abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28147048
het zal wel een hele simpele vraag zijn, maar ik kan niet op de oplossing komen.

een wasmichine die op 60 graden draait, wast meestal beter dan een wasmachine die op 40 graden draait. ook een vlekje op mijn t-shirt kan ik beter wassen met warm water dan met koud water.

hoe komt dat?
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:26:43 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28147101
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:25 schreef yootje het volgende:
het zal wel een hele simpele vraag zijn, maar ik kan niet op de oplossing komen.
de oplossing heb je zelf al gegeven
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_28147253
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:26 schreef hyperdude het volgende:

[..]

de oplossing heb je zelf al gegeven
ik heb net bij scheikunde zepen en waterstofbruggen gehad, maar het enige dat bij warm water veranderd is dat de deeltjes sneller bewegen. is dit van invloed op de aantrekkingskrachten?
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:32:10 #4
122574 Sandert
Het is mij !
pi_28147313
de enzymen in het wasmiddel werken volgens mij beter bij zestig graden dan bij dertig graden.
Een boek zegt meer dan duizend woorden.
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:32:17 #5
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_28147316
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:30 schreef yootje het volgende:

[..]

ik heb net bij scheikunde zepen en waterstofbruggen gehad, maar het enige dat bij warm water veranderd is dat de deeltjes sneller bewegen. is dit van invloed op de aantrekkingskrachten?
wel op de snelheid waarmee ze tegen het vuil aan beuken?
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:33:41 #6
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_28147369
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:32 schreef madmarine het volgende:
wel op de snelheid waarmee ze tegen het vuil aan beuken?
warmte is van invloed op reactiesnelheden, inderdaad. als ik het me goed herinner is een temperatuurstijging van 10 graden in het algemeen goed voor een versnelling van de reactie van 200 tot 300 procent.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_28147519
denk een combinatie van enzymen, en snelheid reactie. misshcien is het stearaat ion (wat vaak ook in wasmiddelen zit) ook wel achtever bij hoger temperaturen, maar dat weet ik niet zeker
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:45:28 #8
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_28147763
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:30 schreef yootje het volgende:

[..]

ja, en dus gaat de reactie ook sneller.
pi_28148126
heeft ook met de wil van moeder natuur te maken. bier smaakt juist weer minder goed als het warm is, terwijl wasmiddel dus juist weer beter werkt dan. het is nog steeds een grotendeels onopgelost deel van moeder natuur maar voor zover de wetenschap weet heeft het te maken met luchtdruk verschillen binnenin het water en de oppervlaktespanning waardoor het vuil in een vaccuum wordt gezogen en dus daardoor los laat. het water spoelt het vervolgens slechts weg.

dat zijn echter slechts mijn laatste theorieen op dit gebied.
pi_28148437
je had vandaag zeker veel koud staan, leen?
pi_28149644
quote:
op woensdag 22 juni 2005 22:56 schreef #ANONIEM het volgende:
heeft ook met de wil van moeder natuur te maken. bier smaakt juist weer minder goed als het warm is, terwijl wasmiddel dus juist weer beter werkt dan. het is nog steeds een grotendeels onopgelost deel van moeder natuur maar voor zover de wetenschap weet heeft het te maken met luchtdruk verschillen binnenin het water en de oppervlaktespanning waardoor het vuil in een vaccuum wordt gezogen en dus daardoor los laat. het water spoelt het vervolgens slechts weg.

dat zijn echter slechts mijn laatste theorieen op dit gebied.
wat een uitspatting, zo laat op de avond!
  woensdag 22 juni 2005 @ 23:41:11 #12
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_28149654
quote:
bier smaakt juist weer minder goed als het warm is, terwijl wasmiddel dus juist weer beter werkt dan.
wat een vergelijking
pi_28154617
simpel gezien zijn er een hoop vuilmakende stoffen die tot vloeibare vorm overgaan bij hogere temperaturen (vet bijvoorbeeld), en dus sneller losraken. doordat de moleculen sneller bewegen bij hogere temperaturen, verminderen de cohesiekrachten. misschien dat er ook veel stoffen zijn die daardoor makkelijker oplossen in water.

zo onverklaarbaar is dat allemaal niet, gooi een reep chocolade in een bak met 20/40/60 graden en reken maar dat bij hogere temperaturen hij eerder oplost, zelfde met vlekken etc etc.

zodra de cohesiekrachten afnemen, er meer moleculen losraken, vergroot de kans dat deze moleculen zich binden met de zeep (vanwege het simpele feit dat het zeep meer moleculen kan bereiken).
Laatste woorden Voltaire, nadat een priester hem vroeg Satan te verwerpen:
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
pi_28155276
quote:
bier smaakt juist weer minder goed als het warm is, terwijl wasmiddel dus juist weer beter werkt dan.
drogredenen (vb 3)

vuil kun je ook uit je kleren krijgen mbv hoogfrequente golven: je trilt ahw het vuil los en dan valt het eruit. het droogwassen. hogere temperaturen van water hebben eenzelfde effect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')