Wegens succes stopt Martini online campagne; blogs succesvolMartini heeft met haar recente Private Pool campagne, waarbij internet als primair medium gold, in korte tijd een enorme aandacht gegenereerd.
Belangrijkste mechanisme hier was het gebruik van virale communities en een virale boodschap. Het was een groot succes omdat de badjes in 3 weken waren uitverkocht en dat de campagne binnen 3 weken (van de oorspronkelijke 6 tot 8 weken) alle doelstellingen heeft gehaald. Martini heeft dan ook besloten de campagne te stoppen omdat de badjes niet meer bijbesteld konden worden.
In korte tijd (2,5 week) zijn er meer dan 10.000 badjes aangevraagd (tot 2x toe uitverkocht, ondanks bijbestellingen) en leverde de campagne ruim 100.000 unieke bezoekers op de
www.martini-mansion.nl website (campagne haalde gemiddelde unieke doorklikratio's van 2,7%).
De virale filmpjes werden door meer dan 100.000 mensen bekeken. Het leukste effect moet nog komen; namelijk de 10.000 badjes die met mooi weer in heel Nederland worden opgezet in de tuinen en stranden etc.
De campagne draaide om een private pool die mensen konden aanvragen. Deze pool heeft de vorm van het martini logo en bevat twee bekerhouders. Aanvragers hoefden alleen de portokosten te betalen (¤ 7,95). Idee hierachter is om de onbereikbare luxe die Martini in de jaren 80/90 in haar commercials uitstraalde om te zetten naar toegankelijke luxe (je eigen pool). Martini richt zich hiermee op een nieuwe, jongere doelgroep en kiest voor het medium internet om deze nieuwe propositie in de markt te zetten.
Door middel van banners, advertorials en virale filmpjes werd de doelgroep op de hoogte gesteld van deze unieke incentive. Als kickoff werden bezoekers van de grotere weblogs van nederland (geenstijl, retecool, ongein.nl etc.) geconfronteerd met deze leuke actie. Deze plaatsing zorgde in eerste instantie voor enorme rumor op internet en werd gesprekspunt op diverse fora. Vervolgens werden andere relevante sites geactiveerd om ook de mainstream te bereiken.
Disclaimer: Dit is geen promotie voor Interactief bureau fris idee en reclamebureau Doorn & Roos die de campagne hebben ontwikkeld. Wij willen de resultaten van deze campagne delen omdat er volgens ons te weinig Nederlandse cases op internet staan.
Jorn Moraal | Aug 01, 05 | 11:15 am
Bron:
http://www.mediafact.nl