uit de
Sp!ts van gisteren:
Eenhoorn wacht op opvolgerBondscoach enige Nederlander met succes in de MLB Eenhoorn wacht op opvolger
![]()
ROTTERDAM - Voorbeeld voor de jeugd, uithangbord van de nationale bond én coach van het nationale team. Robert Eenhoorn is de verpersoonlijking van het honkbal in Nederland. In de jaren negentig maakte de Rotterdammer zijn 'American Dream' waar, toen hij prof werd bij de New York Yankees. Het wordt tijd voor een opvolger.
Elk jaar maakt een jonge Nederlandse honkballer wel de overstap naar de Verenigde Staten. Ze krijgen een contract bij een Major League-vereniging, maar worden vervolgens gestald bij een kleiner filiaal. Clubs met fraaie namen als Elizabethon Twins en Jupiter Hammerheads, waar tientallen leeftijdsgenoten dezelfde droom koesteren: acteren in het honkbalwalhalla, de Major League Baseball, MLB.
Eenhoorn, die vanaf 2 september met Oranje deelneemt aan het WK in eigen land, kent die route als geen ander. Begin jaren negentig vertrok ook hij naar 'The States'. In tegenstelling tot vele anderen, slaagde hij wél.
Een reden voor Eenhoorns succes is niet eenvoudig te geven. Daarvoor moeten zoveel facetten van de sport in ogenschouw worden genomen, dat je al gauw scheel kijkt. Talent, doorzettingsvermogen, geluk en een uitstekende conditie zijn slechts enkele voorwaarden.
Volgens de 37-jarige bondscoach is één van de belangrijkste factoren dan nog niet aan bod gekomen: mentaliteit. "Je moet je goed en snel kunnen aanpassen", weet Eenhoorn. "Niet alleen aan je nieuwe woonomgeving, maar ook aan het niveau. In Nederland heb je een aantal goede hoofdklassers en een aantal mindere. Tegen die laatste groep kan je een slechte dag hebben en toch winnen. In Amerika kan dat niet. Daar moet je elke dag weer goed presteren. Als je 't even niet hebt, ben je vier dagen verder. Aangezien je bijna elke dag speelt, betekent dat je dan 24 slagbeurten verder bent."
In zo'n mindere periode moet het in je bovenkamer goed op orde zijn, wil je niet in een enorme dip geraken. De wetten van het Amerikaanse honkbal zijn keihard. Wie niet goed genoeg is, wordt een niveau teruggezet. Er is namelijk talent in overvloed. "Honkbal is een sport van falen", zegt Eenhoorn. "Als je een slaggemiddelde van 0.300 hebt, draai je een goed seizoen. Maar dat betekent wel dat je van de tien keer dat je aan slag was, zeven keer onverrichter zake naar de dug-out moet. Ik ken geen andere sport waarbij je zo vaak kunt falen en toch een goed seizoen kan draaien."
Eenhoorn is inmiddels al acht jaar in Nederland en sindsdien wachten de honkbalfanaten geduldig op een opvolger. Op dit moment spelen wel Antillianen in de Major League, maar geen Hollanders. Als het aan Eenhoorn ligt, komt daar snel verandering in. "Nu de Olympische Spelen van de agenda gaan, wordt de norm de Major League. Het beleid moet erop gericht zijn dat er meer spelers daar terechtkomen."
De bondscoach geeft zelf het goede voorbeeld door het ontplooien van diverse initiatieven in de regio Rotterdam. Hij richtte in 2000 de honkbalschool Rotterdam Unicorns op, waar talentvolle spelers zich dagelijks kunnen bekwamen in de sport. "En zo zijn er meer initiatieven, ook in andere regio's", zegt Eenhoorn, die ook een belangrijke taak ziet voor de KNBSB. De nationale bond moet zich volgens hem inzetten om talent te ontwikkelen en de jeugd enthousiast te maken voor het honkbal. Alleen zo vergroot je de kans dat er binnen afzienbare tijd weer een Nederlander in de Major League acteert, weet hij.
En als de jeugd daar niet in slaagt, dan geeft Eenhoorn misschien zelf wel - voor de tweede keer - het juiste voorbeeld. Hij heeft tot de Spelen van 2008 een contract als bondscoach. Daarna sluit hij een terugkeer naar Amerika niet uit. "Ik ben nog steeds ambitieus. En de World Series is voor iedereen het hoogst haalbare. Ook voor mij. Maar ik weet nu nog niet wat ik over vier jaar ga doen."
(ANP)