Meerdere hadden het al gezegd tegen me dat ik wat van mijn ijsvogel pics in een apart topic moet neer dumpen.... Zeker omdat ijsvogels redelijk zeldzaam zijn en al helemaal super schuw... Meestal zien mensen hem als een blauwe flits over het water... Omdat ze jouw eerder door hebben
Voor de mensen die mijn verhaal nog niet kennen:
Hier in de buurt heb ik een ijsvogelkoppeltje ontdekt hier in Amsterdam... Tijdens de baltst en paring heb ik ze uiteraard gefotografeerd, Nu de jongen het nest hebben verlaten vliegen pa en ma weer lekker in de rondte... Nu heb ik in dat zelfde slootje wat extra zit en vis plekjes voor de vogels gemaakt door overal wat takken etc te plaatsen (in het water en tegen de kant) Het leuke is dat die vogels daar nu heel erg gebruik van maken en dat betekend dat ik ze nu kan fotograferen zoals ik zelf wil
Het is nu nog allemaal in beginfase omdat ik de laatst geplaatste tak pas 2 dagen terug heb geplaatst... Vanaf die tak kan ik ze dus fotograferen vanaf 3 meter ongeveer.... Dichterbij kan ik jammer genoeg niet focussen Om een lang verhaal kort te maken:
Het begon allemaal hier mee.
Achter de bosjes met camera op statief wachtend tot de ijsvogel op de nest tak kwam zitten.
![]()
![]()
Maar dat ging me al vrij snel vervelen....
Ik ging dus opzoek naar iets anders... Iets beters waardoor ik dichterbij kon komen... Het eerste wat in me op kwam is een doekplaatsen en daar achter gaan zitten... Zo gezegd zo gedaan
![]()
En daar kwamen deze pics uit
![]()
![]()
![]()
Al snel kwam ik er achter dat dit niet werkt... Als er maar een zuchtje wind stond waaide alles in elkaar... Dus ik besloot een echte vaste hut te gaan bouwen... Zo gezegd zo gedaan.....
![]()
Al snel kwam de vogel ook langs...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zoals jullie zien moet ik nog wat verzinnen op het licht wat best kut is daar jammer genoeg.
Owja die takken waar hij opzit heb ik allemaal zelf geplaatst ! Ook die gene bij het nest
Zodra ik nieuwe pics heb post ik ze uiteraard ! Ik was er gisteren weer ff na een andere halve week ivm examens etc... Maar lag gisteren allemaal pluis in de sloot... Had hem gisteren ook niet gehoord/gezien.... Van de week maar weer ff proberen
De pics zijn trouwens op de eerste 2 na allemaal 100% beeld... Geen crop niks
Ik kon bij sommige niet eens met 500 compleet gebruiken omdat ik te dichtbij zat
Owja de jongen zijn al uitgevlogen... Dus ze zullen binnenkort wel weer een 2e nestje beginnen