abonnement Unibet Coolblue
pi_28163807
Vervolg van Het is zomer! [veilig zonnen en bruin worden]

Nu het volop zomer is is het wel handig om informatie en tips te geven om de huid tijdens en na het zonnen in optima forma te houden. Het is in de eerste plaats belangrijk om te weten welke zonnestralen het meest schadelijk zijn voor de huid.

De eerste zijn UVA stralen: UVA-stralen dringen diep in de opperhuid door, zonder dat we dit merken. Ze vernietigen collageenvezels en elastine, die de huid soepel en elastisch houden, en zijn op die manier verantwoordelijk voor het voortijdig verouderen van de huid. Er ontstaan sneller rimpels, de huid droogt uit en - wat veel erger is - de kans op kanker neemt ernstig toe bron.
En ten tweede UVB stralen: Dankzij UVB-stralen wordt onze huid bruin. We moeten echter opletten, want een overdreven blootstelling aan dit soort stralen veroorzaakt brandwonden die op het moment zelf onzichtbaar zijn, maar 's avonds, na een dagje zonnebaden, opduiken. Het is de gevreesde zonneslag ! Ze kunnen de ontwikkeling van ernstige letsels en kanker tot gevolg hebben bron.

Om je hier tegen te beschermen is het noodzakelijk om een goede zonnebrandcrème te gebruiken. Controleer bij de aankoop ervan of het bescherming biedt tegen UVA- en UVB-stralen. De beschermingsfactor, SPF wat voor Sun Protection Factor staat, vermeld op het product, moet vervolgens worden vermenigvuldigd met het aantal minuten dat je in de zon kunt. Voorbeeld: Je hebt een gevoelige huid en kunt normaal maximaal 10 minuten per dag in de zon zonder te verbranden. Met een SPF van 30 kun je dan 30 X 10 minuten = 300 minuten in de zon zonder dat je kans loopt op verbranding. Na het zonnen kun je de huid het beste behandelen met een After-Sun product, om de bruine kleur te behouden, hydrateren en te voeden, en/of in het geval van een eventuele verbranding te kalmeren.

Verder zijn er wat misverstanden over zonnen:
1- Het is een misverstand dat je niet bruin wordt met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Het is alleen zo dat het wat langer duurt.
2- Een zelfbruinende crème beschermt niet tegen de schadelijke gevolgen van de zon. Zorg ervoor dat je dan ook de nodige bescherming in acht neemt als je de zon opzoekt.
3- Een ander misverstand is dat je een waterproof zonnebrandcrème niet opnieuw hoeft aan te brengen na het zwemmen. Ondanks dat de crème waterproof is zal een deel ervan geabsorbeerd worden bij het afdrogen met een handdoek. Kortom, opnieuw insmeren.



Merken die bijvoorbeeld zonnebrandcrèmes verkopen en bescherming bieden tegen UVA- en UVB-stralen zijn Vichy en La Roche-Posay. Beide te koop bij de apotheek.

Bij het gebruik van een zelfbruiner is het de kunst om het zo gelijkmatig mogelijk aan te brengen zodat er een mooie egale bruine kleur ontstaat. Denk er ook aan om je huid eerst van te voren te scrubben zodat dode huidcellen worden verwijderd. Dit geeft een beter resultaat. Vervolgens hydrateren en dan de zelfbruiner opbrengen. Let erop dat je het product bij de haargrens en de wenkbrauwen vervaagt. Vergeet ook niet om grondig je handen te wassen als je klaar bent. Tevens niet meteen je kleding aantrekken.



Het programma Editie.nl van RTL4 heeft in 2004 verschillende zelfbruiners getest en waarin 'Sublime Bronze Gel' van L'Oréal als de beste uit de bus kwam.
quote:
1- L'Oreal Sublime Bronze Gel, ¤10,66 (8)
2- Garnier Ambre Solair Bronzer, ¤7,59 (7,7) en Hema zelfbruinende crème, ¤4,50 (7,7)
3- Body Shop zelfbruinende lotion, ¤9,00 (7,4) en Kruidvat Bruin zonder Zon, ¤1,84 (7,4)
4- Biotherm Sunfitness Creme, ¤16,73 (6,7)
5- Helena Rubinstein Golden Beauty Summer Legs, ¤21,96 (6,4) en Hema Fast Sun Gel, ¤3,00 (6,4)
6- Lancaster Fast Dry Bronze Mist, ¤22,40 (3)
bron
Tegenwoordig zijn er ook bodylotions op de markt die een bruin kleurtje geven.

Voor ervaringen en tips, zie 'Bruinende' bodylotions

[ Bericht 1% gewijzigd door Mylene op 04-04-2006 16:21:01 ]
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:35:14 #2
18224 Cis
/move.to Capelle
pi_28164724
Omdat ik nog had beloofd mijn bron te vermelden:
http://www.huidarts.com/dehuid/huid4.html
quote:
De verbranding door de zon wordt behalve door roodheid ook gekenmerkt door warmte, zwelling en pijn. Men kan vier graden van verbranding van de huid door zonnestraling onderscheiden:

GRAAD I:
Er is een lichte roodheid die zes tot vierentwintig uur na de blootstelling aan zonlicht verschijnt. Het verdwijnt zonder afschilferen (vervellen) binnen één tot drie dagen.

GRAAD II:
Er is een vurige, warm aanvoelende, enigszins pijnlijke roodheid, die twee tot twaalf uur na blootstelling ontstaat. Het verdwijnt de derde dag met een lichte afschilfering en laat een tijdelijke pigmentatie achter.

GRAAD III:
De huid is roodblauw verkleurd, gezwollen en zeer pijnlijk. Vanaf de vierde dag ontstaat een totale afschilfering met een langdurige verkleuring van de huid en huidoneffenheden. Soms treedt een versterkte haargroei op in het betreffende gebied.

GRAAD IV:
Hierbij ontstaan blaasjes, gevolgd door afschilfering waarbij een vlekkige pigmentatie achterblijft.
Afhankelijk van de mate waarin je verbrand bent, heeft het dus tijdelijke of permanente gevolgen.

Overigens wil ik nog heel even doorgaan op dat P20: wat is nou eigenlijk slechter:
P20 gebruiken, een aantal uur in de zon liggen en geen verbranding hebben
of
Gewone zonnebrand gebruiken (met UVA bescherming dus) en na een aantal uur verbrand zijn

Uiteraard is het verleidelijk met P20 om, langer dan aangeraden, in de zon te liggen. Aan de andere kant is het zeer slecht voor de huid om verbrand te raken. Verbranding van de huid is neem ik aan ook een grote oorzaak van veroudering van de huid...
Gezellig tennissen in Rijswijk?
Probeer eens SML Tennis
Binnenkort naar Capelle verhuizen
pi_28165278
Heb zondag een fikse verbranding op mijn schouder opgelopen..
Had een stuk gemist met smeren... Au!!!!

Ik had grote blaren, al binnen 24 uur... Kwam allemaal vocht uit.. Zou dat dan toch graad IV zijn?
Gelukkig is de rest minder erg..

In het vervolg beter smeren, aangekleed de zon in etc.
  donderdag 23 juni 2005 @ 16:56:46 #4
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_28167085
Hoe kom je er achter wat voor huidtype je heb en hoe lang je daarmee de zon in kan?
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
pi_28167466
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 15:35 schreef Cis het volgende:

Overigens wil ik nog heel even doorgaan op dat P20: wat is nou eigenlijk slechter:
P20 gebruiken, een aantal uur in de zon liggen en geen verbranding hebben
of
Gewone zonnebrand gebruiken (met UVA bescherming dus) en na een aantal uur verbrand zijn
Ik begrijp niet wat er zo verleidelijk aan is om P20 te gebruiken als je bedenkt dat het UVA straling doorlaat waardoor de kans op huidkanker toeneemt. Gebruik het gewoon niet meer. Heel simpel. Ga geen excuses verzinnen om het alsnog te gebruiken .

Dat iemand toch verbrand na een zonnebrandproduct gebruikt te hebben komt doordat men niet voor de juiste bescherming heeft gekozen en doordat men zich niet voldoende en royaal heeft ingesmeerd.
  donderdag 23 juni 2005 @ 17:13:06 #6
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_28167553
Ik ben ook verbrand, ik dacht dat ik niet kon verbranden loop altijd dagen rond in de zon zonder zonnebrand op. Maar nu al meer dan een week aan het zonnen is toch een lichte rode neus, en licht verbrande schouders.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
pi_28171584
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 15:35 schreef Cis het volgende:
Omdat ik nog had beloofd mijn bron te vermelden:
http://www.huidarts.com/dehuid/huid4.html
[..]

Afhankelijk van de mate waarin je verbrand bent, heeft het dus tijdelijke of permanente gevolgen.

Overigens wil ik nog heel even doorgaan op dat P20: wat is nou eigenlijk slechter:
P20 gebruiken, een aantal uur in de zon liggen en geen verbranding hebben
of
Gewone zonnebrand gebruiken (met UVA bescherming dus) en na een aantal uur verbrand zijn
Het is van absoluut belang dat je niet verbrandt. Maar met halve bescherming in de zon zitten is af te raden.

De mate waarin een "gewone zonnebrand" actief blijft ligt aan hoe goed het blijft zitten op de huid. Door zweten, wrijven, zwemmen, etc. kan de aangebrachte zonnebrand verloren gaan. Dit komt de bescherming niet ten goede.

Een andere factor is de fotostabiliteit van de gebruikte filters. De stabiliteit in licht dus. Butyl methoxydibenzoylmethane (a.k.a Parsol® 1789), een veel gebruikt UVA filter dat niet fotostabiel is kan aanzienlijk stabieler worden gemaakt door het o.a. in combinatie met octocrylene te formuleren. Zonder stabilisatie verlies je al zeer snel bescherming. Sommige andere filters hebben hier ook last van in mindere mate.

De relatief nieuwe organische filters zijn allemaal in hoge mate fotostabiel. Sommige zorgen er zelfs voor dat de minder fotostabiele filters minder snel degraderen. Ook al bestaat je zonnebrand volledig uit zeer fotostabiele filters, wat ik nog niet ben tegen gekomen is het raadzaam je minimaal om de twee uur in te smeren.
pi_28184283
...en ik ben weer ene stukje bruiner

en nee MARYSE: ik was niet 'vreselijk verbrand', mijn armen en wangen waren 1 dag lang beetje rood en dat is rbuin weggetrokken

Maar het kan nog bruiner
  vrijdag 24 juni 2005 @ 09:27:12 #9
98634 Lempicka
Back to Life
pi_28184870
ik smeer altijd met factor 30 uva en uvb bescherming. bruin worden prima. verbranden
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
  vrijdag 24 juni 2005 @ 09:32:14 #10
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_28184972
Ik ben dus een paar dagen geleden goed verbrand. (dinsdag)

dus een paar dagen last gehad van een rode huid en hij was erg gevoelig.
Nou is dat niet zo erg. Kom ik wel overheen.
Maar nu begint het verschrikkelijk te jeuken. Gisteravond begon het al, maar na een half uurtje was het weer over. Nu zit ik echter op me werk en is de jeuk niet meer te harden. Kan nog nauwlijks typen zo erg is het.

Is hier een middeltje tegen??? (ik werk in een ziekenhuis dus zou even naar de apotheek kunnen lopen )
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 24 juni 2005 @ 09:45:52 #11
16715 Mylene
*schatje*
pi_28185306
Mentholgel helpt tegen een jeukende huid. Werkt tevens verkoelend. Volgens mij is het wel te koop bij de apotheek .

Mentho10 heet het product.

Ander producten die helpen tegen zonnebrand zijn Calendulan zalf van VSM en After Aloë Aftersun gel.
pi_28185373
als je ietwat verbrand bent: hele dag dikke lagen after-sun smeren en het rood transformeert naar bruin, ipv te vervellen!
pi_28185414
Ik was ook verbrand, heb mijzelf dit jaar ook nog niet ingesmeerd. Maar geen blaren ofzo. Lig veel onder de zonnebank, dus ik had al redelijk wat pigment opgebouwd.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_28186478
Mijn baas smeert zich gewoon nooit in... Die gaat noog een keer een huidkankertje oplopen... Ik loop altijd gewoon lekker in mn t-shirt en factor 30. Bruin worden boeit me geen zak.
pi_28187045
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 10:33 schreef TGT het volgende:
Mijn baas smeert zich gewoon nooit in... Die gaat noog een keer een huidkankertje oplopen... Ik loop altijd gewoon lekker in mn t-shirt en factor 30. Bruin worden boeit me geen zak.
iemand die ik ken smeerde zich gewoon in met boter omdat ie dacht dat je dan sneller bruin werd, en wat was die gozer bruin zeg, was echt ziek, een ticket huidkanker ook alvast besteld denk ik
pi_28187410
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 10:53 schreef Agrafes het volgende:

[..]

iemand die ik ken smeerde zich gewoon in met boter omdat ie dacht dat je dan sneller bruin werd, en wat was die gozer bruin zeg, was echt ziek, een ticket huidkanker ook alvast besteld denk ik
Met Croma kom je er wel
  zondag 26 juni 2005 @ 03:56:45 #17
36822 Mexoryl
TDSA + DTS
pi_28242472
Dit kan er gebeuren als je te lang onbeschermd in de zon zit.
pi_28242738
een week later.. stuk opperhuid weg,... wonden.. zwart/paars alles...
gelukkig alleen maar het stuk waar ik ws te weinig gesmeerd heb, anders was dit groot drama geweest!

Dus plzzzzz kijk uit!!!
ms ga ik nog een foto plaatsen, het is niet eng, maar ook niet OK.
  maandag 27 juni 2005 @ 01:14:24 #19
18224 Cis
/move.to Capelle
pi_28261550
quote:
Op zondag 26 juni 2005 04:56 schreef DaphneB het volgende:
een week later.. stuk opperhuid weg,... wonden.. zwart/paars alles...
gelukkig alleen maar het stuk waar ik ws te weinig gesmeerd heb, anders was dit groot drama geweest!

Dus plzzzzz kijk uit!!!
ms ga ik nog een foto plaatsen, het is niet eng, maar ook niet OK.
Graag!!

Morgen ga ik naar Portugal (vandaag eigenlijk) dus een extra waarschuwing kan geen kwaad
Gezellig tennissen in Rijswijk?
Probeer eens SML Tennis
Binnenkort naar Capelle verhuizen
pi_28264373
Ik heb deze reclame gezien , heeft iemand ervaring met easy sun?
Werkt dat echt of is dit weer zo'n verkoop praatje?


Easy sun
  zaterdag 9 juli 2005 @ 15:32:09 #21
111260 Charmian
a little joy
pi_28654031
Ik ben op zoek naar een lekker frisruikende aftersun. Vroeger gebruikte ik Nivea aftersun maar daar zit tegenwoordig een luchtje aan waar ik misselijk van word, het frisse is er in ieder geval uitgehaald.
Iemand suggesties?
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_28676352
Wat ik vaak niet snap is dat veel mensen gewoon niet zien dat TE bruin gewoon lelijk is. Je kent ze wel, die oudere mensen die je tegenkomt op de fiets die enkel in de zon zitten en in en in bruin zijn. Die hebben onderhand ook een huid vol met rimpels en het ziet er niet echt fijn uit.

Als je als je jonger bent dus lekker overmatig aan het zonnen bent ga je gegarandeerd dezelfde kant op. Een beetje zon is goed voor je en een kleurtje is ook niet weg, maar je moet het niet overdrijven. Een frisse gezonde huid oogt gewoon een stuk beter dan zo'n bruine droge lap...

Dus gewoonvwat vaker onder de parasol en goed smeren, dan krijg je ook een gezonde kleur, ben je goed beschermd en zie je er ook nog een stuk beter uit!
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_28712547
Dat wijf van die telegames op RTL4 is me ook ietsjes te bruin...

Waarom zou je jezelf sowieso willen blootstellen aan UVA, trouwens? Als je daar niet eens bruin van wordt lijkt me dat vrij zinloos, kun je geen zonnebrandcreme kopen met factor 5-10 voor UVB-straling, en een VEEL hogere bescherming tegen UVA?? of is dat dan weer ontiegelijk duur?
Power perceived is power achieved.
pi_28714913
quote:
Op maandag 11 juli 2005 18:07 schreef Modwire het volgende:
Dat wijf van die telegames op RTL4 is me ook ietsjes te bruin...

Waarom zou je jezelf sowieso willen blootstellen aan UVA, trouwens? Als je daar niet eens bruin van wordt lijkt me dat vrij zinloos, kun je geen zonnebrandcreme kopen met factor 5-10 voor UVB-straling, en een VEEL hogere bescherming tegen UVA?? of is dat dan weer ontiegelijk duur?
geen idee of dat wel bestaat. Ik smeer de laatste tijd met factor 30 en toch krijg ik nog wel een kleurtje Ik weet precies wie je bedoelt van die belspellen, ze heeft een soort van Duitse naam of zo, met van dat blonde haar
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_28716265
Ja, veel te blond en veel te bruin
Power perceived is power achieved.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')