Dat lijkt me vrij logisch kerel, als we dachten dat het allemaal niet beter zou kunnen...quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:13 schreef Ryan3 het volgende:
Je zou kunnen zeggen dat vooruitgang van wetenschap niet mogelijk is zonder te twijfelen aan bestaande paradigma's.
Er wordt niet voortdurend getwijfeld aan paradigma's lijkt me. Pas op zeker moment, na misschien iets te veel ad hoc oplaptheorieën, is het tijd voor een paradigmaverschuiving.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:15 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrij logisch kerel, als we dachten dat het allemaal niet beter zou kunnen...
Dat lijkt me onmogelijk, denken dat het niet beter kan
Nee, zit geen enkel verband tussen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:46 schreef Ryan3 het volgende:
Wat vaak samengaat is dat degenen die een (bijna) absolute vrijheid van meningsuiting propageren tevens (bijna altijd) gekant zijn tegen het waarden- of cultuurrelativisme. Ik vraag me af of hier een verband tussen zit.
-knip- lulverhaal van mulo3/mavo4-leerling die op latere leeftijd dure woordjes heeft bijgeleerd-knip.
Noem je nu het verschil tussen waar en onwaar bij een feit en de afwezigheid hiervan bij een mening een paradigma? Volgens mij heeft dat meer te maken met de definities van dergelijke begrippen. Waar wordt gedefinieerd als 'in werkelijkheid zo-zijnde' in de van Dale. Als ik zeg dat rood de mooiste kleur is, hoe relateer je dat dan precies aan de voorafgaande definitie?quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er wordt niet voortdurend getwijfeld aan paradigma's lijkt me. Pas op zeker moment, na misschien iets te veel ad hoc oplaptheorieën, is het tijd voor een paradigmaverschuiving.
Zowel over meningen als feiten kan debat staan of ze waar of onwaar zijn, lijkt me. Tegelijkertijd kunnen andere meningen en feiten waar of onwaar zijn. Dat rood de mooiste kleur is is een mening waarover debat ontstaat en die nooit beslist kan worden...quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Noem je nu het verschil tussen waar en onwaar bij een feit en de afwezigheid hiervan bij een mening een paradigma? Volgens mij heeft dat meer te maken met de definities van dergelijke begrippen. Waar wordt gedefinieerd als 'in werkelijkheid zo-zijnde' in de van Dale. Als ik zeg dat rood de mooiste kleur is, hoe relateer je dat dan precies aan de voorafgaande definitie?
Man hoe kun je nu over een mening zeggen dat ie waar of onwaar is????quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zowel over meningen als feiten kan debat staan of ze waar of onwaar zijn, lijkt me. Tegelijkertijd kunnen andere meningen en feiten waar of onwaar zijn. Dat rood de mooiste kleur is is een mening waarover debat ontstaat en die nooit beslist kan worden...
quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:30 schreef OldJeller het volgende:
Ryan, de woorden die jij (en Lucida voorheen) gebruikt vind ik altijd grappig. Als bij al jouw first posts je naam niet was vermeld zou ik nog steeds weten dat jij het was.
Waarschijnlijk vraagt het gros van de mensen die jouw topics leest zich af waar je het over hebt.
absolutist, komt van absolutisme klaarblijkelijk, maar bestaat het ook?
waardenrelativisme, mag je zomaar twee woorden aan elkaar plakken?
intersubjectief, hahah leuk gevonden.
Ik heb nooit geweten waar de topics van jou en je compagnons om draaiden, wie de meeste woorden gebruikte die niet dagelijks in het lokale winkelcentrum worden gebruikt, of wie het meest overtuigende was en de beste argumenten had?
Enlighten me.
Ik vroeg me af waarom het zo is dat degenen die altijd en eeuwig meer vrijheid van meningsuiting eisen (dus voorbij allerlei taboes die ze overal menen waar te nemen) ook altijd de mensen zijn die niet vies zijn van absolute waardeoordelen. Waarom willen ze overal over kunnen praten? Omdat de waarheid niet verteld of mag verteld worden, dit terwijl intersubjectief (dat zit eigenlijk tussen objectief en subjectief in) toch heel wat zaken gezamenlijk kunnen worden vastgesteld, zonder te geloven dat iets of iemand de boel zit te flessen. Verder vind ik de reacties van mcintosh en m.n. ook golfer ietwat overdreven. Reageer dan niet.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:30 schreef OldJeller het volgende:
Ryan, de woorden die jij (en Lucida voorheen) gebruikt vind ik altijd grappig. Als bij al jouw first posts je naam niet was vermeld zou ik nog steeds weten dat jij het was.
Waarschijnlijk vraagt het gros van de mensen die jouw topics leest zich af waar je het over hebt.
absolutist, komt van absolutisme klaarblijkelijk, maar bestaat het ook?
waardenrelativisme, mag je zomaar twee woorden aan elkaar plakken?
intersubjectief, hahah leuk gevonden.
Ik heb nooit geweten waar de topics van jou en je compagnons om draaiden, wie de meeste woorden gebruikte die niet dagelijks in het lokale winkelcentrum worden gebruikt, of wie het meest overtuigende was en de beste argumenten had?
Enlighten me.
Uit OP:quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:36 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Man hoe kun je nu over een mening zeggen dat ie waar of onwaar is????
Een beetje interessant proberen te doen, maar het is gewoon triest...
quote:Het zegt immers dat de eigen mening niet meer of minder waar is dan de mening van een ander, bijv. van een absolutist. Als die absolutist vervolgens volhoudt dat de mening van de relativist onwaar is dan moet de relativist hem hierin gelijk geven, die mening is immers niet meer of minder waar dan zijn eigen mening, en dus is zijn mening, dat de ene mening niet meer of minder waar is dan een ander, onwaar geworden.
Onzin, je geeft niet eens antwoord op mijn vraag, maar blijft een eind in de ruimte zwammen, maar het voegt weinig toequote:Op donderdag 23 juni 2005 01:43 schreef Ryan3 het volgende:
Verder vind ik de reacties van mcintosh en m.n. ook golfer ietwat overdreven. Reageer dan niet.
quote:
Dat kan dus niet over meningen... lijkt me vrij duidelijk...quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zowel over meningen als feiten kan debat staan of ze waar of onwaar zijn, lijkt me.
Lijkt mij wel. Als een marsmannetje op aarde landt dan zijn bijna al onze waarde-oordelen (meningen over wat goed is of niet) hem volkomen egaal.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:47 schreef mcintosh het volgende:
[..]
[..]
Dat kan dus niet over meningen... lijkt me vrij duidelijk...
Of juist niet. Wie weet wat hij over bepaalde zaken denkt..quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Als een marsmannetje op aarde landt dan zijn bijna al onze waarde-oordelen (meningen over wat goed is of niet) hem volkomen egaal.
Zijn hem volkomen egaalquote:Op donderdag 23 juni 2005 01:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Als een marsmannetje op aarde landt dan zijn bijna al onze waarde-oordelen (meningen over wat goed is of niet) hem volkomen egaal.
Egaal bij ons is dat, dat het je niet uitmaakt.. Dut het zou zomaar kunnenquote:Op donderdag 23 juni 2005 01:57 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Zijn hem volkomen egaalIets kan je niet egaal zijn
Maar goed.
Als ik vind dat een marsmannetje stom is/slecht is/mooi is dan kan zelfs dat marsmannetje niet beslissen dat dat niet zo is, dus kan dat niet waar of onwaar zijn....
En dus zou hij heel andere waarde-oordelen en dus meningen over goed en kwaad kunnen hanteren. We hoeven trouwens niet zover te gaan ook. Het marsmannetje is alleen bedoeld om inzichtelijk te maken dat hij wrs niet per se snapt waar onze meningen omtrent ethiek vandaan komen. Zijn ethiek kan op iets anders gefundeerd zijn dan onze ethiek.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:56 schreef k3_kill_me het volgende:
[..]
Of juist niet. Wie weet wat hij over bepaalde zaken denkt..
Maar als dat marsmannetje het "gij zult niet doden" niet huldigt dan kun je terecht vinden dat hij gevaarlijk is of - onder bepaalde omstandigheden - gevaarlijk.quote:Op donderdag 23 juni 2005 01:57 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Zijn hem volkomen egaalIets kan je niet egaal zijn
Maar goed.
Als ik vind dat een marsmannetje stom is/slecht is/mooi is dan kan zelfs dat marsmannetje niet beslissen dat dat niet zo is, dus kan dat niet waar of onwaar zijn....
Zo bestaat bijv. de gewoonte om vrouwen te besnijden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 02:05 schreef k3_kill_me het volgende:
Zal zeer waarschijnlijk op iets anders gebaseerd zijn ja..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |