Ik zei dus
Jéétje dit had ik niet verwacht.
de rest weet ik niet meer
![]()
Ow, wacht ik vertelde wat ik zojuist gedaan heb.
Ik heb een oud waslijn rekje gesloopt, de metalen spijlen omgebogen en ben met enige zelfspot de kinderkamer ingelopen.
Het is een kamer van ongeveer 22 m2, best een behoorlijk ruimte helemaal omdat de oudste ene hoogslaper heeft en de vloer dus nagenoeg volledig vrij is (op de speelgoed explosie na dan
![]()
).
ik bedacht mij dat ik wel even voor mijzelf moest besluiten wáár ik naar ging zoeken.
Nou, aardstralen dan maar.
Even ervan uit gaande dat de wichelroede echt werkt (tsja waarom niet.. een kompas werkt ook en eigenlijk klinkt het ook best redelijk als je stelt dat metaal op water/ (electrische/magnetische) ladingen/krachtvelden kan reageren evenals op andere metalen enkel en alleen al omdat metaal een goede stroom geleider is én ook lading in zich op kan nemen om dat even vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan het autoportier waar je een opdonder van kan krijgen.
De twijvel over de wichelroede en zijn werking zelf even buiten beschouwing gelaten dacht ik dat de wichelroede zowieso nog niets voor mij zou kunnen doen, omdat ik niet echt een goede vorostelling heb van wat een aardstraal nou eigenlijk is.
Ik kan wel in mijn hoofd of hardop zeggen dat ik op zoek ga naar een aardstraal, maar als ik de betekenis er niet van weet...
Giechelig en met enige zelfspot ging ik de slaapkamer dus in.
Het éne moment wezen beide roedes schuin vooruit... de andere keer récht vooruit.
Op sommige plekken wees één van beide recht voor uit en de andere stond er dan haaks op.
Ik vond het best vreemd om te voelen dat er toch best een kracht op die dingen in mijn hand stond. Ik had een soort losjes gezwieber verwacht ( getriggerd door het wandelen en dus de beweging van mijzelf)
Onder het bed van mijn oudste aangekomen sloegen de gevallen op hol. Ze zwieberde met volle kracht. En op een bepaalde plek kruisden ze elkaar volledig en sloegen zelfs door.
( ze kruisden elkaar voor mijn hand en draaiden door zodat het kruis tussen mijn handen en mijn borstkast in kwam )
Pling ! dacht ik... vaag hoor..
Ik loop de kamer even uit om nogmaals de kamer in te lopen.
Exact hetzelfde herhaald zich op dezelfde plek. Achteruit lopen heeft het effect dat de roedes meedraaien.
Opzij lopen maakt ook dat de roedes van positie veranderen.
De plek waar de roedes heftig kruisden beslaat ongeveer 50 cm2.
Natuurlijk weet ik nog niet wát de roedes meten, maar dát ze ergens op reageren staat voro mij nu wel vast.
Ik ben dus zeer geïnteresseerd geraakt ondanks dat dit een lacherig experimentje was met als enige doel alvast een beetje gewend raken aan het hebben van de roedes inmijn handen en het gewicht, de beweging ervan.
Wat ik denk dat ze meten ? Nog geen idee.
misshcien een aardstraal, misschien een waterleiding.. misschien reageren ze wel op lading die hetbed opgenomen heeft.. het is een metalenhoogslaper ( denk aan de schok van het autoportier dat ik eerder noemde ).
het kan van alles zijn, maar het reageerd iig wel érgens op.
Heel grappig !
Vooral omdat het helemaal geen richtingloos gezwieber was, maarr juist zeer stabiel en doelbewust aanvoelde.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill