mijn opa en oma waren altijd erg van de blikken. en die sloegen ze met honderden tegelijk in. En nou waren zij niet de schoonste mensen en vergaten ze weleens wat. Mijn oma kwam dan af en toe de blikken tegen en dacht dan: 'dat zijn leuke kadootjes'. wij kregen dus regelmatig doperwten van 5 jaar oud als kado.
chocolaatjes overleefden ook zo een jaar. Paaseitjes werden leuk bewaard en met kerst bv voorgeschoteld. Ik ben en was een ontzettende chocoladefreak. Dus als er chocola stond, dook ik erop. en ik leerde het maar niet: in één keer zó'n bonbon in mn mond en dan kokhalzend opeten omdat we van mn vader geen kritiek mochten geven.
Sinaasappelsap hetzelfde. 'Wat wil je drinken' en dan zei ik altijd 'oh wat er is'. Naja sinaasappelsap dus, want die stond nog in de kast. Totdat ik de eerste slok nam en aan mn oma vroeg 'heeft u er spa bij gedaan of hoort sinaasappelsap bubbeltjes te hebben?'
Met kerst gingen we ook een keer gourmetten bij mn opa en oma. En ze hadden voor iedereen gehaald wat ze lekker vonden. Mn zus is verslaafd aan paturain. Dus dat was er. Mijn zus ziet dat, duikt op het pakje, maakt hem open en vraagt: 'oma, hoort de kruidenkaas zo harig en zwart te zijn? Bij mijn opa en oma waren we nooit zo snugger, thuis mieteren we het meeste zo weg.
Bij het overlijden van mijn opa en oma (vlak na elkaar) had mijn vader de leuke taak de kasten uit te ruimen. Alles en dan ook alles kon weg. Beschimmelde kaas, oud vlees... en dat aten ze vroeger nog gewoon ook. (vieze stukken werden weggeschraapt)
Zelf ben ik weleens een fles aanmaaklimonade vergeten in een tas. Ik had een nieuwe tas gekocht, maar was vergeten dat die fles nog in mn oude tas zat. Na 4 maanden kwam ik erachter. De fles was opengesprongen en mn tas was van binnen groen-wit gespikkeld. bye bye tas.
Ook salami wordt weleens te lang bewaard en dan per ongeluk toch op een heerlijke home-made pizza gemikt. Dan smaakt de pizza wel vreemd als ie uit de oven komt. Zelfde gebeurt af en toe met ansjovis.
en natuurlijk ook de blikken die bol staan, de pakken melk waar brokken uit komen (en dan naar mn moeder roepen: 'mam, wie heeft er in het pak gekotst?' forgive me, ik was 5) en de groente die uit de koelkast komt gekropen.
oh wel een erg lang verhaal, maar ik herinner met net de leukste!
Ik hou ontzettend van kip, een hele gegrilde kip
![]()
mijn moeder maakte dat vroeger ook regelmatig voor me (uuuh met kerst en verjaardagen) Maar in een gekke bui had mn moeder het ook een andere keer gehaald en in een aparte tas gedaan. Thuis boodschappen ingeruimd. Na een week zitten we buiten en een stank, niet te harden. Staat er een tas... Inderdaad, de kip.. vol met maden