Jaaaa, ik vind wel dat dat even mag.
Eerlijk gezegd wel.
Naar aanleiding van deze 2 topics zeg maar:
Bezwaar maken verplaatsing studieEn nog 1, die ik in WGR had geplaatst, met de titel [scheldwoord] College van Bestuur ofzo
zoveel topics heb ik niet geopend in WGR, maar de search doet t niet zo, met google.
Anyway.
Die topics gingen erover dat het college van bestuur had besloten om ons per 1 september naar Rijswijk te verhuizen.
En dat de opleidingsmanager dus dacht van nou, we gaan bij elkaar zitten, om te kijken wat voor compensaties ze willen.
Dat is alleen maar omdat er in de HogeschoolRaad daar sterk op aangedrongen werd.
Maargoed, vervolgens zeiden heeeel veeeel mensen dat er niks meer aan te doen valt, dat de kogel al door de kerk is, dat ik niet zo moest zeuren omdat de TH Rijswijk een goede school is en dat het voor de school financieel beter zou zijn, en ik het dus maar moest accepteren.
Helaas doe ik dat niet
![]()
Ook halverwege had ik een beetje toevallig een link gegeven naar het topic aan de griffier van de HogeshoolRaad, dus ik vond het strategisch niet meer handig om er neer te zetten wat ik zou doen.
Wat ik gedaan heb, is naar de mentor en teamcoordinator gestapt, en gezegd van mensen, jullie hebben vorig schooljaar o.a. tijdens de open dagen gezegd tegen hele groepen dat we hier de studie af konden maken.
Omdat we als student ook niet stom zijn, is er iets gefuseerd, dan konden we wel een verhuizing aanvoelen. Er werd echter gezegd van niet, omdat toen de situatie zo was dat het afgebouwd zou worden op de HHS.
En ze deden daar totaal niet moeilijk over, ze zeiden gewoon van ja dat klopt, we hebben jullie zo zeg maar "binnen gehaald". We hebben zeker de voordelen van de HHS gebruikt tijdens de PR.
Nou, en met die brief, mét handtekening heb ik het "gewonnen" zeg maar.
Liever noem ik het zo niet, maar eerder een overeenkomst gesloten, we zijn het eens.
En nou moet ik zeggen, dat vooral de 2e helft van het traject, dat het hier dus een beetje stil werd, dat het goed professioneel is verlopen.
Ik heb als volgt gehandeld, gewoon eerst in het begin was iedereen boos, briesend, achterpoten in het zand zoals ze dat soms noemen. Dat heb ik door o.a. ook veel advies van door heel de school heen, docenten hier en daar, buiten de opleiding ook, goed omgezet naar actie.
Het is netjes verlopen, geen rechtszaak niks.
In de vergadering van de HogeschoolRaad met het College van Bestuur ging het zo.
Eerst de overlegvergadering (voorbereiding), waar ik alleen bij zat.
Vervolgens was het pauze, en er waren 8 stoelen als tribune, maar ik had lekker eigenwijs15 studenten opgetrommeld.
Dus we moesten een hele hoop stoelen erbij halen, en in de pauze gingen we dus daar zitten.
De voorzitter van de HR kwam naar mij toe, en stelde voor om gelijk als eerste punt ons bezwaar te behandelen, en daarna even de vergadering te schorsen, zodat we gelijk weer weg konden.
Dat was uiteraard precies goed.
Toen startte de vergadering tussen de HR en CvB.
ongeveer zo:
HR: er is een bezwaar ingediend door studenten van Werktuigbouwkunde Voltijd
het gaat erom dat ze moeten verhuizen in hun studie, terwijl hun het tegenovergestelde beloofd is.
Ze voelen zich nu, terecht, belazerd, en dreigen de naam van heel de Haagse Hogeschool door het slijk te halen.
CvB: ja, die beloftes zijn moeilijk na te gaan, individueel enzo.
HR: Ik heb hier anders een mail met handtekening van een docent en teammanager van die opleiding, die wél bevestigid dat het niet aan individuen verteld is, maar aan hele groepen.
CvB: euhhhh
.....
dan moeten we even de situatie in kaart brengen.
HR: wij zouden het zeer op prijs stellen om dat zo snel mogelijk te doen.
CvB: euhm, volgende week?
HR: akkoord.
Wij blij
![]()
En inderdaad, precies 7 dagen later zat ik daar dus.
Ik voelde me zowat advocaat, dat was wel stoer
In een goed lokaaltje, met grote tafel in het midden.
Aan de ene lange kant zat ik, met 3 klasgenoten aan me zijde, 2 rechts, 1 links.
Links daarvan de voorzitter van de afdelingsraad, daarnaast de secretaris daarvan, die ook in de HogeschoolRaad zit.
Daarnaast de teamcoordinator.
En daarnaast, tegenover me dus, de desbetreffende van het CvB
Daarnaast de opleidingsmanager.
Dus wij zaten daar, even wachten op de laatste 2.
En ze komen binnen, ze steld zich netjes voor.
Ik had ondertussen besloten dat 3 klasgenoten notulen maakten, en die 2 van de afdelingsraad deden dat ook. Ik had ze express erbij gezet, omdat als ze dan wat zegt, dat het gelijk vast staat.
Mondeling is namelijk even zwaar als schriftelijk, en als die mensen erbij zitten kan ze het niet zomaar terugdraaien. Snapje
![]()
Enfin, ik doe zo mijn handen op de 2 dossiers heel mooi voor me,
1 was het ingediende protest, met meer dan 50% van de studenten de handtekeningen,
en 2, onder me rechterhand, het naderhand ingediende dossier, ter ondersteuning.
Zelf gemaakt, en een pittige, waar ze niet echt onderuit kon, 10 pagina's en vervolgens 13 bijlagen.
Hopla
Dus ik open gelijk de vergadering, dan heb ik het initiatief.
Ik had van de secretaresse van de afdelinsmanager gehoord dat ze heel de maandag en de dinsdagochtend aan het vergaderen waren, o.a. dus over ons bezwaar.
Ze kwamen 11.00, die dinsdag dus net uit die vergadering.
Nogmaals, ik opende de vergadering van goedemorgen:
U heeft het bezwaar met ondersteunend dossier ontvangen (Ik had ontvangstbewijzen van haar secretariaat bij me, dat is altijd handig)
ik weet dat u de laatste dagen erover vergaderd heeft, en wij zouden nu graag willen weten wat daaruit is gekomen.
En toen ging ze gelijk van start, nou jullie krijgen dit en dat, jullie compensaties.
dat hadden we dus al
en toen kwam het, jullie mogen blijven, de colleges worden hier gegeven, de tentamens worden hier afgenomen, de leraren zullen hier ter ondersteuning aanwezig blijven etc. etc.
En zo 20 minuten door. Wij als studenten konden amper de grijns van overwinning inhouden
![]()
Toen was het klaar, en ik zei gewoon koud, dat gaan wij even overleggen met de studenten, ik zou dit graag zwart op wit willen zien.
CvB: ahhh, moet dat?
Ik: ja graag.
CvB: okey, dan regel ik dat er een brief gestuurd wordt naar alle studenten,...
Ik: liefst zo snel mogelijk?
CvB: eind volgende week heeft iedereen em in de bus.
Ik: goed, dan ga ik dit terugkoppelen met de studenten, en dan hoort u van ons.
CvB: is goed, dan doen we het zo.
En toen werd het afgesloten.
Vervolgens liepen we het college in, wat gegeven werd door onze teamcoordinator.
En iedereen zat er al.
Dus wij 4 komen binnenlopen, handen omhoog van :
Iedereen, wat? wat?
Dus ik vertel in 2 minuten wat er gebeurd is, en ik krijg even keihard een daverend applaus
![]()
Geweldig.
Conclusie: goede Haagse Hogeschool dus, goed professioneel en helder, vooral ook onpartijdig daar waar nodig.
Goed dus.
En het CvB kan niet altijd bij elke beslissing aan de studenten vragen wat die ervan vinden,
ze zei zelf ook dat het inschattingsfout was.
Of dat dan echt zo was, boeit mij niet. Ze heeft het gezegd, klaar
![]()
Vandaag hebben we de goede overeenkomst gevierd door even met een lading studenten (vooral mijn projectgroep eigenlijk) de hele middag te gaan varen op mn boot, door t Westland.
Pluimpje voor de goede afloop dus!
[ Bericht 0% gewijzigd door mechatronics op 23-06-2005 22:09:23 ]