abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 mei 2005 @ 15:49:11 #1
16715 Mylene
*schatje*
pi_26699059
Het leek me wel een goed idee nu de zomer eraan komt om wat informatie en tips te geven om de huid tijdens en na het zonnen in optima forma te houden. Het is in de eerste plaats belangrijk om te weten welke zonnestralen het meest schadelijk zijn voor de huid.

De eerste zijn UVA stralen: UVA-stralen dringen diep in de opperhuid door, zonder dat we dit merken. Ze vernietigen collageenvezels en elastine, die de huid soepel en elastisch houden, en zijn op die manier verantwoordelijk voor het voortijdig verouderen van de huid. Er ontstaan sneller rimpels, de huid droogt uit en - wat veel erger is - de kans op kanker neemt ernstig toe bron.
En ten tweede UVB stralen: Dankzij UVB-stralen wordt onze huid bruin. We moeten echter opletten, want een overdreven blootstelling aan dit soort stralen veroorzaakt brandwonden die op het moment zelf onzichtbaar zijn, maar 's avonds, na een dagje zonnebaden, opduiken. Het is de gevreesde zonneslag ! Ze kunnen de ontwikkeling van ernstige letsels en kanker tot gevolg hebben bron.

Om je hier tegen te beschermen is het noodzakelijk om een goede zonnebrandcrème te gebruiken. Controleer bij de aankoop ervan of het bescherming biedt tegen UVA- en UVB-stralen. De beschermingsfactor, SPF wat voor Sun Protection Factor staat, vermeld op het product, moet vervolgens worden vermenigvuldigd met het aantal minuten dat je in de zon kunt. Voorbeeld: Je hebt een gevoelige huid en kunt normaal maximaal 10 minuten per dag in de zon zonder te verbranden. Met een SPF van 30 kun je dan 30 X 10 minuten = 300 minuten in de zon zonder dat je kans loopt op verbranding. Na het zonnen kun je de huid het beste behandelen met een After-Sun product, om de bruine kleur te behouden, hydrateren en te voeden, en/of in het geval van een eventuele verbranding te kalmeren.

Verder zijn er wat misverstanden over zonnen:
1- Het is een misverstand dat je niet bruin wordt met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Het is alleen zo dat het wat langer duurt.
2- Een zelfbruinende crème beschermt niet tegen de schadelijke gevolgen van de zon. Zorg ervoor dat je dan ook de nodige bescherming in acht neemt als je de zon opzoekt.
3- Een ander misverstand is dat je een waterproof zonnebrandcrème niet opnieuw hoeft aan te brengen na het zwemmen. Ondanks dat de crème waterproof is zal een deel ervan geabsorbeerd worden bij het afdrogen met een handdoek. Kortom, opnieuw insmeren.

Merken die bijvoorbeeld zonnebrandcrèmes verkopen en bescherming bieden tegen UVA- en UVB-stralen zijn Vichy en La Roche-Posay. Beide te koop bij de apotheek.

Bij het gebruik van een zelfbruiner is het de kunst om het zo gelijkmatig mogelijk aan te brengen zodat er een mooie egale bruine kleur ontstaat. Denk er ook aan om je huid eerst van te voren te scrubben zodat dode huidcellen worden verwijderd. Dit geeft een beter resultaat. Vervolgens hydrateren en dan de zelfbruiner opbrengen. Let erop dat je het product bij de haargrens en de wenkbrauwen vervaagt. Vergeet ook niet om grondig je handen te wassen als je klaar bent. Tevens niet meteen je kleding aantrekken.

Het programma Editie.nl van RTL4 heeft in 2004 verschillende zelfbruiners getest en waarin 'Sublime Bronze Gel' van L'Oréal als de beste uit de bus kwam.
quote:
1- L'Oreal Sublime Bronze Gel, ¤10,66 (8)
2- Garnier Ambre Solair Bronzer, ¤7,59 (7,7) en Hema zelfbruinende crème, ¤4,50 (7,7)
3- Body Shop zelfbruinende lotion, ¤9,00 (7,4) en Kruidvat Bruin zonder Zon, ¤1,84 (7,4)
4- Biotherm Sunfitness Creme, ¤16,73 (6,7)
5- Helena Rubinstein Golden Beauty Summer Legs, ¤21,96 (6,4) en Hema Fast Sun Gel, ¤3,00 (6,4)
6- Lancaster Fast Dry Bronze Mist, ¤22,40 (3)
bron

[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 04-04-2006 16:16:12 ]
pi_26699201
Scepsis had een soortgelijk topic geopend, niet?
pi_26699302
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 15:52 schreef Pr0nXXX het volgende:
Scepsis had een soortgelijk topic geopend, niet?
Klikkerdeklik.
pi_26699384
Ik snap dat bruin willen worden eigenlijk nooit zo. Ik blijf liever mijn eigen kleurtje.
pi_26699510
ik word heel snel bruin, vaak voordat ik op vakantie ga, gewoon veel srubben en in de sauna zodat al je dode huidcellen weg zijn
dan word je sneller en mooier bruin, en blijft het ook langer zitten
veel water drinken is ook goed als je lang in de zon ligt, anders droog je uit, en je huid word er mooier van
niet tussen 12 en 3 in de zon liggen.
je kan trouwens ook een zonnebrand op recept krijgen, die is factor 8, maar houd de schadelijk UV straling tegen, maar je word wel gewoon bruin
word vaak gebruikt voor mensen met zonnen allergie etc.
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_26699538
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 15:57 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik snap dat bruin willen worden eigenlijk nooit zo. Ik blijf liever mijn eigen kleurtje.
Ik zal ook niet speciaal hard mijn best doen om perfect bruin te worden, maar als ik toevallig buiten ben in de zomer dan verbrand ik binnen de korste keren.
Dus daarom heb ik wel wat bescherming nodig
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:06:02 #7
16715 Mylene
*schatje*
pi_26699675
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 15:57 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik ook ParanoidEv. Ik ben al pinda genoeg van mezelf .

Niettemin belangrijk om je huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:25:44 #8
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_26700329
Veilig zonnen.

Ik gebruik haast nooit zonnebrand en ik leef nog steeds hoor.
pi_26700364
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 16:25 schreef BrauN het volgende:
Veilig zonnen.

Ik gebruik haast nooit zonnebrand en ik leef nog steeds hoor.
Wie weet krijg je nog wel huidkanker.
pi_26700512
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 16:06 schreef schatje het volgende:

[..]

Ik ook ParanoidEv. Ik ben al pinda genoeg van mezelf .

Niettemin belangrijk om je huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon.
Natuurlijk is dat wel belangrijk
Maar pinda ben ik niet echt. Mijn benen reflecteren lekker in de zomer. Veilig op de fiets.
pi_26701466
Ik heb wel zin om weer lekker bruin te worden en in de zon te liggen
Alleen de eerste dag zonnebrand voor mij hoor verder niet.
pi_26701578
heb al twee dagen echt uitgebreid gezond op het strand. was alleen de eerste keer zonnebrand vergeten. was dus echt heel erg verbrand. heb een week lang jeuk gehad op mn armen (daar was ik dus verbrand) afgelopen zondag toch maar ingesmeerd met factor 20
pi_26701858
quote:
L'Oreal Solar Expertise Melk

Ideale bescherming en verzorging van de huid in SPF 8,15,25,40 en 60.

Gebalanceerd UV filter systeem met een dubbele bescherming tegen zowel zonnebrand als voortijdige huidveroudering. Verrijkt met Activ-Cell, ontwikkeld om het natuurlijk herstel van de huid te stimuleren. Solar-Expertise verbetert merkbaar de kwaliteit van de huid.
verleden jaar gebruikt, ik heb een erg lichte huid die erg snel verbrand en deze créme verzorgde mijn huid erg goed en beschermde hem tegen verbranding en uitdroging.

Tevens verkrijgbaar:

L'Oreal Solar Expertise Melk

Ideale bescherming en verzorging van de huid in SPF 8,15,25,40 en 60.
quote:
Gebalanceerd UV filter systeem met een dubbele bescherming tegen zowel zonnebrand als voortijdige huidveroudering. Verrijkt met Activ-Cell, ontwikkeld om het natuurlijk herstel van de huid te stimuleren. Solar-Expertise verbetert merkbaar de kwaliteit van de huid.
Ook een fijn product wat goed verzorgd.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26702067
Gelukkig heb ik m'n eigen bescherming al.
pi_26702375
Afgelopen jaar twee weken dominicaanse republiek gehad. Midzomer staat de zon daar recht boven je, dus bescherming is heel belangrijk.

Ik ben begonnen met factor 30, en na een week overgegaan op factor 15. Elke dag braaf smeren, voor en tijdens het zonnen. Ik ben nog nooit zo bruin geweest! Enig nadeel aan factor 30 is dat het meestal kinderzonnebrand is, en dus naar yogidrink ruikt.

Ik ben niet verbrand, wat nog als voordeel had dat ik mijn kleurtje langer bleef. Een verbrande huid vervelt heel snel. Verbranden is zinloos, je wordt er niet bruiner van, het blijft minder lang zitten en het is nog gruwelijk ongezond ook.

Dit jaar ga ik vast richting zuiden, en ik ben vast van plan op een soortgelijke manier te smeren. Ik ben nog maanden lang bruin geweest (zelfs nu zie je het nog een beetje zitten, zij het héél licht...)
pi_26702589
Ik verbrand haast nooit zonder zonnebrand en word ook nooit echt bruin, ook zonder zonnebrand niet. Ik smeer altijd wel braaf, de eerste poos factor 30 en later factor 20-10.

Is 6x factor 5 opsmeren net zo goed als 1x factor 30?

Ik denk dat ik nog wel even onder de zonnebank ga, hoe slecht dat ook is.
pi_26702875
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:35 schreef MaRySe het volgende:
Is 6x factor 5 opsmeren net zo goed als 1x factor 30?
Ik verwacht van niet, maar regelmatig smeren met een lagere factor zou misschien wel enig effect kunnen hebben.
pi_26702896
quote:
[b]Op dinsdag 3 mei 2005 17:35 Is 6x factor 5 opsmeren net zo goed als 1x factor 30?
Nee. Factor 5 laat een bepaalde hoeveelheid UVstralen door, zo veel dat je vijf keer langer in de zon kunt voordat je aan je "tax" zit. Als je dit zes keer op smeert, maakt dat niks uit, er blijft even veel UV doorheen komen. Na die vijf keer verlengde periode, zit je aan je maximum, en moet je uit de zon. Factor 30 laat 6 keer zo weinig UV door, en zorgt er zo voor dat je 30 keer langer in de zon mag.
pi_26702913
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:44 schreef T1andonly het volgende:

[..]

Ik verwacht van niet, maar regelmatig smeren met een lagere factor zou misschien wel enig effect kunnen hebben.
Heeft géén extra effect. Het is niet alsof je verschillende "laagjes" over elkaar heen legt, die je bij elkaar kunt optellen. Het is puur die factor, en hoe vaak je ook smeert, die blijft hetzelfde.
pi_26703045
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:46 schreef innovative het volgende:

[..]

Heeft géén extra effect. Het is niet alsof je verschillende "laagjes" over elkaar heen legt, die je bij elkaar kunt optellen. Het is puur die factor, en hoe vaak je ook smeert, die blijft hetzelfde.
ow oké eigenlijk wel logisch ook natuurlijk.
Vorig jaar had ik heel goede zonnebrand bij de apotheek gehaald Ik zal eens opzoeken wat het precies is
pi_26703073
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:45 schreef innovative het volgende:

[..]

Nee. Factor 5 laat een bepaalde hoeveelheid UVstralen door, zo veel dat je vijf keer langer in de zon kunt voordat je aan je "tax" zit. Als je dit zes keer op smeert, maakt dat niks uit, er blijft even veel UV doorheen komen. Na die vijf keer verlengde periode, zit je aan je maximum, en moet je uit de zon. Factor 30 laat 6 keer zo weinig UV door, en zorgt er zo voor dat je 30 keer langer in de zon mag.
Ja dat bedoel ik ook. Dat je het om het half uur opsmeert.
pi_26704068
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:53 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik ook. Dat je het om het half uur opsmeert.
Het is dus niet te vergelijken. Al smeer je 100 keer factor 5 op, de verlengtijd blijft maar 5 keer zo lang als je normale zontijd. Het wordt niet 500 keer zo veel.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 18:48:16 #23
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_26704486
Ik ben ondertussen al zo bruin als maar kan en het valt nogal op met me blonde haren en lichte ogen. Ik word gek van die mensen die me constant vragen, of ik op vakantie ben geweest. Ik heb overigens nog niet gezond maar wel al meedere keren wezen zwemmen en strand geweest en veel buiten voetballen.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
pi_26704531
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 18:48 schreef gigant het volgende:
Ik ben ondertussen al zo bruin als maar kan en het valt nogal op met me blonde haren en lichte ogen. Ik word gek van die mensen die me constant vragen, of ik op vakantie ben geweest. Ik heb overigens nog niet gezond maar wel al meedere keren wezen zwemmen en strand geweest en veel buiten voetballen.
Je hoeft ook niet te "zonnen" om in aanraking te komen met zonnestralen.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 18:50:51 #25
55651 JaWi
Shalom.
pi_26704565
Hey, puik topic. Ben hartstikke blond maar bruin altijd wel mooi .
slettebak [@] gmail.com
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')