abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28207123
Zolang ik me kan herinneren hangt men rond deze tijd van het jaar de vlag uit. De examens zijn voorbij en degenen die geslaagd zijn laten dit aan de buurt weten door de vlag uit te hangen, liefst met een schooltas om de vlaggenstok. Ook dit jaar zie ik weer hier en daar het rood-wit-blauw wapperen.

Ten aanzien van het bovenstaande vraag ik mij het volgende af:
[1] Hoe ver terug gaat deze traditie in Nederland?
[2] Is dit iets typisch Nederlands, of gebeurt dit in meerdere landen?
[3] In welk land vindt deze traditie haar oorsprong?
[4] Is een dergelijk gebruik van de Nederlandse vlag volgens het protocol toegestaan?

Iemand enig idee?
pi_28207153
Dat je slaagt is niet meer dan vanzelfsprekend. Bij ons in de straat heb ik nog nooit een vlag/tas gezien (chique buurt, dat wel)
@find the_riaa_cant_touch_me.mp3
pi_28207263
Een jaar of 7 geleden was er trouwens wel iemand die zijn tas buitenhing, en die is tijdenlang door iedereen met de nek aangekeken.
pi_28207673
Ik vind het uiteraard erg interessant om over het leven in jouw buurt te horen, maar weet je wellicht ook iets meer over de oorsprong van deze traditie?
pi_28208424
Maar hi2uplz, bij jou in Groningen gebeurt dit dus niet? Ook niet buiten je eigen wijk?
pi_28208529
Buiten mijn wijk kom ik niet zoveel. Af en toe eens naar een winkel of bedrijf, maar dan rijd de taxi wat sneller. Maar meestal werk ik dan op de tabletpc, dus ik heb echt geen idee.
pi_28209405
Bij ons in Eindhoven was dat vroeger in ieder geval heel normaal (tot midden jaren 90). Ik weet niet wat de situatie nu is. In de VS heb ik deze traditie nog niet mee mogen maken. Hier krijgen ze zo'n raar hoedje op en een mantel om.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_28209493
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 23:09 schreef kLowJow het volgende:
Maar hi2uplz, bij jou in Groningen gebeurt dit dus niet? Ook niet buiten je eigen wijk?
Zo te zien hoef je die gast niet serieus te nemen
pi_28233807
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 22:28 schreef hi2uplz het volgende:
Bij ons in de straat heb ik nog nooit een vlag/tas gezien (chique buurt, dat wel)
Bij ons is het juist raar als je geslaagd bent en je hangt je vlag+tas niet uit (ook een nette buurt)
  zaterdag 25 juni 2005 @ 22:00:29 #10
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_28234935
Hier in Spijkenisse hangt ook iedereen de vlag uit met een tas eraan!! Echte arbeidersplaats, Spijkenisse
Vraag me alleen af hoe lang die dingen blijven hangen, ze weten het nou toch al een dikke week en nog hangt dat ding uit
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
pi_28238170
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 23:09 schreef kLowJow het volgende:
In Groningen gebeurt het wel, hier in de straat zelfs.

Ik hoorde vandaag alleen van mijn lieve vader dat mijn lief moedertje niet wil dat ik volgend jaar mijn vlag en tas uithang .
Dus die vlag gaat vanaf april al omhoog, om haar te pesten.

Verder weet ik trouwens niet waar het vandaan komt.
Audires ululatus feminarum, infantium quiritatus, clamores virorum
  zondag 26 juni 2005 @ 14:55:08 #12
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28249537
In Drenthe gooien we ook de vlag uit en gooien we er een tas aan als er iemand geslaagd is. Hoelang men dit eigenlijk al doet.... geen idee...

Er is vast wel ergens iets over geschreven
En zover ik weet is het in Groningen btw ook erg normaal.
(Un)masking for the greater good.
pi_28263220
ik zie hier in Rotterdam ineens heel veel Nederlandse vlaggen
  maandag 27 juni 2005 @ 12:36:44 #14
40091 Meiske78
lang niet gezien
pi_28269028
Het is niet echt een antwoord op de vraag van TS, maar wel een interessant stukje over vlagetiquette:
quote:
Op de vlag mogen geen versierselen worden aangebracht. De vlag dient een verhouding van 2:3 te hebben. Er mag worden gevlagd van zonsopgang tot zonsondergang. Na zonsondergang mag de vlag worden gevoerd maar dan dient deze te worden uitgelicht met een schijnwerper. Op zondag mag niet worden gevlagd. De vlag moet schoon en onbeschadigd zijn. De vlag dient zodanig te hangen dat ze de grond niet raakt en het verkeer niet hindert. De oranje wimpel mag uitsluitend op Koninginnedag en op koninklijke verjaardagen worden gevoerd.

Burgers mogen ook individueel de vlag uitsteken op dagen van bijzondere persoonlijke gebeurtenissen (geboorte, geslaagd etc). Het toevoegen van een ornament als schooltas of ballonnen is dan offcieel toegestaan. Bij individuele rouw mag de burger zelfs halfstok vlaggen.
Bron
Nee jij trekt volle zalen!
Mijn reviews op de FOK! Frontpage
C'est le ton qui fait la musique
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')