abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28149929
Ja ik lag vandaag in het zonnetje te bakken, en een beetje te blowen, en kreeg opeens een vraag waar ik geen antwoord op kon bedenken.

Waarom is de hemel blauw? En is de hemel overal blauw? ook als je bijvoorbeeld op Mars of welke planeet dan ook staat? En is ie wel echt blauw, of nemen wij het waar als blauw, door de enorme afstand.
pi_28149936
!
  woensdag 22 juni 2005 @ 23:52:05 #3
2168 -=Bioslock=-
we hope that you choke
pi_28149955
De blauwe kleur van de hemel komt door de manier waarop het zonlicht door de atmosfeer reist. De zon geeft wit licht af. Wit licht bestaat uit alle kleuren. Met behulp van een prisma kunnen we die verschillende kleuren scheiden. Er ontstaat dan een zogenaamd spectrum, waarbij de rode kleuren aan de ene kant liggen en de blauwe tinten aan de andere kant. Datzelfde zien we in de natuur terug in een regenboog. Kleuren zijn in feite niets anders dan licht van verschillende golflengte. Rood en geel hebben een langere golflengte dan blauw.

Om het aardoppervlak te bereiken, moet het zonlicht eerst door de atmosfeer dringen. Voor de kleuren met een lange golflengte, geel en rood dus, is dat geen enkel probleem. Die stralen direct door. Op kindertekeningen zien we dan ook altijd de zon als een gele of oranje bal terug. Het blauwe licht heeft echter meer problemen om daar de atmosfeer heen te komen. Door de gasmoleculen wordt het alle kanten opgestuurd. Dat verschijnsel noemen we verstrooiing. Doordat dat blauwe licht ons uiteindelijk van alle kanten ons bereikt, zien wij de hele hemel als blauw.

Als er naast gasmoleculen ook allerlei andere deeltjes in de lucht zitten, kunnen ook het gele en het rode licht worden verstrooid. Het gevolg daarvan is dat de lucht lichtblauw of zelfs wit kleurt.
pi_28150006
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:52 schreef -=Bioslock=- het volgende:
De blauwe kleur van de hemel komt door de manier waarop het zonlicht door de atmosfeer reist. De zon geeft wit licht af. Wit licht bestaat uit alle kleuren. Met behulp van een prisma kunnen we die verschillende kleuren scheiden. Er ontstaat dan een zogenaamd spectrum, waarbij de rode kleuren aan de ene kant liggen en de blauwe tinten aan de andere kant. Datzelfde zien we in de natuur terug in een regenboog. Kleuren zijn in feite niets anders dan licht van verschillende golflengte. Rood en geel hebben een langere golflengte dan blauw.

Om het aardoppervlak te bereiken, moet het zonlicht eerst door de atmosfeer dringen. Voor de kleuren met een lange golflengte, geel en rood dus, is dat geen enkel probleem. Die stralen direct door. Op kindertekeningen zien we dan ook altijd de zon als een gele of oranje bal terug. Het blauwe licht heeft echter meer problemen om daar de atmosfeer heen te komen. Door de gasmoleculen wordt het alle kanten opgestuurd. Dat verschijnsel noemen we verstrooiing. Doordat dat blauwe licht ons uiteindelijk van alle kanten ons bereikt, zien wij de hele hemel als blauw.

Als er naast gasmoleculen ook allerlei andere deeltjes in de lucht zitten, kunnen ook het gele en het rode licht worden verstrooid. Het gevolg daarvan is dat de lucht lichtblauw of zelfs wit kleurt.
Je bent me voor, rekel.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_28150163
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 23:52 schreef -=Bioslock=- het volgende:

zozo, jij bent slim...
pi_28150227
ook aarderijkskunde gekregen? :p
  † In Memoriam † donderdag 23 juni 2005 @ 00:03:07 #7
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_28150242
Vlot.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  donderdag 23 juni 2005 @ 00:08:59 #9
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_28150407
Blowen is gewoon leuk enzo
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_28150545
Drugs are bad!!!
pi_28150634
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 00:02 schreef Chiwakka het volgende:
ook aarderijkskunde gekregen? :p
Nee, wel gehad...
pi_28150689
BOEK, BOEK, WELK BOEK? AAHHHH
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_28150734
Ja daar heb je google voor, neem er nog een!
  donderdag 23 juni 2005 @ 00:24:40 #14
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_28150789
afgekapt zie-mijn-stoer-zijn-omdat-ik-blow-topic!
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
pi_28150966
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 00:24 schreef SamStar het volgende:
Dat noemen we verkapt, newbie.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_28151179
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 00:32 schreef Blokhut het volgende:

[..]

Haha.
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
pi_28151235
Ik heb ook wel eens een roze aardappel in de tuin van de buren gezien maar die wou toch niet gaan omdat hij dat later verteld had tegen de zus van mijn overleden grootmoeder die vorig jaar nog vroeg aan mij waarom die in godsnaam zo vreemd gegroeid waren.
pi_28151333
Tip, stop met blowen
  donderdag 23 juni 2005 @ 01:26:03 #19
121552 k3_kill_me
rete intressant uh-huh...
pi_28151662
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 00:24 schreef SamStar het volgende:
Zeker is ie stoer!!!
*proef je n't? -neu.. ma heb het al eens gesmaakt.
Onder de voet gelopen door een kudde H&M groupies.. daar zit een verhaal achter.
-
Ik ben hier om jou te irriteren, klootzak.
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:09:35 #20
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_28153146
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 00:32 schreef Blokhut het volgende:

[..]

oeps dat wist ik wel, dyslectie

en zo nieuw ben ik ook weer niet maar goed...
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:15:26 #21
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_28153162
morgen behandelen we: waarom is de aarde rond ?
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:18:06 #22
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_28153171
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 07:15 schreef buzzer het volgende:
Waarom vandaag niet?

En waarom is ie eigenlijk rond ja?
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:04:39 #23
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_28153982
Heeft met een toegewezen patent aanvraag te maken.
Planeten waren het eerst rond, daarna kwamen ballen enzo. Die moeten allemaal het patent afkopen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:06:01 #24
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_28154004
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 07:15 schreef buzzer het volgende:
kut, nu moet ik de heledag met die vraag in m'n hoofd zitten .

bedankt .
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:10:59 #25
121552 k3_kill_me
pi_28170520
Stel je voor de aarde was vierkant en je zou dan op een hoek gaan staan.
What the hell zou je dan allemaal zien..
Onder de voet gelopen door een kudde H&M groupies.. daar zit een verhaal achter.
-
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:11:47 #26
54403 Mr-Z
pi_28170544
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 19:10 schreef k3_kill_me het volgende:
Stel je voor de aarde was vierkant en je zou dan op een hoek gaan staan.
What the hell zou je dan allemaal zien..
Daar gaan we het morgen over hebben
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:14:43 #27
121552 k3_kill_me
pi_28170631
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 19:11 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Daar gaan we het morgen over hebben
Is het niet al morgen?
-
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:18:29 #28
54403 Mr-Z
pi_28170714
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 19:14 schreef k3_kill_me het volgende:

[..]

Is het niet al morgen?
nee het is vandaag
pi_28176662
Is TS alweer stoned? Ik zit te smachten naar een nieuwe breintergende vraag
pi_28176767
De aarde is helemaal niet rond.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_28176919

Als je maar lang genoeg vaart, val je vanzelf van de Aarde af.
pi_28176964
de aarde is rond en plat, als een pizza
  donderdag 23 juni 2005 @ 23:13:15 #33
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_28178329
weer wat geleerd .
want de klop doet het niet.
pi_28205164
de volgende vraag.... vandaag bedacht

men zegt altijd: "Zo dom als het achtereind van een varken". Maar wat is er zo dom aan het achtereinde van een varken? Ik vind het eigenlijk best logisch dat het daar zit, en niet bijvoorbeeld aan de voorkant, dan zou ie schijten uit zn neus.....

En het feit dat een voorkant een relatief begrip is...... een kubus heeft geen voorkant, behalve als je er een deur op tekent, dan gaan wij er vanuit dat het een voordeur/achterdeur is, en is dat dus de voorkant/achterkant
pi_28205855
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 21:13 schreef LissaP het volgende:
de volgende vraag.... vandaag bedacht

men zegt altijd: "Zo dom als het achtereind van een varken". Maar wat is er zo dom aan het achtereinde van een varken? Ik vind het eigenlijk best logisch dat het daar zit, en niet bijvoorbeeld aan de voorkant, dan zou ie schijten uit zn neus.....

En het feit dat een voorkant een relatief begrip is...... een kubus heeft geen voorkant, behalve als je er een deur op tekent, dan gaan wij er vanuit dat het een voordeur/achterdeur is, en is dat dus de voorkant/achterkant
Dat heet taal, en wordt gebruikt om bepaalde dingen begrijpelijk te maken voor elkaar.
pi_28206261
quote:
dat wist ik wel, dyslectie
Beetje ziektes verzinnen om je eigen fouten te relativeren :/
@find the_riaa_cant_touch_me.mp3
pi_28208345

Hier komt een reeks van.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 17:22:39 #38
121552 k3_kill_me
pi_28226463
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 23:07 schreef super-muffin het volgende:

Hier komt een reeks van.
Spannend toch..

maarre mijn vraagje nog eens een keertje.. Wat zou je zien als de aarde een vierkant was en je zou precies op de punt van een hoek staan :S
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')