijn achterhoofd hebben meegespeeld buiten zijn opmerking 'Jordan ging, dus ik ging ook'.

Ik neem ook aan dat Mosley bedoelde dat er 'met de FIA gesold werd' ipv met zijn eigen persoontje.
Calmer than you are
pi_28274945
Als hij punten af gaat pakken van teams en die worden vervolgens kansloos voor de titel heb je kans dat ze gaan testen voor het volgende seizoen en en er de rest van dit seizoen niet zo zwaar aan tillen dat ze een keer niet winnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door buitenbeentje op 27-06-2005 23:59:57 ]
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_28276257
Grappig dat nog steeds blind dat 2004 mee wordt gekopieerd

En die punten lijken me eerlijk verdient, die kan je toch niet zomaar afpakken.. De helft van het gehaalde aantal punten van de volgende races afhalen lijkt me eerlijker.
Where facts are few, experts are many.
pi_28279594
tvp
  maandag 27 juni 2005 @ 23:00:19 #6
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_28287556
Persberichtje van Michelin:
http://www.grandprix.com/ns/ns15111.html
quote:
"Michelin has completed its investigations concerning the tyres used at Indianapolis and has communicated the results of these investigations to its partner teams," the statement said. "The tyres were not intrinsically flawed, but were insufficiently suited to the extreme racing conditions encountered through Turn 13 of the Indianapolis circuit this year. Given the evolutions concerning the cars' aerodynamics, the regulations which govern the sport and the nature of the track surfaces etc, Michelin carries out testing in the course of each season with a view to developing the tyres which are the most suited to each event. Two key elements must be known about the Indianapolis circuit: Turn 13, with its severe banking, is the only turn of its kind in a season of 19 races; Testing at Indianapolis was not possible.

"As a consequence, in order to define the specification of its tyres for Indianapolis, Michelin had to carry out simulation work based on the results of less severe testing at other venues and on estimations concerning the specific conditions likely to be met at Indianapolis in 2005. The Michelin investigations have revealed that the loads exerted on the rear left tyre through Turn 13 at Indianapolis were far superior to the highest estimations of Michelin's engineers. This year, the situation through this corner turned out to be altered by the extreme combination of the speed, lateral acceleration and additional dynamic load. The tyres which Michelin took were therefore insufficiently adapted to the extreme conditions of Turn 13 in 2005. This was a problem.

'On the other hand, investigations concerning the materials and construction employed for the tyres produced for Indianapolis have confirmed the absence of any anomaly. The tyres did not have an intrinsic flaw but they were not insufficiently suited to turn 13. Moreover, this analysis confirmed the pertinence of the tyre solutions specified for all the other circuits. In æretrospect, this analysis perfectly validates the pertinence of the precautionary measures requested by Michelin and its partner teams in the interests of driver safety and fully confirms that the addition of a chicane at the entrance of Turn 13, which would have guaranteed lower speeds through Turn 13, would have enabled spectators not to be deprived of a high class competition, while at the same time guaranteeing the safety of the drivers.

"As a consequence: Based on these investigations, Michelin has revised its simulation model for 'banked' corners such as Turn 13 at Indianapolis in view of the special effects caused by this corner; Michelin requests that it be possible in the future to undertake testing at Indianapolis before the Grand Prix; Michelin confirms that it will be present with safe, competitive tyres at the forthcoming Grand Prix races."
Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.

Daarnaast heeft Bridgestone/Firestone tijdens de Indy 500 en de voorafgaande kwalificaties enorm veel data kunnen verzamelen (in totaal meer dan 10000 ronden), en heeft zelfs aanpassingen laten maken aan de asfaltlaag om deze beter bij hun banden aan te laten sluiten! Ik vind Michelin dus niet 100% schuldig in deze zaak, en zonder de Indy 500 had Bridgestone ook problemen gehad.
pi_28292614
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:00 schreef MonoSynth het volgende:
Persberichtje van Michelin:
http://www.grandprix.com/ns/ns15111.html
[..]

Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.

Daarnaast heeft Bridgestone/Firestone tijdens de Indy 500 en de voorafgaande kwalificaties enorm veel data kunnen verzamelen (in totaal meer dan 10000 ronden), en heeft zelfs aanpassingen laten maken aan de asfaltlaag om deze beter bij hun banden aan te laten sluiten! Ik vind Michelin dus niet 100% schuldig in deze zaak, en zonder de Indy 500 had Bridgestone ook problemen gehad.
Vind het maar een zwak excuus van Michelin, Indianapolis is 1 van de beroemdste circuits ter wereld en dan kunnen zij een bocht niet goed inschatten? michelin heeft gewoon zwaar geblunderd en probeert zichzelf zo een beetje los te maken van alle kritiek. En het feit dat tijdens de indy 500 firestone banden het circuit al hebben bereden lijkt me ook al niet van toepassing vanwege de fundamentele verschillen tussen formule1 en indycar. De wagens zijn heel anders en ook het circuit waar ze op rijden is anders. Daar komt nog bij, voorgaande jaren deden ze het wel dus waarom dan nu niet? michelin heeft geblunderd en zwaar ook.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 08:19:01 #8
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_28292806
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 07:42 schreef erikh het volgende:

[..]

Vind het maar een zwak excuus van Michelin, Indianapolis is 1 van de beroemdste circuits ter wereld en dan kunnen zij een bocht niet goed inschatten?
Je kunt mijn reactie bijvoorbeeld ook lezen. De asfaltlaag is compleet veranderd, bleek te glad te zijn (Firestone heeft zich er in April tijdens de kwalificaties voor de Indy 500 ook op verkeken wat erg zware ongelukken opleverde), is opgeruwd, en was qua asfaltlaag dus een compleet andere bocht. Niets 'beroemdste ter wereld', het ging technisch gezien om een nieuwe bocht.
quote:
michelin heeft gewoon zwaar geblunderd en probeert zichzelf zo een beetje los te maken van alle kritiek. En het feit dat tijdens de indy 500 firestone banden het circuit al hebben bereden lijkt me ook al niet van toepassing vanwege de fundamentele verschillen tussen formule1 en indycar. De wagens zijn heel anders en ook het circuit waar ze op rijden is anders.
Als een auto met 350+ door die bocht jakkert dan is echt wel te meten hoeveel druk er op de bandjes komt te staan, en waarschijnlijk had Bridgestone echt wel een replica van een stukje asfalt liggen of in ieder geval genoeg data voor een fatsoenlijke computersimulatie. De verschillen tussen een Indycar en een F1-auto zijn groot, maar de overeenkomsten zijn imo genoeg om de testresultaten van de één te laten dienen voor de ontwikkeling van de banden van de ander.
pi_28294857
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 08:19 schreef MonoSynth het volgende:

[..]

Je kunt mijn reactie bijvoorbeeld ook lezen. De asfaltlaag is compleet veranderd, bleek te glad te zijn (Firestone heeft zich er in April tijdens de kwalificaties voor de Indy 500 ook op verkeken wat erg zware ongelukken opleverde), is opgeruwd, en was qua asfaltlaag dus een compleet andere bocht. Niets 'beroemdste ter wereld', het ging technisch gezien om een nieuwe bocht.
Dan nog kun je mij echt niet wijsmaken dat een bedrijf als Michelin dat zelfs de banden voor vliegtuigen levert geen band zou hebben kunnen maken die het uit zou houden in die bocht.
quote:
Als een auto met 350+ door die bocht jakkert dan is echt wel te meten hoeveel druk er op de bandjes komt te staan, en waarschijnlijk had Bridgestone echt wel een replica van een stukje asfalt liggen of in ieder geval genoeg data voor een fatsoenlijke computersimulatie. De verschillen tussen een Indycar en een F1-auto zijn groot, maar de overeenkomsten zijn imo genoeg om de testresultaten van de één te laten dienen voor de ontwikkeling van de banden van de ander.
Bridgestone heeft kennelijk de data wel gehad want de band hield het uit, er zijn nog meer circuits waar het nodige is aangepast wat dit jaar voor het eerst is maar daar rijdt Michelin toch ook gewoon.
pi_28295134
Kheb gister de F1 race van vorig jaar nog eens zitten kijken en toen ook was het bocht 13 waar de klappen vielen, en toen ook waren het alleen michelinrijders.. Alonso die op t rechte stuk na de bocht de muur in vloog met een lekke band en natuurlijk Ralf ze ongeluk. Bridgestone mag dan wel meer feedback over de track hebben gehad, ik vind t nog steeds Michelin's eigen schuld dat ze geen tweede optie band hadden die hard genoeg geweest zou zijn voor wat voor circuit dan ook.

Overigens gaan we nu naar Magny Cours waar Michelin een stuk meer feedback van heeft dan Bridgestone
Where facts are few, experts are many.
pi_28298175
Zwak excuus van Michelin

Het is niet de eerste keer dat Michelin banden problemenen veroorzaken. Vorig jaar op Indy waren er immers ook al falende Michelin banden. Dat men niet op Indy kan testen is ook een zwak excuus er zijn meerdere circuits waarop men niet kan testen.

Michelin heeft teveel op het randje gewerkt en in Indy komt dat blijkbaar naar boven omdat Turn13 extreem veel vraagt van de banden. Michelin had gewoon een extra veilige set mee moeten nemen.

Ik ben benieuwd hoe de rest van het seizoen verloopt voor de Michelin teams. Ik zou als coureur de banden iig niet meer 100% vertrouwen.
pi_28299303
Aan de andere kant overkwam het MS in Barcelona ook en daar hebben ze volgens mij al miljoenen kilometers gereden. Gelukkig heeft Bridgestone de laatste jaren ook in Magny Cours gewonnen; niet echt de mooiste race vh seizoen imho. Ik ben benieuwd hoe het begin van het seizoen voor Michelin gaat verlopen met de evt. sancties in het verschiet.
Calmer than you are
  dinsdag 28 juni 2005 @ 12:40:05 #13
67174 Dos37
Come on Twente
pi_28299389
ik hoop niet dat ze teams gaan schorsen zeg. Dat word het helemaal een prut
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_28299998
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 12:40 schreef Dos37 het volgende:
ik hoop niet dat ze teams gaan schorsen zeg. Dat word het helemaal een prut
Dan starten de Michelin-teams weer niet en wordt de race weer zo'n aanfluiting.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  dinsdag 28 juni 2005 @ 15:38:14 #15
47470 -Hans-
Met pensioen
pi_28305347
(Ik plaats het hier maar even, want ik weet zo 1, 2, 3 geen beter topic voor het onderstaande)

Arme David Coulthard, hij had wereldkampioen kunnen worden.... ( )
quote:
Salaris
“Ik stond op de grid voor mijn eerste race en realiseerde dat ik was beetgenomen. Ik denk dat geld toen iets meer voor me betekende dan nu, maar je zou nooit salaris boven prestaties moeten zetten. Dat was een grote fout.”

Wereldkampioen
“Dat jaar won Damon Hill de titel met Williams. Het jaar daarop deed Jacques Villeneuve hetzelfde. Ik kan me niet van de gedachten ontdoen dat als ik was gebleven bij Williams ik ook wereldkampioen zou zijn geworden.”
Altijd maar dat gejank van die gast, als... als....

9 jaar bij McLaren, en als je dan het artikel op RTL Grandprix leest begrijp ik niet waarom hij zolang bij McLaren is gebleven. Schijnbaar was het geld toch wel aantrekkelijk, of had hij de stille hoop dat hij wereldkampioen had kunnen worden? maybe in his dreams..
  dinsdag 28 juni 2005 @ 16:06:09 #16
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_28306283
quote:
Juiste dingen
“Mijn wens om de juiste dingen te doen is tegen mij gaan werken. Ik denk daar vaak aan terug. Ik dacht dat als ik niet zou meewerken dit mijn positie en toekomst bij het team zou ondermijnen. Na de race (Jerez in 1997, red.) had ik een verhitte discussie met Ron Dennis. Hetzelfde gebeurde in de eerste race in 1998 in Australië. Mika werd later dat jaar wereldkampioen.”

Beslissingen
“Dat zijn twee races, die ik kon en had moeten winnen. Ik denk dat deze beslissingen een bepaald beeld bij de mensen heeft gevormd. Ik heb er sindsdien mee moeten leren leven en het achtervolgt me tot op de dag van vandaag.
Het feit dat 'ie geen ruggegraat heeft bedoelt 'ie? Nee hoor, dat was al lang te zien al die jaren dat 'ie niet in durfde te halen. Noch concurrenten, noch achterblijvers, met als klap op de vuurpijl Bernoldi in Monaco
pi_28307287
En bij Red Bull Racing zijn ze erg positief over Frankrijk
quote:
Red Bull geeft Frankrijk er van langs

Red Bull Racing heeft erg veel zin in de Grand Prix van Frankrijk. In een voorbeschouwing laat het team weten de race in Magny Cours de saaiste van het jaar te vinden. Als je wat leuks wilt doen rond de Grand Prix, kan je maar beter een paar uurtjes rijden naar Parijs, aldus het team.

De ontevredenheid heeft hoogst waarschijnlijk te maken met het verbod op Red Bull in Frankrijk. Het drankje zou volgens de Fransen gevaarlijk kunnen zijn voor de volksgezondheid en mag daarom niet verkocht worden. De stof taurine, de werkende stof in Red Bull, staat volgens Franse medici gelijk aan cocaïne.

"Magny Cours is wel een prachtige plaats om naar koeien te kijken," laat Red Bull weten. Het stadje Nevers krijgt er flink van langs. "Als je het in het Engels uitspreekt, weet je gelijk hoe vaak men terug wil komen. Reisgidsen beschrijven de streek als 'pittoresk'. Misschien staat dat woord hier gelijk aan kapotte toiletten en gevaarlijke electriciteit."

Ook over het land zelf is Red Bull niet echt te spreken. "Schrijver Mark Twain zei ooit dat Frankrijk normaal gesproken bestuurd wordt door prostituees, maar dat is niet helemaal eerlijk. Iedereen weet immers dat Frankrijk bestuurd is door Asterix , zijn zoon Charles de Gaulle, Sacha Distel, Brigitte Bardot, die ene acteur met die grote neus en Johnny Halliday."
F1Racing
pi_28307821
Ik zie dit verhaal elk jaar weer terugkomen, het schijnt een erg saaie bedoeling te zijn rond het circuit van Magny Cours.
Where facts are few, experts are many.
pi_28308903
Tis al dinsdag; zijn Hunter en/of JPM alweer een mooie post voor Magny Cours aan het maken?

DC is inderdaad het typische net-niet-geval; jammer want hij was in 1995 absoluut goed bezig in die Williams. Niet voor niks kreeg ie de voorkeur na het seizoen 1994. Hing toen ook een mooi spandoek in Frankrijk (volgens mij) ' Nige..we love ya, but give the keys to Coulthard ' .
Calmer than you are
pi_28309201
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 15:38 schreef -Hans- het volgende:
(Ik plaats het hier maar even, want ik weet zo 1, 2, 3 geen beter topic voor het onderstaande)

Arme David Coulthard, hij had wereldkampioen kunnen worden.... ( )
[..]

Altijd maar dat gejank van die gast, als... als....

9 jaar bij McLaren, en als je dan het artikel op RTL Grandprix leest begrijp ik niet waarom hij zolang bij McLaren is gebleven. Schijnbaar was het geld toch wel aantrekkelijk, of had hij de stille hoop dat hij wereldkampioen had kunnen worden? maybe in his dreams..
DC is een van de meest tragische Formule 1 coureurs in het veld. Dit soort uitspraken bevestigen alleen maar mijn stelling dat hij een grote mond heeft buiten de baan maar op de baan nooit echt prestaties levert. Een typische what if coureur. Hij past in het rijtje van Rubens Barrichello en Eddie Irvine.
Veel woorden weinig daden.
pi_28310049
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 17:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

DC is een van de meest tragische Formule 1 coureurs in het veld. Dit soort uitspraken bevestigen alleen maar mijn stelling dat hij een grote mond heeft buiten de baan maar op de baan nooit echt prestaties levert. Een typische what if coureur. Hij past in het rijtje van Rubens Barrichello en Eddie Irvine.
Veel woorden weinig daden.
Montoya gaat aardig dezelfde kant op imo.
Calmer than you are
pi_28310730
Hopelijk punten mindering voor de teams en de rijders van de michelin teams een puntje of 25 lijkt mij wel o.k.

En waarom de rijders ook, die testen die banden ze zijn een hele belangrijke schakel voor de bandenleverancier. En als het dan fout afloopt blijft het hele zooitje lekker zitten en begint achteraf te kakelen dat ze alles geprobeerd hebben en er niets meer aan kunnen doen.

[ Bericht 56% gewijzigd door vipergts op 28-06-2005 18:45:19 ]
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_28315185
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 18:04 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Montoya gaat aardig dezelfde kant op imo.
Daar heb je gelijk in. Als hij niet oppast belandt hij in hetzelfde rijtje.

Sorry JPM01
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:40:13 #24
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_28317276
Mwa.. Monty komt er nog wel,ik zie hem dit jaar nog wel vlammen
Mocht het niet zo zijn.. Enne Villeneuve is na 2006 toch transfer vrij (richting McLaren?)
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  dinsdag 28 juni 2005 @ 22:10:48 #25
70366 JPM01
The F1 season is over
pi_28318569
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:00 schreef MonoSynth het volgende:
Persberichtje van Michelin:
http://www.grandprix.com/ns/ns15111.html
[..]

Het komt er dus op neer dat ze bocht 13 (met nieuwe asfaltlaag die afgeschraapt is tbv de grip, en dus niet te vergelijken was met die van vorig jaar) helemaal verkeerd hebben ingeschat, maar ook dat ze geen mogelijkheid hebben gehad om er te testen, terwijl al van de Indy 500 bekend was dat die bocht erg extreem was voor de banden.

Daarnaast heeft Bridgestone/Firestone tijdens de Indy 500 en de voorafgaande kwalificaties enorm veel data kunnen verzamelen (in totaal meer dan 10000 ronden), en heeft zelfs aanpassingen laten maken aan de asfaltlaag om deze beter bij hun banden aan te laten sluiten! Ik vind Michelin dus niet 100% schuldig in deze zaak, en zonder de Indy 500 had Bridgestone ook problemen gehad.
op een ander forum riep ik dit al omdat ik dat op ITV gezien had dat ze een nieuw stuk afaltlaag anders dan 2004 reden.

dat asfalt laag was soort geribbelt net als je wel eens op de openbare weg ziet dat ze de toplaag er afgeschraapt hebben.
To finish first, you first have to finish!
Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
AFC Ajax 4 ever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')