abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juni 2005 @ 20:09:42 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28203297
a.s. zondag, een unieke biografie van Willem Oltmans bij de avro:
quote:
zijn moeder piano moest spelen. Thuis, in een grote villa in Bosch en Duin hing een serene sfeer. Het landhuis had vele vertrekken, een gezamenlijke huiskamer was er niet. Willem zat als jongetje vaak op zijn eigen kamer, net als de andere leden van de familie.
Als scholier bezocht Willem het Baarns Lyceum. Toen al was hij niet op zijn mondje gevallen, hij zocht vaak de confrontatie met de leraren. Later ging hij studeren aan Nijenrode, weer later in de Verenigde Staten aan de Yale University. In 1953 haalde zijn Nijenrode-vriend Henk Hofland hem naar de buitenlandredactie van Algemeen Handelsblad. In 1955 werd hij voor De Telegraaf correspondent in Rome.

Tegen de zin van de Nederlandse overheid én zijn werkgever in, interviewde Oltmans de in ons land gehate Soekarno. Vervolgens vertrok Oltmans naar Indonesië, waar hij in 1957 de overdracht van Nieuw-Guinea bepleitte. Hierdoor werd hij in Nederland als landverrader beschouwd. Oltmans verhuisde als persona non grata naar de Verenigde Staten. In 1961 zou hij via een memorandum aan president Kennedy hebben voorkomen dat Nederland oorlog ging voeren om Nieuw-Guinea. Sindsdien werd hij door minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns en latere regeringen tegengewerkt in het uitoefenen van zijn beroep.
Lees verder

Pagina 2
Oltmans vestigde graag de aandacht op zich. Van zijn homoseksuele geaardheid maakte hij allerminst een geheim. Niettemin was hij in de jaren zestig vijf jaar getrouwd met een Nederlandse stewardes, Frida Westerman. In Hoge Bomen kijkt zij met gemengde gevoelens terug op haar huwelijk met Willem. “Het was over toen ik een neger in mijn bed vond, met Willem erbij.”
Ironisch genoeg werd in zijn latere leven de schoonzus van Joseph Luns, de grote tegenstander van Willem Oltmans, zijn beste vriendin. Adèle Luns heeft foto’s van beide kemphanen voor het raam staan, en vertelt in Hoge Bomen met verve over de karakters van beide heren.

Willem Oltmans voerde een jarenlang proces tegen de Nederlandse Staat, dat hij uiteindelijk won. In 2000 werd hem, na arbitrage van een door Pierre Vinken voorgezeten commissie van drie, als vergoeding van hem door de Staat toegebrachte schade acht miljoen gulden uitgekeerd. Oltmans kocht van het bedrag onder meer een penthouse aan het Singel te Amsterdam en een Steinway-vleugel.Hij had toen jarenlang in een klein kamertje driehoog achter in Amsterdam geleefd van een bijstandsuitkering.

In 1991 speelde Oltmans een bijrol (baron George De Mohrenschildt) in JFK, de film van de Amerikaanse regisseur Oliver Stone over de moord op president Kennedy. Oltmans vermoedde in werkelijkheid dat de Mohrenschildt meer van de moord wist en interviewde hem meerdere malen voordat de Mohrenschildt zelfmoord pleegde
Met unieke beelden uit privecollecties en nooit onthulde feiten!! Dit wordt een prachtreportage, ben erg benieuwd!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 24 juni 2005 @ 22:02:02 #2
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28206413
Deze moet even onder de aandacht gebracht worden. Oltmans heeft namelijk een cruciale rol in onze geschiedenis gespeeld, wellicht een van de meest invloedrijke Nederlanders van de 20e eeuw. excentriek, bijzonder, intelligent, controversieel.. Ik denk een van de meest interessante landgenoten van de afgelopen eeuw.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 24 juni 2005 @ 22:13:17 #3
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28206743
Hij heeft met zijn invloed een mogelijke oorlog voorkomen om Nieuw Guinea (al kun je de vraag stellen of dat positief was voor de inwoners van dat eiland,) . en heeft menig regering tot wanhoop gebracht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_28256179
Was een zeer interessante documentaire
pi_28256276
Was? Ik ben dus al te laat?
Jammer

Herhaling, anyone?
  Moderator zondag 26 juni 2005 @ 22:21:15 #6
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_28256647
quote:
Op zondag 26 juni 2005 22:08 schreef thaleia het volgende:
Jammer

Herhaling, anyone?
Het zal ongetwijfeld op uitzendinggemist.nl komen staan, aangezien de aflevering van vorige week er ook bij staat.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  Trouwste user 2022 zondag 26 juni 2005 @ 22:26:03 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_28256816
Mooie reportage. Z'n ex-vrouw die mocht vertellen dat ie haar had gebruikt maar er wel trots op was dat ie tot z'n dood de trouwring omhield.

Megalomaan was ie. Maar zelden heeft iemand zo in zijn recht gestaan. Zo jammer dat ie er maar kort van heeft mogen genieten.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 26 juni 2005 @ 23:01:48 #8
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28257835
quote:
Op zondag 26 juni 2005 22:08 schreef thaleia het volgende:
Jammer

Herhaling, anyone?
ik was er ook niet vanavond, maar ik heb hem op genomen op de good old VHS. Je mag hier een keer komen kijken, woon je in het zuiden?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 27 juni 2005 @ 23:30:10 #9
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28288556
mooi document! indrukkend zeg die dagboeken van Oltmans.. en dan die vrouw van hem, ontstellend eigenlijk. Hij hield helemaal niet van haar, maar had haar nodig voor de vliegtickets en de PR (anders kom je niet binnen bij al die regeringsleiders) ,... en dan toch wel die trouwring blijven dragen tot in het graf. Wat een enorm enerverend leven en een invloed op de wereldpolitiek heeft die man gehad, een spannen jongensboek ! Het blijft één van de meest intrigerende personen van zijn generatie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 28 juni 2005 @ 12:42:45 #10
30919 mitt
Michael Corleone
pi_28299487
inderdaad schitterend die kasten met dagboeken.

6 delen over JFK
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  Trouwste user 2022 dinsdag 28 juni 2005 @ 16:13:54 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_28306545
Hij heeft ook een klein rolletje in JFK-The Movie

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 28 juni 2005 @ 16:23:41 #12
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28306881
Oltmans, ik heb grote bewondering voor dit omstreden figuur.
Hij schreef alles op, elke dag. Volgens mij heeft die man een schat aan informatie achtergelaten.

Ik vind het nog steeds schandalig dat de SP er alleen landelijk een in memoriam vanaf kon brengen, maar dat er voor stadsdeel Amsterdam-Centrum blijkbaar geen artikeltje op het web vanaf kon om hem als verloren sp-lid neer te zetten.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  dinsdag 28 juni 2005 @ 19:56:52 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28313518
Onvoorstelbaar wat die man allemaal wist te bereiken tegen de stroom in en zoveel tegenwerking. Ook dat hij na de moord op kennedy zon enorme rol had in de Amerikaanse media bij de oplossing van die moord (wat hij nooit voor 100% wist te bewijzen) . Je kan het met hem eens zijn, of niet, maar toch is het indrukwekkend om te zien hoeveel invloed deze man had op de wereldpolitiek, terwijl hij in feite slechts een journalist was.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 28 juni 2005 @ 20:06:35 #14
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28313831
zijn ontmoetingen en steunbetuigingen aan Tariq Aziz. Gewoon omdatie een grotere hekel aan Amerika had dan aan Irak
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_28667727
Nu op Ned.1...
pi_28669797
Is er trouwens iemand die het werk van Oltmans hervat?
Anders houdt ik me wel aanbevolen....
pi_28672821
Hervat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')